Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti

Vierailija
17.08.2024 |

Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen. 

Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.

Ikärasismi pois!

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmikymppisenä minut valittiin kaikkiin töihin, joihin hain. Sitten pikku hiljaa on ollut vaikeampaa. Päälle 40 olin, kun meni firma nurin. Haettiin kollegojen kanssa samoja töitä, kaikki kolmikymppiset menivät heittämällä sisään, minua ei valittu. Sain kyllä töitä, viimeisimpään työhön valittiin niinpäin, että työnantaja otti yhteyttä. Olin 48. Tiedän, että tuossa keskimmäisessä työssä olisin ollut kalliimpi työntekijä, koska ikälisät. 

Vierailija
42/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on vähän kaksi eri asiaa. Mutta, nykyään rekrytoijat on pääasiassa 30-40 vuotiaita, ei ne arvosta vanhempia ihmisiä. Ne luulevat että 50 ja yli on jo toinen jalka haudassa.

Meillä ylemmät toimihenkilöt rekrytoi/haastattelee/valitsee suoraan tuleva esihenkilö. Kyseessä suuri kansainvälinen yhtiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei aina vaikuta. Mulla todettiin selkäsairaus 30v. Se alkoi pahenemaan kun olin 37v. Siitä lähtien on ollut krooniset kivut. Vähän alle 50v. työterveyslääkäri vihdoin totesi että minusta ei ole enää siihen työhön. Työkyvyttömyyseläke tai uusi ammatti.

Vierailija
44/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minä sain työpaikan hlö koht. avustajana. Teams haastattelu ja seuraavana päivänä töihin. Tosin minulla myös toinen kokoaikainen vakkari duuni. Eli töitä riittää vaikka ikää lähes 60v.

Aina kannattaa yrittää.

Vierailija
45/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella. Kohta voidaan irtisanoa ne joille on kertynyt 38 lomapäivää.

Totta. Jotkut tekevät töitä vain 10 kk ja lomailevat 2 kk.

Vierailija
46/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsidonnaisuudet poistuu.

Miten 57-vuotiaana irtisanotut pärjää työmarkkinatuella 595 netto eläkeikään asti?

Vierailija
47/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain itse pitkällä kokemuksella oman alani duunipaikkaa. Kun katsoin kotisivuilta yhteiskuvan duunariporukasta, olivat he kaikki 20-40-vuotiaista arvioini mukaan. Olisin ollut 15 vuotta vanhempi 4-kymppistä. En tullut "yllätys yllätys" valituksi...

Vierailija
48/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palkata 50-vuotiasta, joka tietää ja yleensä tuntee oikeutensa, (ja, jolle saattaa todennäköisesti tulla kremppaa sekä sairaslomia) kun vaihtoehtona on ottaa 19-vuotias ulkkari, joka on valmis painamaan töitä nälkäplkalla sen 12-16 tuntia per päivä tietämättä oikeuksistaan?

Vierailija
49/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v. Ei pääse töihin. Tekisin lähes mitä vaan mutta olen jo liian vanha ei kukaan halua näin vanhaa palkata.

Jännä, että esim. siivousalalle palkataan välivuotta pitäviä nuoria, mutta 50v. > vedotaan siihen, etteivät ne enää jaksaisi vuotta pidempään ja ettei mitään järkeä heitä palkata lyhyeksi aikaa. 

Vierailija
50/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä.

Moni menettää omistusasuntonsa.

Mitä tarkoittaa??

Vierailija
51/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärasismivasu pois!

T: Puppa.

Vierailija
52/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

47. Lisäys: Hakijoitakin oli toki satamäärin yhteen hikiseen perusduunipaikkaan! Että semmoinen "työvoimapula" meillä täällä...

Vierailija
53/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsidonnaisuudet poistuu.

Miten 57-vuotiaana irtisanotut pärjää työmarkkinatuella 595 netto eläkeikään asti?

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.

Vierailija
54/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palkata 50-vuotiasta, joka tietää ja yleensä tuntee oikeutensa, (ja, jolle saattaa todennäköisesti tulla kremppaa sekä sairaslomia) kun vaihtoehtona on ottaa 19-vuotias ulkkari, joka on valmis painamaan töitä nälkäplkalla sen 12-16 tuntia per päivä tietämättä oikeuksistaan?

Tähän on riistoa ei työntekoa.

Vierailija
55/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän puolivälin johtajat ovat 35-40-vuotiaita. Ei sellainen palkkaa viisikymppistä. Toimitusjohtajat ovat viisikymppisiä, jota toki puhuvat ettei ikäsyrjintää ole yms paskaa. Koska se puolivälin johto ei ikinä palkkaa 15 vuotta itseään vanhempaa.

Vierailija
56/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne varmaan kelpaa kummasti työhön kun niiltä viedään omaisuus ja terveys.

Vierailija
57/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi eläkeikäraja laskea sitten 50:n kun kerran ei 50 täyttäneet enää kelpaa työelämään. Nyt vaan roikotetaan jossain työttömyyden välitilassa eläkeikään saakka, täysin sairasta.

Vierailija
58/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa persuja työpaikalle? Pilaavat tunelman ja myrkytävät lmapirin. Helpointa välttää miinaa kun palkaa ulkomaalaisia.

Vierailija
59/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, minä sain työpaikan hlö koht. avustajana. Teams haastattelu ja seuraavana päivänä töihin. Tosin minulla myös toinen kokoaikainen vakkari duuni. Eli töitä riittää vaikka ikää lähes 60v.

Aina kannattaa yrittää.

Onnea vaan ihanaan ja palkitsevaan työhösi.

Vierailija
60/156 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät. 

Työnlaatu voi olla parempaa heillä. Ellet sitten liukuhihnatyössä tehtaalla ole.