Huudetaan ulkomaisen työvoiman perään, mutta silti yli 50-vuotiaita suomalaisia työttmömiä ei palkata helposti
Itse olen töissä, vaikka olen keski-ikäinen.
Tunnen useita yli 50-vuotiaita työttömäksi jääneitä, joilla olisi intoa ja työkokemusta, mutta eivät työllisty. Keski-ikäinen saattaa olla työpaikalle huippu työntekijä, vaikka osalla toki tulee kremppaa ja sairaslomia.
Ikärasismi pois!
Kommentit (156)
Voi olettaa että 50 ja yli alkaa olla erilaisia vaivoja enemmän ja siten sairaslomia ja eläke alkaa häämöttää ja työhön kouluttaminen menee siten hukkaan jos on pitkäaikaisesta työstä kyse. Se on vähän sama kuin nuorilta naisilta kysellään lasten tekemisestä. Tässä mielessä ymmärrän työnantajia täysin.
Olen itse 41v, alan duunarikokemusta 10v ja alan insinöörikokemusta miljoonien eurojen arvoisesta projektijohdosta toiset 10v.
20 vuotuisen urani olen suorittanut kahdelle eri työnantajalle, pidän itseäni vakaana ja luotettavana tekijänä.
Haastatteluissa on kuitenkin käynyt ilmi, että minun olisi tullut olla sellainen kiipijä joka vuoden parin välein vaihtaa paikkaa tittelien ja CV:n täytteen perässä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Ei sillä työnteon kannalta väliä, onko hidas vai ei kunhan työ/projekti tulee tehtyä ajallaan. Hyvä kun sinä olet nopea, potkut voi tulla siitä huolimatta, sitä kun ei tiedä mitä tulevaisuudessa koskaan tapahtuu. Parastahan tässä on, että saat vielä tehdä paljon nopeasti ja tehokkaasti töitä, olla ahkera ja tunnollinen veronmaksaja. Sinunlaisia tarvitaan, semmoista nuorta intoa, mutta vanhenet valitettavasti sinäkin. Sitä voi sitten vanhempana muistella jos sinne asti elää.
Saas nähdä kuinka kauan ikärasismi jyllää kun vertaa millaista lusmusakkia nuorisukupolvi onkaan. Meillä ilmoitettiin amikseen ettei oteta enää yhtään harjoittelijaa sisälle koska taso on suorastaan naurettava kun nuoriso vain nukkuu työpisteellä tai pelaavat kännykällä ja sen sijaan että kysyisivät lisää töitä kun edelliset on tehty he lähtevät pois työpaikalta. Eikä meillä näiden m a a h a n m u u t t a j i e n kanssa ole paljoakaan paremmat tulokset. Kaikille irtisanottiin kun työnteko tai työnteko oikein ei tuntunut kiinnostava yhtään. Taitaa tulla vanhempien ihmisten markkinat kohta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on esihenkilö myöntänyt rivien välistä, ettei yli 50 vuotiaita palkata. Alalla työvoimapulaa.
Ja sitten te nuoremmat raadatte itsenne loppuun? Mites työhyvinvointi?
Sitten itketään että vanhoja ihmisiä on liikaa kuluttamassa yhteiskunnan varoja. Olisi varmaan parempi että työkykyiset ja ammattitaitoiset 50-65v olisivat veronmaksajia kuin tukien saajia. Sairasta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olettaa että 50 ja yli alkaa olla erilaisia vaivoja enemmän ja siten sairaslomia ja eläke alkaa häämöttää ja työhön kouluttaminen menee siten hukkaan jos on pitkäaikaisesta työstä kyse. Se on vähän sama kuin nuorilta naisilta kysellään lasten tekemisestä. Tässä mielessä ymmärrän työnantajia täysin.
Kyllä ikärasismi koskee myös miehiä.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella. Kohta voidaan irtisanoa ne joille on kertynyt 38 lomapäivää.
Ei minua haittaa esim. kaupan kassalla se, tekeekö joku (iäkkäämpi) nainen kassalla vähän hitaammin niitä liukuhihnatöitä vai sellainen nuorempi tehopakkaus. Ei minulla ole yleensä/koskaan mihinkään niin kiire, että tuollaisella asialla olisi mitään väliä. Voin tietysti kuvitella ahneen kauppiaan suosivan sitä nuorempaa naista.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi Orpo esitti taas tämän poliitikkojen klassisen hätähuutonsa siitä, että tarvitsemme kipeästi ulkomaalaisia osaajia. Onko Petterillä ihan kaikki patterit ladattuina? Työttömyys on kasvussa ja no. niistä samoista perusduunipaikoista työttömät joutuvat tappelemaan noiden ulkkarien kanssa. Tässä voi kyteä isompikin yhteiskunnallinen ongelmapommi pitemmän päälle.
Miksi ulkomaalaisia aina kutsutaan "osaajiksi" ellei jopa moni-osaajiksi?
Miksei heitä voi vain kutsua työntekijöiksi?
Vierailija kirjoitti:
No turha sitten valittaa työttömien ja työttömyyskorvausten määrästä.
Ehkäpä eläkeiäksi pitäisi laittaa 50 v, kun kerran sen ikäinen on jo liian raihnainen työntekoon ja n 20 v päässä siintävä eläkekin estää palkkaamasta. Sitä paitsi kun palkkaa nuoren, niin tämä vaihtaa työpaikkaa 2 v päästä kehittyäkseen urallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi yrityksiä kiinnosta ammatti taito vaan halpa työvoima.
Ja omista etuisuuksista ymmärtävä työvoima, jota iäkkäämmät usein jo ovat. Lisäksi vanhempi henkilö saattaa ymmärtää yrittämistä paremmin kuin pomonsa. Sellaisia ei haluta. Halutaan kyseenlaistamatonta työvoimaa.
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä.
Moni menettää omistusasuntonsa.
Ikärasisimi on todellisuutta, mutta vain jälkimmäinen osa ko. sanasta on kaikkien huulilla nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani huomaan, että ikävä kyllä ne vanhimmat työntekijät ovat todella paljon hitaampia kuin nuoremmat työntekijät.
Ei sillä työnteon kannalta väliä, onko hidas vai ei kunhan työ/projekti tulee tehtyä ajallaan. Hyvä kun sinä olet nopea, potkut voi tulla siitä huolimatta, sitä kun ei tiedä mitä tulevaisuudessa koskaan tapahtuu. Parastahan tässä on, että saat vielä tehdä paljon nopeasti ja tehokkaasti töitä, olla ahkera ja tunnollinen veronmaksaja. Sinunlaisia tarvitaan, semmoista nuorta intoa, mutta vanhenet valitettavasti sinäkin. Sitä voi sitten vanhempana muistella jos sinne asti elää.
Moni ei tätä ole ymmärtänyt mutta työpaikoilla on myös niitä laiskureita joilta työt ei suju. Heitä on kaikissa ikäluokissa.
Tunnollinen työntekijä palkitaan lisätöillä. Ja laiskat saa laiskotella siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan alasta. Omalla työpaikallani vanhemmat työntekijät tekevät ripeästi työtä koko työajan, kun taas monet nuoremmat räpläävät kännykkää ja velttoilevat heti kun pomon silmä välttää. Suoraan sanoen en olisi tätä uskonut ellen olisi itse nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä.
Moni menettää omistusasuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi Orpo esitti taas tämän poliitikkojen klassisen hätähuutonsa siitä, että tarvitsemme kipeästi ulkomaalaisia osaajia. Onko Petterillä ihan kaikki patterit ladattuina? Työttömyys on kasvussa ja no. niistä samoista perusduunipaikoista työttömät joutuvat tappelemaan noiden ulkkarien kanssa. Tässä voi kyteä isompikin yhteiskunnallinen ongelmapommi pitemmän päälle.
Miksi ulkomaalaisia aina kutsutaan "osaajiksi" ellei jopa moni-osaajiksi?
Miksei heitä voi vain kutsua työntekijöiksi?
Valitettavasti osa ei osaa kirjoittaa eikä lukea.
18. Alitajuisesti ja osin perustellustikin voivat pitää kokeneita jonkin sortin uhkanakin. Kun ottaa nuoren untuvikon duuniin, se on suht harmiton tapaus lähtökohtaisesti ja palkkakin voi olla pienempi verrattuna konkariin.