Onneksi naiset eivät tiedä tätä miehistä
Olen havahtunut sekä omaan että ylipäätään miesten tapaan pikaskannata nainen tavatessa. Eikä tarvitse edes varsinaisesti tavata ja jutella vaan näkeminen vaikka kadulla riittää. Hyvin nopeasti mies tekee arvion, minkä ikäinen nainen on, millainen vartalo naisella on, onko nainen seksuaalisesti kiinnostava ja potentiaalinen lisääntymiskumppani. Tämä tapahtuu hyvin nopeasti, huomaamatta ja alitajuisesti. Jos nainen on esimerkiksi selvästi liian nuori tai vanha, ainakin itselläni skannaus loppuu siihen. Jos hän on sopivaa ikää ja kiinnostava, voi arviointi jatkua tietoisella tasolla.
Olen naisia kunnioittava ja tasa-arvoon pyrkivä mies, ja silti huomaan syyllistyväni tuohon itsekin. En tietenkään jää tuijottelemaan vaan kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä. Tunnen jopa pientä syyllisyyttä asiasta, mutta luulen, että tämä on vahvasti biologian sanelemaa. Varmaan naisetkin tekevät samaa, mutta eivät ehkä yhtä paljon.
Ja miksi on onni, etteivät naiset tätä tiedä? Se lisäisi vain turhaan heidän ulkonäköpaineitaan ja sosiaalisia paineitaan. Nimittäin tämä skannaus ei vaikuta siihen, miten mies naiseen suhtautuu vaikka työkaverina, ystävänä tms. Sen funktio on ainoastaan mahdollisessa pariutumisessa.
M37
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
"
Ap, olen eri mutta eihän kaikki liity seksiin. Emme elä missään burkha-maissa missä ei uskaltaisi katsoa miestä silmiin. Minusta on vähän itsekeskeistä olettaa, että kaikki miehet olisivat perässäni. He voivat katsoa vaikka sitä tuntevatko minut, asuani tai miettiä ihan muita asioita. Kaikki ei liity minuun, ei varsinakaan se, jos jotakuta kiinnostaisikin.
Harva alue Suomessa myöskään on niin turvaton ettei sen takia uskaltaisi katsoa, ettei vastaantulija ryöstä tai seuraa. Silloin ei voi katsoa ketäään jos alue on turvaton."
Kyse ei ole siitä, että miehiä ei turvattomuuden takia uskaltaisi katsoa silmiin. Se on enemmänkin sitä, että haluaa olla omissa oloissaan. Ei aina jaksa ikäänkuin kohdata sitä, että joku katselee arvioiden. Haluaisi vaan olla ihmisenä ihmisten joukossa, eikä naisena jota katsotaan. Ja jos on muuta ajateltavaa, niin ei silloin jaksa mitään silmäpelejä tai mah
Ymmärrän. Mä en ole ajatellut skannailuja enkä oikeastaan ajattele sen kuuluvan mulle. Aika harva kuitenkaan sillai törkeästi silmäilee.
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä, naisille kelpaa pelkästään ulkonäön perusteella vain 0,1% miehistä ja sen jälkeen karsitaan vielä muiden ominaisuuksien perusteella. Minulle todella moni vastaan tuleva nainen on kiinnostava."
Olen eri, mutta kyllä niitä miehiä enemmän on kuin 0,1 prosenttia.
Koska itse pidän huomattavasti keskivertoa pitemmistä miehistä, niin potentiaalisia on vähemmän kuin muilla naisilla. Omalla kohdalla prosentti on ehkä kahdesta viiteen riippuen siitä missä ollaan. Suomessa on aika pitkiä ja raamikkaita miehiä, mutta Italiassa tai Espanjassa prosentti on lähellä 0,1 prosenttia (siellä kaikki ovat todella lyhyitä ja heiveröisiä), Saksassa taas prosentti on lähellä viittä, joskus ylikin.
Mitäs veikkaat mikä mahtaa olla prosentti miehillä? Todella paljon suurempi vaikka täällä monet mammat yrittävät muuta väittää. Jos katson vain iän puolesta sopivia niin yli 50%. Kuntosalilla jossa käyn niin n. 90% ottaen huomioon kaikki siellä käyvät naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä, naisille kelpaa pelkästään ulkonäön perusteella vain 0,1% miehistä ja sen jälkeen karsitaan vielä muiden ominaisuuksien perusteella. Minulle todella moni vastaan tuleva nainen on kiinnostava."
Olen eri, mutta kyllä niitä miehiä enemmän on kuin 0,1 prosenttia.
Koska itse pidän huomattavasti keskivertoa pitemmistä miehistä, niin potentiaalisia on vähemmän kuin muilla naisilla. Omalla kohdalla prosentti on ehkä kahdesta viiteen riippuen siitä missä ollaan. Suomessa on aika pitkiä ja raamikkaita miehiä, mutta Italiassa tai Espanjassa prosentti on lähellä 0,1 prosenttia (siellä kaikki ovat todella lyhyitä ja heiveröisiä), Saksassa taas prosentti on lähellä viittä, joskus ylikin.
Mitäs veikkaat mikä mahtaa olla prosentti miehillä? Todella paljon suurempi vaikka täällä monet mammat yrittävät muuta väittää. Jos katson vain iän puolesta s
En tiedä mutta kuulostaa söpöltä. Ja näin naisnäkökulmasta hyvä tilanne.
"En tiedä mutta kuulostaa söpöltä. Ja näin naisnäkökulmasta hyvä tilanne. "
No todellakin on naisnäkökulmasta hyvä tilanne. On yksinomaan naisten markkinat.
Palataanpa tähän. Tuli aamulla elettyä todeksi tätä aloitusta, kun työmatkaa pyöräillessä tuli vastaan nainen myös pyörällä. Ei mitenkään paljastavasti pukeutunut, musta paita ja avonainen takkikin päällä. Siitä huolimatta, totesin miten sen alle sekunnin kohtaamisen aikana rekisteröin tissien keinahduksen pienen töyssyn kohdalla. Traumoilta varmaan kuitenkin säästyttiin puolin ja toisin.
Mutta kuten aiemmin on todettu, tekee tätä naisetkin yhtä lailla, eikä aina edes ihan niin vaivihkaa. Kerran työpaikalla oli muutama 40+ virkanainen taukoa pitämässä käytävän varrella, mistä lähti portaat alakertaan. Jostain syystä minulle oli jämähtänyt sen verran tuntuva tahaton erektio päälle, että väljähköt kesäshortsit eivät sitä pitäneet kurissa, vaan pullotus saattoi olla kaikkea muuta kuin huomaamaton. Kun kävelin ohi, näin sen katseen välähdyksen yhdeltä naiselta, mutta portaita laskeutuessani näinkin sisäikkunan kautta, miten hän oikein kurkotti kaulaansa nähdäkseen vähän lisää. Toivottavasti piristi mamman päivää 🙂
Ei minulle ainakaan tule mitään paineita siitä, jos joku itseäni täysin kiinnostamaton mies skannailee. Yleisesti ottaen minua ei kiinnosta tuntemattomien ihmisten mielenliikkeet ja pohdinnat, ja jos jollain ei muuta mietittävää ole kuin tuntemattomien ihmisten skannailu, niin siinähän skannailee. Minua kiinnostaa vain sellaisten miesten näkemykset, joita itse pidän kiinnostavina, ja sellaisia on aika vähän. En todellakaan ota mitään paineita miesten pohdinnoista ja skannailuista, ja on itselleni täysin ok, vaikka valtaosa miehistä ei kiinnostuisi itsestäni. Näinhän se omalla kohdallanikin menee, että valtaosa ei ole kiinnostavia.
https://www.google.com/search?q=male+gaze&oq=male+gaze&gs_lcrp=EgZjaHJv…
MIEHEN KATSE, MALE GAZE on ihan tunnettu ilmiö, vaikka miessössöttävä tusinatyhjäpää-ap luulee naisia (uli)tolloiksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.com/search?q=male+gaze&oq=male+gaze&gs_lcrp=EgZjaHJv…
MIEHEN KATSE, MALE GAZE on ihan tunnettu ilmiö, vaikka miessössöttävä tusinatyhjäpää-ap luulee naisia (uli)tolloiksi.
Kiitos linkistä, se laajentaa ja vie keskustelua eteenpäin. En ole kovin tarkasti perehtynyt feministisiin teorioihin, mutta ymmärtääkseni male gaze viittaa tuossa naisen asettamista miehen katseen kohteeksi esim. mediassa, elokuvissa jne. Korjaa ihmeessä, jos olen hakoteillä.
Tähän asti on puhuttu enimmäkseen biologiasta, mutta avauksesi vie aihetta sosiokulttuuriseen suuntaan. Varmasti esim. elokuvateollisuuden tapa esittää eri sukupuolia vaikuttaa myös siihen, miten niitä katsotaan tosielämässäkin. Yhteys ei tietenkään ole suoraviivainen ja väliin tulee paljon muuttujia. Ap
"Nimittäin tämä skannaus ei vaikuta siihen, miten mies naiseen suhtautuu vaikka työkaverina." = Kyllä vaan vaikuttaa.
Miehisen etuoikeutensa tajuaminen/tiedostaminen ja hylkääminen on välttämätön alkusysäys tasa-arvoon pyrittäessä.
Vierailija kirjoitti:
"Nimittäin tämä skannaus ei vaikuta siihen, miten mies naiseen suhtautuu vaikka työkaverina." = Kyllä vaan vaikuttaa.
Miehisen etuoikeutensa tajuaminen/tiedostaminen ja hylkääminen on välttämätön alkusysäys tasa-arvoon pyrittäessä.
Aloituksessani ja myöhemminkin väitin, että naiset skannailisivat vähemmän kuin miehet. Monissa kommenteissa todetaan, että olen väärässä ja naiset skannailevat yhtä lailla. Jos asia on noin, niin silloin kyse ei ole vain miehisestä etuoikeudesta. Ja jos muutosta halutaan, niin tiedostamista ja käytöksen muuttamista tarvitaan niin miehiltä kuin naisilta.
Luulen kyllä, että tarkoitat laajemmin miesten asemaa yhteiskunnassa suhteessa naisiin. Siinä asiassa ainakin tiedostaminen on lisääntynyt, vaikka tasa-arvoon on vielä matkaa. Ap
Mulla on huomiota herättävän suuret rinnat ja se on ihan sama millaiseen säkkiin pukeutuu, niin silti niitä joku jää julkisilla paikoilla tuijottamaan. Miesoletetun kaverin mukaan miehet eivät tarkoita välttämättä mitään pahaa, he vain vaistonvaraisesti huomaavat tällaiset asiat. Olen yleensä niin omissa ajatuksissani, etten kiinnitä huomiota siihen, mihin joku muu katsoo. Ja siis jos kaksi möykkyä yleensä vielä löysän paidan alla nyt niin paljon kiinnostaa, niin katselkoot sitten mun puolesta. Itse en kyllä skannaile ihmisiä. Seksuaalinen kiinnostus edellyttää, että joku muu asia miehessä kuin ulkonäkö herättää ensin mielenkiinnon. Ja jos miehen korvien väli kiinnostaa, niin todennäköisesti olen myös sitä mieltä, että tyyppi on haluttava.
Mutta siis ihan mielenkiinnosta, jos mies tapaa päivän aikana vaikka kymmeniä naisia, niin jaksaako oikeasti jokaisen kohdalla pohtia sitä, miellyttääkö näky omaa silmää? Eikö siihen jossain vaiheessa kyllästy?
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis ihan mielenkiinnosta, jos mies tapaa päivän aikana vaikka kymmeniä naisia, niin jaksaako oikeasti jokaisen kohdalla pohtia sitä, miellyttääkö näky omaa silmää? Eikö siihen jossain vaiheessa kyllästy?
Tässähän ei siis puhuttu mistään zoomailusta, öögailusta ja ajan käyttämisestä arvosteluun, vaan siitä silmänräpäyksestä, jossa silmät ovat jo bonganneet vastaantulijan muodot ennen kuin järki on alkanut juosta edes sen verran että tajuaa ihmisen nähneensä. Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, vastaantulevan pyöräilijän tissien keinahdus rekisteröityi sekunnin murto-osan kestäneen kohtaamisen aikana, siinä ei tosiaankaan ole kyse mistään arvioivasta ja harkitsevasta katseesta.
Nousussa pysyvästi:
#decenteringmen
#DecenteringTheMaleGaze
#RejectTheInternalizedMaleGaze
#BreakingFreeFromThePatriarchy
https://katehanley.com/breaking-free-from-psd-patriarchy-stress-disorde…
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ainakaan tule mitään paineita siitä, jos joku itseäni täysin kiinnostamaton mies skannailee. Yleisesti ottaen minua ei kiinnosta tuntemattomien ihmisten mielenliikkeet ja pohdinnat, ja jos jollain ei muuta mietittävää ole kuin tuntemattomien ihmisten skannailu, niin siinähän skannailee. Minua kiinnostaa vain sellaisten miesten näkemykset, joita itse pidän kiinnostavina, ja sellaisia on aika vähän. En todellakaan ota mitään paineita miesten pohdinnoista ja skannailuista, ja on itselleni täysin ok, vaikka valtaosa miehistä ei kiinnostuisi itsestäni. Näinhän se omalla kohdallanikin menee, että valtaosa ei ole kiinnostavia.
Tämä ja tästä syystä. Miehet taas eivät kestä sitä, että yksikään nainen (miehen mielestä epäkiinnostava) - vaikka yksipuolisesti - kehtaa olla kiinnostumatta ko. miehestä.
Minä en kyllä skannaile miehiä missään seksimielessä, vaikka olenkin sinkku. Johtuneeko sitten siitä että olen hyvin kranttu, eikä niitä kiinnostavia ole tainnut vastaan tulla sitten.
Enkä ole huomannut minua skannattavan, tai sitten minut on sekunnin murto-osassa luokiteltu siihen ei-kiinnostavaan ryhmään, ken tietää.
Silti tiedän että monet miehet tuota kai tekevät, mutten haluaisi uskoa että aivan kaikki ovat noin jonkun vietin vietävissä, ettei vaan mitään voisi.
Exän tajusin sitä tekevän, senhän piti skannailla kaikkia naisia netistäkin päivät päästään. Ja sepä osin oli suhteen lopettamisenkin syynä. Sielläpä nyt varmaan tyytyväisenä skannailee yksinään.
Ei minun ulkonäköpaineitani mitenkään lisää se, että joku mies skannailee. Asia on mulle täysin yhdentekevä, jos en itse ole miehestä kiinnostunut.
Mistä syystä ap kuvittelee, että nainen välittäisi tuntemattomien ihmisten mielipiteistä ja ajatuksista? En ymmärrä ajatustapaa. Häiritseekö itseäsi muka jonkun tuntemattoman ihmisen skannailut ja ajatukset? Vaikka et ole hänestä yhtään kiinnostunut? En jaksa uskoa, että oma miehenikään välittäisi vähääkään jonkun tuikituntemattoman arvostelevasta katseesta. Sellainen lienee hyvin harvinaista.
Hyvin harvoin mitään skannailen, kun ei niin usein tulee kiinnostavia miehiä vastaan. Uskoisin kuuluvani enemmistöön enkä vähemmistöön.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että naiset voivat tätä tehdä paljon julkeammin kuin miehet. Tuntuu että välillä naiset katsovat ja skannaavat niin pitkään että syntyy katsekontakti. Ja tätä tekevät naiset siviilisäätyyn katsomatta ja välillä jopa miestensä kainalosta.
Vaikea uskoa. Oletko jotenkin erikoisen näköinen? Välttämättä ihmiset eivät katso siksi, että pitäisivät seksuaalisesti kiinnostavana, vaan ihan muista syistä.
Ei ole koskaan tullut mieleen, että jos vaikka katson jonkun miehen huomiotaherättäviä tatuointeja, että hän luulee, että "skannailen" häntä ihailevasti. En ihaile tatuointeja, mutta joskus on tullut katsottua ovatko ne mistä aiheesta tai sitten jos miehellä on kaamea tyyli, niin silloin tulee katsottua tarkemmin.
Ilmeisesti miehistä iso osa kuvittelee, että naiset arvioivat heitä samalla tavalla kuin he itse naisia? Tuskin kaikki miehetkään niin tekevät. Ap toimii kuten valtaosa ihmisistä eli kuvittelee kaikkien ajattelevan ja käyttäytyvän samalla tavalla kuin hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Siis ootko tosissaan! Kaikki skannaa kaikkia, eikä vaan seksuaalisessa mielessä. Jokainen tekee arvion toisesta ihmisestä ihan sekunneissa! Toiset ovat siinä kuitenkin parempia kun toiset. Siihen käytetään useampaa aistia kuulon varaisesti päättelen puheesta murretta, käytettyjä sanoja ja kykyä kommunikoida jne. Katsella pituus, paino, ikä, ulkonäkö, vaatteet, asusteet, meikki, korut, miten kävelee, ryhti jne. Kosketuksella itsevarmuutta, miten reagoi kosketukseen jne. Voi päätellä koulutusta, varat, mielenkiinnon kohteita/harrastuksia jne.
Jos skannailulla tarkoitetaan tätä, niin sitten se on näin eli arvio toisesta tehdään, ainakin jos on jonkilainen kontakti tulossa eikä olla missään kohtaamistilanteessa kadulla kävellessä. Ap kuitenkin tuntui tarkoittavan, että skannailua tehdään kaikista ihmisistä seksuaalisessa mielessä.
"
Ap, olen eri mutta eihän kaikki liity seksiin. Emme elä missään burkha-maissa missä ei uskaltaisi katsoa miestä silmiin. Minusta on vähän itsekeskeistä olettaa, että kaikki miehet olisivat perässäni. He voivat katsoa vaikka sitä tuntevatko minut, asuani tai miettiä ihan muita asioita. Kaikki ei liity minuun, ei varsinakaan se, jos jotakuta kiinnostaisikin.
Harva alue Suomessa myöskään on niin turvaton ettei sen takia uskaltaisi katsoa, ettei vastaantulija ryöstä tai seuraa. Silloin ei voi katsoa ketäään jos alue on turvaton."
Kyse ei ole siitä, että miehiä ei turvattomuuden takia uskaltaisi katsoa silmiin. Se on enemmänkin sitä, että haluaa olla omissa oloissaan. Ei aina jaksa ikäänkuin kohdata sitä, että joku katselee arvioiden. Haluaisi vaan olla ihmisenä ihmisten joukossa, eikä naisena jota katsotaan. Ja jos on muuta ajateltavaa, niin ei silloin jaksa mitään silmäpelejä tai mahdollisia tutustumisyrityksiä. Tai jos on varattu.
Sinänsä en näe, että se miesten tapa skannata naiset on varsinainen kiinnostuksen osoitus itsessään. Miehillä vaan on joku automaattinen tarve tehdä tilanneraportti itselleen lähes jokaisesta, että onko omaan silmään hyvännäköinen vai ei. Itse en naisena jaksa kiinnittää huomiota miehiin samalla tavalla. Kun vaikka kävelen kaupungilla, ohitan suurimman osan miehistä katsomatta ja ajattelematta heitä sen kummemmin, kuin että en törmää. Mutta kyllä välillä itsekin skannailen ja katselen miehiä, että sen puolesta kyllä tämän homman ymmärrän.
Turvattomuuden takia tietenkin on eri asia, ja itse ainakin katson vastaantulijan olemusta illalla kaupungilla, jos on hiljaista ja se on mies. Tietty en silloinkaan silmiin katsele, mutta kyllä jo ennenkuin kohdataan, katson esim vaikuttaako henkilö känniseltä tai muuten sekavalta tai oudolta.