Kannattaako edes hakea pieneen yritykseen töihin, jos on aikeissa jäädä äitiyslomalle
Paikalliseen yritykseen avautui paikka, joka vastaa täydellisesti mun koulutusta ja osaamista. Yritys työllistää alle 5 henkilöä eli on pieni. Mulla on jopa suhteita tuonne eli aika hyvät mahdollisuudet olisi saada työ. Hakisitteko tilanteessani työtä, kun yritämme juuri toista lasta? Minusta se tuntuisi jotenkin väärältä JOS tulisin valituksi ja jäisin sitten ehkä piankin perehtymisen jälkeen pois. Ketuttaa kun ei miesten tarvitse tällaisia miettiä.
Kommentit (65)
Ajattele omaa etuasi, niin yrittäjäkin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se on mutta oon liiankin kiltti ihminen :D helpompaa olisi jäädä vanhempainvapaalle isommasta firmasta jossa toiminta on useamman ihmisen varassa ja sijaisen perehdytys sujuvampaa.
Voi ajaa yrityksen konkkaan ja ainakin voit sanoa hyvästit niille suhteille siihen yritykseen. Jos on vielä pieni paikkakunta niin ei kukaan muukaan uskalla sinua sen jälkeen palkata.
Jos olet työssäsi hyvä niin asiat voivat saada haluamasi käänteen. Jäät tilanteen ollessa päällä äitiyslomalle ja pääset takaisin kun aika koittaa. On myös niin että hyvistä tyypeistä työelämässä pidetään kiinni. Aina kannattaa yrittää, sehän ei ole keltään pois.
Aina voi hakea. Perhesuunnitelmiahan ei saa kysyä, mutta käsittääkseni itse voit kertoa jos haluat. Näin ei tarvi "kärsiä tunnontuskia".
Toki ei tarvi kertoa.
Pienet yritykset kärsii eniten äitiyslomista ja pitkistä sairaslomista koska siellä on vähän työntekijöitä eli muut ei voi tehdä sen pidemmäksi aikaa pois jäävän töitä.
Isommissa firmoissa työt voidaan jakaa helposti muille siksi aikaa.
Ole rehellinen ja sano haastattelussa että jos saat paikan niin tulet jäämään äitiyslomalle mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Voi ajaa yrityksen konkkaan ja ainakin voit sanoa hyvästit niille suhteille siihen yritykseen. Jos on vielä pieni paikkakunta niin ei kukaan muukaan uskalla sinua sen jälkeen palkata.
Entäs sen ukon maine joka tämän naisen raskaaksi saattaa? Ai niin, sitä vaan onnitellaan ja taputetaan selkään.
Se on sun omasta moraalistasi kiinni. Otatko riskin, että sun "suhteesi" voi menettää työpaikkansa sun vauvasi takia.
Ehkä hakisin isompiin yrityksiin tai pysyisin nykyisessä työpaikassa jos sellainen on. Yksi asia kerrallaan, uutta paikkaa sitten kun vanhempainvapaat ohi.
Jos jätät nyt hakematta mutta työ kiinnostaa, voisit vaikka äitiysloman aikana lähettää sinne avoimen hakemuksen jos paikkoja vastaisuudessa avautuu niin olisit kiinnostunut.
Mun mielestä noin pieneen yritykseen ei. Isoon firmaan kyllä.
itse sain potkut pienestä yrityksestä kun kerroin pomolle odottavani lasta. ei ollut kiva yllätys ja pomo palkkasi lapsensa mun tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se on mutta oon liiankin kiltti ihminen :D helpompaa olisi jäädä vanhempainvapaalle isommasta firmasta jossa toiminta on useamman ihmisen varassa ja sijaisen perehdytys sujuvampaa.
Liian kiltti ihminen ei kyllä edes harkitsisi tällaista.
Älä hae! Pahimmassa tapauksessa saat koko yrityksen konkurssiin tai ainakin pahoihin talousvaikuåeuksiin. Noin se menee. Tee se lapsi. Pidä äitiyslomat ja muut. Hae sitten, kun lapsi menossa päiväkotiin.
Kannattaa. Työnantajalle ei tarvitse kertoa edes raskaudesta. Varmista, että kuulut ammattiliittoon ennen kuin allekirjoitat työsopimuksen, ja sitten dokumentoit kaikki äitiyssyrjintään liittyvät jutut sitä mukaa kun niitä tapahtuu ja oikeuteen
6kk koeaika, eli kannattaa olla aika varpaillaan tuon lapsen teon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työssäsi hyvä niin asiat voivat saada haluamasi käänteen. Jäät tilanteen ollessa päällä äitiyslomalle ja pääset takaisin kun aika koittaa. On myös niin että hyvistä tyypeistä työelämässä pidetään kiinni. Aina kannattaa yrittää, sehän ei ole keltään pois.
Eipä ole ei. Paitsi pikkufirman omistajalta/-jilta, joilta voi mennä firma alta kun maksavat äitiyslomarahaa ja tekevät silti työsi itse.
Vierailija kirjoitti:
Ole rehellinen ja sano haastattelussa että jos saat paikan niin tulet jäämään äitiyslomalle mahdollisimman pian.
Höpö höpö. Työnantajalle ilmoitus 2kk ennen raskaus- ja vanhempainvapaalle jäämistä, niinkuin laki sanoo. Firmat jotka menevät nurin lain noudattamisesta sietävätkin mennä
Paksuna olevia ei oteta. Joutuvat maksamaan ä, lomasi ja pennun sairastelut... Ottamaan sijaisen ym.