Ihan pelkästään peiliin katsomallakin sen huomasi että ihminen "äkki-ikääntyy" suunnilleen 44-vuotiaana
Olotilan muutoksista puhumattakaan. Seuraava vastaavanlainen rysäys on sitten odotettavissa kuusikymppisenä. Oujee.
Ja tässä ei ilmeisesti ollut eroa sukupuolten välillä vaan esim ne vaihtarien tuntemukset on sitten asia erikseen ja vielä bonarina päällä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkirysäys tulee kun estrogeenitasot sakkaavat, ei se kaikilla ole 44v.
Ennen tuota rajapyykkiä naisella voi olla nätti vyötärö ja kivat pakarat.
Tuon rajapyykin jälkeen vartalon malli muuttuu keskivartalopainotteiseksi eikä mikään treeni pelasta.
Ap:n mainitsema tutkimus viittaa solujen biologiseen vanhenemiseen, ei ulkonäköön.
Tosin osin se ikääntyminen näkyy ulospäin ihan paljaalla silmälläkin eli ei ne ole vain sisuskalujen ym molekyylit jotka kokee äkki-ikääntymisen vaan sama tietenkin on ihan kaikkialla. Ja tietenkin se näkyy ulospäin kun lihasmassa alkaa vähentyä ja iho veltostuu, mutta ei siinä ole mitään pahaa tai väärää vaikka tietenkin se useimpia ärsyttääkin. Silti se suurempi ärsytys on voiman väheneminen ja kuinka entisenlainen liikkuvuus ja notkeus vaatii paljon enemmän venyttelyä ja kehonhuoltoa. Eikä mikään varsinkaan tule enää ns ilmaiseksi vaan kaiken eteen pitää nähdä vaivaa jos haluaa edes säilyttää sen entisen tilanteen.
Sinänsä kyllä kertoo paljon, että moni murehtii helttaansa ja mahamakkaraansa mutta ei uhraa ajatustakaan sille missä kunnossa ne omat sisäelimet on. Harvempi kun lähtee saappaat jalassa siksi, että otsassa ob sibeliusryppy tai perslihakset ei pullistelleet kuin pikajuoksijalla vaan siksi, että sydän (verenkiertoelimistö) sanoo sopparin irti ja jokin aortta repeää ihan naps vaan.
Minä ainakin rupsahdin ekan kerran jo 34v toisen lapsen jälkeen. se vauvavuosi sai minut näyttämään ikäiseltäni kun ennen sitä olin nuoremman näköinen. Ekan vauvan jälkeen olin jo kuukaudessa ok ja ihan oma itseni kaikinpuolin. Ja alamäki jatkuu. Saas nähdä mikä mummeli olen viiden vuoden päästä kun olen 60v. Mutta sellaista se on . Jos on elossa niin vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon rajapyykin jälkeen vartalon malli muuttuu keskivartalopainotteiseksi eikä mikään treeni pelasta.
Tämä ei ole mikään luonnonlaki. Suvussani on monia iäkkäämpiä naisia, joilla vyötärö erottuu. Toki ei ole enää niin kapea kuin ihan nuorena, mutta ei heidän vartalotyyppinsä ole kuitenkaan yhtäkkiä muuttunut tiimalasista omenaksi.
Riippuu ehkä eniten geeneistä ja toisekseen elintavoista miten rasva jakautuu.
Mulla on tapahtunut eka rupsahdus jo 37-vuotiaana. Siihen asti olin hyvin saman näköinen kuin kaksikymppisenä. Pieni, siro, laiha, pyöreäposkinen, jopa lapsenomaisen näköinen. Sitten ihan yhden vuoden aikana tapahtui jotain, ilman että siihen on mitään erityistä syytä kuten sairautta, unettomuutta tms. Yhtäkkiä rasva lähti kasvoista, silmien ympärille tuli syvät tummat kuopat, poskiluiden alle kuopat myös ja ne entiset pyöreät posket jäi löysänä nahkana luisevan naaman päälle pussittamaan. Otsaan ja silmien ympärille tuli ryppyjä.
Toisaalta nyt olen 50, ja menopaussi on jo tapahtunut. Mulle ei ole sen myötä tullut mitään uutta ulkoista rupsahdusta, enkä ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja kun ei ole ollut mitään oireitakaan, menkat vaan loppui viime vuonna. Iho kyllä on parantunut, aikuisiän akne loppui hormonikierron loppumisen myötä. Muuten näytän aika samalta kuin sen 37 v rupsahduksen jälkeen, eli mielestäni nyt ikäiseltäni - 37 v:nä näytin ikäisteni joukossa todella vanhalta. Ehkä muille kävi tuo 44 vuoden rupsahdus 7 vuotta liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään luonnonlaki. Suvussani on monia iäkkäämpiä naisia, joilla vyötärö erottuu. Toki ei ole enää niin kapea kuin ihan nuorena, mutta ei heidän vartalotyyppinsä ole kuitenkaan yhtäkkiä muuttunut tiimalasista omenaksi.
Riippuu ehkä eniten geeneistä ja toisekseen elintavoista miten rasva jakautuu.
Tämä. Itse olin jopa erittäin lihava keski-iässä, ja laihdutin esivaihdevuosi/vaihdevuosi-iässä kymmeniä kiloja normaalipainoon. Laihdutukseen kuului myös kuntosalitreeniä 3 kertaa viikossa. On vyötärö ja pakarat kyllä, vaikka nyt 51 v:nä menopaussi on jo tapahtunut. Jos on alhainen rasvaprosentti, niin ei siihen keskivartaloon mistään ylimääräistä täytettä mystisesti synny. Toki jos sitä rasvaa on enemmän, se pyrkii sijoittumaan vaihdevuosien jälkeen keskikroppaan eikä lantioon ja reisiin.
Tämä onkin hauska, että tämä on nyt myös tieteellisesti osoitettu. Joskus kaverien kanssa tästä ilmiöstä puhuttu, että ikääntyminen ei näytä. menevän tasaisesti vaan joskus humps yhtenä vuotena tulee valtavasti muutoksia, ja sitten taas pysyy samanlaisena pitkään.
Omia vanhempia aikoinaan tarkkaillessani huomasin että juuri nuo 44 ja 60 oli ne isot muutoksen kohdat. 44 v:nä molemmilta alkoi hiukset harmaantua vahvasti, tuli lukulasien tarve, ilmeryppyjä alkoi tulla silmäkulmiin ja otsalle, äidillä varsinkin alkoi olla uupumusta ja kaikenlaisia selittämättömiä kipuja (jotka ei menneet ohi hormonihoidolla). No, sitten niiden uuteen ulkonäkön tottui, ja näytti pitkään, että eivät vanhene siitä lisää ollenkaan. Kunnes sitten kun olivat 60, tajusin että nyt ensi kertaa ihan tosissaan ikä alkaa näkyä heistä, näyttävät todella väsyneiltä ja vanhoilta. Silmien ympärillä oli kuopat, leukaperät roikkui, silmäluomet roikkui, ihan semmoinen vanhusmainen vaikutelma yhtäkkiä, kun ennen oli charmantteja keski-ikäisiä. Toisaalta nyt 10 v myöhemmin taas on niin, ettei ne ole siitä lisää vanhenneet ulkoisesti kun mitä oli sen 60 v romahduksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaas vaan tätä 6kympin rysäystä. Juuri mietin aamulla, kun peiliin taas vilkaisin, että mitä oikein yhtäkkiä tapahtui parissa vuodessa, ja sitten luinkin tuon artikkelin. Ymmärrän nyt, sain vastauksen.
Ja kilot ei lähde, ei lähde ei, edes paastolla. Ei paljon naurata.
Hetkinen, minkä artikkelin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 43-vuotiaaksi asti aktiivinen liikkuja. 45-vuotiaana alkoi polvivaivat kuin salamaniskusta. Röntgenissä todettiin alkava nivelrikko molemmissa polvissa. Muutoinkin on sen jälkeen ollut vanha ja väsynyt olo. Aikaisemmin saatoin vain laittaa evästä reppuun ja lähteä 30km päähän 1v-pyörällä sen enempää suunnittelematta. Nyt tuntuu, ettei huvittaisi edes ruokakauppaan mennä, alle 1km päähän.
Itsellä vasta 55v alkoi nuo polvivaivat, mutta hyvin pärjää vieläkin, kun jättää tekemättä tiettyjä liikkeitä, välttää asfaltilla lenkkeilyä.
Vaivoja voi tulla, mutta kannattaa muistaa, että vaivoja on nykyisin yhä nuoremmilla.
Tietyssä mielessä kropan rapistuminen alkaa monilla jo aikaisin vähän liikkumisen, yksinäisyyden, ahdistuksen ja epäterveellisten elintapojen myötä.
Positiivista taas on, ettei milloinkaan ole liian myöhäistä hyötyä terveellisestä ruoasta, riittävästä unesta ja liikunnasta. Aina voi tilannetta parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaas vaan tätä 6kympin rysäystä. Juuri mietin aamulla, kun peiliin taas vilkaisin, että mitä oikein yhtäkkiä tapahtui parissa vuodessa, ja sitten luinkin tuon artikkelin. Ymmärrän nyt, sain vastauksen.
Ja kilot ei lähde, ei lähde ei, edes paastolla. Ei paljon naurata.
Hetkinen, minkä artikkelin?
Hesarissa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta miksi ihmeessä 44-vuotiaana pitäisi näyttää nuorelta. 44-vuotias on vanha ja kuuluukin näyttää ikäiseltään.
Ei pidä paikkaansa, jos ei ole joku juoppo. Itse olin freesin näköinen 55 saakka, sitten tuli pieniä ryppyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mainitsema tutkimus viittaa solujen biologiseen vanhenemiseen, ei ulkonäköön.
No ne solut varmaan vanhenee silleen, että tuossa rajapyykissä hedelmällisen naisen vartalo muuttuu hedelmättömän naisen vartaloksi. Miehet hakee hedelmällistä naista ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, jos ei ole joku juoppo. Itse olin freesin näköinen 55 saakka, sitten tuli pieniä ryppyjä
No silti sulla on tapahtunut se solutason biologinen vanheneminen mistä juttu varsinaisesti kertoo. Ei se ole ulkonäöstä niinkään, siihen vaikuttaa moni asia miten esim. iho vanhenee. Joskus jopa hyvin epäterveelliset asiat kuten runsas ylipaino voivat tehdä ulkoisesti nuoren näköiseksi eli rypyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se tiedät paremmin kuin tieteelliset tutkijat.
Tapahtuukohan myös noin 73-75-vuotiaana harppaus ikääntymisessä?
Lähipiirissä tuon ikäisiä ja ovat kaikki yks kaks vanhentuneet ja tulleet vanhuksiksi.
Mies 44v täällä. Mulla se kävi muutama vuosi sitten. Valehtelematta nelikymppiseksi asti näytin rippikoululaiselta, ja vuodessa suora hyppy setämieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä tuon ikäisiä ja ovat kaikki yks kaks vanhentuneet ja tulleet vanhuksiksi.
44 - 60 - 74 v
Noin 15 vuoden sykli.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyllä, jos ne aiemmatkin tapahtuu noin 15 vuoden välein, ja 75:ssä on taas kulunut 15 vuotta kuudenkympin ikääntymisharppauksesta. Omat vanhemmat on kahdeksankymppisiä, ja vaikka he on edelleen hyväkuntoisia ja terveitä, niin kyllä ulkoisesti alkoivat juuri tuossa 75 paikkeilla näyttää selvästi vanhusmaisemmilta kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyllä, jos ne aiemmatkin tapahtuu noin 15 vuoden välein, ja 75:ssä on taas kulunut 15 vuotta kuudenkympin ikääntymisharppauksesta. Omat vanhemmat on kahdeksankymppisiä, ja vaikka he on edelleen hyväkuntoisia ja terveitä, niin kyllä ulkoisesti alkoivat juuri tuossa 75 paikkeilla näyttää selvästi vanhusmaisemmilta kuin ennen.
Jep. Omat ja appivanhemmat ovat muuttuneet nyt yhtäkkiä mummuiksi ja papoiksi. Kymmenen vuotta sitten olivat vielä ehtiväisiä liikkujia ja matkustelijoita.
Naisilla alkaa vaihtarit joo, mutta nyt oli kyse ihan vain ikääntymisestä joka tapahtuu yhtälailla miehilläkin. Siinä on kaksi tällaista rysäystä jonka myötä sitten on ihan piikki esim todetuissa liikunta- ja tukielinten sairauksissa ja tämä ikääntyminen näkyy elimistössä ihan kaikkialla. Myös siis siellä mitä ei näe peilistä.
Tutkijoiden mukaan se eka ikääntymisrysäys on 44-vuotiaana ja toinen sitten noin 15 vuotta myöhemmin. Vaihtarioireilu on sitten ihan oma juttunsa.