Ihan pelkästään peiliin katsomallakin sen huomasi että ihminen "äkki-ikääntyy" suunnilleen 44-vuotiaana
Olotilan muutoksista puhumattakaan. Seuraava vastaavanlainen rysäys on sitten odotettavissa kuusikymppisenä. Oujee.
Ja tässä ei ilmeisesti ollut eroa sukupuolten välillä vaan esim ne vaihtarien tuntemukset on sitten asia erikseen ja vielä bonarina päällä.
Kommentit (164)
Minä olen saanut 20 kg lihasta nelikymppisenä, ja vielä spagaattikin menee. Ihminen vanhentuu elintapojensa vauhtia.
-M, Absolutisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, täällä 43 ja hitsi mikä muutos 40v. kuviin. Tukka ohentunut, leuan alla löysää nahkaa, otsassa ryppyjä, ja alapää huutaa hoosiannaa kuivuudesta. Mitä ihmettä tää on??? Olen jopa ruvennut tutkailemaan täyteaine vaihtoehtoja. En muiden vuoksi, vaan itseni, ettei aamuisin niin masentaisi peiliin katsoessa.
Kiitollinen olen kuitenkin siitä että olen vielä toistaiseksi täysin terve. Ei kolesteroleja, verenpainetta, ylipainoa, tai muutakaan rasitetta.
Sain vauvan 44 v ja en tuntenut itseäni vanhaksi.
No, minä olin ilman hormonaalista ehkäisyä ikävuodet 23-38. Sitten aloitin ensin synteettisen matalahormonisen Zoelyn ja kuukautiset loppui täysin. Samassa alkoi mahan turvottelu ja limakalvojen jatkuva polte ja kipu. Lopetin lopulta valmisteen pari vuotta käytettyäni. Kolme vuotta sitten minulle asennettiin Mirena. Jälleen kuukautiset jäivät pois. Alun kipujen jälkeen olin todella tyytyväinen valmisteeseen, kunnes taas vuotta myöhemmin alkoivat limakalvojen arkuus, vatsan turvottaminen jne. Nyt 44 v kärsin uskoakseni matalista estorgeenitasoista, voi olla esiavihdevuosia, tai sitten liittyy Mirenaan. Who knows, mutta myöhäistä se on enää tässä iässä räpistellä.
Jos olisin raskaana, olisi oloni epäilemättä aivan toisenlainen, kiitos hormonien.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut 20 kg lihasta nelikymppisenä, ja vielä spagaattikin menee. Ihminen vanhentuu elintapojensa vauhtia.
-M, Absolutisti
Mun mieheni on myös päihteetön ja tupakaton säännöllinen kuntosalitreenaaja ja ulkoilmaihminen viimeisen päälle.
Aika iso ero näkyy kuvissa 46-vuotiaan ja 50-vuotiaan mieheni välillä. 46 jälkeen alkoi suhteellisen nopea hiusten oheneminen ja ihon löystyminen, joka treenistä huolimatta näkyy pakaroissa, selkäpuolella kyljissä ja tietysti kasvoissa. Mutta sellaista se on, kaikki me vanhenemme.
Mä huomasin muutoksen siinä 54v. Siihen asti näytin ihan samalta kaikissa kuvissa vuosikausia. 44v olin vielä ihan nuoren näköinen.
Minäkin olin 44 v nuoren näköinen. Muutos tuli 53 v. Toisaalta, ihminen menee samalla naamalla aina kymmenen vuotta, edesmennyt äitini aina sanoi. Sitten rupsahdus tulee kerralla ja taas kymmenen vuotta samalla naamalla.
Eikö tutkimusten mukaan ihminen ole onnettomin 44-vuotiaana? Sen jälkeen lähtee käyrä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Äkkirysäys tulee kun estrogeenitasot sakkaavat, ei se kaikilla ole 44v.
Tässä ei ole nyt kyse vaihtareista eikä naisista vaan ihmisistä. Miehillä tulee samanlaiset äkki-ikääntymiset ja nuo vaihtarioireet ym on sitten ihan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
No tutkijat kuitenkin just on havainneet, että ihan sukupuolesta riippumatta se ikääntyminen ei ole vain sellaista tasaista ja hidasta vaan siinä on kaksi tuollaista "äkki-ikääntymisen" hetkeä eli se eka noin 44 v ja toinen sitten 15 v myöhemmin eli noin kuusikymppisenä.
Toki av-mamma tietää tämänkin paremmin.
Oon 45, esivaihdevuosissa. On uskomatonta, kun välillä kroppa vielä jaksaa purskautella estrogeeniä (tunnistan sen esim. siitä, että yhtäkkiä mieliala kohoaa ilman mitään ulkoista syytä), niin naamakin ihan oikeasti muuttuu kauniimmaksi ja iho on sileämpi ja paremman näköinen.
Kesällä sukujuhlissa eräs vanhempi rouva, joka ei ollut nähnyt minua vuosiin, tokaisi: "Onpas xxxxxx niin muuttunut, että en olisi tunnistanut jos olisit vastaan kävellyt!!!!" Ajattelin mielessäni, että joo tiedetään....
Vierailija kirjoitti:
Mä taas saan kuulla kehuja, kuinka olen kaunistunut viime vuosina. Kai mä olin nuorena sitten rumempi :D Ikää 47v.
Näinkin käy joskus.
Kroppa vanhenee, mutta säteilyä ja charmia tulee lisää. Paradoksaalisesti voi silloin näyttää nuoremmalta kuin nuorempana, jolloin ehkä oma persoona ei vielä päässyt täysin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas saan kuulla kehuja, kuinka olen kaunistunut viime vuosina. Kai mä olin nuorena sitten rumempi :D Ikää 47v.
Näinkin käy joskus.
Kroppa vanhenee, mutta säteilyä ja charmia tulee lisää. Paradoksaalisesti voi silloin näyttää nuoremmalta kuin nuorempana, jolloin ehkä oma persoona ei vielä päässyt täysin esiin.
Ja iän tuoma itseluottamus vielä päälle. You go girl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkin käy joskus.
Kyse on karisman lisääntymisestä, joka tulee itsetuntemuksen ja itsensä hyväksymisen ja itseluottamuksen lisääntymisen myötä. Harvalla nuorella on karismaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuota rajapyykkiä naisella voi olla nätti vyötärö ja kivat pakarat.
Tuon rajapyykin jälkeen vartalon malli muuttuu keskivartalopainotteiseksi eikä mikään treeni pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon rajapyykin jälkeen vartalon malli muuttuu keskivartalopainotteiseksi eikä mikään treeni pelasta.
Ap:n mainitsema tutkimus viittaa solujen biologiseen vanhenemiseen, ei ulkonäköön.
Minä olin 43-vuotiaaksi asti aktiivinen liikkuja. 45-vuotiaana alkoi polvivaivat kuin salamaniskusta. Röntgenissä todettiin alkava nivelrikko molemmissa polvissa. Muutoinkin on sen jälkeen ollut vanha ja väsynyt olo. Aikaisemmin saatoin vain laittaa evästä reppuun ja lähteä 30km päähän 1v-pyörällä sen enempää suunnittelematta. Nyt tuntuu, ettei huvittaisi edes ruokakauppaan mennä, alle 1km päähän.
Vierailija kirjoitti:
Oon 45, esivaihdevuosissa. On uskomatonta, kun välillä kroppa vielä jaksaa purskautella estrogeeniä (tunnistan sen esim. siitä, että yhtäkkiä mieliala kohoaa ilman mitään ulkoista syytä), niin naamakin ihan oikeasti muuttuu kauniimmaksi ja iho on sileämpi ja paremman näköinen.
Kesällä sukujuhlissa eräs vanhempi rouva, joka ei ollut nähnyt minua vuosiin, tokaisi: "Onpas xxxxxx niin muuttunut, että en olisi tunnistanut jos olisit vastaan kävellyt!!!!" Ajattelin mielessäni, että joo tiedetään....
Niinpä. Ja sitten sen toisen suunnan osaa ennustaa siitä, että ensin menee nännit kipeäksi, sitten alavatsa ja kohta ollaankin taas vaginavoidekierteessä. Nytkin voi vaan muistella kuinka kesälomalla urheili tunteja päivittäin ja peuhasi jatkuvasti sängyssä (ja joka paikassa) ja nyt on vain muutamaa viikkoa myöhemmin taas niin epänaisellinen hauras ja vetämätön olo.
Sitä odotellessa. Oon 43 ja vielä saan ihan liikaa huomiota. Josko sit saisi olla rauhassa. Alkaako tissitkin roikkua yhdessä yössä? Vielä ei roiku yhtään. Ryppyjä on 2 otsassa ja yksi kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten jotain tällaista voisi tapahtua yhdessä yössä ilman vakavaa sairautta?
Aivan jäätävä painajainen niin että hiukset harmaantuu yhdessä yössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja treenatuilla miehillä tulee eteen pallovatsa, toisilla pienempi mutta tulee kuitenkin, sama käy miesten kuin naisten pakaroille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 43-vuotiaaksi asti aktiivinen liikkuja. 45-vuotiaana alkoi polvivaivat kuin salamaniskusta. Röntgenissä todettiin alkava nivelrikko molemmissa polvissa. Muutoinkin on sen jälkeen ollut vanha ja väsynyt olo. Aikaisemmin saatoin vain laittaa evästä reppuun ja lähteä 30km päähän 1v-pyörällä sen enempää suunnittelematta. Nyt tuntuu, ettei huvittaisi edes ruokakauppaan mennä, alle 1km päähän.
Itsellä vasta 55v alkoi nuo polvivaivat, mutta hyvin pärjää vieläkin, kun jättää tekemättä tiettyjä liikkeitä, välttää asfaltilla lenkkeilyä.