Ihan pelkästään peiliin katsomallakin sen huomasi että ihminen "äkki-ikääntyy" suunnilleen 44-vuotiaana
Olotilan muutoksista puhumattakaan. Seuraava vastaavanlainen rysäys on sitten odotettavissa kuusikymppisenä. Oujee.
Ja tässä ei ilmeisesti ollut eroa sukupuolten välillä vaan esim ne vaihtarien tuntemukset on sitten asia erikseen ja vielä bonarina päällä.
Kommentit (164)
Ap ilmeisesti nähnyt tästä uutisen mutta ei vaivautunut mainitsemaan. The Guardianissa oli juttua tästä eilen
https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/14/scientists-find…
"Tutkimuksessa, jossa seurattiin tuhansia eri molekyylejä 25-75-vuotiailla ihmisillä, havaittiin kaksi suurta ikään liittyvien muutosten aaltoa noin 44-vuotiaana ja uudelleen 60-vuotiaana. Havainnot voivat selittää, miksi tietyt terveysongelmat, kuten tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat ja sydän- ja verisuonitaudit, lisääntyvät tietyssä iässä.
"Emme muutu vain vähitellen ajan myötä. Muutokset ovat todella dramaattisia", sanoo professori Michael Snyder, genetiikan tutkija ja Stanfordin yliopiston genomiikan ja yksilöllistetyn lääketieteen keskuksen johtaja ja tutkimuksen vanhempi kirjoittaja.
"Kävi ilmi, että 40-luvun puoliväli on dramaattisten muutosten aikaa, samoin kuin 60-luvun alku - ja tämä pätee riippumatta siitä, mitä molekyyliluokkaa tarkastellaan."
Vaihdevuodet tekee sen monille.Kunnon facelift kaulan kohotuksineen maksaa nykyään jo yli 20 000 e Helsingissä.Tässä ei tehdä vain osakohotusta vaan kaikki alueet mukaan lukien silmät ja otsa.Mulla ei tule koskaan olemaan rahaa siihen enkä ole varma haluaisinko tai uskaltaisinko.Onko teillä kokemusta kasvojenkohotuksesta ? Onko ne tavallisia ?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet tekee sen monille.Kunnon facelift kaulan kohotuksineen maksaa nykyään jo yli 20 000 e Helsingissä.Tässä ei tehdä vain osakohotusta vaan kaikki alueet mukaan lukien silmät ja otsa.Mulla ei tule koskaan olemaan rahaa siihen enkä ole varma haluaisinko tai uskaltaisinko.Onko teillä kokemusta kasvojenkohotuksesta ? Onko ne tavallisia ?
Siinä ei paljon faceliftit auta kun kroppa alkaa prakaamaan alta eli tule tuki- ja liikuntaelinten sairauksia sekä elimistö tuolla nahan alla ikääntyy kertaheitolla. Elämäntavoilla voinee vaikuttaa jotain, vaikka ihan jokainen meistä ikääntyy mutta toisaalta taas niiden elämäntapojen olisi pitänyt olla kunnossa ihan aina eli myös silloin kun kuvitteli olevansa kuolematon ja ikuisesti nuori. Ne kaikki valvotut alkoholinhuuruiset yöt, röökinpoltot, krapulamätöt, liikkumattomuudet ja auringonpalvonnat jne tulee korkojen kanssa maksuun sitten kun niille ei enää mitään mahda vaan se vahinko tuli tehtyä jo 20 vuotta aiemmin.
Ollaanpas tällä taas ihan lian kriittisiä.
Olen varmaan erilainen kun fyysinen olo ja terveys on kyllä erinomainen, vaikka nukkuminen on mennyt entistäkin heikommaksi ja vyötäröllekin on kertynyt ylimääräistä. Jaksan yhä juosta, jumpata, nostaa painoja, ei ole vaivoja tai särkyjä, eikä edes väsymystä. Mutta ulkonäkö on kyllä rupsahtanut 42 ikävuoden jälkeen. Kaulapoimut, jotenkin tuhti ylävartalo jne.
Oon miettinyt onko tämä nyt sitä esivaihdevuosi-ikää kun hiuksia lähtee aiempaa enemmän ja uni on katkonaista. Ja mikä pahinta: urheillessa alkaa kirveltää limakalvoja ja tuntuu että pissa tulee väkisin. Todella ärsyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihmiset. Eka rysäys ikääntymisessä on n. 44-vuotiaana ja toinen sitten n.60-vuotiaana ja tämä ikääntyminen siis näkyy nimenomaan muuallakin kuin peilikuvassa. Ja varsinkin tuntuu.
Ei ole kaikilla samassa iässä. Joillekin tulee myöhemmin, ei 44v. Geenit ja elintavat vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin tavallisia Suomessa. Useimmat meistä ei sitä ulkonäköä enää keski-iässä pidetä niin tärkeänä, että ottaisi sen takia minkään leikkauksen riskejä. Kiinnostaa lähinnä terveys ja toimintakyky, ei ulkonäkö.
olen itse 50 ja on ryppyjä ja bulldog-leukaperät ja roikkuvat yläluomet, ja riippurinnat ja menopaussimaha, mutta mitä väiiä? Olen niin onnellinen jokaisesta päivästä, kun saan olla terve ja kivuton. Töissä kuoli tänä vuonna minua vuoden nuorempi mies, ja tajusin tilastoista, että 8:3% samana vuonna kuin minä syntyneistä on jo kuollut. En ole nuori enää, eikä tarvi nuorelta näyttääkään.
Miehille tulee 40+ andropaussivatsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ihmiset. Eka rysäys ikääntymisessä on n. 44-vuotiaana ja toinen sitten n.60-vuotiaana ja tämä ikääntyminen siis näkyy nimenomaan muuallakin kuin peilikuvassa. Ja varsinkin tuntuu.
Ei ole kaikilla samassa iässä. Joillekin tulee myöhemmin, ei 44v. Geenit ja elintavat vaikuttavat.
Varsinkin geenit. Tiedän meinaan monia tosi terveellisesti eläviä, jotka on rupsahtaneet kunnolla jo ennen neljänkymppiä, ja toisaalta jokusen erittäin lihavan alkoholin suurkuluttajan, jotka näyttää lähes viisikymppisenä hämmästyttävän nuorilta.
Vierailija kirjoitti:
Siten vaan passia uusimaan ennen 45-vuoden ikää.
Tykkään siun asenteesta 😂
Nättinä passikuvauksiin sit vaan, vika tsäänssi! 🏃
Toi 44 muutos on jännä. Tinderissä kun swaippailen aktiivisesti, niin on tosi iso ero kun laittaa haarukaksi 37-43 ja toisaalta 44-50. Ensimmäiset näyttää nuorilta tytöiltä ja jälkimmäiset tädeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten vaan passia uusimaan ennen 45-vuoden ikää.
Tykkään siun asenteesta 😂
Nättinä passikuvauksiin sit vaan, vika tsäänssi! 🏃
Harmi kun ei ole enää 10 vuoden passia, voisi ratsastaa pitkään hehkeällä passikuvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joillekin jo aiemmin. Tosin tuossa tutkimuksessa taidettiin nimenomaan todeta, että geeneillä ja/tai elämäntavoilla ollut ihmeempää merkitystä vaan nämä äkki-ikääntymiset tulee kaikille samanlaisella syklillä.
Se on sinänsä kyllä jännä kuinka joillekin se oma ikääntyminen on niin kauhea asia hyväksyttäväksi että pitää vakuuttaa etenkin itselleen että ei kaikki ikäänny eikä varsinkaan yhtä aikaa vaan minä ainakin olen ikäistäni paljon nuoremman näköinen eikä kropassakaan ikä tunnu.
Mulla ei tullut mitään äkki-ikääntymistä vielä 44-vuotiaana, vaan vasta 54-vuotiaana. Korkojen kera. M57
Vierailija kirjoitti:
Ap ilmeisesti nähnyt tästä uutisen mutta ei vaivautunut mainitsemaan. The Guardianissa oli juttua tästä eilen
https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/14/scientists-find…
"Tutkimuksessa, jossa seurattiin tuhansia eri molekyylejä 25-75-vuotiailla ihmisillä, havaittiin kaksi suurta ikään liittyvien muutosten aaltoa noin 44-vuotiaana ja uudelleen 60-vuotiaana. Havainnot voivat selittää, miksi tietyt terveysongelmat, kuten tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat ja sydän- ja verisuonitaudit, lisääntyvät tietyssä iässä.
"Emme muutu vain vähitellen ajan myötä. Muutokset ovat todella dramaattisia", sanoo professori Michael Snyder, genetiikan tutkija ja Stanfordin yliopiston genomiikan ja yksilöllistetyn lääketieteen keskuksen johtaja ja tutkimuksen vanhempi kirjoittaja.
"Kävi ilmi, että 40-luvun puoliväli on dramaattisten muutosten aikaa,
Olen siis turvassa näiltä muutoksilta, koska olen syntynyt -67? Jippii!
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että milleniumista olisi 20 vuotta.
Kyseenalaistan ikääntymisen äkkiä. Riippuu elämäntavoista ja painosta. Hormonitoiminta vielä päälle.
Millennium. Millenium tarkoittaa tuhatta peräreikää tai niiden juhlimista.
Jos näinkin arkinen asia kuin ikääntyminen ahdistaa kovasti, niin kai te tiiätte että sen ikääntymisen voi lopettaa kuolemalla.
Köyttä rasvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kritisoit kriittisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kritisoit kriittisyyttä?
- Ja lian kritisoimista? Mä olen ainakin tosi likakriittinen.
Tuntuu että milleniumista olisi 20 vuotta.
Kyseenalaistan ikääntymisen äkkiä. Riippuu elämäntavoista ja painosta. Hormonitoiminta vielä päälle.