Myyrä kausi 4 OFFICIAL
Neljäs kausi ulos 11.9.2024 alkaen. Mukana 11 julkkista, 6 naista ja 5 viestä. Naiskilpailijat: Henny Harjusola, Viivi Pumpanen, Arja Koriseva, Mari Perankoski, Ina Mikkola, Linnea Skog. Mieskilpailijat: Kari Kanala, Robert Helenius, Aaron Bojang, Tomas Grekov, Jon Korhonen
Kurkkaa seuraavat Myyrä-lähetysajat Iltapulusta
Kommentit (3590)
Kirstunvartijuudella on eniten käyttöä kilpailijalla.
Hän voi asettaa pääepäiltyjään tehtäviin tai vuoroille, joissa hän (ja toki muutkin) saisivat eniten myyräinformaatiota.
Mutta koska muilla ei tietenkään ole samat pääepäillyt, niin kirstunvartija voi asettaa pääepäillyille ja itselleen sellaiset tehtävät ja vuorot, että hän voi parhaiten tarkkailla pääepäiltyjensä toimia. Ja ehkä jopa sellaisen jolla on sama ykkösepäilty sellaiseen tehtävään tai vuoroon, josta huonoiten näkee yhteisen ykkösepäillyn toimia ja valintoja.
Ja vielä itsensä sellaiseen rooliin tai vuoroon, jossa on parhaat mahdollisuudet joko kerryttää voittopottia tai feikkimyyräillä.
Melkoinen poikkeus, että kirstunvartija aloitti tv-tornitehtävän. Epäilen että tuotanto päätti, että koska kirstunvartija oli myyrä, niin olisi liian selvää jos hän asettaisi itsensä ekaksi. Näinpä hänet vaan määrättiin ekaksi. Näin hän pysyy paremmin piilossa.
Samasta syystä häntä oli varmaan ohjeistettu, ettei laita itseään pääkallokolikkotehtävässä kolmen ekan joukkoon.
Tuli mieleen Petolliset UK, jossa petollinen on jäämässä kiinni, ja esittää uhkavaatimuksen: jos äänestätte minut pois, en enää ulkomaailmassa ole teidän kaveri. Tuo oli erittäin epätoivoista räpiköintiä.
Näen hiukan samaa Tomaksen lahjonnassa "tehkää musta kirstunvartija, niin kaikki saadaan henkilökohtainen etu viimeisessä tehtävässä".
Myyrän viimeinen tarjous, josta "ei voi kieltäytyä".
"Tuli mieleen Petolliset UK, jossa petollinen on jäämässä kiinni, ja esittää uhkavaatimuksen: jos äänestätte minut pois, en enää ulkomaailmassa ole teidän kaveri. Tuo oli erittäin epätoivoista räpiköintiä.
Näen hiukan samaa Tomaksen lahjonnassa "tehkää musta kirstunvartija, niin kaikki saadaan henkilökohtainen etu viimeisessä tehtävässä".
Myyrän viimeinen tarjous, josta "ei voi kieltäytyä"."
Myyrä tiesi, että kaikille oli tarjolla sama tehtävä, jolloin tuollainen kiristys kirstunvartijuudesta ei toimi. Kilpailija taas voi luulla, että hän oli ainoa, joka löysi tehtävälapun.
Totta, Inahan voisi kilpailijana taidetehtävässä tuossa roolissa arvioida, miten kaikki hänelle selittää asioita eli voi tutkia kaikkia muita osallistujia ja samalla itse tuoda rahaa pottiin.
"Tästä puuttui vielä ainakin vihreä halko -1000 ja pussit ehkä -500-800."
En muistanut eikä ollut listauksessakaan. 1900+1000=2900.
Pusseistahan oli poistettu 800. Joku taisi päätellä, että Tomas ainakaan ei ole voinut olla poistaja. 800 jaettuna kolmella ja pyöristettynä ylöspäin 300.
Eli 3200 on minun mielestä maksimisumma tämän hetken tiedolla mitä Ina on saattanut myyräillä. Jos vastasi muumimukikysymykseen väärin niin silloin 3700. Se on alle puolet mitä lippaasta huudettiin.
Mutta pitäisi laskea kokonaisuus. Eli tuodut rahat ja sabotoidut rahat.
Ina on finalisteista tuonut eniten ja vienyt vähiten. Eikö tämä ole selvää?
Tomas on tuonut vähiten ja vienyt hivenen enemmän kuin Kari. Karihan ei ole vienyt juuri muuta kuin ne mitä kolehti vuoti lippaan johdosta (ja korkeanpaikanpelko köysitehtävässä). Kari on myös tuonut melko hyvin.
PS: ainiin eli Inahan otti laatikosta -500, eli 3700 on tämän hetken arvio hänen myyräoperaatioistaan, jos oikein paksulla pensselillä suostun maalailemaan häntä myyräksi
"Vaan että mielestäni hänellä oli kaikki mahdollisuudet saada 8/10, jolla olisi paitsi saanut 800 500 sijaan, myös Viivillä mahdollisuuden keinua. Ina on fiksu, tuollaiseen yleisesti ajateltu porukan parhaaksi, ja Tomaskin sai 8/10."
Okei, eli kyse oli satkusta per sana. Inan normisuoritukseksi arvioin 7/10. Eli 500 sijaan 200. Eli 3400 laitan tässä vaiheessa Inan piikkiin, noistakin iso osa läpi sormien katsottuja. Rehellinen arvioni olisi jossain 2200-2700 hujakoilla.
Tomas sai 7/10. Juuri sopivasti yhden liian vähän. Vaikuttaa ennakkoon laaditulta taktiikalta.
"Googlaa Ina Fort Boyardissa. Samanlaisella vaijerilla meni. Kammoa varmasti on ja käytti hyväksi. -500"
Tsekkasin Inan instasta toukokuun 2023 lopulla laitetun päivityksen, että hän sai toukokuussa kolme paniikkikohtausta. Olen itse saanut aikoinaan paniikkikohtauksia kymmeniä, ja minun silmään Ina vaijeritehtävässä näytti olevan paniikkikohtauksen kourissa. Ei se aina laukea vaikka on korkeanpaikankammo. Tuossa tehtävässä näytti saavan paniikkikohtauksen poikasen ainakin aikaan. Tai Ina omaa huikeat näyttelijäkyvyt.
Vierailija kirjoitti:
"Tästä puuttui vielä ainakin vihreä halko -1000 ja pussit ehkä -500-800."
En muistanut eikä ollut listauksessakaan. 1900+1000=2900.
Oli listan ekassa osassa.
Pusseistahan oli poistettu 800. Joku taisi päätellä, että Tomas ainakaan ei ole voinut olla poistaja. 800 jaettuna kolmella ja pyöristettynä ylöspäin 300.
Eli 3200 on minun mielestä maksimisumma tämän hetken tiedolla mitä Ina on saattanut myyräillä. Jos vastasi muumimukikysymykseen väärin niin silloin 3700. Se on alle puolet mitä lippaasta huudettiin.
Mutta pitäisi laskea kokonaisuus. Eli tuodut rahat ja sabotoidut rahat.
Ina on finalisteista tuonut eniten ja vienyt vähiten. Eikö tämä ole selvää?
Tomas on tuonut vähiten ja vienyt hivenen enemmän kuin Kari. Karihan ei ole vienyt juuri muuta kuin ne mitä kolehti vuoti lippaan johdosta (ja korkeanpaikanpelko köysitehtävässä). Kari on myös tuonut melko hyvin.
PS: ainiin eli Inahan otti laatikosta -500, eli 3700 on tämän hetken arvio hänen myyräoperaatioistaan, jos oikein paksulla pensselillä suostun maalailemaan häntä myyräksi
Eli sait lopulta -4200 jos lasketaan kokonainen muumimuki. Ei jäänyt kovin kauaksi minun -4500-5000, vaikka oikein yritit pyöristää alaspäin ja plussaakin oli jo huomioitu.
Mun tarkoitukseni ei ollut arvioida Inan tai kenenkään muunkaan myyryyttä tällä vaan näyttää, että kyllä niitä myyräilyjä on. Vastauksena siihen, että ei voi olla kun ei ole vienyt rahaa. Sen mielestäni tuo jo näyttää.
Kokonaisuutta saa aivan vapaasti laskea mutta se ei ole mun makuuni olennaista. Mielestäni on myyrälle ohjelman kiinnostavuuden kannalta paljon fiksumpaa ottaa kerran +1000 ja 5 kertaa -200 kuin kerran -1000 ja 5 kertaa +200, vaikka tulos olisikin sama. Ja tällein fiksummalla tavalla tän ohjelman historiassa on yleensä (aina?) toimittukin.
Siksi summat ovat aika turhia, ja paljon olennaisempaa on se kuinka usein on tuhlailtu. Ja Ina pääsee sille listalle melkein jokaisessa tehtävässä ja niissä joissa ei pääse, ei pääse kovin moni muukaan eli ei jää jälkeen.
Korjaus: Viivin ja Inan jousiammuntasuorituksen erotus ei ollut 200 vaan 320.
Eli 3520 laitan Inan myyräilysaldoksi XXL-koon pensselilläni ja vahvistusharhalippalakki päässäni.
Miten te muut vanhemmat selätitte tämän lateksi, puoli alastomana, ruoskaa heiluttava esityksen lapsille . Jota laulajaksikin kutsutaan.
Luulin, että tämä on perheohjelma.
Vierailija kirjoitti:
"Googlaa Ina Fort Boyardissa. Samanlaisella vaijerilla meni. Kammoa varmasti on ja käytti hyväksi. -500"
Tsekkasin Inan instasta toukokuun 2023 lopulla laitetun päivityksen, että hän sai toukokuussa kolme paniikkikohtausta. Olen itse saanut aikoinaan paniikkikohtauksia kymmeniä, ja minun silmään Ina vaijeritehtävässä näytti olevan paniikkikohtauksen kourissa. Ei se aina laukea vaikka on korkeanpaikankammo. Tuossa tehtävässä näytti saavan paniikkikohtauksen poikasen ainakin aikaan. Tai Ina omaa huikeat näyttelijäkyvyt.
Täällä on myös sanottu yhdeksi Tomasin ensimmäisistä myyräilyistä se, että ei edes yrittänyt saada Inaa liikkeelle. Aika ilkeää olisi ollut.
En mä epäile Inaa tuossa näyttelijäksi. Epäilen, että olisi voinut yrittää kovemmin mutta ei olisi silti välttämättä onnistunut. Faktana rahaa ei silti tullut, eli ei nyt ainakaan plussaa siitä saa, ja miinuksia täällä on jaettu vähemmästäkin.
"Samalla logiikalla lasket Tomasille satoja jos ei tuhansia miinusta? Emme oikeasti yhtään tiedä kuka heitti minkäkin arvauksen muutaman näytetyn ulkopuolella."
Tomakselta näytetään osumat kolmeen paattiin. Eikö ole melko selvää että niiden paattien vieressä olevat hudit ovat Tomaksen heittämiä? Kävin tämän aiemmin täällä koordinaatti koordinaatilta läpi. En laske Tomakselle huteja, jotka oli tehty ennen Tomaksen saapumista sukellusveneestä. Tomaksen hutien määräksi laskin 10.
Hutihan ei maksanut mitään. Kulutti vaan aikaa. Samoin kuin isoihin paatteihin osuminen. Tomas metsästi 3, 4, ja 2 kokoiset paatit. Ne tuottivat 900 egeä. Ja niihin tuhraantui 19 arvausta. Kahdella arvauksella yhden kokoisiin paatteihin olisi tuonut 800.
Ajan pelaaminen näytti olevan Tomaksen taktiikka.
Tämän tehtävän arvioiminen on haastavaa, koska on vaikea arvioida eksyivätkö Viivi ja Aaron Tomakselta saamansa neuvon takia.
Myös se päätyyn saakka meneminen on ajan tuhlaamista.
Eka kartta paljasti jokaisesta paatista yhden koordinaatin. Ei sillä tarkemmalla tiedolla tee juuri mitään, koska arvauksia oli kuitenkin käytettävissä 70. Esitin aiemmin laskelman, jonka perusteella muistaakseni 67,5 arvauksella olisi keskimäärin upottanut kaikki 15 paattia.
On helpompaa, halvempaa, ja nopeampaa opetella ja muistaa kolme koordinaattia (A3, B8, D9) kuin kaksi koordinaattia ja se mihin suuntaan paatti niistä lähtee (A3 vasemmalle, B8 alas): kolme muistettavaa asiaa vs neljä muistettavaa asiaa. Tai jos laskee että D9 on kaksi asiaa, niin niin on vasemmalle ja alaskin - mutta ei riskiä että sekoittaa nuo asiat vääriin koordinaatteihin.
Toki järkevä ihminen opettelisi kolme koordinaattia, joista paatti suuntaa alas. Vieläpä sellaisia, joissa on edes kahdessa sama kirjain tai numero.
Mariaanien hauta ton laivanupotuksen spekulointi.
Sillä ei ole mitään väliä minkä summan tosta laitan Tomakselle, koska 200 tai 400 ei tuota juuri mitään merkittävää eroa jossain 5000-7000 välillä seilaavalle luvulle.
"Mutta tästäkin laskit Tomakselle isoja summia vain siksi, että hänen huutonsa näytettiin."
Yksikään Inalta näytetty korotus ei johtanut siihen että huutosumma kasvaa vielä 1500 eurolla. Tai edes 500 eurolla. Yksikään Inan huuto ei tullut myöskään kohdassa, jossa Roope on hyvin lähellä kopauttaa nuijalla pöytään.
Minä en ole asenteellinen. Tarkastelen osallistujia objektiivisesti. Jos joku on eri mieltä niin siitä vaan PowerPoint-esitystä väsäämään epäobjektiivisuudestani. Kyllä minä ainakin otan popparit esiin ja eläydyn kuin Michael Jackson.
"Mutta en ainakaan arvaisi Tomasille summia ja jättäisi Inaa nollille vain siksi, että hän on mielestäsi hyvä näyttelijä."
Jokeri meni 350:llä. Vihje erikoisjokerista meni 250:llä. Jos oletamme että erikoisjokeri olisi keskimäärin 2,5 jokeria, ja vihjeen avulla sen löytämisen todennäköisyys olisi 50 %, tuo kohde keskimäärin sisältäisi 1,25 jokeria. 350 * 1,25 = 437,5.
Jos Ina olisi huutanut erikoisjokerin 500:lla, panisin hänen myyräoperaatioihinsa 62,5 euroa.
250 oli kuitenkin niin selkeä alihinta, etten laita mitään.
Mielestäni tämä ei ole lainkaan cherry pickingiä, vaan aivan objektiivista kalkulaatiota.
"vaikka oikein yritit pyöristää alaspäin ja plussaakin oli jo huomioitu."
Pyöristin omissa summissani ylöspäin, mutta miinusmerkkisissä alaspäin. Eli -260 -> -300 jne. Mä vaan merkkasin tuon 300. Koska laskin "myyräilyn suuruutta", en "rahapottiin vaikuttamista".
"Eka kartta paljasti jokaisesta paatista yhden koordinaatin. "
Ei paljastanut. Tästä oli joskus täällä puhe. Muista kartoista ei oikein tiedä mikä on mikä, mutta siinä aiemmassa kartassa mikä hyvin näytetään, näkyy noin 2/3 laivasta osa. Vasta viimeisestä kartasta näkee varmaksi mikä on pikkupaatti ja mikä valtamerialus.
Olet mielestäni pitänyt huonona sitä, että menee päätyyn asti katsomaan minkä kokoinen mikäkin laiva on, kuin myös sitä, että ei tuo lähinnä pikkupaatteja, ja vielä sitäkin, että joutuu arvaamaan laivan suunnan.
Tomas myönsi, että aika loppui. Ei hän kaikkea ehtinyt. Ehkä näki muille parhaaksi taktiikaksi käydä etsimässä pikkupaatit, ja ne näki juuri vikasta kartasta.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään Inalta näytetty korotus ei johtanut siihen että huutosumma kasvaa vielä 1500 eurolla. Tai edes 500 eurolla. Yksikään Inan huuto ei tullut myöskään kohdassa, jossa Roope on hyvin lähellä kopauttaa nuijalla pöytään.
Huom, näytetty.
Minä en ole asenteellinen. Tarkastelen osallistujia objektiivisesti. Jos joku on eri mieltä niin siitä vaan PowerPoint-esitystä väsäämään epäobjektiivisuudestani. Kyllä minä ainakin otan popparit esiin ja eläydyn kuin Michael Jackson.
Jos Ina olisi huutanut erikoisjokerin 500:lla, panisin hänen myyräoperaatioihinsa 62,5 euroa.
250 oli kuitenkin niin selkeä alihinta, etten laita mitään.
Mielestäni tämä ei ole lainkaan cherry pickingiä, vaan aivan objektiivista kalkulaatiota.
:D Vai niin. Enpä osaa muuta sanoa kuin että olen yksinkertaisesti eri mieltä. Taas.
Vierailija kirjoitti:
"Miten nyt Roopellekin voi laskea miinuksia?"
Jos edellinen tarjous on 6100 ja seuraava 6300, ja jokainen korotus on 100, niin kenen piikkiin sinä sitten laitat että hinta nousee yhdellä korotuksella 200?
Minä laitan sen ylimääräisen huntteroisen puhtaasti Roopen piikkiin.
Kävikö vaihtoehtona mielessä, että joku muukin tarjosi lähes yhtäaikaa?
Roope sanoo: 6100 ensimmäisen, 6100... kuusituhatta-kuusituhattakolmesataa euroa!
Vain Tomasta näytetään, mutta itse veikkaan, että joku muu nostaa kätensä yhtäaikaa. Roope vain ei ehdi edes sanoa koko summaa välissä.
Mua ei yhtään vakuuta se, että Tomas näytettiin. Jotain muuta ei. Siksi siis tuollaiset yksittäiset nostot ei mulla tee yhtään mitään, sellainen yleiskaava vain. Ja se on tässä useimmilla niin sama, että ei kerro oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Myyrä tiesi, että kaikille oli tarjolla sama tehtävä, jolloin tuollainen kiristys kirstunvartijuudesta ei toimi. Kilpailija taas voi luulla, että hän oli ainoa, joka löysi tehtävälapun.
Tämä oli se selkeä konkreettinen palanen mitä olen odottanut. Kiitos.
Tomas ei tosiaankaan voi olla myyrä.
Hän oli vaikeana tuon päivän, ja tämän tehtävälapun kanssa epäonnistuminen selittää esimerkiksi sitä vaatteiden kanssa pelleilyä. Tomas meni vähän vaikeaksi siinä kun juttelivat pusikossa. Ei ollut selvästikään tajunnut että näitä tehtävälappuja voisi olla käytävillä useampia. En itse osannut vielä miettiä että eihän myyrälle voi sattua tämmöistä vahinkoa. En ole epäillyt Tomasia mutta en ennen tätä ollut löytänyt sitä faktaa joka hänet sulkisi täysin pois. Tässä se on. :)
Mikä on yksittäisen jokerin arvo finaalitestissä, jossa on 40 kysymystä? Minimaalinen.
Perustelut: vaikka kohoat jokerilla tasapisteisiin toisen kanssa, niin silloin aika ratkaisee.
Jos taas saisit ilman jokeria samat pisteet, niin jokerilla voitat. Mutta olisit voittanut jo sillä, että aika olisi parempi.
Eli vastaa puolta pistettä.
Jaksaisiko kilpailija tuon puolen pisteen edun vuoksi lähteä ehdottamaan tuollaista bluffitarjousta?
Haluaisiko unelmavävy tuolla tavalla hujestaa koko kansan edessä? Jos olisi viaton kilpailija.
Myyrältähän tuo olisi hyvä tuplabluffi: hän esittää olevansa autuaan tietämätön siitä, että toisillakin on sama informaatio kuin hänellä. Päämotiivi oli esittää kilpailijaa, ei niinkään saada kirstunvartijuutta.
"Ina vaikuttaa kilpailijalta, uskokaa jo, ja hän on."
Onko tämän keskustelun tarkoitus taivuttaa kaikki johonkin samaan mielipiteeseen?