Aloin laskemaan kaloreita -500/pvä jotta laihdun, nyt on koko ajan nälkä!
Mä syön aamulla kaurapuuroa marjoilla, raejuustolla ja pieni kourallinen pähkinöitä.
Lounas kanarisotto ja paljon kasviksia
Välipala maustamaton rahka ja hedelmä
Päivällinen jauhelihaa ja perunaa, parsakaalta, vihanneksia
Iltapala kolmen munan munakas ja hedelmä, vihanneksia.
Kaloreita 1500, punnittu tarkkaan.
Ongelma on se, että nälkä on ihan koko ajan. Koitan syödä ekstratomaatin/porkkanaa tms ennen ruokaa jotta vatsa tulee oikeesti täyteen ja lähtee se näläntunne edes silloin kun syö.
Teen etätöitä enkä harrasta liikuntaa tällä hetkellä, joten kulutus on varmasti vielä vähemmän kuin se 2000kcal minkä laskurilla arvioin. Eli tuosta pitäis teoriassa pystyä nipistämään vielä. En aio sitä tehdä.
Aina kuulee puhuttavan että dieetillä ei pitäisi olla nälkä jos syö oikein, mitä helvattaa mä teen väärin!? Sen tiedän että tätä en tule jaksamaan! Nyt reilu viikko takana ja usko loppuu ihan kohta 🤥
Kommentit (235)
Mä laihduin n. 15 kg. En laskenut kaloreita. Oikea ruokavalio, oikea annoskoko ja liikunta. Ei ollut koko ajan nälkä. Syön myös sitä kauheeta valkoista riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin n. 15 kg. En laskenut kaloreita. Oikea ruokavalio, oikea annoskoko ja liikunta. Ei ollut koko ajan nälkä. Syön myös sitä kauheeta valkoista riisiä.
Mistä tiedät, mikä on oikea annoskoko, jos et mitenkään punnitse ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on sinulla mennyt, onnea paljon! Mutta tuo oikea ruokavalio ja annoskokohan se onkin juuri monille ongelma. Suhteellisen helposti menisi, jos nuo kaikki tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin kaloreita ja minulla oli koko ajan nälkää. Minulla on luonnostani aamulla ja päivällä nälkä ja tuntui, että kärsin koko päiväm. Iltaisin ei ole koskaan nälkä, mutta silti söin sitä rahkaa.
Joten kiepsautin syömiseni aamupainotteiseksi:
Aamullatykkään syödä mysliä ja marjoja. Lisäsin kylkeen joko kaksi kananmunaa oliiviöljyssä paistettuna, tai kaksi kauraleipää juustolla ja vihanneksilla.Lounaalla syön milloin mitäkin. Kuitenkin niin paljon, ettei ole nälkä.
Päivän viimeisen ruoan syön klo 16-17. Milloin mitäkin, mutta en kauhean isoa annosta.Näissä laihdutuskeskusteluissa mielestäni on tärkeää löytää se oma juttu, oma rytmi. Mikä on siis sinulle luontaista?
Olen täysin samaa mieltä. Tiedän kyllä, että ns. asiantuntijat suosittelevat syömään lounaaseen mennessä
Minäkin syön iltapainotteisesti. Tämä tuntuu luonnolliselta, eikä päivisin ole mikään kova nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha on alkaa esim. työpaikkaruokalassa punnitsemaan raakaineita. Itse olen mennyt mallilla, puolet salaattia ilman salaattikastiketta. Riisiä/perunaa/pastaa vähän ja siihen tarjolla oleva proteiinilähde 1kpl tai 1 kauhallinen riippuen mitä kulloinkin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, mikä on oikea annoskoko, jos et mitenkään punnitse ruokaa?Paha on alkaa esim. työpaikkaruokalassa punnitsemaan raakaineita. Itse olen mennyt mallilla, puolet salaattia ilman salaattikastiketta. Riisiä/perunaa/pastaa vähän ja siihen tarjolla oleva proteiinilähde 1kpl tai 1 kauhallinen riippuen mitä kulloinkin tarjolla.
Salaatin ravintoaineet imeytyy paremmin kun siihen lisää oliiviöljyn ja jotain hapanta eli hieman etikkaa tai sitruunamehua. Salaattikastikkeet on sokerisia, niin niitä ei kannata kovin runsain määrin käyttää.
Meitä kaikkia ei ole tarkoitettu olemaan laihoja. Se on OK!
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on valtava määrä ruokaa.
Ei sillä ole mitään vıtun väliä että onko ruokaa jonkun mielestä paljon. Se laihduttaja joutuu silti koko ajan kärvistelemään ja taistelemaan sitä nälkää vastaan, koska hänen elimistönsä huutaa enemmän ruokaa kuin sen ihmettelijän. Se on sen henkilön yksilöllinen biologinen ominaisuus, joka on paskassa geenilotossa saatu. Se on perkeleen kumma, ettei tätä tajuta. Se on ihan sama, että esim jollakin hampaat reikiintyy helposti vaikka kuinka harjaat, ei siihen voi vaikuttaa. Tai jos sinulla on yksilöllisesti paska älykkyys, niin ei sinusta tule yliopistokoulutettua, vaikka kuinka jauhettaisiin että et vain lue riittävän ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä on vain tunne. Se ei tapa niin kauan kuin elimistössäsi riittää läskiä tai lihasta.
Ne jotka eivät tällaista nälkäkurimusta halua, eivät tietenkään lihota itseään.
En nyt mitenkään halua masentaa, mutta kaikki - joka ikinen - laihduttanut tuttava on lihonut takaisin korkojen kera. Toisilla kesti vuosi pari, toisilla useampi vuosi.
Periaatteessa toki totta, että nälkä on vain tunne, mutta kyllä se niin on kuin ravitsemustieteilijä Patrik Borg kirjassaan sanoo: nälkää ei voi voittaa. Kyseessä kun on hyvin perustavanlaatuinen eloonjäämiseen liittyvä mekanismi, käytännössä yhtä vahva kuin taipumus pyrkiä pintaan jos joutuu veden alle eikä voi hengittää - vähän hitaampi vaan. Siinä missä hukkumista ei voi edes aluksi filosofisen etääntynees
Aamupaino kannattaa mitata joka päivä, mutta vertailuun voi halutessaan käyttää esimerkiksi kahden viikon keskiarvopainoja. Tällöin se vesipainon heittely ei vaikuta tulokseen juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Syö 2000 kcal päivässä hyvälaatuista kunnon ruokaa.
Laihdut, hitaaaasti (kilo kuussa) mutta nälkä ei vaivaa ja voit loppuelämäsi elää näin.
Harva tarvitsee 2000 kcal päivässä, jos urheilee niin tarvitsee, siis oikeasti liikkuu eikä vain käy pikku kävelylenkillä jossa kuluttaa kilometriin tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeaa annoskokoa punnitsemalla tiedä, vaan kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on sinulla mennyt, onnea paljon! Mutta tuo oikea ruokavalio ja annoskokohan se onkin juuri monille ongelma. Suhteellisen helposti menisi, jos nuo kaikki tietäisi.
Tietoa saa, jos on halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole mitään vıtun väliä että onko ruokaa jonkun mielestä paljon. Se laihduttaja joutuu silti koko ajan kärvistelemään ja taistelemaan sitä nälkää vastaan, koska hänen elimistönsä huutaa enemmän ruokaa kuin sen ihmettelijän. Se on sen henkilön yksilöllinen biologinen ominaisuus, joka on paskassa geenilotossa saatu. Se on perkeleen kumma, ettei tätä tajuta. Se on ihan sama, että esim jollakin hampaat reikiintyy helposti vaikka kuinka harjaat, ei siihen voi vaikuttaa. Tai jos sinulla on yksilöllisesti paska älykkyys, niin ei sinusta tule yliopistokoulutettua, vaikka kuinka jauhettaisiin että et vain lue riittävän ahkerasti.
Se ei ole mikään biologinen ominaisuus. Ruuan sisältö vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietoa saa, jos on halua.
Näinhän se on, mutta on kivempi selitellä.
Aikansa kestää tottua energiavajeeseen. Itse syön 3 kertaa päivässä 8h aikaikkunan sisään. 14h olen paastolla. 2700 kaloria päivässä, mutta näillä massoilla mennään miinuksilla. Kyllä se siitä, tsemppiä.
M 188CM/112KG
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä mutta älykkyys ja yliopistotutkinto ei nyt niin paikkaansa pitävä. Tunnen monia jotka lukivat tutkinnon (mukaan lukien minä itse) ihan vaan pänttäämällä ja ulkoa opetellen. Valmistumisen jälkeen ei edes muista puoliakaan, eipä niitä töissä tarvi. Sen sijaan oikeat akateemikot (matikka/fysiikka) harvemmin pärjää vaan kympin tytön ulkoaopettelulla.
Miten valmistat päivällisen jauhelihan?
Etkö syö kalaa ollenkaan?
Kaipaisin tuohon enemmän rasvaa. Proteiinia voi tulla turhankin paljon. Ja ennen muuta kaipaisin maukkaampaa ruokaa! Vihannekset ei sellaisenaan, vaan ruoaksi valmistettuna. Kulinaarisesti tyydyttävä ruoka pitää paremmin nälkääkin, ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
LOL! Ei se -500 kalorin vähentäminen laihduta, se ainoastaan hidastaa lihomistasi. Esim. jos aiemmin söit 2500 kcal, ja nyt 2000, niin jatkat lihomista, hitaammin ehkä , etkä laihdu.
Se kalorimäärä pitää laskea toisin päin.
Kannattaisko lukea aloitus ihan ajatuksella. AP:han nimenomaan on laskenut /arvioinut laskurilla kulutuksensa 2000kcal/vrk ja syö nyt 1500kcal/vrk. Eli -500 kcal kulutukseensa nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL! Ei se -500 kalorin vähentäminen laihduta, se ainoastaan hidastaa lihomistasi. Esim. jos aiemmin söit 2500 kcal, ja nyt 2000, niin jatkat lihomista, hitaammin ehkä , etkä laihdu.
Se kalorimäärä pitää laskea toisin päin.
Kannattaisko lukea aloitus ihan ajatuksella. AP:han nimenomaan on laskenut /arvioinut laskurilla kulutuksensa 2000kcal/vrk ja syö nyt 1500kcal/vrk. Eli -500 kcal kulutukseensa nähden.
Kulutustaan ei millään laskureilla pysty tietämään.
Olen täysin samaa mieltä. Tiedän kyllä, että ns. asiantuntijat suosittelevat syömään lounaaseen mennessä suurimman osan päivän kaloreista, mutta tärkeintä on löytää oma rytmi.
Esimerkiksi itse en koskaan ole oppinut syömään kunnollista aamupalaa enkä välipaloja. Aamulla syön esimerkiksi puolikkaan leivän, josta syön loput kahvitauolla. Lounas on aika pieni ja seuraavaksi syön päivälliseksi. Iltapalaksi saatan syödä vielä periaatteessa kolmannen lämpimän ruoan eli salaatin, puuron lisukkeilla tms. Ja silti paino putoaa, en näe nälkää ( näkisin illalla, jos söisin päivällä suurimman osan kaloreista) ja syöminen on mielekästä.