Aloin laskemaan kaloreita -500/pvä jotta laihdun, nyt on koko ajan nälkä!
Mä syön aamulla kaurapuuroa marjoilla, raejuustolla ja pieni kourallinen pähkinöitä.
Lounas kanarisotto ja paljon kasviksia
Välipala maustamaton rahka ja hedelmä
Päivällinen jauhelihaa ja perunaa, parsakaalta, vihanneksia
Iltapala kolmen munan munakas ja hedelmä, vihanneksia.
Kaloreita 1500, punnittu tarkkaan.
Ongelma on se, että nälkä on ihan koko ajan. Koitan syödä ekstratomaatin/porkkanaa tms ennen ruokaa jotta vatsa tulee oikeesti täyteen ja lähtee se näläntunne edes silloin kun syö.
Teen etätöitä enkä harrasta liikuntaa tällä hetkellä, joten kulutus on varmasti vielä vähemmän kuin se 2000kcal minkä laskurilla arvioin. Eli tuosta pitäis teoriassa pystyä nipistämään vielä. En aio sitä tehdä.
Aina kuulee puhuttavan että dieetillä ei pitäisi olla nälkä jos syö oikein, mitä helvattaa mä teen väärin!? Sen tiedän että tätä en tule jaksamaan! Nyt reilu viikko takana ja usko loppuu ihan kohta 🤥
Kommentit (235)
Ei nälästä ole haittaa, se on vain pelkkä tunne.
Nälkä ei tapa - ylipaino tappaa!
Ihan miten nuo syömiset koostaa!
Mun päivä:
- aamiainen 1 siivu minihiilari, oivariinia vähän ja ohut siivu cheddaria. Kahvi rasvattomalla maidolla
- lounas pyttipannu jossa 1 sipuli, 1 keitetty peruna ja 2 lihapullaa. Lisäksi kanttarellikastiketta (1 dl ruokakermaan).
- kahvin kanssa 1 jaffakeksi
- päivällinen 350g kaalilaatikkoa jossa vain vähän riisiä, 1 siivu ruisleipäö oivariinilla ja 1 rkl puolukkasurvosta
- iltapala 100g proteiinivanukasta, 1 hapankorppu oivariinilla ja juustolla
Yht 1209kcal, 96g hh ja 57g proteiinia.
Mä en tällä laihdu mutta vatsa tulee täyteen eikä ole nälkä!
Ketolla..rasvalla ja proteiinilla se 1500 kaloria ei aiheuta näläntunnetta. Kuitu kasviksista, mutta pitää olla tarkkana , että ei tule hiiilareita liiaksi. Mieluiten alle 30g pvässä Parsakaali, kukkakaali, tomaatti, sipuli, paprika. Alkuun ei marjoja ja hedelmiä. Kun on tavoite painossa, määrittele pvän kaloritarve ja lisäät hieman hyviä hiilareita pikkuhiljaa ruokavalioon ja vähennät rasvaa. Rasvoja vähän hiilareiden yhteydessä
Ongelmasi on kovin yleinen ja se monen kohdalla estää painonpudotuksen. Että vaikka herkkuja ei syökään, niin ruoan syömisen jälkeen ja niiden välissä jää nälkä. Mutta loppupeleissä se nälkä on kuitenkin vain tunne, josta kyllä tahdonvoimalla selviää. Ei tietenkään jos nälkä on äärimmäisen kova, se nyt on selvä. Mutta länsimainen ihminen on vain totuttanut aivonsa vuosikausia sille, että nälkä on ikään kuin joku sairaus tai päänsärky. Että heti kun sen tuntee, tulee toimia, eli ottaa lääkettä, tässä tapauksessa ruokaa. Todellisuudessa nälkä ei ole mikään vaarallinen ilmiö. Sen pienen tai keskikovan nälänkin kestää, kun hokee aivoillensa että siihen ja siihen kellonlyömään kun päästään, niin ravintoa tulee. Aluksi se on pakottamista, kunnes jossain vaiheessa aivot ohjelmoituvat uudestaan. Sellaista pientä näläntunnetta ei edes huomaa ja vaikka huomaisikin, niin ei sille tule uhratuksi ajatuksia. Silloin syödään kun on sen aika ja sen verran mitä on suunniteltu.
Nälkään on olemassa myös hyvä mittari, jonka eräs lääkäri kirjoitti jossain. Eli jos sinulla on nälkä, ota omena. Jos mielesi ei tee omenaa, sinulla ei ole vielä riittävän nälkä. Jos taas on, niin syö se omena. Sen energialla taas jaksaa eteen päin.
Länsimainen ihminen on myös opettanut aivoilleen, että ruokailun jälkeen kylläisyys merkitsee tiettyä tasoa. Yleensä se taso on liian korkea, ehkä asteen tai kaksi vaille ähky. Tästäkin aivot oppivat ajan kanssa uuden toimintamallin ja sen, että mitä riittävä kylläisyys tarkoittaa.
Tsemppiä!
Itse olen huomannut että jatkuva syöminen pitää nälkää yllä. Kaikkein helpointa on skipata välipala ja aamupala ja syödä vain 3 kertaa päivässä (lämpimät ruuat ja iltapala). Saa syödä muutaman kerran kunnolla päivässä eikä napostella pitkin päivää. Tippunut nyt 4 kg heinäkuusta normaalipainossa. Tämä siis oma kokemukseni ja toimii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että jatkuva syöminen pitää nälkää yllä. Kaikkein helpointa on skipata välipala ja aamupala ja syödä vain 3 kertaa päivässä (lämpimät ruuat ja iltapala). Saa syödä muutaman kerran kunnolla päivässä eikä napostella pitkin päivää. Tippunut nyt 4 kg heinäkuusta normaalipainossa. Tämä siis oma kokemukseni ja toimii minulle.
Hienoa, hyvin on alkanut sulaa. 🌸
Vierailija kirjoitti:
Mun päivä:
- aamiainen 1 siivu minihiilari, oivariinia vähän ja ohut siivu cheddaria. Kahvi rasvattomalla maidolla
- lounas pyttipannu jossa 1 sipuli, 1 keitetty peruna ja 2 lihapullaa. Lisäksi kanttarellikastiketta (1 dl ruokakermaan).
- päivällinen 350g kaalilaatikkoa jossa vain vähän riisiä, 1 siivu ruisleipäö oivariinilla ja 1 rkl puolukkasurvosta
Mielenkiinnosta kysyn mitä alapeukuttajat pitää parempana:
- em ruuissa yht n 500g marjoja ja kasviksia, n 170g jauhelihaa, täysjyvää ja siemeniä, maitotuotteita, juusto täysrasvaista. Pieni herkkukin, toki turha mutta maistui kahvin kanssa
Eli tasapainoinen, ravitseva ruokapäivä mutta mulle sopivilla annoksilla.
Odotan parempaa vaihtoehtoa (siis sellaista mitä oikeasti syötte, en luetteloa ravintoaineista)
Vierailija kirjoitti:
Mun päivä:
:) - Tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen, nälässä ei ole kivaa olo. Anteeksi, tämä ei ole arvostelu valintoihisi, mutta kiinnitin huomioni hiilareiden runsauteen kun oma ruokailu sisältää niitä yleensä niukasti, mutta ajattelin kertoa sulle, etten laita kaalilaatikkoon riisiä. Mutta makuelämyksenä hyvin maustettuun laatikkoon lisään siirappia, ei niin järkevää, mutta järkyttävän hyvä lopputulos.
Mulla on ollut erittäin hyvä viikko, ja ajattelinkin käydä täällä ja jakaa hyvänmielen peukkuja. (Tosin en jakaisi pahanmielen peukkuja vaikka olisi kuinka huono viikko ollut.) 3-päivää paastoa takana ja olo on mitä parhain. Toivottavasti teilläkin. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun päivä:
:) - Tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen, nälässä ei ole kivaa olo. Anteeksi, tämä ei ole arvostelu valintoihisi, mutta kiinnitin huomioni hiilareiden runsauteen kun oma ruokailu
Tälläkertaa laitoin 6 annokseen desin riisiä, yleensä kukkakaalimurua tai en mitään. En ole vhh mutta en mielellään syö niitä turhaankaan. Usein hh jää 50g päivässä, aina alle 100.
Koska ruoka oli kevyttä söin ruisleipäsiivun lisäksi. Paistettu peruna ja kanttarellisoosi on mun kesäheikkouteni.
Mun koneella on lainaukset sekaisin, mutta hyvältä kuulostaa, tuli jopa nälkä. Mukavaa iltaa. :)
Ruokailuun ja varsinkin laihdutukseen liittyvät omakohtaiset tarinat ovat niin henkilökohtaisia, etten minäkään pysty ymmärtämään alapeukuttajien käyntejä palstalla. Tietämättä motiivia, luokittelen heidät kateellisiksi oman taustansa takia. Ei tietenkään ole mukava olla epäonnistuja, omissa yrityksissä, kyllähän se saattaa aiheuttaa hallitsematonta kateutta ja pahansuopaa tarkoitusta ja yritystä sabotoida muiden päätöksiä paremman voinnin ja olon onnistumisiin / tarinoihin. Positiivinen juttu on kuitenkin huomioida se tosiasia, että hän on käynyt lukemassa tarinasi ja tietää, että voit hyvin ja olet onnellinen. 🤗
Vierailija kirjoitti:
.... Tai syö harvemmin (mitä harvemmin syö, sitä harvemmin on nälkäkään vaikka se on paradoksaalista - näin toimii nälkähormoni greliini).
Jokainen on yksilö ja minusta on hyvä oppia tuntemaan omaa kehoaan ja myös luottaa omiin tuntemuksiin, vaikka ne eivät istuisi ihan juuri sen hetken ismeihin ja uskomuksiin.
Tunnistan omassa painonhallinnassani juuri tuon "syö harvemmin"- kommentin toimivuuden. Jos syön tämän hetken ohjeiden mukaan monta kertaa päivässä, olen koko ajan nälkäinen ja jokainen suupala aktivoi aina vain suurempaa nälän tunnetta.
Minulla toimii kevyt aamupäivän/päivän suupala + kunnon lämmin päivällinen. Luin jostain lehdestä, että mm. Ella Kanninen uskalsi ihan omana itsenään tunnustaa, että hänellä on hyvin saman kaltainen ateriarytmi ilman välipalakulttuuria. Siis kuuntele omaa kehoasi ja ateriarytmiä on oman painonhallinnan kannalta tehokkain.
No mitä jos yhdistät nuo ruokasi yhteen ja oot loppupäivän kylläisenä. Itselläni toimii se, että syön hyvin ja sen jälkeen ei tule nälkä kuin vasta aamulla.
Melko neka ketju, vaikuttaa ettei sellaista aitoa kannustusta haluta (osata) antaa. Käskyttäminen ei kannusta ketään, saattaa vaan saada alakuloiseksi. Ylä-peukkukin on kannustusta tarkoittava hyväntahdon ele. Niitä ei tässä ketjussa liiemmin ole viljelty, mutta sehän on vapaaehtoinen, eikä tietenkään kumpikaan peukunheilautus ole pakollinen, kylmät tunteet, myötätunnon puute sopii suomalaiselle ja on meille ehkä? kotikasvatuksissa siirtynyt luontainen ominaisuus ;) Lainaan lehtiartikkelista osion jonka kaikessa viisaudessaan sanoi lihavuustutkija lääkäri Emilia Huvinen. (Säännöllinen elämänrytmi on tärkeä ihmisen hyvinvoinnille.) "Rytmi ei tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi syödä nakutetusti viisi kertaa päivässä. Toisille ei maistu varhainen aamupala, ja se on ok. Voi syödä sitten kun on nälkä, kunhan päivän ensimmäinen ateria on reilunkokoinen." Lisää häneltä: "En voi liikaa korostaa sitä, miten tärkeää on oivaltaa, että meidän jokaisen keho toimii eri tavoin. Itse kunkin pitää tunnustella, millainen ruoka tuo kylläisyyttä, mikä minua motivoi ja mistä saan itselleni hyvää oloa. Näitä ei voi sanella ulkoapäin."