Ystäväni syö aamulla klo 6, päivällä klo 12 ja illalla klo 18-21. En pysty käsittämään noin pitkiä välejä! 😱 Kauanko te kestätte syömättä?
Mulla iskisi päänsärky jo ennen kello yhdeksää, jos en saa tarpeeksi jotain riittävän sokerista. Sitten vasta mieli tekeekin tätä makeaa "kipulääkettä". Ystäväni on hoikka ja minulle on kertynyt kiloja tosi paljon. Vaikuttaako ylipaino siihen että en pärjää noin pitkiä aikoja syömättä vai missä vika?
Miten teillä?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Toihan on aika normaali ruokarytmi. Kaikki ei syö aamupalaa, vaan osalla päivän eka ruoka on lounas.
Jos viikonloppuna nukkuu vähän pidempään eikä ole pakko lähteä minnekään, on monesti luontevaa että päivän ensimmäinen ateria kotona on tukeva lounas ja toinen ateria iltapäiväkahvit. Sitä ennen ei ole välttämättä tarvetta suunnitella mitään aamupalaa kuten teetä, voileipiä ja hedelmiä, vaan pikemminkin kerää sopivaa nälän tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Lihaville pieni nälkä on täyskatastrofi joka vaatii jättiannoksen ahtamista heti paikalla.
Ja pazkanmarjat...
Mulla tulee aina töissä nälkä n. 10.00-10.15. Olen nälässä lounaseen asti. Lounas on 11.00-11.30. Syön normaalin kokoisen annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lainaamasi viesti on typerä, mutta säkin uhriudut ja yrität selittää ylipainon psykologialla. Ylipaino johtuu kuitenkin ainoastaan väärästä ravinnosta.
Kyse ei ole uhriutumisesta vaan siitä tieteellisestä faktasta, että elimistössä tapahtuu tiettyjä fysiologisia muutoksia, jotka tekevät laihduttamisesta haastava,paa kuin painon ylläpitämisestä, jos eiole ollut ylipainoinen.
Eli ei uhriutumista vaan ärtymystä siitä, että he joilla ei ole perehtymistä ylipainoon ja jotka ajattelevat, että koska heille hoikkana pysyminen on ollut automaattista niin kyllähän kyse on ainoastaan laiskuudesta tai pelkästään väärästä ravinnosta.
Fakta on, että ylipaino johtuu väärästä ravinnosta, se kun aiheuttaa ylensyöntiä ravinnottomuuden vuoksi. Turha siihen on mitään psykologiaa sotkea, kemiaa se on.
Itse asiassa minulle tulee harvoin edes pientä nälkää. Siksi syön säännöllisesti neljä kertaa päivässä koska jos en, jää helposti syömättä mikä ei ole hyvä.
Välipaloja en syö ollenkaan, ja ne onkin aikuisella turhia jos syö tarpeeksi silloin kun on ruoka-aika.
Ihminen pärjää pitkään syömättä enkä puhu mistään tunneista vaan kuukausista. Sinun kuviteltu pääkipu johtuu muusta kuin sokerin puutteesta, koska ihminen pärjää ilman sokeria.
Voin olla syömättä 12 tuntia ja pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni näläntunne ei ketään hajota. On normaalia, että on nälkä ennen syömistä. 6h on aika lyhyt väli.
Ruokakin maistuu paremmalta kun ehtii tulla pieni nälän tunne. Jos aion mennä syömään pizzeriaan, niin haluan että minulla on ennen sitä sopiva nälän tunne, jolloin isonkin pizzan pystyy syömään varsin ripeään tahtiin. Se voi olla se päivän ainoa lämmin ateria, joka pitää pitkään kylläisenä.
Ahaa, ja miksi pitää syödä yhtään mitään "ripeään tahtiin"? Ripeään tahtiin syöminen on mättämistä, ruoan lapioimista ääntä kohden äkkiä ja paljon.
Jos aloittajan kertoma on totta, niin hän on todella pahasti sairas. Kannattaisi varmaan tehdä asialle jotain.
Perusterve työikäinen ihminen pystyy helposti paastoamaan viikon tai parikin ilman mitään riskiä terveydelle, ja pidempäänkin jos huolehtii vitamiinien ja hivenaineiden saamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pärjää pitkään syömättä enkä puhu mistään tunneista vaan kuukausista. Sinun kuviteltu pääkipu johtuu muusta kuin sokerin puutteesta, koska ihminen pärjää ilman sokeria.
Kyllä siinä kuukausien aikana alkaa jo puutostiloja tulla, jos ei syö mitään. Energiaravintoaineiden loppuminen ei ole ensimmäinen ongelma, koska useimmilla meistä on aika isot rasvavarastot, mutta mikroravintoaineista eli vitamiineista ja hivenaineista tulee puutoksia. Nämä voi toki nauttia myös ilman, että nauttii samalla kalorinkaan vertaa energiaravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pystyis tuohon ollenkaan. Syön kunnolla, mutta en ähkyyn ja syön terveellisesti. Syön 3-4h välein aina ja normaalipainoinen/hoikka olen (164cm, 54kg) Urheilen ja liikun paljon, usein kaksi kertaa päivässä.
Jos tulee pidempi väli ruokailuun niin verensokerit laskee ja saattaa tulla sen takia aika voimakas kohtaus. Mun kropalla ei sovi ollenkaan mitkään 6h ruokavälit.
Onkohan se syömäsi ruoka kuitenkaan terveellistä, jos se aiheuttaa tuollaista verensokerin heittelyä?
No päättele itse syön näin lähes päivittäin:
-aamupala: kunnon annos maustamatonta rahka-jugurttia leseiden, marjojen ja hedelmien kanssa, kaks siivua täysjyväruisleipää+juustoa, margariinia ja rehuja, kahvia
-lounas, yleensä ruokaisa salaatti, jossa proteiinia kunnolla, usein myös esim fetaa
-välipala: hedelmää, ruisleipä tms
- päivällinen: normi suomalainen kotiruoka, mutta yritän välttää kovia rasvoja, enkä esim koskaan käytä muuta kuin kuitupastaa.
-iltapala: kaurapuuro, hedelmää, marjoja tms tai rahkaa.
Kun syön näin, niin ei mitään onglemaa. Pysyn hoikkana, virkeänä ja aivan kaikki veriarvot, kolesteroli ja verenpaine ovat älyttömän hyvät. Siksi näin myös jatkan, tämä sopii mulle erinomaisesti. Ikää on 48v. Jos tulee 6 h tauko ruokailuun, niin ihan järjetön heikotuskohtaus saattaa tulla, voimakasta hikoilua jne. Liittynee varmaan myös siihen, että olen niin aktiivinen liikunnallisesti, että oikeasti tyhjenee energiavarastot. Mutta ei tuota tapahdu lähes koskaan, koska arjessa nyt vaan syö normaalisti.
Hassua kun ihmiset täällä julistaa totuuksiaan ihan polleana, eivätkä tajua, että ihmiset ovat erilaisia 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pystyis tuohon ollenkaan. Syön kunnolla, mutta en ähkyyn ja syön terveellisesti. Syön 3-4h välein aina ja normaalipainoinen/hoikka olen (164cm, 54kg) Urheilen ja liikun paljon, usein kaksi kertaa päivässä.
Jos tulee pidempi väli ruokailuun niin verensokerit laskee ja saattaa tulla sen takia aika voimakas kohtaus. Mun kropalla ei sovi ollenkaan mitkään 6h ruokavälit.
Onkohan se syömäsi ruoka kuitenkaan terveellistä, jos se aiheuttaa tuollaista verensokerin heittelyä?
No päättele itse syön näin lähes päivittäin:
-aamupala: kunnon annos maustamatonta rahka-jugurttia leseiden, marjojen ja hedelmien kanssa, kaks siivua täysjyväruisleipää+juustoa, margariinia ja rehuja, kahvia
-lounas, yleensä ruokaisa salaatti, jossa prote
Tuollaisella syömisellä ne verensokerit heittelevätkin.
Lounas klo 11, päivällinen klo 16, iltapala klo 19. Joskus harvoin pieni välipala lounaan ja päivällisen välissä jos lounas on ollut kevyt. En ole koskaan osannut syödä aamuisin, ihan fyysisesti etoo ajatuskin ruoasta heti herättyäni. Olen koko elämäni lähtenyt kouluun, lukioon, yliopistoon ja töihin aina aamulla ilman aamupalaa ja syönyt ensimmäisen kerran vasta lounaalla. Ihan viime vuosina olen kuullut, että tämä on trendidieetti jossa paastotaan 16h. Minulle se on aina ollut kehon luontainen syömisrytmi. En katso kelloa, jos on nälkä vaikka 9.30 voin hyvin syödä jotain jo silloin mutta en muista milloin viimeksi olisi ollut nälkä ennen lounasaikaa.
6 12 ja 18 on ollut vuosia mun ruokailurytmi. Tasainen verensokeri.
En tiedä aloittajan terveydentilanteesta, mutta makean syömisestä kannattaa tuommoisena lähes addiktiona kyllä hankkiutua eroon.
Mä syön lounaan klo 12 ja illallisen klo 20. Mitään muuta en syö, paitsi jos on kohteliaisuuden takia pakko.
Voin olla koko päivän syömättä. Helposti. Syön kaurapuuron klo 7 ja seuraava ruoka on klo 12-15 leipää, jogurttia, salaatti tai oikea lounas. Saatan myös jättää aamupalan väliin tai syödä vain banskun ja syödä jotain seuraavan kerran vasta iltapäivällä. Illalla syön leipää ja hedelmiä. Ja olen läski 160 cm/90 kg. Syön todennäköisesti liian vähän mutta epäterveellisesti ja liikun myös aika vähän.
Syön arkena kuudesti. Määrät eivät ole kovin suuria ja olen normaalipainon alarajalla.
Aamupala:leipä
Välipala: hedelmä
Lounas
Välipala: hedelmä
Päivällinen
Iltapala: leipää tai puuroa
Viikonloppuna, jos on jotain mielekästä tekemistä riittävät aamupala, päivällinen ja iltapala. Nälkä menee minulla ainakin ohi, jos en vastaa siihen. Ylipainoinen puolisoni syö arkena yhtä monta kertaa, mutta määrät ovat huomattavasti suurempia.
Eli ei se ruokailukertojen määrä välttämättä mitään kerro. Jos käyn vaikka ravintolassa syömässä, niin voin skipata useammankin syömiskerran (annokset ovat usein minulle vähän suuria).
Miten joku voi tunkea turpaansa jotain kuudelta aamulla 😖
Kannattaisi vaan lisätä sitä liikuntaa niin aika surutta saa syödäkin. Jos pullukka mammatkin liikkuisi edes sen 7-8 kertaa viikossa niin alkaa niitä tuloksiakin näkyä kun vähän panostaa.
Syön kerran päivässä siinä 17-18 maissa noin 2000 kilokalorin annoksen. Ensin nälätti, mutta nyt energiaa riittää ja kilot karisevat. Erilaisille ihmisille sopii erilainen ateriaväli. Jos luontaisesti tuppaat jättämään aamiaisen väliin tai unohtelet aterioita, kannattaa kokeilla pätkäpaastoa. Toiset taas tarvitsevat säännöllisesti ravintoa verensokerin ylläpitämiseksi. Kuunnelkaa kehoanne.
Ruokakin maistuu paremmalta kun ehtii tulla pieni nälän tunne. Jos aion mennä syömään pizzeriaan, niin haluan että minulla on ennen sitä sopiva nälän tunne, jolloin isonkin pizzan pystyy syömään varsin ripeään tahtiin. Se voi olla se päivän ainoa lämmin ateria, joka pitää pitkään kylläisenä.