Ne ketkä on kotona hoitakoonsa lapset kotona!
On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!
Kommentit (157)
että myöskään ne äidit ennenaikaan edes osasivat haaveilla omasta ajasta tai olivat niin itsekkäitä, että olisi pitänyt päästä shoppailemaan päivällä ja viedä lapsi hoitoon. Haloo!
Ei kai ennenaikaan ollut lelujakaan sillai kun nykyään ja terveitä, hyvinvoivia aikuisia heistä kasvoi. Ja noista meidän ukeista ja mummoista, jotka kasvoivat tuollaisissa suurissa perheissä,äitien apureina, kasvoi todella hienoja ihmisiä. Ainakin minun tuttavapiirissäni ei voi puhua samaan aikaan näistä virikelapsista ja isovanhemmista. Niin selkeä ero on. Ehkä se turvaisa koti kaikkine virikkeineen; isosiskoineen ja veljineen, pyykinpesuineen, ruuanlaittoineen, kuitenkin olisi se paras vaihtoehto, jottei kasvaisi niitä virikkeellisiä terroristeja. Tervemieli ei paljoa kaipaa, mut kai ne nykyajan äiditkin itse ovat kovin vaativia ja rauhattomia.
Joo, ja mistähän se kotihoidontuki tulee? Olisiko verorahoista?
Mutta jos mä kerran olen maksanut töissä ollessani veroja, enkö muka ole oikeutettu kodinhoidotukeen????
Ja johonkin se siitä tuesta maksettu vero menee eikös vaan? Jos vaikka siihen että pystytään edelleen maksamaan kodinhoidontukea?????? Eli raha kiertää joka tapauksessa????
jos hoidat lasta kotona niin lorvit, jos viet hoitoon niin et ajattele lapsen parasta kun lapsen parashan on olla kotona (hohhoijaa). Teet niin tai näin niin väärin teet kuitenkin.
t. se äiti jolla sokea ja kehitysvammainen lapsi
kukaan ei puhu niistä jotka ovat kotona vauvan/muiden lapsien kanssa ja on lapsi joka tarvitsee hoitopaikkaa mm.sairauden tms.vuoksi vaan NYKYAJAN VIRIKEHOITOLAPSISTA!
Joo, ja mistähän se kotihoidontuki tulee? Olisiko verorahoista?
Mutta jos mä kerran olen maksanut töissä ollessani veroja, enkö muka ole oikeutettu kodinhoidotukeen????
Ja johonkin se siitä tuesta maksettu vero menee eikös vaan? Jos vaikka siihen että pystytään edelleen maksamaan kodinhoidontukea?????? Eli raha kiertää joka tapauksessa????
Mikä ihme on kodinhoidontuki? Siis saat tukea siitä että hoidat kotia? Mistä sitä voi hakea? Minä tunnen vaan kotihoidontuen, jolla tuetaan lasten hoitamista kotona. Mutta kiva kuulla, että saan rahaa myös siitä että hoidan kotia. Alanpas heti ikkunanpesuun :)
Ilmaisin asiani ehken hiukan väärällä tavalla, mutta kyllä nyt jokaisen luulis tajuavan että mikä oli pointtini..tai sitten ei. Tarkoitin sitä että sellaiset ihmiset joilla ei ole mitään sen kummempaa syytä ja olisivat kyvylijäitä hoitamaan lapsensa VIEVÄT NE HOITOON. En ymmärrä että miksi? Ja varsinkaan sitä en ymmärrä että miksi viedään ne vanhemmat lapset hoitoon kun on vauva tulossa?Onko pakko niitä muksuja tehtailla niin paljon että ei jaksa niitä hoitaa itse?Mutta tämä on minun kantani ja teillä muilla olkoon mikä on.
että ne jotka ajattelevat, että VIERAIDEN antama virikehoito on parasta, mitä lapselle voi tarjota, niin vievät lapsensa sinne kokopäivähoitoon. Sairaita kai noista tulisikin kotosalla tuollaisten äitien kanssa. Pitää olla paljon perheessä pielessä ja missä on perheiden isät iltaisin, jos eivät äitin apuna. Voi luoja!
että myöskään ne äidit ennenaikaan edes osasivat haaveilla omasta ajasta tai olivat niin itsekkäitä, että olisi pitänyt päästä shoppailemaan päivällä ja viedä lapsi hoitoon. Haloo!
Ei kai ennenaikaan ollut lelujakaan sillai kun nykyään ja terveitä, hyvinvoivia aikuisia heistä kasvoi. Ja noista meidän ukeista ja mummoista, jotka kasvoivat tuollaisissa suurissa perheissä,äitien apureina, kasvoi todella hienoja ihmisiä. Ainakin minun tuttavapiirissäni ei voi puhua samaan aikaan näistä virikelapsista ja isovanhemmista. Niin selkeä ero on. Ehkä se turvaisa koti kaikkine virikkeineen; isosiskoineen ja veljineen, pyykinpesuineen, ruuanlaittoineen,
kuitenkin olisi se paras vaihtoehto, jottei kasvaisi niitä virikkeellisiä terroristeja. Tervemieli ei paljoa kaipaa, mut kai ne nykyajan äiditkin itse ovat kovin vaativia ja rauhattomia.
todellakin on aika sanoa tämä ääneen. Normaali perheen arki riittää lapsille ja on se parasvaihtoehto, ei virikkeiden hakeminen päiväkodista joka on lapselle lähes sama kuin aikuisen työssäkäynti, oli lapsi sitten neljä tai kaksi on hänen paikkansa kotona varsinkin jos äiti on siellä!
Naiset toistensa tukassa siksi, että yhteiskunta tukee naisia, perheitä ja lapsia:-O Subjektiivinen päivähoito-oikeus on varmaan ainoa etu, jota tässä yhteiskunnassa nimenomaan sen potentiaalinen kohderyhmä vaatii poistettavaksi. Luuletteko te saavanne ne rahat?
Menkää Keski-Eurooppaan niin taatusti saatte hoitaa lapsenne kotona. Tai maksaa itsenne kipeäksi.
Mua ihan hävettää suomalaisten naisten puolesta.
vain siksi, että se on olemassa, vaikkei siihen oikeasti olisi tarvetta. Itsekästä kyllä! Ei ihme, että Suomi on tällainen, mikä se on!
Siitäpä tässä onkin kyse, että ne jotka ovat kotona juuri niitä lapsia hoitamassa, eivät niin teekkään tai tekevät omilla ehdoillaan, yksi kerrallaan. Keski-Euroopassa todella tämä ongelma on kokonaan poissa. Joko hoidat lapsia kotonasi ja maksat palkattomuudellasi tai menet töihin ja maksat lastenhoidosta. Siellä ei ole varaa pitää lapsia hoidossa ja olla itse kotona.
Naiset toistensa tukassa siksi, että yhteiskunta tukee naisia, perheitä ja lapsia:-O Subjektiivinen päivähoito-oikeus on varmaan ainoa etu, jota tässä yhteiskunnassa nimenomaan sen potentiaalinen kohderyhmä vaatii poistettavaksi. Luuletteko te saavanne ne rahat?
Menkää Keski-Eurooppaan niin taatusti saatte hoitaa lapsenne kotona. Tai maksaa itsenne kipeäksi.
ja muut lapset käyvät virikkeitä saamassa hoitopaikassa ei ole perheiden tukemista joten mä ainakin olen täysin sitä mieltä että siltä osin koko päivähoitooikeuden voisi poistaa. vain pätevästä syystä, työ/opiskelu/sairaus/sosiaalitoimen tukimuoto jne. voisi oikeuttaa hoitopaikkaan kaikille tai osalle perheen lapsia.
Tekisihän se hyvää tosiaan lapsillekin se lomailu, mutta kun tää järjestelmä on siitä huono, että sitten menettää sen hoitopaikan (ja tutut kaveri ja hoitajat). Onko siinäkään järkeä, että lapsi sitten noin 9-10kk kuluttua menee uuteen päiväkotiin?
Tosin en itsekään ymmärrä niitä jotka laittavat esikoisensa hoitoon, kun toinen syntyy (ja esikoinen ollut sitä ennen kotona), enkä varsikaan jos kyseessä on alle 3 vuotias. Silloin lapselle tulee ihan liian paljon isoja muutoksia elämään. Niin ja kuka sinne tautipesäkkeeseen nyt vapaahetoisesti pientä lastaan haluaa viedä?
Mutta ymmärrän, jos toisen (tai kolmannen...) synnyttyä isommat lapset jatkavat tutussa hoidossa, jos ovat sen aloittaneet jo ennen uuden tulokkaan syntymää (siis äidin/isän työn/opiskelun jne. vuoksi). Ja jos näillä isommilla lapsilla on yli 3 vuotta ikää, silloin jo kaipaa ikätovereita ja on voinut saada hoidosta jo hyviä ystäviäkin.
Näin olisi voinut olla meilläkin eli mietin pidänkö esikoisen hoidossa (yli 4v.) vauvan tultua, mutta en omalla kohdallani raaskinut pitää kuin 4kk. Päivät ilman toista kullanmuruani ei oikein tuntuneet mielekkäältä ja tarkoituksena on olla kotona enemmän kuin tuo äitiysloma/vanheimpainvapaa. Ja suosittelen muillekin joilla on kerhomahdollisuus tms. isommalle lapselle kotiin ottamista. Isommasta saa kuitenkin sen 60 euroa Kelalta ja onhan se hoitovapaalla ollessa rahaa sekin. Sillä summalla voi vaikka isompi lapsi harrastaa noita kerhoja ja jumppaa, kuten meillä.
puhua lapsen oikeudesta kasvaa ja olla kotona eikä vanhempien oikeudesta viedä lapsi hoitoon saamaan virikkeitä.
Oikeasti siinä ei ole häviäjä kuin lapsi vaikka siellä päiväkodissa saisikin erilaista puuhaa ym.koska se on kuintekin lapselle samalla raskasta. Koti pystyy tarjoamaan kaiken saman koko ajan tutussa ympäristössä. Ei sairaslomien/lomien ja pätkätöiden vuoksi vaihtuvia hoitajia.
Ja lapsella voi olla ystäviä ja ikätovereita ilman päivähoitoakin. Samoin se 10kk hoitopaikkaa pitämässä kuten jotkut sanovat (esikoinen pitää samaa hoitopaikkaa) kun äiti ja vauva kotona on pienelle lapselle pitkä aika. Ja mielestäni 4 vuotiaskin on vielä pieni. Eskari ja koulu alkavat ihan tarpeeksi pieninä 6- ja 7 vuotiaana jolloin lapsi "pääsee" kotoa niihin muihinkin ympyröihin. Ja rankkaa se on eskarilaisellekin ja alakoululaisille miksi siis pakolla työntää lapset pienenä jos voisi hoitaa heitä kotonakin???
subjektiivinen päivähoito tulee aika kalliiksi. Vaikka maksaisikin 233 euroa kuussa, se on vain murto-osa..
Joku ketjussa aiemmin rinnasti kerhotoiminnan ja päiväkotihoidon kustannukset....buaah!
vain siksi, että se on olemassa, vaikkei siihen oikeasti olisi tarvetta. Itsekästä kyllä! Ei ihme, että Suomi on tällainen, mikä se on!
Siitäpä tässä onkin kyse, että ne jotka ovat kotona juuri niitä lapsia hoitamassa, eivät niin teekkään tai tekevät omilla ehdoillaan, yksi kerrallaan. Keski-Euroopassa todella tämä ongelma on kokonaan poissa. Joko hoidat lapsia kotonasi ja maksat palkattomuudellasi tai menet töihin ja maksat lastenhoidosta. Siellä ei ole varaa pitää lapsia hoidossa ja olla itse kotona.
Että vanhemmat ovat harkinneet ja miettineet hoidon jatkamista(!) monelta eri kantilta? Etteikö vanhemmat ja päiväkodin henkilökunta huomaa tai välitä mikäli lapsi selvästi vahingoittuisi tarhassa olosta?
Onko tämän oltava joko-tai kysymys? Eikö kotihoito yhdistettynä päivähoitoon (meillä 3pv/vko, kyseessä nyt 5v) voisikin olla hyvä, toimiva, tasapainoinen yhdistelmä? Lapsi tykkää mennä, leikkiä tuttujen kavereiden kanssa, henkilökunta hyvä ja välittävä, ja koska ryhmä on jaettu kolmeen pienryhmään, sitä aikaakin on lapsille eri tavalla.
En tiedä onko meillä sitten vain käynyt tosi suuri onni tarhan suhteen. Lapsen omahoitaja on sanonut minullekin suoraan (kun alkuun epäröin onko oikea ratkaisu-toden totta, olen miettinyt asiaa paljon, uskokaa tai älkää), että ilman muuta tekee hyvää lapselle ja on hyvä ratkaisu ja kannattaa näin jatkaa. Henkilökunnasta kukaan ei siis ole mulkoillut minua pahalla silmällä.. ;)
Ei tämä tuskin koskaan ole mikään niin mustavalkoinen asia kuin esitetään. Että hoito=paha, koti=hyvä.
Niin, meillä ei enää (alkuun oli kyllä, 1,5v sitten) varsinaista "pakottavaa syytä" esikoisen hoidossa käymiseen. Olen vain ihan oikeasti sitä mieltä että tämä on esikoiselle ja meidän perheelle paras ratkaisu!
Ja sivukommenttina, en ymmärrä lainkaan sitä marttyyrimentaliteettia, että ei voi edes ääneen sanoa että on ihanaa saada se lepohetki itselle muutamana päivänä viikossa kun esikoinen hoidossa ja kuopus nukkuu. Kyllä minä jaksaisin molemmat hoitaa, eihän siitä ole (meillä) kyse! Koko kesän oli esikoinen kotona, ja hyvin meni. Mutta silti se oma hetki on ihana, miksi en saisi siitä nauttia?? Kyllä minä sen olen ansainnut, sen pienen hetken :)
Ja mainittakoon vielä että sisarukset ovat läheisiä ikäerosta huolimatta, meillä on esikoisen kanssa myös paljon rauhallisia lämpimiä kotihetkiä (luetaan paljon sylikkäin jne..).
Että eipä tuo ole tainnut kamalasti tästä kärsiä, päinvastoin.
...että kun lapsi oikeasti viihtyy 8kotonako sisarusten kanssa ei). Mutta luulenpa että se viihtyisi kotonakin ja kaiken sen saman voi lapsi saada kotona, askartelut, luontoretket, ikäisensä ystävät jne. Minun mielestäni päivähoidon ei pitäisi olla se paikka mistä näitä haetaan lapselle vaan siihen on muut kanavat, kerhot, perhekerhot ym.vastaava toiminta ja perheen yhteinen toiminta. Päivähoidon pitäisi olla niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat eli niille jotka eivät ole kotona hoitamassa lapsiaan tai eivät siihen kykene. Ei niin että vanhemmilla on oikeus lasta viedä sinne saamaan virikkeitä ja saamaan itselle omaa aikaa. Anteeksi vain mutta mielestäni meillä on valloilla ajatus, että miksi minun pitäisi hoitaa itse kaikki lapseni kun minulla on oikeus hoidattaa heidät päivähoidossa jossa lapsi viihtyy, nurinkurista!
mun mielipide:
Subjektiivinen päivähoito pitää taata, koska sosiaalinen verkosto voi olla niin hutera. Äidillä voi olla masennusta tms, jolloin hoito parempi vaihtoehto.
MUTTA, työssäkäyvien (ja opiskelijoiden) lapsien saaminen lähimpään hoitopaikkaan pitää taata. Äitiyslomalaiset voivat viedä lapsensa pidemmällekin.
Aivan älytöntä, että leikitään lapsilla sekä käytetään etuja hyödyksi siitä syystä, että niitä on, ei siksi, että niitä tarvittaisiin. Tarpeeseen kai ne on alunperin suunniteltukkin. Hyväksikäyttäjiä näköjään riittää ja se on pois niin lapsilta kuin apua tarvitsevilta. Katsokaa peiliin!
...ettet edes siivouksesta rasitu niin luulisi sun jaksavan hoitaa ne kaikki lapses siellä kotona? Vai oliko se sullakin niin että isompi tylsistyis jne jne, on hyvä käydä saamassa niitä virikkeitä välillä. Kuule kun kotiäitikin pystyy antamaan niitä virikkeitä lapsilleen, niin isoille kun pienille ja jos ei ihan syrjäytynyt ole muusta maailmasta niin muitakin lapsia voi nähdä esi, kerhojen ja kyläilyjen muodossa sekä ylipäätään liikkumalla yhdessä lasten kanssa. Siinä opitaan ne kaikki sosiaaliset taidot ja käytöstavat joita varten te lykkäätte ne lapsenne päiväkotiin oppiin, huh huh!
Ja ihan naurettavaa vetää mitään ei se ennekään niin ruusuista ollut, se ei mitenkään puolusta niitä virikelapsia siellä hoidossa!