Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne ketkä on kotona hoitakoonsa lapset kotona!

Vierailija
10.09.2008 |

On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!

Kommentit (157)

Vierailija
1/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen monta perhettä joissa äiti on ollut vauvan kanssa kotona äitiysloman ajan ja vanhempi lapsi on ollut päiväkodissa sen ajan. Itse en myöskään ymmärrä, miten siitä on tullut niin yleinen trendi. Ja - näillä äideillä ei ole mitään henkistä/psyykkistä ongelmaa tai uupumusta. Ja :) , parilla näistä äideistä käy vielä maksullinen siivooja kotona siivoamassa.

Nykyvanhemmuudessa on mielestäni jotain vialla - mikä saa äidit toimimaan näin? Ovatko nykyajan vanhemmuudelle asetetut vaatimukset ja paineet niin kovat ettei uskalleta hoitaa lapsia kotona - jos ei vaikkapa onnistutakaan täydellisesti äiteinä ja isinä? Mieluummin vältytään epäonnistumisen riskiltä ja kasvatetaan lapset yhteiskunnalla (=päiväkotihenkilökunnalla)?

Ymmärrän näitä tilanteita täysin joissa vanhempi on vain pari kuukautta kotona esim. pätkätöiden, sairauden tms. syyn takia ja lapsi silloin päivähoidossa. Mutta sitä en oikein ymmärrä että esim. 3-v lapsi on päiväkodissa ja äiti vauvan kanssa kotona.

Kuten joku jo sanoi, päiväkoti on lapselle ns. työpaikka, ei mikään huvittelukeskus. Kotona olo on lapsellekin aina vapaa-aikaa.

Vierailija
2/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menet töihin. Hoida lastasi itse, voisi sanoa. Mulla lapset hoidossa, koska haen töitä. En pystyisi keskittymään työnhakuun jos lapset olisivat kotona. En olisi saanut myöskään lopetettua opintoja kahden vilkkaan lapsen kanssa. Toinen oli kotona kun yritin, eikä onnistunut kovinkaan hyvin. Tietenkin hetkittäin huono omatunto, mutta tämä on mun elämää ja pääasiassa olen tyytyväinen kunhan nyt saan töitä. Jokaisella perheellä oma tilanteensa. Halusin lapset ja opiskella 6 vuotta. Olen kyllä joutunut taloudellisesti kituuttamaan nämä 6 vuotta ja toivon että tämä kannatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, että kotona olevat vanhemmat vievät lapsiaan hoitoon!!!!!!!!

No yleensä siihen on hyvä syy miksi ne lapset on siellä hoidossa ja toinen vanhemmista kotona.

Mutta löytyy myös niitä jotka oikeasti eivät tarvitsisi sitä paikkaa... esim.kuopuksen tullessa esikoinen jatkaa hoidossa vaikka muuta syytä ei olisi kuin että äiti ei halua rasittaa itseään kahden hoitamisella, saa "rauhassa" keskittyä vauvaan. Myös näitä 2vuotiaani tarvitsee virikkeitä (tylsistyy kotona äidin ja vauvan kanssa) kuulee myös mutta on täyttä puppua. Erityistukea tarvitsevat lapset esim. jonkin kehitysvammaisuuden vuoksi on juttu erikseen mutta pelkän vilkkaan 2vuotiaan hoitoon raahaaminen on äidin laiskuutta, sori vaan!

Vierailija
4/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin tässä on moneenkertaan sanottu on kyse näistä henkilöistä jotka haluavat isommat hoitoon vain sen takia että lapsella olisi jotain parempaa tekemistä. Siis vain äidin laiskuuden vuoksi.

Te joilla on joku koulu, työnhaku, sairaus tai muu pätevä syy, ei teitä syyllistetä eikä teidän tarvitse silloin itseänne puolustella, ymmärtäähän sen nyt tyhmäkin miksi lapsenne ovat hoidossa.

Kysymys on siis vain virikehoidossa olevista lapsista!!!

Vierailija
5/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi käy siellä tarhassa sen takii että se oppii siellä sosiaalisia taitoja ja hänellä on paljon kivempaa olla siel ku kotona, joo ja mä lorviin himassa,repikää siitä! Silti mä maksan lapseni hoidosta ihan siinä missä teki! Jos perkele veroja maksan ni tahon niille vastinettaki.

Tätä just ei ymmärrä, kyllä pitäisi äidilläkin raksuttaa jos lapsella on kivempaa päiväkodissa. Äiti pystyy samaan ja parempaankin turvallisessa kotiympäristössä vaikkei edes kerhoissa hyppäisikään. Jollei äiti oikeasti ole sairas fyysisesti tai henkisesti ja oikeastihan näistä hoitoon vievistä niitä ei taatusti kaikki ole!!!

Vierailija
6/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ovat perhepäivähoitajalla, vievät myös kaupungilta seurankuntien kerhopaikat.

Esim täällä länsi-helsingissä on alueellamme pitkät jonot kerhoihin. Kerho missä lapseni ovat on 2x viikossa kahden tunnin ajan. Ryhmän koko on 9 lasta. Tästä 4 on perhepäivä hoidossa olevia lapsia joista kaksi on sellaisia joiden äiti on vauvan kanssa kotona ja nämä 3v ovat joka päivä hoidossa ja kerhossa silloin kuin sitä on.

Jonossa odottaa kotihoidossa olevia lapsia jotka eivät näitä paikkoja saa koska ensinnäkin nämä virikehoidetut vievät kaksi paikkaa kunnallisesta hoitopaikka jonosta ja kaksi paikkaa kerhojen jonosta.

Luulisi perhepäivähoidossakin olevan sen verran virikkeitä ettei esim. 3v lapsi enempää tarvitsisi.

Ja itsekkin perhepäivähoitajana toimineena, tiedän että ainakin helsingissä pph:illa on todella paljon yhteisiä kokoontumisia(monta kertaa viikossa) joissa lapsi saa sitä kaivattua sosiaallisuutta ja ryhmässä toimimista.

Vierailija
7/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillepä syntyikin sokea ja lievästi kehitysvammainen lapsi, joka on kohta 3 vuotta. Tähän asti olen häntä kotona hoitanut parhaani mukaan, mutta nyt hän on aloittamassa kuntoutuksellisen päivähoidon, koska tarvitsee myös muiden lasten seuraa. Tällä hetkellä hän pelkää lasten ääniä mutta enhän voi häntä pumpulissakaan pitää loppuelämäänsä. Ja sen lisäksi vammisen lapsen hoitaminen on erittäin raskasta, että hoitoon viemistä on turha kenenkään tulla kritisoimaan ainakaan meidän perheen kohdalla.

Ja kyllä, meille on tulossa myös uusi vauva...

Vierailija
8/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillepä syntyikin sokea ja lievästi kehitysvammainen lapsi, joka on kohta 3 vuotta. Tähän asti olen häntä kotona hoitanut parhaani mukaan, mutta nyt hän on aloittamassa kuntoutuksellisen päivähoidon, koska tarvitsee myös muiden lasten seuraa. Tällä hetkellä hän pelkää lasten ääniä mutta enhän voi häntä pumpulissakaan pitää loppuelämäänsä. Ja sen lisäksi vammisen lapsen hoitaminen on erittäin raskasta, että hoitoon viemistä on turha kenenkään tulla kritisoimaan ainakaan meidän perheen kohdalla.

Vierailija
9/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan niihin miksi viedään lapsi ihan huvin vuoksi hoitoon??

Vierailija
10/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole lukutaitoa? Ei olekkaan kyse "sairaista" perheistä, että silleen....

Vierailija
11/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman pidetään vanhemmat hoidossa mutta kun äitiysloma loppuu pitäa vauvakin viedä hoitoon ku rahat loppuu.. Mitäs jos pitäisitte isommat kotona ja säästäisitte nekin rahat vaikka muutamalle lisäkuukaudelle kotona.

Vai kuulutteko kaikki 0- maksuluokkaan??

Vierailija
12/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla lukutaito on... mut sä et voi tietää mikä on perheen tilanne. Päällepäin kaikki saattaa näyttää hyvältä mutta perheen sisällä saattaakin olla vaikka mikä tilanne. Ja toisaalta, olen sitä mieltä et se on jokaisen oma valinta laittaako sen lapsen hoitoon vai ei jos itse on kotona. Ei se kotiäidin hommakaan helpoimmasta päästä ole, vaikka ois ihan tervekin lapsi... Ei se ole keneltäkään pois jos kotiäiti vie lapsensa hoitoon, niinkuin moni edellä jo totesi et jos ne lapset joiden äiti on kotona niin ne paikathan lakkautetaan

Vierailija
13/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan syyllistä niitä joilla oikeasti on se syy viedä lapsi hoitoon vaikka hoitaisi vauvaa kotona. Valitettavasti vaan nykyään on yleistynyt käytös (tästä kokemusta myös omassa lähipiirissä) että se esikoinen jatkaa hoidossa kun se siellä viihtyy niin hyvin ja tylsistyisi äidin ja vauvan kanssa kotona-Tosiasia on se ettei näiden tuntemieni äitien "pää kestä" jos täytyy vauvan hoidon lisäksi hoitaa ja viihdyttää taaperoikäistä...onhan se huomattavasti rauhallisempaa olla kotona vain vauvan kanssa joka nukkuu puolet ajasta.

Vierailija
14/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla lukutaito on... mut sä et voi tietää mikä on perheen tilanne. Päällepäin kaikki saattaa näyttää hyvältä mutta perheen sisällä saattaakin olla vaikka mikä tilanne. Ja toisaalta, olen sitä mieltä et se on jokaisen oma valinta laittaako sen lapsen hoitoon vai ei jos itse on kotona. Ei se kotiäidin hommakaan helpoimmasta päästä ole, vaikka ois ihan tervekin lapsi... Ei se ole keneltäkään pois jos kotiäiti vie lapsensa hoitoon, niinkuin moni edellä jo totesi et jos ne lapset joiden äiti on kotona niin ne paikathan lakkautetaan

Kyllä ajatellaan vaan omaa napaa jos ajatellaan ettei se ole keneltäkään pois jos raahataan täysin normaalista, terveestä perheestä osa lapsista hoitoon kun äiti on vauvan kanssa kotona. SE ON POIS SILTÄ LAPSELTA VAIKKA KUINKA HOIDOSSA VIIHTYISI, SE KÄY LAPSELTA TYÖSTÄ VAI KIUINKA? Kyllä jokainen vanhempi tietää että lapselle paras paikka on kotona, varsinkin jos äiti luuhaa siellä vauvan kanssa. Jos äiti on kunnossa hoitamaan vauvaa luulisi sen pystyvän hoitamaan muutkin lapsensa jollei siihen ole oikeaa sairautta syynä!!

Vierailija
15/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona, niin et sä silloin mitään veroja maksa. Joko miehesi maksaa tai sitten sä saat ne verorahasikin yhteiskunnalta. Luuseri.

Mun lapsi käy siellä tarhassa sen takii että se oppii siellä sosiaalisia taitoja ja hänellä on paljon kivempaa olla siel ku kotona, joo ja mä lorviin himassa,repikää siitä! Silti mä maksan lapseni hoidosta ihan siinä missä teki! Jos perkele veroja maksan ni tahon niille vastinettaki.

Vierailija
16/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman pidetään vanhemmat hoidossa mutta kun äitiysloma loppuu pitäa vauvakin viedä hoitoon ku rahat loppuu.. Mitäs jos pitäisitte isommat kotona ja säästäisitte nekin rahat vaikka muutamalle lisäkuukaudelle kotona.

Vai kuulutteko kaikki 0- maksuluokkaan??

Ei kuuluta 0-maksuluokkaan, ihan täydet rahat maksetaan lapsen hoidosta. Olen ollut esikoisen kanssa kotona 3-vuotta ja nyt aion olla kuopuksen kanssa myös 3-vuotta kotona ja isompi on sen koko ajan osa-päiväisenä päiväkodissa. Meillä on varaa pitää minut kotona ja isompi lapsi osa-päiväisenä yksityisessä päiväkodissa 2-3 päivää viikossa :-) Ja mulla on varaa siivoojaankin, joka käy kerran viikossa. Ja meidän lapset ei tarvii mitään kunnan tai seurakunnan kerhoja, voidaan mennä yksityiseen muskariin ja maksaa esim. yksityiselle jumppaseuralle kunnon rahat lasten harrastuksista.

Musta on hauskaa, kun ihmiset puhuu suu vaahdossa "ettei ennenkään viety lapsia hoitoon, vaan äidit oli kotona lasten kanssa ja jäisessä avannossa pesi vaatteita, lypsi lehmiä ja laittoi kaiken alusta alkaen itse vaikka lapsia oli 6 joka perheessä". Luuletteko tosiaan, että niiden äitien lapset sai rauhassa leikkiä ja pelata? Tuskin, eiköhän isommat hoitanut niitä pienempiä ja tekivät töitä heti kun vaan kykenivät ja jos oli varaa otettiin heti lapsille hoitaja.

Vierailija
17/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pois, jos ei siltä äidiltä, niin ainakin lapselta. Kauheaa, että joku ajattelee, ettei se ole pois edes lapseltaan. Eipä ihme, että niitä virikevanhempien lapsia viedään hoitoon,vaik vanhemmat kotona.Huh!

Eikä tuo edellinen kirjoittaja aiemmin minusta kyllä tarkoittanut ollenkaan, että täällä syyllistettäisiin esim. teidän perheen tilannetta, vaan juuri niitä ihmisiä, ketkä avoimesti puhuvat että heidän lapsensa ei saa tarpeeksi virikkeitä kotoota. Eihän se lapsi vielä tarvitsekkaan kovin kummaista ja on todella olemassa osapäivähoitoa ja kerhoja yms. jos joku täällä ei vielä sellaista ollut hoksannut viedessään lapsen pienemmän tieltä kokopäivähoitoon,

Vierailija
18/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoidat lasta kotona niin lorvit, jos viet hoitoon niin et ajattele lapsen parasta kun lapsen parashan on olla kotona (hohhoijaa). Teet niin tai näin niin väärin teet kuitenkin.

t. se äiti jolla sokea ja kehitysvammainen lapsi

Vierailija
19/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona, niin et sä silloin mitään veroja maksa. Joko miehesi maksaa tai sitten sä saat ne verorahasikin yhteiskunnalta. Luuseri.

i]

on maksettu kun on oltu töissä ja kyllähän kotihoidontuestakin menee veroa...tyhmä

Vierailija
20/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja mistähän se kotihoidontuki tulee? Olisiko verorahoista?