Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistuin työttömäksi. :( Mikä ala työllistäisi ainakin melkein 100 % varmasti?

Vierailija
01.08.2022 |

Valmistuin noin vuosi sitten yliopistosta, enkä ole saanut päivääkään oman alan töitä tai edes sellaista työtä, jossa vaaditaan soveltavaa tutkintoa. Ihan oman alan töitä on vähän tarjolla ja ne ovat usein 3-6kk määräaikaisia sijaisuuksia, joiden perässä muuttaminen olisi taloudellisista ja käytännön syistä vaikeaa. Yli 6kk määräaikaisuuksia ja vakkaripaikkoja olen hakenut myös muilta paikkakunnilta, mutta tuloksetta. Työpaikan saaminen tuntuu olevan tuurista ja suhteista kiinni. Niitä on sinällään haussa, mutta melkein aina odotetaan aiempaa työkokemusta ja aina kysellään suosittelijoita. Aivan kuin julkisen puolen työpaikkoihin olisi jo valmiiksi mietittynä joku talon sisältä.

Toista vuotta en tällaista pelleilyä jaksa, joten ajatuksena on ollut opiskella uusi tutkinto. Mitä sellaisia tutkintoja on, jotka työllistävät käytännössä 100% varmuudella ja joissa palkka on vähintään 2000e/kk?

Hoitoala ja liiketalouden tradenomin tutkinto kiinnostavat tällä hetkellä ehkä eniten, mutta mietin jos tämän aloituksen kautta saisin jotain tuoreita ideoita. Olen käynyt kaupunkini ammattikoulujen ja ammattikorkeakoulun tarjontaa läpi ja ongelmana on runsauden lisäksi se, että melkein alasta kuin alasta on ristiriitaista tietoa niin palkan kuin työllistymisenkin suhteen. En kertakaikkiaan halua kokea toista kertaa tätä samaa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö 100% työllisyys, palkka 4000/kk.

Vierailija
2/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi

Lääkäri

Hammaslääkäri

Bioanalyytikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitaja

Vierailija
4/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja, lähäri, lastentarhanope, rekkakuski.

Vierailija
5/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja

Vierailija
6/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallintoa suosittelen, tekijöistä huutava pula. Siihen kylkeen tietojenkäsittelyä.

Vierailija
7/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin lääkäreille on aina paljon töitä. Samaten lähihoitajille ja sairaanhoitajille (ainakin kotihoidossa ja vanhusten hoidossa muutenkin). Koulupsykologeille myös. Ja ainakin pk-seudulla lastentarhanopettajille (vai mitä vakaopeja ne nyt on).

Vierailija
8/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-ala, mikä vaan sieltä.

Tradenomi ei sinua tuosta nosta. Osa työllistyy sillä hyvin, osa kaupan kassa -tyyppiseen.

Vierailija
9/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutti, voi valita minne menee töihin.

Vierailija
10/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala työllistää varmemmin kuin liiketalous. Tai löytyisikö joku ala missä voisit hyödyntää aiempaa tutkintoasi? 

Vierailija
11/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti myös rakennusmestareista ja isännöitsijöistä on kova pula.

Mutta kerro vähän missä päin Suomea asut. Se vaikuttaa asiaan hyvin paljon.

Vierailija
12/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiemmin opiskelit? Saisitko hyväksilukuja jos lähtisit opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi?

Vierailija
13/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityö 100% työllisyys, palkka 4000/kk.

Sosiaaliämmiä ei tähän maahan tarvita enää yhtään kappaletta, ei ennen kuin nykyinen läpimätä ja mielivaltainen järjestelmä on laitettu täysin uusiksi. 

Vierailija
14/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ole.

Vierailija
15/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko hyödyntää nykyistä, vielä melko tuoretta tutkintoa hakemalla erityyppisiä generalisti/asiantuntijatöitä, jossa vaaditaan korkeakoulututkinto mutta sitä ei ole määritelty tarkemmin? Esim. Valtiolla on näitä paikkoja, "soveltuva korkeakoulututkinto".

Vierailija
16/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi (2022 / I)

TOP 15 PULAA

Lähihoitajat - (5321)

Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja - (3221)

Sosiaalityön erityisasiantuntijat - (2635)

Ylilääkärit ja erikoislääkärit - (2212)

Yleislääkärit - (2211)

Lastentarhanopettajat - (2342)

Kuulontutkijat ja puheterapeutit - (2266)

Hammaslääkärit - (2261)

Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta) - (5322)

Psykologit - (2634)

Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät - (5120)

Toimisto- ja laitossiivoojat ym. - (9112)

Erityisopettajat - (2352)

Ylihoitajat ja osastonhoitajat - (2221)

Rakennusalan työnjohtajat - (3123)

TOP 15 YLITARJONTAA

Yleissihteerit - (4120)

Matkatoimistovirkailijat - (4221)

Vaatturit, pukuompelijat, turkkurit, hatunteki... - (7531)

Toimittajat - (2642)

Johdon sihteerit ja osastosihteerit - (3343)

Painajat - (7322)

Painopinnanvalmistajat - (7321)

Graafiset ja multimediasuunnittelijat - (2166)

Tieto- ja viestintäteknologian asentajat,korja... - (7422)

Jälkikäsittelijät ja sitomotyöntekijät - (7323)

Muut taide- ja kulttuurialan asiantuntijat - (3435)

Yhteiskunta- ja kulttuuritutkijat - (2632)

Kirjastotyöntekijät - (4411)

Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntija... - (2431)

Kuvataiteilijat - (2651)

Vierailija
17/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi jatko- opiskella alaa, jota olet jo opiskellut?

Mikään ei ole 100%: sti varmaa eikä se alan vaihtokaan ole aina se paras ratkaisu.

Vierailija
18/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrä hoitoala kaukaa.

Vierailija
19/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, tulipa nopeasti vastauksia. Kiitos kaikille. 

Ensinnäkin olen valmis muuttamaan opiskelupaikan perässä. Tietääkseni saisin opiskella 2 vuotta työmarkkinatuella jos pääsen yhteisymmärrykseen te-toimiston kanssa siitä, että ko alan opiskelu oikeasti edistää työllistymistä. Te-toimistossa oltiin tämän asian suhteen nihkeitä, sillä virkailijan mielestä en ole ollut kovinkaan pitkään työtön. Olen pyytänyt päästä juttelemaan ammatinvalintapsykologin kanssa, joten siksikin tein tämän aloituksen, että minulla olisi jotain ideoita jo valmiiksi.

En halua tarkkaa pääainetta sanoa, mutta kyseessä on humanistinen tiedekunta ja sivuaineena minulla oli mm taloustiede. Sen vuoksi mietin tuota tradenomia, jos saisin jotain hyväksiluetuksi. Olen toisaalta kuullut ja täältäkin lukenut, että tradenomit eivät välttämättä työllisty kovin hyvin. Siinä on toisaalta erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja, joista toiset työllistävät paremmin kuin toiset.

Minulla on suvussa lähihoitajia ja mitä olen heiltä kuullut, niin pohjapalkka on varsin pieni, mutta lisillä pääsee reilusti yli 2000e/kk palkkaan. Tosin joissakin työpaikoissa on paljon nuoria, jotka nimen omaan haluavat tehdä ylitöitä ja juhlapyhiä isomman palkan vuoksi, joten sekään ei ole varmaa, että saa niin paljon lisätöitä kuin haluaisi. Olen myös läheltä nähnyt, kun terveys romahtaa kolmivuorotyön vuoksi. Hoitoala on kuitenkin kiinnostava, sillä mediassakin on ollut juttua, että alalla on pulaa työntekijöistä. Toisaalta mietin jos koulutuspaikkoja on lisätty/lisätään ja jos tekijöitä tuodaan ulkomailtakin, niin mikä on alan tulevaisuus työllistymisen kannalta?

Sittenhän on perinteisiä miesten töiksi miellettyjä töitä, joita olen googlettanut. Esimerkiksi rakentamiseen ja remontointiin liittyvät työt/tutkinnot, mutta tämän alueen selvittäminen on ihan kesken vielä.

Lisään vielä, että TE-toimistollahan on välillä tarjolla rekrykoulutuksia. Ne siis kestävät 6kk, siltä ajalta saa työmarkkinatuen ja 9e kulukorvauksen ja sen 6kk päätteeksi ehkä työpaikan ko firmasta. Olen vähän epäileväinen ja en oikein luota siihen, että sen työpaikan saa, vaikka tekisi harjoittelun kuinka hyvin. Mikä estää firmoja pyörittämästä työttömiä vain saadakseen ilmaista työvoimaa? 

Vierailija
20/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskuspäivystäjistä on pula Uudellamaalla ja Turussa.