Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kumpi on oikeassa? uusperheongelma

Vierailija
08.08.2024 |

Asun puolisoni ja hänen kahden lapsensa kanssa, ollaan asuttu näin parisen vuotta. Lapset 6v ja 8v asuvat meillä vuoroviikoin. Nyt syksyllä heidän harrastuksensa ovat samaan aikaan, mutta aivan eri paikoissa, joten yksi ihminen ei pysty viemään heitä molempiin. Lisäksi 6v tarvitsee vielä aikuisen saattamaan ja vastaanottamaan. Mielestäni asia hoituu niin että toinen vanhempi kuskaa toisen ja toinen toisen. Puolisoni mielestä hän kuskaa toisen ja minä toisen. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti väitetään että lapsi kärsii vanhempiensa erosta. 

Minä en kärsinyt. Kärsin siitä että isäni oli se joka söi rusinat pullasta. 

Täytyi olla se uusi vaimo arjessa ensin että suvaitsi lapsiensa kanssa olla. Saattoihan se vaimo olla keskenään lasten kanssa, kun hänellä oli parempaa tekemistä. 

Ja kun ei vaimokaan riittänyt niin erohan siitä tuli. Vaikka en hänen vaimoaan äitipuolenani pitänytkään niin kärsin siitä valtavasti että hän vain katosi meidän elämästä ja isää näkyi ainoastaan silloin kuin häntä kiinnosti. 

Sellainen mun isä oli ettei siitä ikinä tiennyt eikä voinut luottaa. Jonkinlaista säännöllisyyttä oli sen vaimonsa kanssa josta tuli minulle tärkeä ihminen. Ja puff.. Sinne meni hän ja isä eleli entiseen tapaansa

Vierailija
102/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä laisinkaan, et ap on alkanut vuosia sitten leikkimään uusperheen kanssa ja nyt sitten ei sovikkaan. Oletko suostunut edes pukemaan heitä? Ruokkimaan? Laittamaan iltaunille? Vai oletko vain asustellut siellä ja toivonut vain kahden keskeistä aikaa siipan kanssa?

Tuolla ylempänä jo kerroin, että kokkaan, pyykkään, vaatetan, autan läksyissä, hoidan kouluunlähdöt ja olen vastassa kotona ja hoidan myös sairaspäivät, leikin, pelaan, ulkoilen jne. Meillä on lasten kanssa ihan lämpimät välit. Mutta en ole heidän vanhempi.

No miks nyt piti vetää vanhemmuus kortti esille? Olisit ennen noita kaikkia vaan ollu muuttamatta saman katon alle. Juokseeko lapset pitkin näköäsi ja nekin vetää vanhemmuus kortin esille: sä et oo meidän vanhempi,sä et voi määrätä meitä! Siltä vähän tuntuu. Olet it

Ei se ole mikään kortti, vaan totuus. Jossain menee raja. Miehen lapselle pitää kai jopa munuaisensakin luovuttaa?

Etkö osaa sisäistää lukemaasi, kun ap kirjoittaa miten täysipainoisesti osallistuu lasten elämään? Ja vielä käskytät siellä asiattomasti! Mistä teitä asian vierestä vänkääjiä oikein sikiää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ukon kelpaa; kaksi naista hoitaa ja hoivaa hänen lapsiaan ;D Ja nyt riidellään siitä, kun eivät vanhemmat itse saa järjestettyä kersoilleen kuljetusta ;D Voi ap parka, pidä pääsi.

Ja kun ap on saanut työnsä tehtyä, kaikkensa antaneena, lapsilla yo-lakit päässä ja häipyvät opiskelemaan omilleen, saa samalla ap:kin lähteä, kun ovesta astelee parikymppinen blondi.

Vierailija
104/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko-viikko-asumieesrmta: Meillä on selvyyden vuoksi sovittu, että lapsiviikolla sen talouden aikuiset hoitavat kaikki lasten asiat: Harrastuskyydit, kaverisynttärit lahjoineen, päiväkotiin tai kouluun tarvittavat retkieväät, uintikamat... 

Näin on minusta hyvä systeemi. Tuntuisi oudolta, että sillä viikolla kun lapset ovat isän perheessä, minä hyppäisin kuitenkin kuskaamassa heitä harrastuksiin.

-------------

- Että niinko et ole ollenkaan vanhempi sillä viikolla kun lapset asuvat toisen vanhemman luona?

O tempora, o mores! Ei ihme, että lapset ovat sekaisin.

Vierailija
105/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti väitetään että lapsi kärsii vanhempiensa erosta. 

Minä en kärsinyt. Kärsin siitä että isäni oli se joka söi rusinat pullasta. 

Täytyi olla se uusi vaimo arjessa ensin että suvaitsi lapsiensa kanssa olla. Saattoihan se vaimo olla keskenään lasten kanssa, kun hänellä oli parempaa tekemistä. 

Ja kun ei vaimokaan riittänyt niin erohan siitä tuli. Vaikka en hänen vaimoaan äitipuolenani pitänytkään niin kärsin siitä valtavasti että hän vain katosi meidän elämästä ja isää näkyi ainoastaan silloin kuin häntä kiinnosti. 

Sellainen mun isä oli ettei siitä ikinä tiennyt eikä voinut luottaa. Jonkinlaista säännöllisyyttä oli sen vaimonsa kanssa josta tuli minulle tärkeä ihminen. Ja puff.. Sinne meni hän ja isä eleli entiseen tapaansa

samalainen oli lasteni isä, vaihtui naiset tiheään, lapset vihasi lähteä hänen luokseen, en pakottanut. Oli se silti väärin, että minulla ei ollut koskaan nk. lapsivapaata mutta olin aikuinen ja kestin. Mies sai palkintonsa, kuoli syöpään nuorena, silloin kyllä kortti lapsia sairaalaan kaveriksi.  

Vierailija
106/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettavainen (tosi)tarina siitä, mitä kaikkea sisältyy uusperhe-elämään. Ei olisi minun valinta ollut koskaan!

Kyllä niitä on sujuvia ja onnellisiakin tapauksia, mutta tämä ap:n härski hyväksikäyttö on asia erikseen.

Siinä on kaksi itsekästä saanut lapsia ja eronneet, ja nyt sälytetään bonusäidille ikävä asia, eli pitäisi kuljettaa jonnekin mihin ei bussi muka kulje, ja siellä pitää odotella, kunnes paltaan kotiin.

Mikähän on eron päällimmäinen syy? Tee sinä, mä en jaksa, eiku hoida sinä, mua ei huvita... 

Vierailija
107/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä laisinkaan, et ap on alkanut vuosia sitten leikkimään uusperheen kanssa ja nyt sitten ei sovikkaan. Oletko suostunut edes pukemaan heitä? Ruokkimaan? Laittamaan iltaunille? Vai oletko vain asustellut siellä ja toivonut vain kahden keskeistä aikaa siipan kanssa?

Tuolla ylempänä jo kerroin, että kokkaan, pyykkään, vaatetan, autan läksyissä, hoidan kouluunlähdöt ja olen vastassa kotona ja hoidan myös sairaspäivät, leikin, pelaan, ulkoilen jne. Meillä on lasten kanssa ihan lämpimät välit. Mutta en ole heidän vanhempi.

No miks nyt piti vetää vanhemmuus kortti esille? Olisit ennen noita kaikkia vaan ollu muuttamatta saman katon alle. Juokseeko lapset pitkin näköäsi ja nekin vetää vanhemmuus kortin esille: sä et oo meidän vanhempi,sä et vo

Niin? Ihan ilman velvollisuuksia kuiten on hoivannu niitä. Ja nyt tuli raja vastaan? 

Vierailija
108/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet uusioperheeseen itsesi iskenyt, tietty hoidat oman osuutesi, kun lapset on siellä. Etäviikolla tietty autat tarvittaessa.

Kiva noille lapsille, kun tommosia edes mietitään. Muuta omilles, jos on noin vaikeaa.

Mikä siis on uusioperheen naisen osuus, jos lapset eivät ole hänen? Tai vaihtoehtoisesti voidaanko ap:lta vaatia myös ns. äitiviikolla kuljetusta, jos isä ja äiti ei kumpikaan ehdo?

Osuus on olla mukana miehen ja lasten elämässä. Ihme "töiden" laskemista täällä, ja pohtimista kuka on oikeassa. Teini-ikäisten hommaa. Osallistuu arkeen ihan normaalisti. Luulisi tulevan hyvä mieli noista kuskauksistakin, jos lasten parasta haluaa. Kuten sanottu, sellaista se on, perhe-elämä. 

Vierailija
109/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sitten syy siihen mikset voi kuljettaa toista lasta harrastukseen? Sitä vähän ihmettelen. 

Ap kirjoitti, että ei julkista liikennettä, pitkä matka. Ihan omien biologisten kuskaaminen kerr

Niin, mä jotenkin ajattelen että jos ei ihan pienistä lapsista puhuta niin se kyyditseminen on myös valintakysymys. Lapsi voi olla ihan onnellinen vaikkei harrastaisi sellaista mihin pitää viedä autolla. Eli sinänsä kyseessä olisi nyt vain vuoden tai parin jousto. 

Vierailija
110/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko-viikko-asumieesrmta: Meillä on selvyyden vuoksi sovittu, että lapsiviikolla sen talouden aikuiset hoitavat kaikki lasten asiat: Harrastuskyydit, kaverisynttärit lahjoineen, päiväkotiin tai kouluun tarvittavat retkieväät, uintikamat... 

Näin on minusta hyvä systeemi. Tuntuisi oudolta, että sillä viikolla kun lapset ovat isän perheessä, minä hyppäisin kuitenkin kuskaamassa heitä harrastuksiin.

-------------

- Että niinko et ole ollenkaan vanhempi sillä viikolla kun lapset asuvat toisen vanhemman luona?

O tempora, o mores! Ei ihme, että lapset ovat sekaisin.

Tuo onkin varmaan hankala juttu. Molemmat ovat koko ajan vanhempia ja vastuu on jaettu viikko/viikko. Sillä toisella viikolla toinen vanhempi hoitaa kaikki asiat. Mutta joutuu hoitamaan myös toisella viikolla, koska toisen viikon vanhempi ei huolehdi, että lapsen hammaslääkäriajasta huolehditaan tai, että seurataan Wilmasta kouluasioita. Jatkuva asioiden hoitamatta jättäminen kaatuu sen etäviikko vanhemman niskaan. Lasten kaveruussuhteet kärsivät, jos toinen koti on kaukana ja kaveri löytää pian uuden kaverin, kun yhdessä voidaan olla vain joka toinen viikko. 

Vierailija
111/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ukon kelpaa; kaksi naista hoitaa ja hoivaa hänen lapsiaan ;D Ja nyt riidellään siitä, kun eivät vanhemmat itse saa järjestettyä kersoilleen kuljetusta ;D Voi ap parka, pidä pääsi.

Ja kun ap on saanut työnsä tehtyä, kaikkensa antaneena, lapsilla yo-lakit päässä ja häipyvät opiskelemaan omilleen, saa samalla ap:kin lähteä, kun ovesta astelee parikymppinen blondi.

Tämähän se on se tavallinen tarina. Viisikymppisenä mies vaihtaa vaimonsa parikymppiseen blondiin. Näin käy lähes aina. Eli ihan turha ulista että tavallinen mies ei saa naista.

Vierailija
112/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen miksi se raja tuli nyt vastaan? Mikset ole sanonu ei jo sillon ekan kerran kun sun piti lapsille myös ruokaa tehdä? Mikset sillon jo sanonu, että et ole velvollinen ruokkimaan niitä?

Vierailija
113/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet uusioperheeseen itsesi iskenyt, tietty hoidat oman osuutesi, kun lapset on siellä. Etäviikolla tietty autat tarvittaessa.

Kiva noille lapsille, kun tommosia edes mietitään. Muuta omilles, jos on noin vaikeaa.

Mikä siis on uusioperheen naisen osuus, jos lapset eivät ole hänen? Tai vaihtoehtoisesti voidaanko ap:lta vaatia myös ns. äitiviikolla kuljetusta, jos isä ja äiti ei kumpikaan ehdo?

Osuus on olla mukana miehen ja lasten elämässä. Ihme "töiden" laskemista täällä, ja pohtimista kuka on oikeassa. Teini-ikäisten hommaa. Osallistuu arkeen ihan normaalisti. Luulisi tulevan hyvä mieli noista kuskauksistakin, jos lasten parasta haluaa. Kuten sanottu, sellaista se on, perhe-elämä. 

No nuo kuskauksethan on tosi tympeää puuhaa.Tietysti joskus voi tehdä hyväntekeväisyyttä, mutta ei 24/7.

Vierailija
114/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miks nyt piti vetää vanhemmuus kortti esille? Olisit ennen noita kaikkia vaan ollu muuttamatta saman katon alle. Juokseeko lapset pitkin näköäsi ja nekin vetää vanhemmuus kortin esille: sä et oo meidän vanhempi,sä et vo

Niin no ihmettelen, ensin eletty normaalisti kaikkea tehden vuosia,nyt yhtäkkiä tuli joku raja vastaan? On ruokittu,leikitty,kenties iltasatuja luettu,juhlakakkuja leivottu, viety pesulle ja nyt seis yhdestä kuskaamisesta. Lapsellista. En ihmettele miten pienistä asioista ihmiset eroaa. En todellakaan. Tai se mistä pienistä pariskunnat saavat riitojakin aikaan.

Vierailija
115/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miksi se raja tuli nyt vastaan? Mikset ole sanonu ei jo sillon ekan kerran kun sun piti lapsille myös ruokaa tehdä? Mikset sillon jo sanonu, että et ole velvollinen ruokkimaan niitä?

ETKÖ YMMÄRRÄ, että tämä kuskaus on tässä nyt se AINOA ASIA, mikä hiertää? Lue uudelleen: Ap hoitaa, tekee ruokaa, pukee, pesee pyykit, tiskaa, AUTTAA LÄKSYISSÄ ja osallistuu muuten KAIKIN TAVOIN lasten elämään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUSKAUKSEN kohdalla tuli RAJA VASTAAN!!!!!

Ratakiskoa jäljellä vielä, pyydä lisää jos ei mene perille.

Vierailija
116/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena huomautan AP:lle, että jatkossa kannattaa sisällyttää asiaan liittyvät tärkeät pointit jo heti aloitukseen.

Nytkin moni vastaa täällä pelkän aloitusviestin perusteella, eivätkä saa tietoonsa AP:n kertomaa tärkeää lisäinfoa (siitä että huolehtii muutoin lapsista kuten vanhempi). 

Vierailija
117/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mitenkään pitänyt niille ruokaa tehdä. Siinä samalla se tulee kun muukin ruoka. En erittele myöskään pyykkejä, tai jätä siivoamatta heidän huoneita. Ihan normaalia. Eiköhän siinä jo lapsetkin ihmettelisi miksi heitä sorsitaan. Läksyissä auttelu sujuu mukavasti muun ohessa. Olen myös kotona työssä, joten aika luonnollisesti se lapsen sairastelu ja muu hoituu siinä sivussa, kun lapsetkin on jo aika isoja. Se kaikki on tullut ihan vapaaehtoisesti mun puolelta tai kun on kysytty apua. Kyllä tässä saa hyvät ja huonot puolet. Ja velvollisuuksia on paljon, mutta oikeuksia ei yhtään.

En varsinaisesti pidä siitä että joku olettaa, että käytän pari kokonaista arki-iltaa viikossa harrastuskuskailuun, ja sen päälle hoitelen ne läksyt, ruuat ja muut. Tulevaisuudessa harrastuskertoja voi olla kolme tai neljä. Kohta ajatellaan että samalla hoituu päällekkäiset viikonloppupelitkin pitkin Suomea. Tai vaikka että lähtisin työajallani viemään lasta hammaslääkäriin. 

Täällä pikkukaupungeissa on ihan normaalia että matkaa on joitain kilometrejä harrastuspaikoille, eikä mitään bussiyhteyksiä ole. Ihan sama koulu ja samat kaverit on molemmissa kodeissa, ei lapsi siitä mitenkään kärsi. Mutta ei 8-vuotiasta voi laittaa pyöräilemään ison varustekassin kanssa kilometritolkulla.

Vierailija
118/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ETKÖ YMMÄRRÄ, että tämä kuskaus on tässä nyt se AINOA ASIA, mikä hiertää? Lue uudelleen: Ap hoitaa, tekee ruokaa, pukee, pesee pyykit, tiskaa, AUTTAA LÄKSYISSÄ ja osallistuu muuten KAIKIN TAVOIN lasten elämään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUSKAUKSEN kohdalla tuli RAJA VASTAAN!!!!!

Ei mulla menekkään perille, ei millään. On valittu puoliso lasten kanssa ja sit toivotaan kun että ei tarttiskaan osallistua. Ainahan sieltä ovesta voi poistua jos elämä ei miellytä. Voi mennä vapaille markkinoille ja etsiä lapsettoman. 

Vierailija
119/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla menekkään perille, ei millään. On valittu puoliso lasten kanssa ja sit toivotaan kun että ei tarttiskaan osallistua. Ainahan sieltä ovesta voi poistua jos elämä ei miellytä. Voi mennä vapaille markkinoille

Taidat olla joku yh-mamma jonka lasten uusi äitipuoli ei tanssinutkaan sun pillin mukaan, ja joutuukin ihan itse tekeen jotain.

Vierailija
120/129 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on sopinut lapsille päällekäiset harrastusajat, joihin joka tapauksessa tarvitaan kaksi henkilöä kuljettamaan? Jos ei julkisia kulje niin isompikaan lapsi ei pysty lähitulevaisuudessa kulkemaan itsenäisesti. Biovanhemmilla ei ole pelisilmää koska ulkopuolisia joudutaan jatkuvasti vaivaamaan. Harrastuksia EI myöskään ole sovittu/valittu bonusvanhemman kanssa, mikä on epäoikeudenmukaista. Mitä tapahtuu Jos työkuviot muutttuvat?