kumpi on oikeassa? uusperheongelma
Asun puolisoni ja hänen kahden lapsensa kanssa, ollaan asuttu näin parisen vuotta. Lapset 6v ja 8v asuvat meillä vuoroviikoin. Nyt syksyllä heidän harrastuksensa ovat samaan aikaan, mutta aivan eri paikoissa, joten yksi ihminen ei pysty viemään heitä molempiin. Lisäksi 6v tarvitsee vielä aikuisen saattamaan ja vastaanottamaan. Mielestäni asia hoituu niin että toinen vanhempi kuskaa toisen ja toinen toisen. Puolisoni mielestä hän kuskaa toisen ja minä toisen. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (129)
AP voi näin vuosien uusperhe leikkimisen jälkeen alkaa kitisemään. Toivottavasti lasten vanhempi tajuaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Eikö isompi voi mennä omatoimisesti. Kohtuutonta vaatia sinua viemään. Sinulla voi olla muutakin elämää. Kuka kuskaa molemmat lapset silloin, kun lapset on äidin luona?
Valitettavasti matka on pitkä, eikä julkiset kulje.
Ex sanoi joskus, että olet valinnut puolison jolla on lapsia. Et voit voi vain nuolla kermoja päältä vaan välillä sinun on syötävä sitä pohjaakin.
No, mielipiteitä on varmasti monia ja riippuu tietysti tarkemmin tilanteestanne.
Omalla kohdallani olen ajatellut asian niin, että kotini on joka toinen viikko myös mieheni lasten koti. Ja minä olen kodin toinen aikuinen. Tällöin on myös minun velvollisuuteni tehdä sen toisen aikuisen tehtäviä: auttaa läksyissä, kuskata harrastuksiin, tehdä ruokaa jne.
En ole enkä edes yritä olla äiti mieheni lapsille, koska heillä on jo hyvä äiti. Mutta lapset ovat minullekin tärkeitä ja haluan olla osaltani mukana heidän elämässään.
Missä se toinen vanhempi asuu? Pitäisikö tässä mennä kuitenkin lapsen etua ajatellen? Mitä järkeä vetää uusioperhearkea jos kaikki aikuiset eivät siihen sitoudu? Kohtahan lapset voivat jo kulkea itsenäisestikin tai vaikka kimppakyydillä.
Niin, ja mieti aloittaja millä nautinnolla ja kii mal la nämä pennut on pantu alulle..
Vierailija kirjoitti:
Mummo kuskaa toisen lapsen heidän ollessa toisella vanhemmalla. Minulle olisi sopinut se, että puolisoni olisi kuskannut myös noilla viikoilla.
En ole ehdottomasti kieltäytynyt. Osallistun kuitenkin lasten elämään, teen ruokaa, pyykkään, autan läksyissä, huolehdin että vanhempi lapsi lähtee ajoissa kouluun ja olen kotona vastassa sekä huolehdin sairaspäivistä, koska työskentelen kotona. Olen luonut hyvän suhteen lapsiin, jne. Osallistun siis mielestäni ihan hyvin perhe-elämään.
Mutta mielestäni puolisoni ei voi odottaa, että paikkaan täällä toista vanhempaa jokaisessa asiassa, koska en ole sellainen. Auttaakin voin, mutta puolisoni tosiaan piti oletuksena, että hoidan asian. En tiedä kuka hoitaisi, jos en olisi hänen puolisonsa.
No tässä tapauksessa mummo voisi kuskata toisen lapsen myös silloin, kun lapset ovat teillä, ellei lasten äiti voi sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ex sanoi joskus, että olet valinnut puolison jolla on lapsia. Et voit voi vain nuolla kermoja päältä vaan välillä sinun on syötävä sitä pohjaakin.
Ei tarvitse, jos on sopimus, että vanhempi hoitaa itse omat lapsensa.
Parisuhteessa on pelkkiä oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia toisia kohtaan?
Mä en ymmärrä laisinkaan, et ap on alkanut vuosia sitten leikkimään uusperheen kanssa ja nyt sitten ei sovikkaan. Oletko suostunut edes pukemaan heitä? Ruokkimaan? Laittamaan iltaunille? Vai oletko vain asustellut siellä ja toivonut vain kahden keskeistä aikaa siipan kanssa?
Tämä ei käynyt lasten äidille, eikä haluaisi kuskata itsekään. Hänkin on sitä mieltä, että se on minun tehtävä.
Voi voi kun kivinen tie edessä. Uusperhekuviot ei sitten helpotu vaikka lapsipuoli olisi 50v, vaan ongelmia riittää läpi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, jos on sopimus, että vanhempi hoitaa itse omat lapsensa.
Kuka sitten edes ottaa saman katon alle passattavaksi toista aikuista? Se ei kuiten suostu tekemään ruokaakaan lapsille. Ei oo mun,ihana suhde. Hoida itse. Tuollaiseen suhteeseen kun menee ja ap ollut jo vuosia,niin kyllä siinä hyväksytään koko paketti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä laisinkaan, et ap on alkanut vuosia sitten leikkimään uusperheen kanssa ja nyt sitten ei sovikkaan. Oletko suostunut edes pukemaan heitä? Ruokkimaan? Laittamaan iltaunille? Vai oletko vain asustellut siellä ja toivonut vain kahden keskeistä aikaa siipan kanssa?
Tuolla ylempänä jo kerroin, että kokkaan, pyykkään, vaatetan, autan läksyissä, hoidan kouluunlähdöt ja olen vastassa kotona ja hoidan myös sairaspäivät, leikin, pelaan, ulkoilen jne. Meillä on lasten kanssa ihan lämpimät välit. Mutta en ole heidän vanhempi.
Ap ei ole vastannut, oliko hänellä mitään sanomista lasten harrastuksiin?
Ei se vanhempiaan voi valita pelkkää kermaa kakun päältä. Jos uusiovanhemman odotetaan hoitavan lapsia kuin ne olisivat omia, silloin hän saa myös tehdä niiden suhteen päätöksiä kuin he olisivat omia. Ei hänelle voi tunkea pelkkiä velvollisuuksia.
Mitä olette alunperin sopinut miehen kanssa lasten hoidosta tai viihdyttämisestä? Millaiset pelisäännöt teillä on?
Tämä on tärkeä kysymys, koska moni mies on sellainen, että alkaa hoidattamaan lapsiaan uudella puolisolla. Siirtää oman viihdytys- ja kasvatusvastuun tälle, jonka jälkeen puoliso uupuu. Väitän, että isi osa uusperheistä hajoaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Kai sitä voi pysyä sinkkuna tai etsiä lapsettoman kumppanin jos ei viitsi. Pahimpia ovat ne jotka vetoavat johonkin vanhempien välillä tehtyyn sopimukseen, ikään kuin lapset eivät huomaisi kuinka vastenmielistä huolenpito sille vanhempipuolelle on.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole vastannut, oliko hänellä mitään sanomista lasten harrastuksiin?
Ei se vanhempiaan voi valita pelkkää kermaa kakun päältä. Jos uusiovanhemman odotetaan hoitavan lapsia kuin ne olisivat omia, silloin hän saa myös tehdä niiden suhteen päätöksiä kuin he olisivat omia. Ei hänelle voi tunkea pelkkiä velvollisuuksia.
En ole saanut osallistua harrastusten valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette alunperin sopinut miehen kanssa lasten hoidosta tai viihdyttämisestä? Millaiset pelisäännöt teillä on?
Tämä on tärkeä kysymys, koska moni mies on sellainen, että alkaa hoidattamaan lapsiaan uudella puolisolla. Siirtää oman viihdytys- ja kasvatusvastuun tälle, jonka jälkeen puoliso uupuu. Väitän, että isi osa uusperheistä hajoaa tähän.
Lapsen viihdyttäminen???
Niin, jos haluat, että te olette perhe, sinä kuskaat. Silloin olette yksikkö.
Jos et halua olla osa miehesi elämää, sinä et kuskaa.
Ja kohta sitä ei enää pyydetä edes.
Silloin suhteenne on jo ongelmissa.