Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1474)
Kuuden viikon jumi on sen verran pitkä, että pitäisikö nostaa annosta. Luin oman (viikon) jumini aikaan tietämystä nesteen kertymisestä, ja siihen vaikuttaa ainakin kuukautiskierto (nestettä eniten juuri ennen kuin kuukautiset alkaa), stressi, ja kova lihastreeni. Stressi myös lisää ruokahalua, eli sen vaikutus on Mounjaroon nähden päinvastainen, toisin sanoen vaikutus kilpailee MJ:n kanssa. Kumpi sitten voittaa riippuu varmaan määristä. Huono nukkuminen lisää stressiä. Eli varmaan kannattaa sekä vähentää stressiä että harkita annoksen nostoa. Muuta ei oikein osaa sanoa - tsemppiä jumin selättämiseen!
mm
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä yhtään hillinnyt ruokahalua vielä, vaan ruoka mitä tällä hetkellä syön on todella vähäkalorista. Nälkä on edelleen koko ajan.
en usko että lääkkeen täysi vaikutus on vielä alkanut,
-KK-
Totta, lääkkeen vaikutus kumuloituu ja vahvistuu pistoskertojen myötä. Silti se ei poista sitä etteikö myös nälän tunnetta olisi ollenkaan. Kyllä se siitä alkaa edistymään ja totut myös siihen pienempään ruokamäärään. Onnistut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt reilu 130 kiloisena pääsin siihen, että kauppojen xxl- kokoa olevat vaatteet sopivat päälle. Näitä siis useimmiten löytyy. Mahtava kokeilla eri vaihtoehtoja, eikä vain ostaa sitä ainoaa vaihtoehtoa. Olenkin ostellut mukavia joka sään ulkoiluvaatteita ja kaikkea muuta kivaa. Alussa olin siis 5xl kokoa ja näitä osti vain isommista kaupungeista tai ulkomaan reissuilla. Käytän edelleen 5mg annosta. Tahti hidastunut, mutta ei haittaa.
S1988
Oletko huomannut kenkien käyneen liian väljiksi? Minulla kävi niin ja loaferit kalvoivat rakot kantapäihin lonksuessaan jaloissa yhden vaivaisen kauppareissun ajan. Olen ratkaissut asian siten, että laitan kenkiini parhaat mahdolliset eli Schollin Work-geelipohjalliset. Pidän niitä geelipohjallisten premium-mallina muutenkiKyllä kantapäästäkin rasvaa sulaa ja vähän pottuvarpaan kärjestä. Varsinkin jos vielä vähän turvotuksia ollut entisten elämäntapojen aikana.
S1988
Näläntunnehan on ihan normaali asia elämässä, ei se tarkoita että silloin pitää syödä heti.
Kuuden viikon jumi kyllä kuulostaa jo aika kovalta. Kannattaa varmaan pysyä kalorihaitarin alareunassa ja pyrkiä rytmittämään syömistä paremmin. Nämä nyt on sellaista hienosäätöä, mutta olen huomannut, että iltasyöminen vaan jää enemmän vyötärölle kuin päivällä tapahtunut. Ja vesi, sitä pitää juoda ja paljon. Jos ei juo, sen huomaa heti painonlaskussa. Jos kaloreiden tiukempi vahtiminen ei auta, niin voit kokeilla mässypäiviä ja sitten uusi kiristys. Annosta ehkä kannattaisi myös nostaa.
Itse nostin elokuun alussa 7,5mg yhdeksi viikoksi ja nyt taas kaksi mennyt 5mg. Katsotaan nyt, miten loppuviikko menee ja olen taas arpomassa, nostanko vai pidänkö samassa.
Takana siis jo melkein 5kk. Aloitin 28.3. ja siitä viime perjantaihin painonlasku 24,8kg. Tahti on ollut tosi kova. Toisaalta valtaosa lähti heti alussa. 6.6.->22.8. välillä lähti 9,9kg eli ihan asiallinen tahti, ei mitään superlaskua enää. Elokuussa on 1.8.->22.8. lähtenyt tasan 2kg. Se on ihan kestävä tahti pitkän päälle, jos mennään 2-3kg/kk.
Turnausväsymys kiusaa ajoittain. Ei millään jaksaisi tätä kilo kerrallaan taistelua, jota tämä alkaa olla. Vaikka tiedän, olen tiennyt alusta saakka, että tämä jatkuu kesään 2026 saakka ja talvesta tulee hidas ja pitkä. Tiedän, että alussa lähtee helpommin ja sitten kamppaillaan kilo kerrallaan alaspäin ja tulee hitaita jaksoja. Silti se tuntuu raskaalta, kun ehti näitä 1-2kg/vko tuloksia saada alussa. Mutta toisaalta olen jo siedettävämmän näköinen, nukun paremmin ja liikun reippaasti. Olen saanut jo isoja etuja ja niistä pitäisi osata nauttia, eikä kuvitella, että vuosikymmenten syömisen jäljet katoaisi hokkuspokkus-tempulla muutamassa kuukaudessa.
Iloista on, että toistaiseksi mahanahka on vetäytynyt ihan ok. Maha toki roikkuu, mutta roikko ei kasva vaan se vetäytyy koko ajan sitä myöten, kun rasva ylämahalta vähenee. Käsivarret on kaikista löysimmät, mutta niistäkin on vihdoin lähtenyt 2cm ja se on varmaan ihan nahasta. Reidet on kuhmuraiset, kun iho ei enää asetu päälle piukeana vaan löysänä. Mutta kokonaisuudessaan nämä on pikkujuttuja, vaatteet peittää hyvin ja ehken tässä viidenkympin korvilla enää kuvittele olevani mikään bikini babe.
Tonnikeiju
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkauskaan ei auttanut enempää, niin ei tuo lääkekkään tee ihmeitä, eli yksinkertaisesti syöt liikaa.
Kannattaa hankkia vaikka halpa älyranneke marketista ja seurata sillä unen laatua. Huonolaatuinen uni, vaikka olisi punkassa 10 tuntia yössä, saa kyllä aineenvaihdunnan sekaisin eli tässä tapauksessa jämähtämään. Nykyään miltein jokainen painonpudotusasioista haastatteluita antanut lääkäri (muun muassa André Heikius) kehottaa ensin laittamaan unen kuntoon ja vasta sen jälkeen trimmaamaan dieettiä huippukontoon.
Onni on, mikäli käsikauppalääkkeenä saatava melatoniini auttaa. Pitkävaikutteistakin 5 mg:n melatoniinia pitää syödä useamman kuukauden ennen kuin sen tehosta tai tehottomuudesta voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Nykyään korostetaan myös rentoutumisen merkitystä ja se voi olla minuutin tai parin hengitysharjoituksia jo päiväsaikaan ja perusteellisempaa power breathing-harjoittelua illalla ennen nukkumaanmenoa. Mielenterveystalon ohjelmat, joihin ei tarvi edes kirjautua, perustuvat ihan kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan ja hyviksi havaittuihin rentoutustekniikoihin. Ei tarvi siis ottaa stressiä siitä, että pitäisi lähteä kalliille mindfullness-kurssille vielä kaiken muun lisäksi. Hyvän unen eteen kannattaa käyttää kaikki keinot. Siten ehkäistään jo tulevien vuosikymmenten dementiariskiäkin!
Jos mindfullness kuitenkin kiinnostaa kotioloissa, suosittelen tutustumaan sen alalajiin mindful eatingiin eli tiedostavaan syömiseen. Sen pitäisi olla kansalaistaito ja sen avulla suomalaiset säästyisivät monilta liian nopeasti syötyjen aterioiden aiheuttamilta vatsakivuilta. Aina ei työtilanne mahdollista optimaalista, rauhallista ruokailuhetkeä. Kannattaa pyrkiä sellaiseen edes pari kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko linjoilla lääkettä käyttäviä keliaakikkoja? Olen kiinnostunut MJ:n toimintatavasta, sillä epäilen että suolistoni bakteeritasapaino ja suolistohormonien toiminta ovat kroonisesti epätasapainossa vaikka ohutsuolen nukka on palautunut ja noudatan kurinalaisesti dieettiä.
En kärsi himosyömisestä enkä napostelusta, mutta minun on vaikea kokea kylläisyyden tunnetta vaikka olisin syönyt tasapainoisesti ja kunnolla. Annoskokoni ovat tämän tähden kasvaneet vuosien saatossa liian isoiksi ja tämä johtanut vuosien aikana hiipivään ylipainoon. Havahduin asiaan kunnolla vasta kun koin burnoutin ja aloin lihoa nopeasti kunnes olin kymmeniä kiloja ylipainoinen.
Omaehtoinen laihdutus on ollut aivan mahdotonta nyt 1,5 v. Lääkäri ja liikunnan ammattilainen ovat sanoneet, että stressi vaikuttaa todennäköisesti yhä kehossani, ja vaikeuttaa laihtumista. Mutta olen tosiaan alkanut miettiä tuota keliakian vaikutusta, mutta laihdutuslääkkeiden avu
Mounjaro ei vaikuta millään tavalla ohutsuolen nukkaan. Stressi vaikuttaa itsessään suolistohormonien toimintaan negatiivisesti ja saa aivot ja kehon haluamaan energiaa. Sinun pitäisi saada stressitasoja alas ja syödä pro- ja probiootteja sekä jatkaa gluteenitonta ruokavalioa. Ovatko ferritiiniarvosi kunnossa? Voit selvittää asiaa joko ostamalla Co-test ferritiinitestin tai käymällä vaikka yksityisessä labrassa ferritiinitestissä.
Kuiduton ruokavalio edistää sekä matala-asteista tulehdusta että myös mielialaoireilua, koska 90% serotoniinista syntyy suolistosta. Suolisto on puolestaan kuin aivojen kaksossisarus ja ne ovat symbioosissa keskenään. Siten kuiduton ruokavalio, jossa on paljon kovaa rasvaa, sokeria ja niukasti kuitua, on jokaisen vihollinen. Onneksi lääke on helppo: se on ruokavalio, joka koostuu pitkälti kevyistä proteiininlähteistä, kuitupitoisista täysjyväviljoista, kasviksista, hedelmistä, marjoista, pähkinöistä ja kasviöljyistä. Suoliston mikrobistoa kannattaa helliä maustamattomalla jugurtilla, piimällä, hapankaalilla, hapankurkuilla, kimchillä ja kombuchalla.
Ihan marketista saatavistakin monimaitohappobakteeritableteista on hyötyä kuituun yhdistettynä. Ulkomailta saa tilattua Suomeen erityisesti miehillä tutkittua Innovixlabsin Mood probiotic-maitohappobakteerivalmistetta. Se sisältää Lactobacillus helveticus Rosell-52ND:a ja Bifidobacterium longum Rosell-175:a. Virallinen käyttöaihe on mielialan ja stressinhallinnan tukeminen. Koska kyseessä ei ole lääke, ei Tulli eikä Fimea kohtele tuotetta sen kummemmin kuin muitakaan maitohappobakteereita.
Tuote on muistaakseni varsin hintava ja sen vuoksi muistutan kymmenisen vuotta sitten tehdystä kokeesta, jossa toinen ryhmä joi Activian shotteja ohjeen mukaan ja toinen ryhmä söi kaurapuuroa aamuisin. Sitten heidän suoliston mikrobistoa tutkittiin ja kaurapuuroryhmällä olivat asiat yhtä hyvin kuin Activia-ryhmällä. Kaurahiutaleet ovat huomattavasti edullisempia kuin Activia-shotit.
Kyselin tuossa aiemmin vinkkejä 6viikon jumiini... Uni on liian vähäistä, mut nukun hyvin sen 6h,niin hyvin ku uniapneaa sairastava nukkuu... Ruokarytmi pitäis olla kunnossa, kun työssäkäyvänä tauot rytmittää hyvin. Töiden jälkeen syön lämpimän kotiruoan ja sit iltapalaksi yleensä tuorepuuroa (1dl Rahkaa, 2rkl kaura+kuitu, 1/2dl mangososetta, 1/2 banaani). Eikä ruoka-annokset pitäis olla isoja. Vai miltä kuulostaa, jos otan evääksi esim. Saarioisten Kanakeiton, syön siitä lounaan kahtena päivänä. Eli lounas töissä puolikas annos keittoa + 2rkl raejuustoa ja näkkileipä. Tuossakin pitää välillä pitää taukoa, et saa kaikki syödyksi.
Mihinkäs tuo nyt perustuu, et annosta nostais, kun se nykyinen 2,5mg vie ylimääräiset ruokahalut pois? Kun lääke ei laihduta..
-Daalia-
Vierailija kirjoitti:
Kyselin tuossa aiemmin vinkkejä 6viikon jumiini... Uni on liian vähäistä, mut nukun hyvin sen 6h,niin hyvin ku uniapneaa sairastava nukkuu... Ruokarytmi pitäis olla kunnossa, kun työssäkäyvänä tauot rytmittää hyvin. Töiden jälkeen syön lämpimän kotiruoan ja sit iltapalaksi yleensä tuorepuuroa (1dl Rahkaa, 2rkl kaura+kuitu, 1/2dl mangososetta, 1/2 banaani). Eikä ruoka-annokset pitäis olla isoja. Vai miltä kuulostaa, jos otan evääksi esim. Saarioisten Kanakeiton, syön siitä lounaan kahtena päivänä. Eli lounas töissä puolikas annos keittoa + 2rkl raejuustoa ja näkkileipä. Tuossakin pitää välillä pitää taukoa, et saa kaikki syödyksi.
Mihinkäs tuo nyt perustuu, et annosta nostais, kun se nykyinen 2,5mg vie ylimääräiset ruokahalut pois? Kun lääke ei laihduta..
-Daalia-
Olen samaa mieltä, ettei annoksen nosto omallakaan järjellä ole se ratkaisu, jos kerran ruokahalu pysyy pois ja jumitus ei johdu jatkuvasta nälästä (ja siihen syömisestä). Onpa inhottava tilanne ja aika nopeasti, jos takana vasta suhteellisen lyhyt aika ja maltillinen painonpudotus. Sen olen ymmärtänyt, että ihmisillä tulee kymmenien kilojen jälkeen todella pitkiä jumeja, mutta yleensä tällöin on takana jo vähintään puoli vuotta, joskus vuosikin. Kyllä nuo ruokamäärät kuulostaa ihan kohtuullisilta. Oletko ajatellut sitä toista vaihtoehtoa, että otat mässypäivät tai edes yhden päivän? Käyt vetämässä pekoniaterian, otat karkkia jälkkäriksi ja illalla vielä muutama sidukka, jos alkoholista tykkäät. Jotkut saa syömispäivällä/-päivillä kropan taas toimintaan. Onpa harmillista, että jumitus on noin sitkeä.
Oletko mitannut itseäsi? Joskus se menee niin hassusti, että kiloja ei lähde, mutta senttejä lähtee.
Hormonit tekee myös naisille. Itsellä se menee kuin nakutettu jo alusta saakka, että puolessa välin kiertoa on aina nuivaa ja noin viikkoa ennen kuukautisia romahtaa ja sitten alkamisen aikoihin tulee toinen hyvä tulos heti perään. Mutta eihän tuo 6 viikkoa ihan tuohon mene.
Kaikki empatiat sinulle. Vaikka tiedät varmasti, että pakkohan sen painon on laskea pitkän päälle ja oikein toimit, niin turhautuminen on silti tapissa. Itse olisin ihan raivona jo, kun olen niin kärsimätön ja tuskastun helposti, jos asiat ei suju.
Tonnikeiju
Kiitos Tonnikeiju tsempeistä!
Nämä jumit on mulle tuttuja. Aiemmin mainitsin tuon lihavuusleikkauksen, niin silloinkin oli et ekassa vajaassa kahdessa viikossa tippui 8kg ja sit oli 3kk, ettei tapahtunut mitään, vaikka silloin ei tosiaan pystynyt oikein ku 1/2 dl rahkaa/kasvissosekeittoa syömään kerralla sen 6kertaa päivässä. Silloinkin lääkärit oli ihmeissään.. Ei näitä ihmismielen/-kropan oireiluita aina käsitä. Mitat olen ottanut alussa ja nyt 3kk:den kohdalla ja ihan kivasti on senttejä kadonnut.
No niin ku monesti todettu, tämä on maraton. Perjantaina on seuraava piikkipäivä, niin pitää sit tehdä jotain peliliikkeitä.
Tsemppejä kaikille!
-Daalia-
Daalia - jumit on kyllä ihmeellisiä. Sitten, kun syö jonain päivänä enemmän, niin yhtäkkiä voi taas paino humahtaa alaspäin. Oman projektini aikana luin paljon kaikenmaailman tutkimuksia ja artikkeleita tähänkin aiheeseen liittyen. En muista enää lähdettä, mutta jossain oli arvio, että keholla on joku paino, mihin se mielellään vakiintuu ja silloin jumi voi kestää pitkäänkin, että pääsee ohittamaan tuon keholle "turvallisen" olotilan. Tsemppiä, asenteesi on hyvä. Kaikilla ei lähde samaan tahtiin, mutta määränpää on sama. Arvostetaan erilaisia polkuja.
Tonnikeiju - on kiva lukea matkasi edistymistä. Siihen on niin helppo samaistua, vaikka pudotettava kilomääräni olikin pienempi. Tuo painonlaskun hidastuminen on kyllä ärsyttävää ja turnausväsymys ymmärrettävää, Olin jo niin ärtynyt välillä, että meinasin siirtää tavoitepainoani hieman korkeammaksi, koska olin jo niin lähellä. Ne viimeiset kilot oli vaan niin piukassa ennen kuin sitten lopulta putosi humahtaen.
Olen ihaillut alusta saakka aikatauluasi ensi kesään. Vaikka alussa putoaakin nopeasti, niin se vaan hidastuu eikä sille voi oikein mitään. Tietoisesti tietää, että esim. 0,2-0,5 kg viikossa on oikeasti jotenkin terveellisempi vauhti ja jos sen jakaa vuoden ajalle, niin se on jo paljon. Silti, jos alussa putoaa 1,5-2kg viikossa, niin tulee jotenkin vauhtisokeaksi. Tunnistan tuon niin hyvin.
Punnitsen itseni edelleen joka aamu, vaikka pääsinkin tavoitepainoon viime jouluna. Tavoitepainoni on 68,8 kg. Tänä aamuna painoni oli 65,5 kg . Kuten olen kertonut, runsaan puolen vuoden painon pitämisen jälkeen tapahtui "jotain". En tiedä mistä se johtuu, ehkä kroppa on tottunut uuteen olotilaan eikä pyri palautumaan aiempiin mittoihin. Tavoitteenani ei ole ollut enää pudottaa painoa, mutta jotain on tapahtunut. Kaipaan hieman erilaista painotusta ateriointiini, syön itsekkäästi omien tuntemusten mukaan, löysin uuden rytmin kesäkekkereiden läpivientiin jne. Niinpä painoni on hieman laskenut "omia aikojaan". Toisaalta se tuntuu kivalta ja toisaalta en toivo enempää pudotusta. Mutta joka tapauksessa se ehkä kertonee siitä, että kroppa voi oppia uusille tavoille, kun vaan jaksaa jatkaa hyväksi koettuja keinoja.
Positiivista on se, että polvi ja selkävaivat, jota seurasivat minua loukkaantumisen myötä, ovat nyt paljon paremmin kurissa ja pääosin ne eivät ilmoita olemassa olostaan mitenkään. Siihen on varmasti muitakin syitä, muttei nyt mikään superälykkö tarvitse olla ymmärtääkseen, että painon pudotuksella on siihen oma osansa.
Tsemppiä kaikille
-AP
Hei!
Ihan ei viikonlopun suunnitelmat onnistuneet, kun unohdin kokonaan ostaa neuloja...
Ensimmöinen annosta piikutetty sunnuntaina. Kyllä jännitti ja paljon! Olin vielä lähdössä reissuun koko päiväksi ja pelkäsin mahdollisia haittavaikutuksia. Päivä meni hyvin ja muutkin päivät sen jälkeen. Ainakaan vielä ei ole mitään suurta oireilua tullut. Närästystä ja jopa röyhtäilyä on ollut, mutta ovat menneet nopeasti ohi.
Ihan normaalia ruokaa olen syönyt. Vuorotyö hieman hankaloittaa säännöllisyyttä ja vaatii itseltäni hieman enemmän suunnittelua. Vauvasmoothiet kuljettelen matkassa, mikäli paha tilanne tulee eikä syömään ole mahdollista mennä. Vettä juon muutenkin reilusti ja kahvia,siitä en luovu. Ruoka maistuu, mutta eilen huomasin kunnolla ekaa kertaa, että tuli täysinäinen olo. Siis pienemmästä määrästä. Olen yrittänyt kiinnittää annoskokoihin huomiota ja lisätä enemmän kasviksia.
Iltanpostelu on ollut mulle aina se paha. Sohvalle kun istahtaa, niin heti alkaa pohdinta, että mitäs sitä söisi.. Syön nykyään tummia rypäleitä sekä makeita pikku tomaatteja. Karkkia tai herkkuja ei ole näinä päivinä tehnyt mieli ja olen itsestäni ylpeä, etten ole kaapista mennyt niitä hakemaan ihan vain tavan vuoksi vanhasta tottumuksesta.
Useat ovat kirjoittaneet, että vaikka kiloja ei putoa, niin senttejä lähtee. Tai voi lähteä. Mittasin itseltäni vyötärön ja pohdin pitäisikö mitata myös reisi ja käsivarsi. Se on vielä mietinnässä. Lähtöpaino itselläni on 115kg ja pudottevaa olisi 30-35kg. Mutta enemmän kuin paino, niin ne sentit. Ettei koko ajan housut puristaisi ja kiristäisi, vaatteet istuisi nätimmin eikä olisi niin tuskainen olo.
Tsemppiä kaikille jumeista selviämiseen ja muutenkin. Ihanaa tämä keskustelu, kun kaikilla on hyvä asenne ja ymmärrys toisia kohtaan!
-Napsija
Minitomaatit on ihan parhaita naposteluun. Minä haluan niitä aina jääkaappiin ja heitän ohimennen suuhun, jos tekee mieli jotain mässyttää. Sopivan kokoisia suuhun kerralla laittaa, eikä sotke syödessä kuten isot tomaatit. Toinen hyvä on pensasmustikat, joita voi jääkapilla haahuillessa laittaa muutaman suuhun. Ehkä se on se tapa, että aina pitää käydä jääkaapilla ja laittaa jotain suuhun. Sellainen rutiini. Ehken siitä osaa luopua, mutta ainakin saan sen nyt ohjattua sellaiseksi, että ne jääkaappivierailut on kevyitä.
@ Daalia: sinulla uniapnea tekee laihdutuksen ja laihtumisen huomattavasti vaikeammaksi kuin muilla. Öiset hengityskatkokset saavat kortisolitasot nousemaan, rasvan kertymään etenkin keskivartaloon ja voi kehittyä insuliiniresistenssi.
Sinun ei kannata missään nimessä laihduttaa liian tiukalla ruokavaliolla ja liian pienillä kaloreilla sen vuoksi, että sekin voi saada kortisolitasot nousuun, koska aivot tulkitsevat tilanteen niin, että olet kuolemassa nälkäkuolemaan. Silloin aivosi tulkitsevat, että nyt pidetään kiinni joka ikisestä grammasta.
Ota ihmeessä kerran viikossa päivä, jolloin syöt tietoisesti 300-600 kilokalorin verran enemmän energiaa hallitusti. Silloin aivosi saavat viestin, ettet ole kuolemassa nälkään ja grammoista saa päästää irti. Aineenvaihduntakin hyrähtää toimintaan tuollaisella pienellä herättelyllä.
Lihavuusleikattuna sinulla on jo painopudotushistoriaa sekä ennen leikkauksen että myös sen jälkeen. Elimistö muistaa sen ja voi olla, että perusaineenvaihduntasi on asettunut pysyvästi matalammalle tasolle verrattuna ikäisiisi ja kokoisiisi, jotka eivät ole ikinä laihduttaneet. Aiheesta on englanniksi The New York Timesin artikkeli osoitteessa https://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html .
Ohjelmassa laihdutettiin äärimmäisillä menetelmillä, joita ei voi suositella kenellekään. Tuohon aikaan ei taidettu edes ajatella, minkälaisia ongelmia ohjelmaan osallistumisesta voi seurata. Onneksi ohjelma ei ollut tuota pitempi, ettei osallistujille tullut osteoporoosiriskin kasvua, joka olisi realisoitunut kymmenen vuoden sisällä.
Jos olisin sinä, jatkaisin samalla tavalla ruokailujen suhteen. Voisin tutkia, mitä insuliiniresistentit syövät. Iltapalasi tarjoaa hyvät aineet hyvälle unelle. Jos haluat hifistellä, voit tehdä välillä smoothien, johon laitat banaanin, kauramaidon ja pienen maustamattoman proteiinijauheannoksen lisäksi myös teelusikallisen maapähkinävoita tai mantelivoita ja kauraleseitä kuiduksi. Jos haluaa hifistellä viimeisen päälle, lisää vielä vajaan teelusikallisen kanelijauhetta, koska se tasaa verensokerin nousuja ja laskuja.
Iltasmoothien tarkoitus on tukea tryptofaanin eritystä. Illalla ei kannata kiusata ruoansulatustaan suurella proteiinimäärällä. Proteiinia pitää kuitenkin saada joka aterialta ja kompromissina on 15-20 gramman proteiinijauheannos.
Koska sinun pitää huolehtia kortisolitasoistasi, sinun ei kannata harrastaa kovin rajua liikuntaa. Siten pitkät ja rauhalliset kävelyt, pilates, jooga ja omalla kehonpainolla tehty lihaskuntotreeni ovat lajejasi. Jos pystyt käymään hieronnassa, tee se. Ajattele tilanteestasi itsemyötätuntoisen ihmisen tavoin ja että olet nyt kokonaisvaltaisessa muutosprosessissa.
Et voi nyt lähteä mihinkään vesipaastoon veren maku suussa. Esivanhemmistasi löytyy Suomen nälkävuosina eläneitä, jotka ovat kyenneet jatkamaan sukuaan ja ne geenit ovat nyt sinulla. Et ole yksin. Silloin kannattaa pudottaa painoa hitaasti hivuttaen ja juksata välillä aivoja lisäenergiapäivän viettämällä.
2 viikkoa aloituksesta, paino tippunut 3,5 kg. Ei edelleenkään mitään sivuoireita.
Laihtuminen lääkkeen avulla on todella helppoa. Tuntuu, että tulee kylläiseksi pienemmästä annoksesta, ja nälän tunne pysyy pitkään poissa. Syön samoja ruokia kuin ennen, mutta annoskoot ovat ehkä puolet entisistä.
Viikonloppuna huomasin myös, että olutta ei tehnyt mieli entiseen malliin. Siinä missä ennen meni pari saunakaljaa, oli yksikin nyt enemmän kuin tarpeeksi.
Minulla ei ole myöskään mitään heikotuksen tunteita salilla, tennistunneilla tai muissa suhteellisen pitkäkestoisissa liikuntasuorituksissa. Liikunta onnistuu ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Minulla tämä laihtuminen tuntuu noudattavan todella suoraviivaista yhtälöä. Kun syö vähemmän kun kuluttaa, niin paino putoaa. Ennen olisin väittänyt vastaan, mutta uskottava se on.
a&a
Vierailija kirjoitti:
2 viikkoa aloituksesta, paino tippunut 3,5 kg. Ei edelleenkään mitään sivuoireita.
Laihtuminen lääkkeen avulla on todella helppoa. Tuntuu, että tulee kylläiseksi pienemmästä annoksesta, ja nälän tunne pysyy pitkään poissa. Syön samoja ruokia kuin ennen, mutta annoskoot ovat ehkä puolet entisistä.
Joo, tämä kuulostaa samalta kuin minulla, sinäkin olet varmaan ns superresponderi. Se on todella uskomatonta. Tuliko sinulle sama, että makuaistisi jotenkin muuttui - terävöityi? Minulla tulee puistatus ja inhon väreet, jos syö makeaa. Päätin myös, että ihan heti kun mahasta tulee mikä tahansa merkki täydestä olosta, niin syöminen loppuu siihen. Suolistobakteerit ovat ihmeellisiä olentoja.
3.5 kg 2 viikossa on kyllä loistoalku, onnea! Mutta meinaako tuolla tahdilla ruveta nahka roikkumaan myöhemmin. Minulta on lähtenyt suht tasaisesti kilo viikossa, ja olen siis vielä 2.5 mg annoksella. Lääkäri sanoi, että kun menee näin hyvin niin ei ole mitään järkeä nostaa.
mm
Onko joku yhdistänyt pistoshoidon alkutaipaleelle esim. Pomroyn aineenvaihduntaa kiihdyttävää dieettiä tai noudattanut ketogeenistä tms laihdutusta tukevaa ruokavaliota ?
No siten kyllä, että nyt kun syö vähemmän ja harvemmin, kaikki ruoka maistuu paremmalta. Toisaalta kylläinen olo tulee nopeasti ja se kestää pitkään.
Olen aiemminkin syönyt hyvin harvoin mitään rasvaista tai sokerista, joten tuollaisista herkuista ei ole tarvinnut edes luopua. Lohi tai muikut viikonloppuisin ovat toki rasvapommeja, mutta "puoliannoksilla" eivät nekään ole torpanneet painon laskua.
Varmuuden vuoksi olen syönyt välipaloiksi proteiinirahkoja ja kananmunia sekä popsinut tavallisia monivitamiinipillereitä.
a&a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko linjoilla lääkettä käyttäviä keliaakikkoja? Olen kiinnostunut MJ:n toimintatavasta, sillä epäilen että suolistoni bakteeritasapaino ja suolistohormonien toiminta ovat kroonisesti epätasapainossa vaikka ohutsuolen nukka on palautunut ja noudatan kurinalaisesti dieettiä.
En kärsi himosyömisestä enkä napostelusta, mutta minun on vaikea kokea kylläisyyden tunnetta vaikka olisin syönyt tasapainoisesti ja kunnolla. Annoskokoni ovat tämän tähden kasvaneet vuosien saatossa liian isoiksi ja tämä johtanut vuosien aikana hiipivään ylipainoon. Havahduin asiaan kunnolla vasta kun koin burnoutin ja aloin lihoa nopeasti kunnes olin kymmeniä kiloja ylipainoinen.
Omaehtoinen laihdutus on ollut aivan mahdotonta nyt 1,5 v. Lääkäri ja liikunnan ammattilainen ovat sanoneet, että stressi vaikuttaa todennäköisesti yhä kehossani, ja vaikeuttaa laihtumista. Mutta olen tosiaan alkanut miettiä tuota k
Kiitos viestistäsi, laitan tuon maitohappobakteerin korvan taa! Muutoin nuo ovat jo tuttuja juttuja, meillä keliaakikoilla kuitulisät, probiootit ja verikokeet ovat arkea ja tiedämme aika hyvin, miten ohutsuolen nukka toimii ja mikä sitä parantaa.
Olen kiinnostunut näistä suolistohormoneihin vaikuttavista laihdutuslääkkeistä, sillä ohutsuolen limakalvossa on hormoneja tuottavia soluja (endorkiinisiä soluja) sekä asidofiilisiä Panethin soluja, joilla on rooli suoliston bakteeriflooran säätelyssä. Olen alkanut epäillä, että keliakiani vaikuttaisi ohutsuolen toimintaan jotenkin niin, että nämä solut eivät toimi kuten pitäisi. Tällöin mikään määrä bulgarianjugurttia ja kaurapuuroa ei auta korjaamaan nälkäsignaaleja, sillä vaikka bakteerifloora olisi kunnossa, endorkiiniset solut tuottavat liian vähän hormoneja jotka laukaisevat kylläisyyden tunteen.
Ei ole kyllä yhtään hillinnyt ruokahalua vielä, vaan ruoka mitä tällä hetkellä syön on todella vähäkalorista. Nälkä on edelleen koko ajan.
en usko että lääkkeen täysi vaikutus on vielä alkanut,
-KK-