Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1473)
Tsemppiä kaikille uusille aloittajille ja jo pidempään matkaa tehneille! Säännöllisesti käyn lukemassa muiden tunnelmia vertaistueksi. En ole kertonut lääkkeestä vielä kenellekään muulle kuin puolisolle, kohta pitää kertoa lähimmille ystäville, koska pudotus alkaa hyvinkin näkyä.
Tänään aamupaino 13 viikon jälkeen (annos 2,5mg) n. 90,5 kg. (Mekaaninen vaaka ei ole järin tarkka, mutta suunta koko ajan oikea, se riittää mulle tiedoksi) Paino pudonnut ainakin 6kg tod näk hiukan enemmänkin (pahinta lähtöpainoa en tiedä...)
Tavoite on päästä alle 80kg, siellä on mun mukavuuspaino n. 78kg, jossa olen vuosia pysynyt aikuisiällä.
Edelleen olen sitä mieltä että maltillinen pudotustahti sopii mulle oikein hyvin; pää sekä kroppa pysyy mukana ja on aikaa opetella uusille ruokatavoille. Välillä nousee tarve ahmia (hankalissa tilanteissa, joissa pitäisi käsitellä vaikeita tunteita muilla tavoin), mutta lääke jarruttaa sitä. Toistoa vaan hyville valinnoilla niin ne jäävät ns.päälle. Lähtöpainoonkaan en ollut yhdessä yössä lihonut, joten en usko että hetkessä putoaa edes lääkkeen avulla.
Haittaavia sivuvaikutuksia ei ole; tietyt ruuat närästää edelleen normaalia enemmän.
Olen siis napsutellut lääkärin& omahoitajan ohjeen mukaan 2,5mg annoksen 10mg kynästä ja eka kynä alkaa olla loppusuoralla. Koen, että vaikutus ei ole heikentynyt ainakaan mitenkään oleellisesti vaikka kynää on siis säilytetty nyt 3 kk jääkaapissa. Ehkä pari annosta vielä jäljellä mitä nyt osaan arvioida silmämääräisesti. Olen tilannut apteekkiin uuden. Koen, että tällöin hinta erittäinkin hyvin kohtuuden rajoissa.
Olen tosi tyytyväinen, että uskalsin muuttaa suuntaa ja ottaa lääkkeen käyttöön.
-amt
Hei AP!
Onnittelut hienosta matkasta terveellisempään kehoon ja kiitos raportoinnista. Ihan mielenkiinnosta kysyn laskitko mitä lääkkeet yhteensä maksoivat? Olet nyt ilmeisesti onnistuneesti myös pysynyt tavoitteessasi ilman lääkettä. Ketju on niin pitkä, etten jaksa selata, niin milloin lopetit ja oliko tuossa jokin asteittainen lopetus taktiikka?
Minä nyt reilu 130 kiloisena pääsin siihen, että kauppojen xxl- kokoa olevat vaatteet sopivat päälle. Näitä siis useimmiten löytyy. Mahtava kokeilla eri vaihtoehtoja, eikä vain ostaa sitä ainoaa vaihtoehtoa. Olenkin ostellut mukavia joka sään ulkoiluvaatteita ja kaikkea muuta kivaa. Alussa olin siis 5xl kokoa ja näitä osti vain isommista kaupungeista tai ulkomaan reissuilla. Käytän edelleen 5mg annosta. Tahti hidastunut, mutta ei haittaa.
S1988
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt reilu 130 kiloisena pääsin siihen, että kauppojen xxl- kokoa olevat vaatteet sopivat päälle. Näitä siis useimmiten löytyy. Mahtava kokeilla eri vaihtoehtoja, eikä vain ostaa sitä ainoaa vaihtoehtoa. Olenkin ostellut mukavia joka sään ulkoiluvaatteita ja kaikkea muuta kivaa. Alussa olin siis 5xl kokoa ja näitä osti vain isommista kaupungeista tai ulkomaan reissuilla. Käytän edelleen 5mg annosta. Tahti hidastunut, mutta ei haittaa.
S1988
Oletko huomannut kenkien käyneen liian väljiksi? Minulla kävi niin ja loaferit kalvoivat rakot kantapäihin lonksuessaan jaloissa yhden vaivaisen kauppareissun ajan. Olen ratkaissut asian siten, että laitan kenkiini parhaat mahdolliset eli Schollin Work-geelipohjalliset. Pidän niitä geelipohjallisten premium-mallina muutenkin. Kenkäänhän voi laittaa pohjallisen alle vaikka pahvista leikattuja pohjallisia mikäli kenkä tuntuu liian suurelta jalassa pohjallisenkin laiton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi nyt M-matka aloitettu. Lähtöpaino 77.6 kg ja minun pituudellani BMI on 34.5 (kamalaa). Ensimmäinen pistos tänään aamupäivällä ja pienellä jännityksellä odotan tuleeko sivuvaikutuksia vai ei. Pudotettavaa olisi 25-30 kg.
-Mardu
Tahtoa ja iloa matkaan! Minulla on lääkäriaika perjantaina, kysyn josko hän kirjoittaisi minulle reseptin Mounjaroon, vaikka hinta vähän kauhistuttaakin.
- Hillevi
Saako Mounjaro Kwikpeniä 2,5 mg annoksella Helsingistä tällä hetkellä? Paljon maksaa?
Apteekki.fi tuntuisi olevan hyvin ajan tasalla ja sieltä haet lääkehaulla "mounjaro kwikpen" ja listalta valitset 2,5mg Lilly. Ainakin äkkiä vilkaistuna pk-seudulla on lukuisia apteekkeja, joissa pitäisi olla suoraan hyllystä saatavilla. Keväällä oli saatavuus heikompaa ja aina sain tilaamatta etukäteen tältä seudulta siitä apteekista, johon näytti vihreää pallukkaa. Hinta on varmaan se noin 220 Euroa edelleen. Kannattaa tosiaan pitkän päälle ostaa isompia kyniä ja jakaa, tulee halvemmaksi. Itse esimerkiksi käytän 10mg kynää ja otan sieltä 5mg annoksia. 10mg maksaa reilut 400 Euroa ja 5mg maksaa melkein 300. Tulee halvemmaksi. Kaikista hassuimpia kyniä hinnaltaan ovat 7,5mg, joka maksaa saman kuin 10mg ja vastaavasti 12,5mg ja 15mg on saman hintaisia. Muistat vaan pitää kylmässä sitten kynän, jos käytät yli kuukauden sitä.
Kannattaa myös ostaa niitä 1ml insuliinineuloja (yksi täysiannos on 0,6ml, joten jos käytät kynästä täyttä annosta, vedä ruiskuun 0,6, jos käytät puolikasta, vedä 0,3 jne.) valmiiksi kaappiin jokunen. Saa sen viidennen annoksen, jos ei vääntämällä saa enää muuten irti. Ainettahan jää neljän väännön jälkeen ihan silmiinpistävän hyvin ja vielä sen neulalla ottamisenkin jälkeen näkee siellä olevan himpun jäljellä. Se on aika iso säästö, riittääkö 4 vai 5 viikkoa yksi piikki. Ruiskujen saatavuus vaan on ongelma ja meidänkään lähiapteekissa pyöritteli päätään, kun yritin kysyä. Yliopiston apteekista varmaan saisi paremmin, mutten viitsinyt ajella sinne sen takia. Diabeteskaupasta saa neuloja tilattua. Myös penli.fi löytyy insuliiniruisku -nimellä 1ml ruiskua 8mm:n neulalla. Paketissa on 10kpl ja kustansi lähetyskuluineen sen 12 Euroa. 10 ruiskua kyllä riittää pitkäksi aikaa. Itselle nämä piikitykset on täysin tuntematon alue. Silti tuon ruiskun käytön tajusin heti, kun katsoin jostain Tiktokista muutaman sekunnin videon. Sehän on selvä. Pyyhkäisy pintaan, neula sisään päästä ja veto ruiskuun, kunnes on haluttu määrä ja sen jälkeen aine mahanahkaan.
Itse rakastan tätä lääkettä. Tämä on ihan aidosti paras päätös ikinä aloittaa tämä lääkkeen käyttö. Tiedän, ettei kaikilla ole ollut yhtä auvoisaa, mutta kun sivuoireet on jääneet olemattomaksi ja ruokahalu on jäänyt hyvin pieneksi, joten tulosta tulee. Joskus ihan pelkään, että tulee joku niin iso ongelma, että joudun lopettamaan tämän lääkkeen.
Heippa,
Kesän lopun päivitys. Syksyhän ei ole vielä alkanut.
Aloitin kesäkuussa ja nyt takana 10 viikkoa Mounjaron käyttöä. (Kesällä tuli vähän reissujen takia taukoja). Painoa on lähtenyt pikkasen yli 7 kg ja senttejä vyötäröltä 10. Painonpudotus on ollut aika rauhallista, mutta toisaalta koko ajan suunta on ollut oikea. Olen myös nauttinut kesästä, juhlista ja reissailusta eli mitään nälkäkuuria en todellakaan ole pitänyt. ruokavalioon on mahtunut herkkujakin, mutta annoskoot ovat olleet maltillisia. Olen myös varsin aktiivisesti liikkkunut, joten uskoisin, että lihasmassaa on nykyään pikemminkin enemmän kuin vähemmän.
Vielä en ole päässyt uudistamaan koko vaatetusta, mistä olen unelmoinut. Tuntuu kuitenkin jo tosi kivalta kun vaatteet istuu väljemmin päälle. Jokunen on jopa suorastaan liian väljä. Varsinkin käsivarret tuntuvat kaventuneen. Hyviä asioita siis tapahtuu. Sivuvaikutukset ovat olleet maltillisia. kärsin jossain vaiheessa huonovointisuudesta, mutta en onneksi enää hetkeen.
Nyt kun käytössä on jo kolmas kynä, niin kävin pohtimaan niiden hävittämistä. Neulat vissiinkin palautetaan apteekkiin hävitettäväksi, mutta entäs tyhjät kynät?
Kuplilla
Vierailija kirjoitti:
Hei AP!
Onnittelut hienosta matkasta terveellisempään kehoon ja kiitos raportoinnista. Ihan mielenkiinnosta kysyn laskitko mitä lääkkeet yhteensä maksoivat? Olet nyt ilmeisesti onnistuneesti myös pysynyt tavoitteessasi ilman lääkettä. Ketju on niin pitkä, etten jaksa selata, niin milloin lopetit ja oliko tuossa jokin asteittainen lopetus taktiikka?
Hei,
aloittaessani Mounjaron tarjolla ei ollut vielä kwikpeniä, vaan annosliuoksia. Niiden hinta oli alussa ihan järjetön, noin 400 eur/kk, mutta liuosten hinta laski koko ajan. Lääkkeen hintalappu on jossain 1000 euron tuntumassa, mutta toisaalta säästin ruokakuluissa Mounjaron aikana ja sen jälkeen eli nyt olen kyllä kustannuksissa jo plussan puolella,
Aloitin Mounjaron elokuun alussa vuosi sitten ja tavoitteeni ohitin jouluna. Samalla aloin lääkkeen alasajon. Olin suunnitellut ennakkoon, että lääkkeen alasajo kestäisi 3 max 4 kk, mutta mitään infoa ei oikein löytynyt mistään ja lääke oli lääkärillenikin uusi. Meillä on pitkä historia ko. lääkärin kanssa jo aktiivi ajoiltani ja luotamme hyvin toisiimme ja hän myös siihen, että tunnistan tiettyjä juttuja kehossani. Se tietysti vahvistaa itseluottamustani.
Koska Mounjaron alasajosta ei ollut oikeastaan mitään tietoa saatavissa, luin kaiken mahdollisen tutkitun tiedon yleensäkin lääkkeiden lopettamisesta, painonhallinnasta jne. Opin sen, että pilleripohjaisten lääkkeiden vaikutus on lyhyt ja siksi niistä irrottaudutaan hitaasti annosta vähentäen. Sitten taas pitkävaikuttieisten pistosten puoliintumisaika on huomattavasti pidempi ja vaikutus laimenee hitaasti, joten lääke laimenee joka tapauksessa pikku hiljaa pistää sitä lisää tai ei. Omalla kohdalla päädyin siihen, että pistin vielä tavoitepainoin ohittamisen jälkeen, koska seuraava pistospäivä olisi ollut 1-2 päivä tavoitteen ohittamisen jälkeen. Eli pistin sen, mutta vain osan annoksesta ja sitten pistin 8 pv:n kuluttua taas pienen annoksen ja siitä 10 pv ja jonkun miniannoksen. Sen jälkeen jäin laskemaan päiviä siihen, että lääke on poistunut elimistöstäni ja tietysti jännitin, mitä tapahtuu+ Tuleeko nälkävelka, alanko haluamaan kaikkea jne. Mutta niin ei käynyt ja keho oli omaksunut syksyn aikana uudet toimintatavat ja mieliteot.
Paino on pysynyt nyt samassa ja ehkä enemmänkin laskenut kuin noussut joulukuusta, Eli 8 kk on mennyt oikein hyvin, vaikka kesä on minulle yleensä se kriittisiin painonhallinnan kannalta. Silti koen edelleen olevani "matkalla" pysyvään olotilaan. Tutkimustuloksiin viitaten ensimmäinen todellinen mittarini on ensi joulu. Tutkitusten mukaan ensimmäinen vuosi on kriittisin jatkon kannalta. Eli vaikka olen tavoitepainossa, koen että olen edelleenkin "matkalla" ja se on yksi syy, miksi olen aktiivisesti mukana tässä ketjussa. Vaikka puntari ja mittanauha on sitä mitä toivon, niin haluan varnistaa, että tämä on myös maali eikä satunnainen välietappi, josta paino voisi singahtaa mihin suuntaan tahansa.
Ai niin, tässä kohtaa olen vakuuttunut, että se etten ole luopunut mistään, vaan kiinnittänyt huomiota annoskokoihin, on ollut ihan kriittinen onnistumisen edellytys tässä projektissa minun kohdalla.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP!
Hei,
aloittaessani Mounjaron tarjolla ei ollut vielä kwikpeniä, vaan annosliuoksia. Niiden hinta oli alussa ihan järjetön, noin 400 eur/kk, mutta liuosten hinta laski koko ajan. Lääkkeen hintalappu on jossain 1000 euron tuntumassa, mutta toisaalta säästin ruokakuluissa Mounjaron aikana ja sen jälkeen eli nyt olen kyllä kustannuksissa jo plussan puolella,
Aloitin Mounjaron elokuun alussa vuosi sitten ja tavoitteeni ohitin jouluna. Samalla aloin lääkkeen alasajon. Olin suunnitellut ennakkoon, että lääkke
Törmäsin juuri ketjuun ja minuun teki vaikutuksen, miten ystävällisesti ja rakentavasti ihmiset täällä kirjoittavat! Laskiko painosi alasajon aikana?
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin juuri ketjuun ja minuun teki vaikutuksen, miten ystävällisesti ja rakentavasti ihmiset täällä kirjoittavat! Laskiko painosi alasajon aikana?
Hei, on positiivista, että tämä ketju on kannustava. Alussa ketjussa piipahti myös kirjoittajia, joiden lähestyminen oli hieman haasteellinen, mutta sellaiseen ei kannata provosoitua. Jos joku päivitteli lääkkeen hintaa, niin tottahan se on että lääke on kallis. Joku taas oli varma, että lääke on turha, kunhan vain ottaa itseään niskasta kiinni, syö vähemmän ja liikkuu enemmän. Onhan sekin totta, mutta ei niin yksinkertaista. Minulle lääke oli tosi hyvä buusti motivaatiopuuskani tukena. Ensimmäisen pistoksen jälkeen havahduin siihen, että ei voi vain odottaa mitä tapahtuu, vaan on oikeasti tehtävä tietoisia valintoja ja puuhattava itse painon putoamiseksi. Lääke on todellakin ollut tuossa hyvä tuki, ei ratkaisu, mutta tuki. Iloitsen edelleen joka päivä onnistumisen kokemuksesta.
Aluksi paino laski hieman (ei paljoa) tavoitteen saavuttamisen jälkeen, kunnes kykenin tasapainottamaan energian saannin kulutusta vastaavalle tasolle. Kevään ja alkukesän aikana paino vaihteli tasaisesti tavoitepainon ympärillä. Olin valmistautunut, että paino nousee 2-3 kg, kun laihdutusvaihe menee ohi, vatsassa on taas enemmän ruokaa jne, mutta niin ei käynyt. Runsas puoli vuotta tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta kehossa tapahtui taas jotain. Olen koko ajan syönyt asioita, joista pidän ja joita minun tekee mieli ja huomaan, että pientä hienosäätöä noissa mieliruuissa tapahtui tuossa puolen vuoden jälkeen heinäkuun aikana. Samalla paino putosi vielä 2-2,5 kg. Eli paino putosi hieman alasajo vaiheessa ennen kuin sain tasapainotettua energian saannin kulutusta vastaavalle tasolle ja sitten putosi hieman, kun lääkkeen lopettamisesta oli kulunut runsas puoli vuotta.
Sitten muihin juttuihin. Täällä on ihan mielettömiä edistymisiä itse kullakin ja on kiva lukea erilaisista taktiikoista. Arvostan kovasti systemaattisia etenijöitä. Itse olen sellainen hosuli, että olin ihan siipi maassa jos paino jumitti, vaikka tiedän että se kuuluu asiaan. Ei vaan olisi jaksanut odottaa.
Tsemppiä kaikille
-AP
No niin kokemusasiantuntijat, nyt olis hyvät neuvot arvossaan! Eli jumi, 6 viikkoa nyt kestänyt. Tai kilo alas, kilo ylös.
Syön peruskotiruokaa, proteiinit edellä. Askeleita kertyy n. 10 000/pv ja lisäksi pyöräilemässä tulee käytyä. Annokset suht pieniä, koska tehty lihavuusleikkaus 5v.sitten. Paino ei koskaan tippunut juuri nykyistä pienemmäksi leikkauksen johdostakaan. Ensimmäisen 2kk aikana paino tippui n.7kg ja sitten tässä ollaan nyt jumitettu 6viikkoa.
Aloitin 1,25mg annoksilla 3 viikkoa ja siitä lähtien ollut 2,5mg,joka vie pois ruokahälyn ja herkkuhimot, joka ollut iso ongelma. Joku neuvoi nostamaan annosta, mut kun se toimii niin miksi nostaa, kun se lääke ei laihduta vaan teot?
Yazio käytössä ja sen mukaan menee päivittäin n. 1300-1700 kaloria. Unet on liian vähäiset. Mutta samat mitä ekan parin kuukauden ajan. Tässä kun jumi alkoi, alkoi myös kesäloma, jolloin unta tuli paremmin 7-8h. Nyt ollaan siinä +/-6h yössä aina ma-pe. Viikonloppuisin enemmän. Liekö tuo sekoittanut? Kun unta tuli enemmän painonlasku loppui, mikä kyllä ihmetyttää. Pudotettavaa olisi varmaan joku 30kg. Nyt sitä sinnikkyyttä tarvitaan..
-Daalia-
Jos leikkauskaan ei auttanut enempää, niin ei tuo lääkekkään tee ihmeitä, eli yksinkertaisesti syöt liikaa.
Onko linjoilla lääkettä käyttäviä keliaakikkoja? Olen kiinnostunut MJ:n toimintatavasta, sillä epäilen että suolistoni bakteeritasapaino ja suolistohormonien toiminta ovat kroonisesti epätasapainossa vaikka ohutsuolen nukka on palautunut ja noudatan kurinalaisesti dieettiä.
En kärsi himosyömisestä enkä napostelusta, mutta minun on vaikea kokea kylläisyyden tunnetta vaikka olisin syönyt tasapainoisesti ja kunnolla. Annoskokoni ovat tämän tähden kasvaneet vuosien saatossa liian isoiksi ja tämä johtanut vuosien aikana hiipivään ylipainoon. Havahduin asiaan kunnolla vasta kun koin burnoutin ja aloin lihoa nopeasti kunnes olin kymmeniä kiloja ylipainoinen.
Omaehtoinen laihdutus on ollut aivan mahdotonta nyt 1,5 v. Lääkäri ja liikunnan ammattilainen ovat sanoneet, että stressi vaikuttaa todennäköisesti yhä kehossani, ja vaikeuttaa laihtumista. Mutta olen tosiaan alkanut miettiä tuota keliakian vaikutusta, mutta laihdutuslääkkeiden avusta sairauden sivuoireisiin ei vaikuta tehdyn vielä tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S1988
Oletko huomannut kenkien käyneen liian väljiksi? Minulla kävi niin ja loaferit kalvoivat rakot kantapäihin lonksuessaan jaloissa yhden vaivaisen kauppareissun ajan. Olen ratkaissut asian siten, että laitan kenkiini parhaat mahdolliset eli Schollin Work-geelipohjalliset. Pidän niitä geelipohjallisten premium-mallina muutenkin. Kenkäänhän voi laittaa pohjallisen alle vaikka pahvista leikattuja pohjallisia mikäli kenkä tunt
Kyllä, kengätkin ovat menneet väljiksi. Nämä lenkkarit kun on kävelty loppuun niin voi olla ehkä jopa kokoa pienemmät.
S1988
Viikko takana mounjaroa 2,5mg annoksella. Ei mitään sivuvaikutuksia vielä ja painokaan ei ole tippunut kuin 1,3 kg viikossa. Aloituspaino 91,4 ja Olen tdhnyt ruokavalion muutoksia ja uskon että paino olisi tippunut tuon verran jo pelkästään sillä.
Kysymys kuuluukin, alkaako lääkkeen vaikutus hitaasti?
-KK-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S1988
Oletko huomannut kenkien käyneen liian väljiksi? Minulla kävi niin ja loaferit kalvoivat rakot kantapäihin lonksuessaan jaloissa yhden vaivaisen kauppareissun ajan. Olen ratkaissut asian siten, että laitan kenkiini parhaat mahdolliset eli Schollin Work-geelipohjalliset. Pidän niitä geelipohjallisten premium-mallina muutenkin. Kenkäänhän voi laittaa pohjallisen alle vaikkaKyllä, kengätkin ovat menneet väljiksi. Nämä lenkkarit kun on kävelty loppuun niin voi olla ehkä jopa kokoa pienemmät.
S1988
Kengän koko valitaan yleensä jalan pituuden perusteella. Ei kait jalka lyhene vaikka laihtuisi kuinka paljon.
Sellaisessa tilanteessa ymmärrän koon pienenemisen jos jalkaterä on ollut niin paksu, että on pitänyt valita ylisuuret kengät.
Vierailija kirjoitti:
Viikko takana mounjaroa 2,5mg annoksella. Ei mitään sivuvaikutuksia vielä ja painokaan ei ole tippunut kuin 1,3 kg viikossa. Aloituspaino 91,4 ja Olen tdhnyt ruokavalion muutoksia ja uskon että paino olisi tippunut tuon verran jo pelkästään sillä.
Kysymys kuuluukin, alkaako lääkkeen vaikutus hitaasti?
-KK-
1,3 kg viikossa on kyllä merkittävä pudotus ja painon putoaminen pohjautuu juuri tuohon ruokahommeliin. MJ auttaa nälän hillitsemisessä ja itse sitten tehdään valintoja ruokailun ja liikunnan suhteen. Lääke itsessään ei laihduta, mutta se on hyvä tuki. Jos joka viikko lähtisi kilo, niin puolessa vuodessa se tarkoittaa jo n. 25 kg, eli aika paljon.
Se olisi nyt M-matka aloitettu. Lähtöpaino 77.6 kg ja minun pituudellani BMI on 34.5 (kamalaa). Ensimmäinen pistos tänään aamupäivällä ja pienellä jännityksellä odotan tuleeko sivuvaikutuksia vai ei. Pudotettavaa olisi 25-30 kg.
-Mardu