Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1474)
Kävin lääkärillä. Keskusteltiin siitä, mitkä tekijät ovat saaneet painon nousemaan. Lääkäri ei uskonut Cushingin oireyhtymään tässä kohtaa. Hän oli asiallinen ja sensitiivinen ja uskoi että tulen selättämään ylipainon, sillä olen ollut lihava vasta lyhyen aikaa eikä minulla ole jojoiluhistoriaa. Paino ei ollut enää noussut, mikä ilahdutti. Lääkäri kertoi että viikottainen punnitseminen esim. uimahallissa riittää jos on pientäkään viitettä siihen, että painosta muodostuu ajatuksia hallitseva tekijä.
Keskustelimme myös laihdutuslääkityksistä ja niiden eroista. Mounjaro ei ollut lääkärille vielä erityisen tuttu, sillä suurin osa hänen asiakkaistaan haluaa halvemman vaihtoehdon. Halusi vielä tarkistaa kollegalta, onko sopivin vaihtoehto minulle. Sanoi kuitenkin vähän siihen suuntaan, että Ozempicissä on ilmennyt vatsan toimintaan ja hiustenlähtöön liittyviä sivuoireita, että ymmärtää ihan hyvin että muut lääkkeet kiinnostavat. Kävi myös ilmi, että Wegovyssä vaikuttaa olevan toimitusongelmia.
Sovimme vielä erillisen soittoajan maanantaille ja käyttöopastuksen, jos haluan aloittaa Mounjaron ensi viikolla. Lääkäri halusi myös että käyn kaikesta huolimatta sekä ravitsemusterapeutilla että kontrolliverikokeissa parin kk sisään. Tuli kokonaisvaltaisesti nähty olo!
- Hillevi
Tänään puntari näytti -21kg eli olen kilon yli alkuperäisestä tavoitteesta. Aloitin juuri uuden kynän, kun pääsin tavoitteeseen ja päätin pistellä kynän loppuun 4mg annoksella ja sen jälkeen tarvittaessa laskea annosta. Olen venyttänyt pistoväliä päivän tai pari.
Seuraavasta kynästä meinaan annostella 3,3mg ja jos paino edelleen laskee, niin seuraavan tiputan 2,5mg:hen. Painoindeksi on nyt 23,8 ja tähän olisi hyvä lopettaa, kun mikään ei juurikaan roiku.
Liikunta on kesän aikana jäänyt, koska sairastelin pitkään. Siinä pitää taas tsempata. Olisi mielenkiintoista käydä kehonkoostumusmittsuksessa tsekkaamassa onko vielä lihaksia jäljellä. Keväällä koin olevani elämäni kunnosssa, mutta nykyään todella väsynyt. Ehkä se liikunnan jääminen vaikuttaa myös yleiseen vireystasoon. Viimeisen parin kuukauden aikana on myös ollut paljon stressiä, mikä minun kohdalla usein tuntuu uupumuksena.
Nyt olisi aika lähteä vaateostoksille. Olen ostanut uusia vaatteita hyvin maltillisesti, mutta nyt on pakko ostaa vähintäänkin töihin siistejä housuja.
-Puolikas
Minua kiinnostaa siis, miten nämä Ozempic, Mounjaro yms. oikein toimii? Toimiiko niin, että ihminen lopettaa melkein kokonaan syömästä ja siksi laihtuu nopeasti ja paljon? Jotenkin pelottavaa, vaikka minulla on ylipainoa ja siitä johtuvia kovia kipuja, jonka vuoksi painoa täytyisi saada pudotettua.
Voimakas hiustenlähtö on ihan normaali kehon reaktio nopeaan painon putoamiseen. Olen nähnyt lähipiirissä tämän tapahtuvan lihavuusleikkauksessa käyneille ja Cambridgella laihduttaneilla. Eli syy on laihtuminen, ei se millä metodilla laihduttaa. Itselläni hiuksia on lähtenyt voimakkaasti koko kesän. Nyt ehkä vähän vähenemään päin. Toivottavasti loppuu kokonaan, ennen kuin kaljuunnun. Ensimmäisten parin kuukauden jälkeen paino on tippunut noin 2kg/kk, mikä pitäisi olla hiustenkin kannalta ihan ok. Jos tämän haluaa välttää, kannatta pudottaa maltillisesti myös projektin alussa.
-Puolikas
Hiukset ovat elimistöllä tarvehierarkian loppupäässä kun saadaan energiaa niukasti. Sen vuoksi ne siirtyvät lepovaiheeseen eli irtoavat päästä. Tietenkin kannattaa tarkastaa, että saa varmasti kaikkia tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita. Hiusten kasvu palaa takaisin siinä vaiheessa kun ei olla enää miinuskaloreilla. Mitään muuta ihmeitä tekevää lääkettä ei ole olemassa. Kannattaa kehittää omaa kärsivällisyyttään ja muistaa, että kyse on väliaikaisesta ilmiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa siis, miten nämä Ozempic, Mounjaro yms. oikein toimii? Toimiiko niin, että ihminen lopettaa melkein kokonaan syömästä ja siksi laihtuu nopeasti ja paljon? Jotenkin pelottavaa, vaikka minulla on ylipainoa ja siitä johtuvia kovia kipuja, jonka vuoksi painoa täytyisi saada pudotettua.
Laihdutuslääkkeet toimivat hyvin laaditun miinuskalorisen dieetin tukena normalisoimalla suolistohormonien toimintaa. Ryhmän laihdutuslääkkeet toimivat vain heille, joilla on häikkää suolistohormoneissa ja ruoka sen vuoksi jatkuvasti mielessä vähintään ruokahälyn muodossa. Tarkoitus ei ole syömisen lopettaminen. Nopea ja paljon laihtuminen ei ole terveellinen tavoite, vaikka kiloja alussa poistuukin turvotusten vähetessä. Lääke ei siis itsessään laihduta. Sen on kuin kuulolaite huonokuuloiselle, joka haluaa pärjätä kuuluvien maailmassa. Suomeksi sanottuna siis apuväline miinuskalorisen dieetin ylläpitämisen helpottamiseksi.
Juu, ei lääke ruokahalua ja nälkää kokonaan vie. Ajoittain, erityisesti alussa (minulla oli erinomainen vaste heti alusta) tuli siinä 2-3 päivää piikin ottamisen jälkeen päiviä, jolloin olisin voinut olla kokonaan syömättä ruokahaluttomuuden takia, mutta sitten tulikin nälkä taas ennen seuraavaa piikkiä. Nyt olo on tasaisempi. Ei täydellistä ruokahaluttomuutta, mutta nälkäkin hallittavampi.
Ehkä suurin harhaluulo yllättävän monella, itseasiassa valtaosalla, tuntuu edelleen olevan se, että makaat sohvalla, jatkat syömistä ja lääke mystisesti vie syödyt kalorit pois kropasta. Sehän olisi tavallaan unelma. Voisi syödä kaikkia herkkuja vapaasti ja samalla paino tippuisi.... Mutta valitettavasti sellaista lääkettä ei ole näköpiirissä, joten mennään vanhalla tyylillä: Syöt vähemmän kuin kulutat ja paino tippuu. Lääkkeen tuki on siihen, että ruokahalu ei ole niin pohjaton, kylläisyys tulee nopeammin ja pysyy kauemmin. Joka päivä silti pitää tehdä tietoisia päätöksiä sen suhteen, mitä siitä nenän alla olevasta aukosta tunkee itseensä. Ne päätökset on vaan helpompia tehdä, kun ei ole niin kova nälkä ja mieliteot on alempana.
Ihmisen pitää syödä hyvin, että jaksaa. Ei liikaa, ei liian vähän. Syystä tai toisesta tai syiden summana paino nousee kun em. ei tapahdu. Lääke on ollut itselle erinomaisen hyvä apu siihen, että kuulee ruokahälyn sijaan kehon normaalit nälkäsignaalit ja pysyy fokus hyvissä valinnoissa.
Lääkkeen kanssa ei toimi sen enempää ahmiminen kuin syömättömyys. Molemmista tulee ihan korostetusti huono olo.
Eli tottakai kyse on siitä että ei syö enää niin paljon kuin ennen mutta pitää syödä riittävästi edelleen ja laadukkaasti.
Mielestäni lääke kannattaa yhtenä apukeinona käyttää jos vaan siihen lääkärin kanssa päädytään ja kokeilla. Itselle ja keholle on haitallisempaa jos ylipainon haitat jatkuvat vuosia ja vuosikymmeniä.
amt
Vierailija kirjoitti:
Tänään puntari näytti -21kg eli olen kilon yli alkuperäisestä tavoitteesta. Aloitin juuri uuden kynän, kun pääsin tavoitteeseen ja päätin pistellä kynän loppuun 4mg annoksella ja sen jälkeen tarvittaessa laskea annosta. Olen venyttänyt pistoväliä päivän tai pari.
Seuraavasta kynästä meinaan annostella 3,3mg ja jos paino edelleen laskee, niin seuraavan tiputan 2,5mg:hen. Painoindeksi on nyt 23,8 ja tähän olisi hyvä lopettaa, kun mikään ei juurikaan roiku.
Liikunta on kesän aikana jäänyt, koska sairastelin pitkään. Siinä pitää taas tsempata. Olisi mielenkiintoista käydä kehonkoostumusmittsuksessa tsekkaamassa onko vielä lihaksia jäljellä. Keväällä koin olevani elämäni kunnosssa, mutta nykyään todella väsynyt. Ehkä se liikunnan jääminen vaikuttaa myös yleiseen vireystasoon. Viimeisen parin kuukauden aikana on myös ollut paljon stressiä, mikä minun kohdalla usein tuntuu uupumuksena.
Nyt olisi aika lähte
Onpa kiva kuulla sinusta Puolikas. Onneksi olkoon tavoitteesta, aivan mahtavaa. Mielenkiintoinen vaihe on tuo painon pudotuksen pysäyttäminen. Kun pudottamisen rytmiin pääsee, niin sen pysäyttäminen on oma sitten oma prosessinsa ja painon ylläpito sitten taas erillinen vaihe. Minua kiinnostaa kovin tuo lääkityksen jatkaminen yhdistettynä painon vakiinnuttamiseen, vaikka siinäkin ylläpitoannos on luonnollisesti hyvin yksilöllistä ja edellyttää omaa taiteiluaan. On kiva kuulla miten sopivan ylläpitoannoksen löytyminen tapahtuu, jotta paino ei jatka putoamista. Tsemppiä sinulle tässä uudessa vaiheessa.
-AP
Olen taasen lukenut paljon kaikenlaisia artikkeleita painonhallintaan ja laihdutuslääkkeisiin liittyen. Ja tietysti laihdutuslääkkeiden lopettamiseen liittyviä artikkeleita. Valitettavasti en ole juurikaan löytänyt varsinaisia omakohtaisia kirjoituksia laihdutuslääkkeen lopettaneilta.
Niin tai näin, niin tänään on kulunut 36 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Ajallisesti se on noin 70% vuoden maagisesta rajasta, joka on seuraava etappini. Siinä on varmasti jokin vinha perä, että ensimmäinen vuosi on kriittinen jatkon kannalta. Puolen vuoden jälkeen tapahtui jotain. Vaikka paino on pysynyt tavoitteessa varsin hyvin, niin tuon puolen vuoden jälkeen tuntuu, että se on jotenkin vieläkin luontevampaa. Sitä on vaikea selittää, mutta se on helpottavaa ja tuntuu mukavalta. Ehkä liikaakin pelotellaan lääkkeen käyttäjiä sen lopettamisesta ja lopettamisen seurauksista. Tietysti ihmiset reagoi yksilöllisesti, mutta ei ole mitenkään itsestään selvyys, että tulee ruokahäly tms. lääkkeen lopettamisen jälkeen.
Kiitos kaikille, jotka jaksatte seurata matkaani:) Pienet merkit kannustavat minua eteenpäin.
-AP
Tuli tänään niin hyvä fiilis, kun harvoin tapaamani ihminen kävi kehumassa, kuinka olen aivan kukoistava, kun muut vaan vanhenee ja uuvahtaa. En ehtinyt siinä sanoa, että paino tippunut ja hyvä fiilis. Varmaan tarkoitti sitä pitkälti ja se näkyy varmaan siinä, että olen tosi freesi itsestänikin nyt. Olen panostanut ihonhoitoon, pukeudun nätimmin sekä värikkäämmin ja olen lisännyt mm. huulipunaa arkena useammin. Jotenkin olen hirveän paljon tyytyväisempi jo itseeni, vaikka BMI on masentavat 34+ edelleen. Mutta kun se oli varmaan se 44, niin onhan se muutos iso. Toisaalta näytän edelleen pullukalta. En vaan toivottomalta, enemmän tavalliselta pullukalta. Kun nyt vaan itsetyytyväisyys ei menisi niin pitkälle, että päämäärä alkaisi sumentua. Rakastan katsoa itseäni peilistä aamulla. Joku muu näkisi läskikasan, mutta omaan silmään näytän jo niin paljon sutjakammalta, että ihan nenä pystyssä painelen ovesta ulos. Se kai on se, että kun on niin paksu ollut pitkään, niin sitä osaa nauttia jo siitä, ettei ole sairaalloisen ylipainoinen vaan ainoastaan merkittävän ylipainoinen enää.
Luin juuri jutun brittilehdestä, jossa kirjoitettiin siitä, että laihdutuslääkkeet on kuin heroiini monille käyttäjille. Erityisesti mainittiin keski-ikäiset naiset. Osui ja upposi. Tämä on minulle tällä hetkellä niin tärkeä, että näen lähes painajaisia siitä, että joutuisin lopettamaan viikkopistokseni. Raha ei ole nyt merkittävä. Maksaa, mitä maksaa. Eikä se jakamalla isompaa kynää ja pysymällä 5mg nyt niin kallista per viikko ole. Tingin sitten vaikka kaikesta muusta, jos on pakko. Eikä työssäkäyvän budjetti siihen noin 40-50 Euroon/vko kaadu. Vaikka palkka ei jättimäinen ole ja muutakin pitää maksaa ja ostaa, niin saman summan saan menemään yhteen parempaan ateriaan ravintolassa viikossa ja yhteen kahvilakäyntiin. Jos perhe menee perusruualle johonkin Amarilloon, niin lasku on jo satkun. Saati sitten, jos mennään kalliimpaan ravintolaan. Pelkkä ABC:n sunnuntailounaslasku on jo joku 60-70 Euroa meidän perheeltä. Sellaiset on nyt jääneet lähes kokonaan väliin ja tehnyt hyvää kaikille. Mieskin on kaverina laihtunut noin 10kg tässä 5kk:n aikana ihan sillä, että ostamme terveellisempää, vältämme herkkuja jne. Ja tietysti vahtinut hänkin syömisiään. Miehellä nyt niitä ylikiloja on se 10-15 ollutkin vaan ja se nyt vajaa 190cm miehellä ei vielä ole sellainen määrä, että näyttäisi lihavalta. Toista se on tämmöinen 25cm lyhyempi nainen 50kg:n ylipainon kanssa. Tai anteeksi, noin 25kg:n ylikilon kanssa enää.... Jes!
Tonnikeiju.
Mahtava kirjoitus Tonnikeiju ja hienoa, että onnistumisen tunteesi säteilee niin, että saat siitä huomiota. Tärkeintä onkin juuri se, että voi olla itseensä tyytyväinen ja sinut itsensä kanssa. Sekin on jännä, että painon ollessa nousussa, jokin kilomäärä tai BMI tuntuu ahdistavalta ja lamaannuttavalta, kun taas samoista kiloista iloitsee kun painoa pudottaa ja on tulossa ylhäältä alaspäin. Silloin asiat ovat oikeissa mittasuhteissa ja mikä varasta, se näkyy ryhdikkyytenä ja iloisuutenakin. Ja nuo vaikuttavat niin paljon kaikkeen siihen, mitä viestistämme itsestämme ulospäin.
Onneksi lääketiede kehittyy koko ajan ja tällainen lääke on kyetty tekemään. Vaikka se ei sovi ihan kaikille, niin useimmille kuitenkin. Vaikka motivaationi painonpudotukseen oli alunperin korkealla tasolla, niin pidän todennäköisenä etten olisi jaksanut "loppuun saakka" ilman lääkkeen apua. Ja jos niin olisi käynyt, että olisi tippunut muutama kilo jonka jälkeen olisin lopettanut, olisi paino todennäköisesti taas hiipinyt ja sitten sitten olisi taas ollut apea ja pettynyt. Lääkkeen tuoman avun merkitystä painonpudotuksen TUKENA tuskin kokonaan voi ymmärtää kukaan muu kuin painonpudottajat. En jaksa edes ärsyyntyä siitä, että jotkut vähättelevät lääkkeitä helppona oikotienä. Niinhän se ei ole, itse on tehtävä valintoja, mutta lääke tukee hyvin noissa valinnoissa pysymistä.
Tsemppiä matkallesi Tonnikeiju.
-AP
Nyt tasan kolme viikkoa lääkitystä takana, ja tämän aamun mittauksen perusteella paino on tippunut tasan 5 kg.
Mitään sivuoireita ei ole ilmennyt. On toki nälkä, mutta välipaloista on helppo kieltäytyä, ja annoskoot ovat ehkä puolet aiemmista.
Olut tuntuu niin täyttävältä, ettei sitä tee mieli. Viinilasi sen sijaan maistuu.
Liikuntasuorituksiin ei näin nopeallakaan laihtumisella ole ollut vaikutusta. Ilmeisesti verensokerini pysyy aika hyvin vakiona. Myöskään mitään väsymyksen tunteita en ole kokenut.
Kukaan läheistä ei ole noteerannut millään tavalla painon pudotusta, enkä sitä peilistäkään näe. Ilmeiseti näin ison ihmisen (lähtöpaino jähes 90 kg) täytyy laihtua vähintään 10 kg ennen kuin kukaan huomaa.
Olen edelleen syönyt tietoiseti proteiinirahkoja ja kanamunia, toisaalta paljon salaatteja ja hedelmiä.Ostin myös varmuuden vuoksi paria erilaista monivitamiinivalmistetta.
Viimeinen pistos alkuperäisellä annoksella (2,5 mg) menee tänään. Hommasin uuden ruiskun seuraavaksi neljäksi viikoksi. Siinä annoskoko nousee 5 mg:aan. Jos painon lasku jatkuu samaa vauhtia, lopetan lääkityksen sen jälkeen.
Nimimerkki oli siis a&a (annoskoot ja alkoholi)
Jokainen tekee itselle parhaat valinnat luonnollisesti lääkärin ohjauksessa.
Itse olen ollut jo reilu 3kk koko ajan 2,5 annoksella ja paino pudonnut maltilliset n.7 kiloa. Aloitin juuri toisen 10mg kynän, ensimmäisestä tuli 15 kokonaista 2,5mg annosta.
Pudotustavoite on n. 20kg. Alkuun paino putosi nopeasti (nesteet) ja sitten tasaantui ja pudotustahti ollut ehkä max 500g viikko.
Itselle oleellista on että opin uudet tavat (annoskoot, laatu, ruokarytmi) ja tämä tapahtuu todennäköisemmin ajassa eli olen valmistautunut käyttämään lääkettä hyvinkin pitkään. Lopettaminen tai se pitääkö lääkettä käyttää aina tai paino nousee lienee yksilöllistä, mutta mitä olen asiasta lukenut niin suolistohormonit eivät välttämättä korjaannu vaan lääkitystä on jatkettava. En arvaisi parin kuukauden jälkeen lopettaa. Aloittaja tosi hyvin avannut lääkkeen alasajon monimutkaisuutta ja yksilöllisyyttä.
Itse en toki tässä vaiheessa vielä ole että miten jatko pudotuksen jälkeen eikä sikäli ole ajankohtaista.
amt
Minulla takana 9 viikkoa ja -8.7 kg, alkuperäisellä 2.5 mg annoksella koko ajan. Yksi skumppailta maksoi minulle +300 g, sen näkee nyt pudotusvauhdista, että on ollut suht tasainen -1kg/vko. Tosin olihan siellä yksi viikon jumi, mutta sekin lopulta tasoittui - se oli jonkinlainen nestejumi. Jotkut ovat aiemmin kommentoineet, että alkoholi ei enää maistu - tosin ilmeisesti keskustelijoille nimenomaan olut ei enää maistu. Minulle ei olut oikein muutenkaan ole maistunut, mutta viiniin/skumppaan en ole huomannut mitään eroa aiempaan, eli molemmat siis maistuvat vielä.
Eilen rupesin laskemaan, että milloin minulle tulee pelätty tasaantumisvaihe, kun lähestyy tavoitepainoa. Itse asiassa en ole edes päättänyt, mikä se tavoitepaino on - jotenkin olen ajatellut, että kyllä se keho sen sitten jossain vaiheessa kertoo. Normaalin BMI:n ylärajaan on vielä 7 kg. Mutta muistelen, että nuorena olin pitkään painossa, mihin on vielä n. 10 kg. Eli olisin suunnilleen puolessa välissä ehkä. Miten muuten olette päättäneet tavoitepainon? Jotenkaan en ole koskaan uskonut BMI-rajoihin, joten en ole halunnut niiden mukaan mennä.
Tunnistan tuon, mistä Tonnikeiju puhui, että lääkkeeseen on tullut - ei nyt addiktio - mutta niin vahva side, että hirvittää välillä, jos lääkettä ei olekaan enää kohta tai miten selviäisi ilman sitä. Tämä on ihana lääke. Minulla on kasvojen iho parantunut, ei minkäänlaista nahkan roikkumista missään ja energisyys noussut.
Sitten raportoin vielä todella kummallisen asian: Jossain alkuosassa palstaa AP raportoi vääristyneestä minäkuvasta kesken matkaa - että tuntuu vielä että on hirveän lihava, vaikka tietää laihtuneensa jo paljon. Huomasin tämän saman tällä viikolla. Aina on sanottu, että ei saa tuijottaa numeroita, mutta nyt itse asiassa numeroiden tuijottaminen auttaa. Mistäköhän tuollainenkin johtuu. Varmaankin kuitenkin väliaikaista, kun ajattelee AP:n upeaa tarinaa.
Tsemppiä kaikille!
mm
Tuosta lopettamisesta. Painoindeksini on nyt 25.1 . Jos laihdun tulevan viiden viikon aikana vielä 5 kg, ollaan jossain 23.5 kohdalla. Minulle se riittää, sillä olen kuitenkin kohtuullisen lihaksikas.
Painoni nousi yli kymmenen kiloa hitaasti n. kymmenen vuoden aikana. Suurin syy lienee aktiivisen kilpaurheilun lopettaminen. En siis usko sen nousevan nopeasti takaisin, vaikka palaisin lääkitystä edeltäviin ruokailutottumuksiin. Kyse on nimenomaan ruokahalusta, ei energiapitoisesta ruoasta. Ilmeisesti määriä pitää vain oppia säätelemään ilman lääkettäkin.
Uuden kynän saa kyllä saman tien apteekista, jos paino lähtee nopeasti nousuun. Pienillä lääkeannoksilla ruokahalu pysynee sopivasti kurissa.
a&a
Hieman ristiriitaisin mielin kirjoitan. Lääkäri soitti vasta tänään ja halusi kirjoittaa Wegovy-reseptin. Perusteli sitä hinnalla. Sanoi, että jos marraskuuhun mennessä paino ei ole pudonnut, voidaan keskustella Mounjarosta. En jotenkin osannut väittää tähän vastaan. Olen ollut iloinen löydettyäni tämän ketjun ja vertaistukea, nyt täytyy kai etsiä jotain muuta :(
- Hillevi
Vierailija kirjoitti:
Hieman ristiriitaisin mielin kirjoitan. Lääkäri soitti vasta tänään ja halusi kirjoittaa Wegovy-reseptin. Perusteli sitä hinnalla. Sanoi, että jos marraskuuhun mennessä paino ei ole pudonnut, voidaan keskustella Mounjarosta. En jotenkin osannut väittää tähän vastaan. Olen ollut iloinen löydettyäni tämän ketjun ja vertaistukea, nyt täytyy kai etsiä jotain muuta :(
Voithan vaihtaa lääkäriä, siis jos ei ole kiinni rahasta. Esim Painoklinikalta saa helposti aikoja ja siellä kyllä kuunnellaan potilasta. Ja tämä ei ole Painoklinikan kirjoittama mainos. Tai sitten, soita sille takaisin, ja sano, että ei ole kiinni hinnasta. Kyllä lääkärin pitäisi kuunnella potilasta.
No, nyt se myrkyn lykkäsi. Olen pidemmän aikaa seurannut, kun hiuksia lähtee lavuaariin suihkun jälkeen kuivatessa normaalia enemmän. Onneksi hiuksia on aika runsaasti ennestään. Nyt sitten mies putsasi tukoksen ja sieltä löytyi järkyttävä määrä hiuksia ja näyttäisivät pääosin olevan minun pituudesta ja väristä päätellen. Eli kyllä, sulkasato käynnissä. Kunnolla. Olen kyllä lukenut, että hiustenlähtö on yksi Mounjaron (tai ehkä laihtumisen ylipäätään) sivuvaikutus ja paniikissa lukenut, että kuinka paljon näitä nyt sitten vielä lähtee ja miten yrittää torjua sitä. Vielä en näytä pahalta. Tämä nykyinen letti on edelleen täysin ok, mutta en halua yhtäkkiä havahtua olevani puolikalju.
Yksi syy on varmaan tämä hyvin raju dieetti (olen vetänyt isoilla miinuskaloreilla nyt 5kk) ja sen aiheuttamat puutetilat kropalle sekä yleinen stressitila vähäisestä ravinnosta. Luin netistä äsken, että proteiini, sinkki, B-vitamiini ja rauta ainakin auttaisi. Proteiinia ole yrittänyt syödäkin koko ajan. Onko teillä pidempään lääkettä käyttäneillä kokemusta tästä, että jatkuiko tämä kuinka kauan ja miten sitä voisi torjua? Tietysti joo, syömällä enemmän, mutta se on itselleni tällä hetkellä henkinen lukko lisätä syömistä.
t-keiju