Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Kynähän on käyttökelpoinen vain sen neljä viikkoa kun on ensimmäinen annos otettu,
Apteekista sanottiin että aine ei kestä kuin neljä viikkoa ja ei saisi sen jälkeen käyttää.
Apteekissa varmasti tarkoitettiin, ettei lääke säily huoneen lämmössä kauempaa kuin 30 vrk. Jääkaapissa säilytettäessä se säilynee viimeiseen käyttöpäivään? Näin minulle kerrottiin apteekissa.
Lääkeinfon ohjeessa kerrotaan näin:
"Mounjaro KwikPen valmistetta voidaan säilyttää muualla kuin jääkaapissa (alle 30 C:ssa) enintään 30 vuorokautta ensimmäisen käyttökerran jälkeen. Sen jälkeen kynä on hävitettävä."
Mulle sanottiin apteekissa että kun kynää käyttää ensimmäisen kerran niin se on käytettävä
30 vuorokauden kuluessa.
Mulle myös sanottiin että säilyy aukastuna vain 30 vrk, vaikka säilyttäis jääkaapissa.
Jos ei ole aukaistu niin säilyy jääkaapissa viimeiseen käyttöpäivään.
Mounmama, upeaa, että kirjoitit. Haluan kuulla edistymisestäsi. Muista, että välillä paino EI vaan putoa. Itselläni oli 2 vk, ettei paino pudonnut yhtään. Jouduin syömään vahvoja kipulääkkeitä ja sen myötä juomaan pegorion vatsan toimintaan. Sitten joku viikko tajusin, että syön liian vähän, jolloin myöskään paino ei laskenut. Eli elämä on yhtä tasapainoilua :-). Kohta on 12 viikkoa täynnä ja painoa on pudonnut 10.6 kg. Ruoka on välillä "kortilla" ja koetan liikkua vähintään 3 krt/vk. Ajan kuntopyörällä, pyöritän vannetta tai kävelen.
Mounmama kuinka pystyt kynästä säätämään pienemmän annoksen? Lasketko napsautukset vai kuinka voit olla varma, paljonko lääkettä annostelet?
Samaistun AP:hen. Olen hätähousu ja haluaisin painon normaaliin mahdollisimman pian. Toivon, että AP jatkat kirjoittamista, koska minulla on pian esissä lääkkeen alasajo.
Ilkeisiin kommentteihin. Oletteko miettineet mikä motivaatio on joillakin ihmisillä lukea Mounjaron keskustelupalstaa (todella pitkä!) ja mollata muita? Voisikohan syynä olla se, että he eivät uskalla ryhtyä piikittämään tai sitten heillä ei ole taloudellisesti mahdollista satsata lääkkeeseen. Onhan tämä kallis lääke, 294 € / 4 viikkoa!
Tänä viikonloppuna on "tulikoe". Olemme pe-su täyshoidossa hotellissa. Ihana herkkuja puffeepöydässä, mutta nyt on näytönpaikka itselle. Olen selvinnyt joulusta ja pikkujouluista.
Tsemppiä kaikille!
60+
-Jos ymmärsin oikein, niin olet se, joka on lopettanut lääkkeen ja ihan onnistuneesti? Kokemuksesi on niin kannustava ja antaa uskoa myös tähän omaankin lääkkeen lopettamisen jälkeiseen aikaan. En ole epäröinyt lääkkeen lopettamista, mutta kieltämättä kyllähän sitä miettii miten juuri oma keho reagoi tulevien viikkojen ja kuukausien aikana. Eihän sitä kukaan voi tietää etukäteen. Vielä ei kuitenkaan ole tullut mitään mielitekoja ja pienentynyt vatsalaukku on tyytynyt saamaansa. Tosin ei se ihan itsestään mene. Kyllä minä muistutan itseäni koko ajan rauhassa pureskelusta (mikä tehoaa oikeasti), annosten koosta ja siitä etten santsaa. Lääkkeestä on ollut minulle apua kahdella tavalla. Ensinnäkin se on saattanut vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen, mutta toisekseen se on ainakin vaikuttanut motivaatioon. Lääke on niin kallis että on vain jotenkin jaksanut sinnitellä pitkäaikaisten muutosten sisäistämisessä. Ja kaikki kokemukseni kiinnostaa kovasti. Se myös kannustaa omaa projeksti, joten kiitos kun jaat tuon kokemuksen.-
Kyllä olen. Ja muistuta itseäsi myöskin siitä, että jos joskus tekee mieli lisää ruokaa, odotat ensin 20 min, jonka aikana aivosi ehtivät kertoa sinulle, että vatsasi on jo täynnä eikä sinulla ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin apteekissa että kun kynää käyttää ensimmäisen kerran niin se on käytettävä
30 vuorokauden kuluessa.
Ainakin Wegovyn kohdalla voi käyttää pidempään, vaikka suositus on 4 viikkoa. Tunnen useita, jotka käyttävät vahvempaa annosta, mutta klikkauksia laskemalla pistävät pienempää annosta 8 viikkoa. Kynän lasi-ikkunasta pitää tietysti aina tarkistaa nesteen kirkkaus.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun AP:hen. Olen hätähousu ja haluaisin painon normaaliin mahdollisimman pian. Toivon, että AP jatkat kirjoittamista, koska minulla on pian esissä lääkkeen alasajo.
<
Lohduttavaa, että on muitakin hätähousuja:) Tietenkin tiedän, että olisi pitänyt edetä jotenkin hitaammin, mutta kun ei niin ei. Kun en vain pysty odottamaan. Siksi olenkin käyttänyt lääkettä kokien samalla voimakastakin nälän tunnetta ja oikeasti rajoittanut energiaa merkittävästi. Nyt kun mietin, niin ehkä olen elänyt/elän samalla pätkäpaastoa, joka on minulle luontaisesti mielekäs olotila. Joten nyt tämä painon pysäyttäminen ja lääkkeen lopettaminen on saanut vatsan ihan tyytyväiseksi, koska en todellakaan halua lisää energiaa. Vatsa on jotenkin tottunut osaltaan tähän tyhjempään tilaan ja tykkään siitä tunteesta.
Ja kyllä - aion todellakin kirjoittaa tänne ja siihen on edelleen kaksi motivaation lähdettä:
1) Itsekkäästi tämä kirjoittaminen kannustaa minua pysymään tavoitteessani ja toimii kannustavana päiväkirjana, johon saan myös kommentteja
2) Toivoisin itse, että voisin lukea mitä kaikkea tapahtuu sen jälkeen kun lopettaa lääkityksen. Niistä kokemuksista löydän kokemuksia vain yksipuolisesti, vähän tai en ollenkaan. Olen kiitollinen, että tähän ketjuun on tullut yksi wegovyn kokemusasiantuntija. Se tuntuu kivalta.
-AP
Hei kaikki, mielenkiintoinen ketju. Itsellä aloitus harkinnassa. Kun mietin hintaa, niin onko joku teistä laskenut tuleeko edullisemmaksi käyttää injektioliuosta kuin valmista kynää?
Tervetuloa joukkoon.
Tässä on linkki lääkehakuun, josta voit tarkistaa hinnat. https://www.apteekki.fi/laakehaku.html?ehto=MOUNJARO.
Ainakaan Mounjaron kwikpenin hinta ei ole pudonnut yhtään sitten marraskuun alun.
Injektioliuoksen hinta oli jotakin 42 € X 4 = 169 € / kk. Mounjaron kwikpen maksaa 293 € / kk. Hintaero on suuri, mutta itse en halunnut suhrata erillisten neulojen ja ruiskujen kanssa. Toki se vaikeus voi olla vaan päässäni. Voi olla, että lääkkeen lopetuksessa turvaudun injektioliuokseen. Pitää varmaankin pyytää lääkäriä kirjoittamaan resepti niihin.
60+
Sain Rybelsuksella painon hyvin alas. Sopi minulle hyvin.
Onko täällä ketään, joka olisi käyttänyt näitä uusia laihdutuslääkkeitä pitempään, ja joilla olisi sitten todettu osteoporoosi, kuten uutisissa varoittavat?
Korjaus äskeiseen viestiin.
Aiemmin 2,5 mg ja 5 mg kwikpen kynät olivat saman hintaisia. Nyt 2,5 mg kynän hinta onkin 220 € ja 5 mg kynä 293 €.
Samoin injektioliuoksen hinnassa on 2 €:n hintaero 2,5 mg 40 € tai 5 mg 42 €.
60+
Vierailija kirjoitti:
Hei, paljonko pudotin painoasi ja millainen bmi oli tavoitteenasi? Lopetitko lääkkeen ja kauanko siitä on? Onko painosi muuttunut lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Kiinnostaa muutenkin kaikki havainnot ja kokemukset siitä mitä tapahtuu kun tavoitepaino on saavutettu?
Vierailija kirjoitti:
Hei, paljonko pudotit painoasi ja millainen bmi oli tavoitteenasi? Lopetitko lääkkeen ja kauanko siitä on? Onko painosi muuttunut lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Kiinnostaa muutenkin kaikki havainnot ja kokemukset siitä mitä tapahtuu kun tavoitepaino on saavutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?
Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.
Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.
Tapahtuu, jos ei tee käytön aikana raskasta lihaskuntoliikuntaa. Painoa lähtee muuten tutkitusti paljon lihaksista ja niiden puutteen takia paino myös nousee lääkkeen lopettamisen jälkeen paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?
Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.
Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.
Tapahtuu, jos ei tee käytön aikana raskasta lihaskuntoliikuntaa. Painoa lähtee muuten tutkitusti paljon lihaksista ja niiden puutteen takia paino myös nousee lääkkeen lopettamisen jälkeen paljon helpommin.
Eikö lääkettä tulisikin käyttää vain ja ainoastaan elämäntapamuutoksen tukena. Se sisältää ruokavalion ja liikunnan. Eli jos kokonaisuus hallinnassa, painon hallinnan edellytykset ovat olemassa
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka olisi käyttänyt näitä uusia laihdutuslääkkeitä pitempään, ja joilla olisi sitten todettu osteoporoosi, kuten uutisissa varoittavat?
Kumpikohan vaikutti enemmän, jo aiemmin todettu syömishäiriö vai lääke? Onhan yleisesti tiedossa, että anorektikoilla ja bulimikoilla on osteoporoosia.
Onkohan Mounjaroa miten hyvin saatavilla? Kuinka nopeasti on saapunut omaan apteekkiin?
Miksi ei vain aloiteta kotijumppaa painoilla/kuminauhoilla n. 1h päivässä? Suunnitellusti tietyt sarjat ei tarvi tuntea kuolevansa vaan aluksi kevyemmin.
Kynähän on käyttökelpoinen vain sen neljä viikkoa kun on ensimmäinen annos otettu,
Apteekista sanottiin että aine ei kestä kuin neljä viikkoa ja ei saisi sen jälkeen käyttää.