Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1190)

Vierailija
321/1190 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 +

Vaikka painonlaskuni keskiarvo viikkotasolla oli n. 1kg/viikko, niin matkan varrella on monta viikkoa, jolloin paino laski 1,5-1,7 kg ja sitten taas 2-3 kertaa tulos oli tasan 0 kg. Viimeiset 4-5 kg putosivat hitaammin ja kovalla rypistyksellä ja ruuan tarkkailulla paino putosi 0,3-0,5 kg viikossa. Eli pysähdykset kuuluu  asiaan. 

-AP

Vierailija
322/1190 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tutki minut huolella ja veriarvoni ovat hyvät, joten en pelkää riskejä. Toki jos alkaa esim haiman kohdalla tuntua kipua niin pitää mennä lääkäriin ja kertoa, että syö tätä valmistetta. Lääke saattaa joskus ikään kuin ärsyttää vähän haimaa. Tuosta näköasiasta lääkäri sanoi, että on hyvin, hyvin harvinaista ja kehotti juomaan runsaasti vettä. Näillä asioilla oli joku yhteys. 

Mä olen aiemmin elänyt niin epäterveellisesti, että aivan varmasti on parempi näin, terveemmät elämäntavat lääkkeen kanssa. Mutta pelkkä lääke ei ole ratkaisu! Minulla on ainakin mielessä kirkkaana jatkuvasti  ihan kokonaisvaltainen elämäntapamuutos. 

Päätin nyt siirtää piikityksen ajankohtaa perjantai-aamuun, koska isoin ongelmani on ollut liian runsas viikonloppusyöminen ja viinin lipittely sen yhteydessä. Josko tämä helpottaisi juuri sitä haastetta. Alkoholia ei ole kyllä tehnytkään mieli oikeastaan ollenkaan, seuraksi olen ottanut saunassa oluen tai yhden lonkeron, mutta se siitä. 

Puntarilla en ole nyt käynyt, ja ajattelin muutenkin siirtyä enemmän mittanauhan käyttöön. Tiedän ja tunnen kuitenkin että paino laskee. Enää en halua edes että paino laskisi nopeasti, koska en halua että iho jää tässä prosessissa pahasti jälkeen. 

Pahoinvointi tai sellainen äklöttävä olo tulee kyllä muutama tunti pistoksesta. Tämä on minusta aika epämiellyttävää enkä tiedä mikä siihen oikein auttaisi. 

MounMama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1190 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olisin kans halukas kuulemaan jos jollain on hyviä konsteja tuohon äklö oloon.

Olen nyt pistänyt  jo kolme kertaa 5mg ja kolme-neljä päivää on aina syönnin jälkeen tosi

kamala olo.

Piston jälkeen kaksi seuraavaa yötä on kamala närästys.

Paino on pudonnut 6,5kg

Vierailija
324/1190 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounmama

mukavalkuulla miten sinulla menee. Tuo että on valmis antamaan aikaa painon pudotukselle kuulostaa järkevältä. Tiedän, että noin kuuluisi toimia, silti sorruin pudotusvaiheessa juuri tuohon "nopeasti ja paljon" metodiin. Silti olen oppinut syömisestä ja aterioiden koosta paljon. AP

Vierailija
325/1190 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo olisin kans halukas kuulemaan jos jollain on hyviä konsteja tuohon äklö oloon.

Olen nyt pistänyt  jo kolme kertaa 5mg ja kolme-neljä päivää on aina syönnin jälkeen tosi

kamala olo.

Paino on pudonnut 6,5kg

Oletko käyttänyt närästyslääkettä? Auttaako se?

Vierailija
326/1190 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri tutki minut huolella ja veriarvoni ovat hyvät, joten en pelkää riskejä. Toki jos alkaa esim haiman kohdalla tuntua kipua niin pitää mennä lääkäriin ja kertoa, että syö tätä valmistetta. Lääke saattaa joskus ikään kuin ärsyttää vähän haimaa. Tuosta näköasiasta lääkäri sanoi, että on hyvin, hyvin harvinaista ja kehotti juomaan runsaasti vettä. Näillä asioilla oli joku yhteys. 

Mä olen aiemmin elänyt niin epäterveellisesti, että aivan varmasti on parempi näin, terveemmät elämäntavat lääkkeen kanssa. Mutta pelkkä lääke ei ole ratkaisu! Minulla on ainakin mielessä kirkkaana jatkuvasti  ihan kokonaisvaltainen elämäntapamuutos. 

Päätin nyt siirtää piikityksen ajankohtaa perjantai-aamuun, koska isoin ongelmani on ollut liian runsas viikonloppusyöminen ja viinin lipittely sen yhteydessä. Josko tämä helpottaisi juuri sitä haastetta. Alkoholia ei ole kyllä tehnytkään mieli oikeastaan ollen

Runsas veden juominen auttaa siihen, että veri kiertää paremmin, esimerkiksi se on ohjeena lentokoneessa hyytymishäiriötä sairastaville (koneen ilmanpaine vaikuttaa verenkiertoon). Tuo silmäsairaushan on infarkti silmässä.

Vierailija
327/1190 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ottanu Mounjaro-pistoksia ainoastaan 1,25 ml /vko eikä ole pahaa oloa tullut mutta ruokahalu on vähentynyt kyllä. En aio annosta edes nostaa korkeammaksi jos tällä pysyy ruokailu hallinnassa. Saxenda kanssa aiemmin nostin annoksia ja tuli todella pahaolo eli nyt menen mahdollisimman pienellä annoksella viikko kerrallaan. Käytän liuosta ja mittaan lääkkeen itse ruiskuun.

Vierailija
328/1190 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ottanu Mounjaro-pistoksia ainoastaan 1,25 ml /vko eikä ole pahaa oloa tullut mutta ruokahalu on vähentynyt kyllä. En aio annosta edes nostaa korkeammaksi jos tällä pysyy ruokailu hallinnassa. Saxenda kanssa aiemmin nostin annoksia ja tuli todella pahaolo eli nyt menen mahdollisimman pienellä annoksella viikko kerrallaan. Käytän liuosta ja mittaan lääkkeen itse ruiskuun.

Uskallatko jakaa luospullon annoksia useampaan kuin kerrankäyttöön?

Vierailija
329/1190 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt tarkemmin lääkkeen puoliintumisajasta ja sen poistumisesta elimistöstä. Mounjaron osalta se tarkoittaa sitä, että viimeisinkin lääkeaine ja sen vaikuttavuus poistuu kehosta 25 vrk viimeisestä pistoksesta. N

Mietinkin kovasti jatkanko lääkkeen alasajoa pistämistä tosi harvoin mitätöimällä  samalla annosta  entisestään vai uskaltaisinko lopettaa pistämisen tähän. Aion tunnustella olotilaani ensi ja seuraavan viikon aikana ja tegdä päätöksen siitä jatkanko viivästettyä alasajoa.  

Onko täällä ketään muuta, joka olisi lopettanut jo mounjaron, ozempicin, wegovyn tai jonkun muun vastaavan pistettävän laihdutuslääkkeen? Miten te olette hoitaneet tuon lääkityksen vähentämisen ennen lopetusta?

-AP

Vierailija
330/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kamala olo.

Paino on pudonnut 6,5kg

Tähän ylläolevaan kysymykseen niin otin eilen pitkävaikutteista närästyslääkettä ja en herännyt yöllä vatsakipuihin. yhden nyy ainakin auttanut :-)

Vierailija
331/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kamala olo.

Paino on pudonnut 6,5kg

Tähän ylläolevaan kysymykseen niin otin eilen pitkävaikutteista närästyslääkettä ja en herännyt yöllä vatsakipuihin. yhden nyy ainakin auttanut :-)

Suurkiitos vastauksesta. Minulla on tälläkin hetkellä närästystä ja lääke käytössä, joten mietin miten pärjään, jos lääke ei auta.

Vierailija
332/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei FB mounjaro ryhmässä jaettiin oheinen ilmainen infopaketti laihdutuslääkkeestä 

https://painoklinikka.fi/laihdutuslaakkeet-avuksi?fbclid=IwY2xjawICoUdl…

Vierailija
333/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut erilaisiin artikkeleihin liittyen Mounjaron ja Ozempicin lopettamiseen. Vaikka Suomessa erityisesti lehtiartikkeleissa korostetaan mahdollista loppuelämän lääkitystä, on minua vastaan tullut enenevässä määrin monipuolisia kansainvälisiä ohjeistuksia.

LÄÄKITYS ON AIKA LOPETTAA;

a.) jos lääke ei toimi

b) kun sivuvaikutukset ovat sellaisia ettei lääkitystä kannata jatkaa 

c) kun  lääke on hankittu painonpudotustarkoitukseen ja tavoite on saavutettu.

MITÄ LOPETUKSESTA KERROTAAN?

a)  Melkein kaikissa lähteissä mainitaan, ettei yksiselitteistä ohjeistusta ole olemassa, mutta  samoin lähes kaikissa suositellaan, ettei lääkitystä lopeteta korkeimmista annoksista "kylmiltään", vaan lasketaan annoskokoa ennen lopetusta.

b) On myös asiantuntijalausuntoja siitä, ettei pistettävien lääkkeiden osalta viivästetyllä lopettamisella ja annoskoon pitkäaikaisella, venytetyllä aikataululla toteutetulla vähentämisellä ole vastaavaa merkitystä kuin esim. pillerilääkkeillä, koska pistokset ovat pitkävaikutteisia ja niiden vaikutus  heikkenee joka tapauksessa  asteittain.

MITEN AION SAATTAA  LOPPUUN OMAN PROJEKTINI?

Tavoitepainon saavuttamisesta tulee tiistaina 5 viikkoa. Tavoitepainon saavuttamisen jälkeen listallani on ollut kolme seuraa steppiä:

1) Painonpudotuksen lopettaminen ja painon tasaaminen.

- Onnistunut. Paino laski vielä n kilon ennen kuin löysin ruokarytmin, millä paino ei ole pudotusvaiheen  jälkeen laskenut eikä noussut

2) Lääkkeen lopetus

- Aloitin lääkkeen alasajon heti, kun puntari näytti, että tavoite on ylitetty. Olen pistänyt tavoitteen saavuttamisen jälkeen  3 kertaa. Olen venyttänyt pistosväliä sekä pienentänyt annosmäärää samalla. 

- Alun perin ajattelin, että pienennän annosta edelleen micro annoksiin, mutta suunnitelma elää koko ajan kehoni ja tuntemusteni mukaan.

- Lääke lopetettu. En aio pistää enää.  Apteekin varastossa  on maksettuna vielä liuoksia, mikäli tähän tulee jostain syystä muutos esim. jos haluan taittaa jonkun äärettömän tilanteen.

3) Saavutetun painon yläpito.

Tämä on se tärkein enkä jostain syystä epäile hetkeäkään etteikö tämä onnistuisi. Muistan myös tanskalaistutkimuksen ensimmäisen vuoden merkityksellisyydestä painon pitämisessä, se  tulee kannustamaan  minua mahdollisissa vaikeissa paikoissa.

Tsemppiä kaikille. 

-AP

Vierailija
334/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilin viime pistoksen jotenkin epäonnistuneen, mutta vaikutus alkoi kuitenkin tuntua pari päivää myöhemmin. Ruokaa ei tee mieli ja paino laskee, mutta ongelmaksi tuli todella matala energiataso. Eilen en jaksanut tehdä käytännössä mitään. Söin eilen ja tänään reippaammin ja nyt on ollut paljon parempi olo. En millään jaksaisi alkaa laskemaan kaloreita, mutta voi olla ehkä pakko asettaa jokin päivittäinen kaloritavoite, mitä seurata, ettei syö liian vähän. En selviä työstäni, jos ei ajatus kulje.

-Puolikas

Vierailija
335/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin nyt tarkemmin lääkkeen puoliintumisajasta ja sen poistumisesta elimistöstä. Mounjaron osalta se tarkoittaa sitä, että viimeisinkin lääkeaine ja sen vaikuttavuus poistuu kehosta 25 vrk viimeisestä pistoksesta. N

Mietinkin kovasti jatkanko lääkkeen alasajoa pistämistä tosi harvoin mitätöimällä  samalla annosta  entisestään vai uskaltaisinko lopettaa pistämisen tähän. Aion tunnustella olotilaani ensi ja seuraavan viikon aikana ja tegdä päätöksen siitä jatkanko viivästettyä alasajoa.  

Onko täällä ketään muuta, joka olisi lopettanut jo mounjaron, ozempicin, wegovyn tai jonkun muun vastaavan pistettävän laihdutuslääkkeen? Miten te olette hoitaneet tuon lääkityksen vähentämisen ennen lopetusta?

-AP

Lopetin Wegovyn kertalaakista. Tavoite oli saavutettu 1,5 vuoden aikana pienimmällä annoksella. Pari kertaa yritin nostaa annosta, mutta sivuvaikutukset olivat niin kovat, että palasin minimiannokseen ja silläkin paino putosi. Tietenkin kiinnitin ja kiinnitän huomiota syömiseeni. En syö karkkeja, suklaata, sipsejä, juo makeita limuja, mehuja jne. Wegovyn käytön aikana annoskoot pienenivät huomattavasti eivätkä ole siitä kasvaneet eikä juuri ole makeanhimoa. Satunnaisesti syön jälkiruoan, jos tarjotaan, useinmiten korvaan sen espressolla. Paino ei ole noussut.

Vierailija
336/1190 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pakko täällä kysyä seuraavaa. Onko kenelläkään tullut menkkakiertoihin häiriöitä Mounjaron aikana? Täällä oli tossa aiemmin hyvin niukat normikestoiset menkat, sitten viikko taukoa ja nyt vuotanut kaksi viikkoa päivittäin . Välillä erittäin niukasti, välillä runsaammin ja välillä siltä väliltä. Painonputoamiseen  en tässä vaiheessa usko syyksi, koska puhutaan noin 4 kg pudotuksesta 6 viikossa. Tää vähän ahdistaa myös, kun lukee muiden nopeampia pudotuksia täällä. Itsellä toki osui lääkkeen aloitus just joulua ennen, jolloin tuli tietysti syötyä vähän enemmän kuin mitä nyt viimeiseen neljään viikkoon. 

Tää paino tuntuu vaan olevan kompastuskivenä itsellä. Vaikka päivän kalorimäärät yms. pysyy matalina, niin tuntuu ettei mitään tapahdu. Tämän saman ongelman kanssa taistellut jo ilman lääkettä ja joidenkin kokeiltujen lääkkeiden kanssa. On ollut ravintovalmentajaa ja kaikkea rinnalla. Täällä on siis tällä hetkellä täysi epätoivon hetki päällä. Toivottavasti kuitenkin paino jatkaisi edes samaa hidasta tahtia alaspäin. 

Vierailija
337/1190 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pakko täällä kysyä seuraavaa. Onko kenelläkään tullut menkkakiertoihin häiriöitä Mounjaron aikana? Täällä oli tossa aiemmin hyvin niukat normikestoiset menkat, sitten viikko taukoa ja nyt vuotanut kaksi viikkoa päivittäin . Välillä erittäin niukasti, välillä runsaammin ja välillä siltä väliltä. Painonputoamiseen  en tässä vaiheessa usko syyksi, koska puhutaan noin 4 kg pudotuksesta 6 viikossa. Tää vähän ahdistaa myös, kun lukee muiden nopeampia pudotuksia täällä. Itsellä toki osui lääkkeen aloitus just joulua ennen, jolloin tuli tietysti syötyä vähän enemmän kuin mitä nyt viimeiseen neljään viikkoon. 

Tää paino tuntuu vaan olevan kompastuskivenä itsellä. Vaikka päivän kalorimäärät yms. pysyy matalina, niin tuntuu ettei mitään tapahdu. Tämän saman ongelman kanssa taistellut jo ilman lääkettä ja joidenkin kokeiltujen lääkkeiden kanssa. On ollut ravintovalmentajaa ja kaikkea rinnall

hei kommenttina yllä olevaan, niin minulla ammattilaisen apua Mounjaron käytön rinnalla ja hänen suositus on keskimäärin 0,5 kg / viikko, eli aika hidas vauhti. Painoindeksi minulla aloittaessa 33,8. Ja nyt päättymässä 7 viikko ja olen laihtunut hieman enemmän 0,7 kg/ viikko.

Menkkoja en pysty kommentoimaan, ne minulla jo historiaa. 

Vierailija
338/1190 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä Wegovyn kertalaakista lopettanut.

Kuinka kauan sinulla on lääkkeen lopettamisesta? Jos olet käyttänyt sitä1,5 vuotta, niin lopetuksesta ei varmaankaan ole kuukausia, mutta kuitenkin kiinnostaa miten kehosi on reagoinut lääkkeen lopettamiseen ja mitä muutoksia olet huomannut?

On selkää, että lääke on ainoastaan tukikeino ja isot muutokset ja valinnat on tehtävä itse, mutta kiinnostaakin ne muutokset, joista myös saa lukea. Eli onko sinulle tullut uusia mielitekoja yms. lääkkeen lopettamisen jälkeen? 

-AP

Vierailija
339/1190 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä Wegovyn kertalaakista lopettanut.

Kuinka kauan sinulla on lääkkeen lopettamisesta? Jos olet käyttänyt sitä1,5 vuotta, niin lopetuksesta ei varmaankaan ole kuukausia, mutta kuitenkin kiinnostaa miten kehosi on reagoinut lääkkeen lopettamiseen ja mitä muutoksia olet huomannut?

On selkää, että lääke on ainoastaan tukikeino ja isot muutokset ja valinnat on tehtävä itse, mutta kiinnostaakin ne muutokset, joista myös saa lukea. Eli onko sinulle tullut uusia mielitekoja yms. lääkkeen lopettamisen jälkeen? 

-AP

Minuakin kiinnostaa.

Vierailija
340/1190 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan, kunhan aina otan uuden neulan ja ruiskun. Lasipullossa on kuitenkin muovitulppa päällä minkä läpi laitan neulan ja desinfioin tulpan sekä säilytän lopun liuoksen jääkaapissa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi