Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1192)

Vierailija
401/1192 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain aloiteta kotijumppaa painoilla/kuminauhoilla n. 1h päivässä? Suunnitellusti tietyt sarjat ei tarvi tuntea kuolevansa vaan aluksi kevyemmin.

Kerro vielä minkälainen ruokavalio tähän rinnalle vai voiko mussuttaa entiseen malliin? 

Vierailija
402/1192 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko Mounjaro maksaa? Eikö ole vaikea pistää itseään?

Lue  edellinen  viesti. Kannattaa lukea myös aiempia viestejä. Ei ole vaikea pitää, kun neula on niin pieni 6mm pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1192 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavoitepainon saavuttamisesta 6 viikkoa. Samalla lääkkeen alasajo  ja viimeisetkin rippeet pitäisi olla pois elimistöstä. Ainakaan toistaiseksi ei ole tullut mitään mielihaluja tms. Tosin, vaikka rajoitin koko prosessin ajan voimakkaasti kaloreita, en ole rajoittanut mitään raaka-aineita tai  ruokia erikseen, vaan olen syönyt koko ajan mielekkäistä aterioita, mutta vähemmän. Saattaa olla, että minun kohdalla se toimiva konsepti. Olen tyytyväinen ja iloinen. Hienoa, ettei paino ole temppuillut eikä myöskään ruokahalu tai mieliteot. Pysyköön tämä tila:)

Kauanko käytit lääkettä ja minkä verran paino putosi kaikkiaan?

Käytän yksityistä lääkäriä, meillä on pitkä yhteistyö takana. Tuntee minut, painohaasteeni taustat jne.Painon pudotusyavoitteeni oli -20kg, lopulta putosi -21-21,5 kg. Aikaa meni 20 viikkoa ja 3 päivää. Alussa tippui nopeammin ja loppu kohden hidastui. Käytin 2,5 ja 5 mg annoksia.  Tosin en jäänyt ihan lääkkeen varaan vaan tein sitä paljon puhuttua elämäntapamuutosta erityisesti ruokailun annoskokojen, pureskelun jne, osalta.

Vierailija
404/1192 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaan tämän ketjun aiempiin  viesteihin lääkkeen alkuperästä. Kaikkien markkinoijien lääkevalmistaja on sama eli ei ole mitään erillistä "alkuperäistä valmistajaa", On vain yksi valmistaja ja lääkettä myy ainakin 2-3 markkinointi-/myyntiyritystä, jotka ovat sitten voineet pakata tämän saman valmistajan  saman lääkkeen erilaisiin myyntipakkauksiin, kuitenkin kaikki Suomessa nimellä Mounjaro ja kaikki tulevat samasta tehtaasta.

Vierailija
405/1192 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oma lääkäri vaikuta asiantuntevalta, niin kannattaa vaihtaa. Käynti yksityisellä lääkärillä, joka oli erikoistunut ylipainon hoitoon, maksoi 200e. Ei mielestäni mikään valtava alkuinvestointi, kun on muutenkin varautunut ostamaan mounjaroa 1-2 vuotta.

Vierailija
406/1192 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mounjarosta olemassa taulukkoa tmv. klikkien määristä, joista näkyisi monellako klikillä esim 5mg kynästä saa 2,5mg lääkettä?

Vierailija
407/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole taulukkoa, mutta minun kynän kun pyörittää loppuun, tulee 60 kliksahdusta. Eli noin 30 kohdalla saat puolet.

Vierailija
408/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi takana ja painoa pudonnut -6,8kg. Jatkan 2,5mg:llä, koska se tuntuu aivan riittävältä. Vointi muuten hyvä, paitsi olen normaalia väsyneempi. Toivottavasti sekin helpottaa, kun mennään kevättä kohti ja valo lisääntyy. Yritän myös jatkossa mennä aiemmin nukkumaan, jotta saan riittävät unet. Olen ollut vuosia väsynyt ja nukkunut huonosti, mikä on osaltaan vaikeuttanut painonhallintaa.

-Puolikas

Vierailija
409/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Puolikas, projektisi on edennyt hyvällä vauhdilla. Ihan harmittaa ettei itselle tullut mieleenkään jatkaa 2,5 mg annoksella, vaan nostin kuuliaisesti 5 mg annokseen.  Paino laskikin nopeasti n.10-11 viikkoja, jonka jälkeen tahti hidastui. Mutta sitten tuo väsymys. Alkuperin jännitin mahdollisia sivuoireita kuten ripulia, pahoinvointia jne. Niitä ei tullut, mutta kieltämättä olin väsyneempi, energiaa oli vähemmän sekä alakuloisuutta. Nämä oireet ovat helpottaneet vasta, kun lopetin lääkityksen. Päätin kuitenkin kestää sen aikaa, kun lääkettä käytin.

Miten usein seuraan painoasi? Käytkö puntarissa joka päivä? Miten tämä projekti on vaikuttanut ruokailuusi?

Tsemppiä sinun projektiisi. On mielenkiintoista lukea kokemuksia.

-AP

Vierailija
410/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjua lukematta: Voiko siis mounjaroa naksutella annoskynästä samalla tavalla kuin ozempicia?

Vierailija
411/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kukaan vastata tähän: sain ozempicia, mutta ennen kun ehdin aloittaa, tuli nikamavälilevysairauden aiheuttama hermojuuren puristustila eli on hermosärkyä, johon lääkityksenä on Pregabalin 75 mg aamuin illoin. Olin niin kipeä, etten muistanut kysyä voiko noita lääkkeitä käyttää samanaikaisesti?  

Vierailija
412/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko kukaan vastata tähän: sain ozempicia, mutta ennen kun ehdin aloittaa, tuli nikamavälilevysairauden aiheuttama hermojuuren puristustila eli on hermosärkyä, johon lääkityksenä on Pregabalin 75 mg aamuin illoin. Olin niin kipeä, etten muistanut kysyä voiko noita lääkkeitä käyttää samanaikaisesti?  

Yliopiston apteekin chatistä saa lääkeneuvontaa.

Vierailija
413/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kävin innoissani puntarilla päivittäin, nyt pari kertaa viikossa.

Aamulla useimmiten syön puuroa banaanilla ja jogurtilla. Töissä syön ihan normaalisti työpaikkaravintolassa, jopa jälkiruokaa, mutta määrällisesti vähemmän. Kotona syön monesti kasviksia, jotka lämmitän airfryerissa ja siihen kylkeen joku proteiini tai olen tehnyt keittoa useaksi päiväksi. Olen myös ostanut proteiinirahkaa välipalaksi. Kyläillessä tai työtilaisuuksissa syön sitä mitä on tarjolla ja nautin normaalit ruokajuomat.  :)

Pyrin syömään vähintään 3 kertaa päivässä jotakin, vaikka ei yhtään maistuisi, mutta ideaali olisi 5 kertaa ja monesti se toteutuukin. En pysty nukkumaan, jos syön liian vähän.

-Puolikas

Vierailija
414/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn edelleen ihan joka aamu puntarissa. Ensimmäinen aamutoimi. Hmm... jotenkin olen siihen ihan koukussa. Jostain syystä minullakin on alkanut joihinkin aamuihin tulla myös puuro, vaikka en edelleenkään ole mikään aamupala ihminen ihminen.

-AP

Vierailija
415/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounjaron alkuperäis valmistusmaa.

Orifarm on Euroopan suurin lääkkeiden rinnakkaistuoja. Hyödynnämme tavaroiden ja palveluiden liikkumisen vapautta EU:n sisämarkkinoilla ostamalla EU/ETA-maista ...

Abacus Medicine on alkuperäisten reseptilääkkeiden rinnakkaistuoja. Liiketoimintamme perustuu tuotteiden vapaaseen liikkuvuuteen EU:n sisämarkkinoilla.

Eli Lilly and Company on yhdysvaltalainen maailmanlaajuinen lääkeyhtiö. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Indianapoliksessa, Indianassa, Yhdysvalloissa. Sen tuotteita myydään noin 125 maassa ympäri maailmaa. Suomessa markkinoilla olevat valmisteet: mm. Mounjaro (tirtsepatidi).

Vierailija
416/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnakkaistuonti tarkoittaa sitä, että rinnakkaistuoja (Mounjaron kohdalla  Orifarm ja Abacus Medicine)  hankkii patentin haltijan ja lääkkeen ainoan  valmistajan (Mounjaron kohdalla Eli Lilly and Company)  valmistamaa  lääkettä ja uudelleenpakkaa ne (tässä tapauksessa Mounjaron Suomen markkinoille) 

On hyvä erottaa rinnakkaistuonnin ja rinnakkaislääkkeen ero. Rinnakkaistuonnissa on kyse täysin samasta ja saman valmistajan lääkkeestä. Rinnakkaislääke taas on lääke, jossa vastaavaa lääkettä valmistaa ei valmistaja esim. patentin raukeamisen jälkeen tai muutoin samaa vaikuttavai aineita käyttäen. Eli, Suomessa on myynnissä ainoastaan yhden valmistajan Mounjaroa. Myös kaikki tiedustelut ohjautuu El Lillylle riippumatta siitä, kuka on lääkkeen pakkaaja.

Vierailija
417/1192 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta!

Vierailija
418/1192 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistatteko sen tunteen, kun tekee mieli tuulettaa onnistumisen kokemusta, mutta samalla himmailee ja nolostuttaa, koska se ei oikein kuulu suomalaiseen kulttuuriin?  Siis ihan oikeasti - olen niin iloinen tästä kokemuksesta. Toisaalta en epäröinyt etteikä painonpudotusprojekti onnistuisi, mutta toisaalta tavoitteen lähestyessä mietitytti se, että entä jos tuleekin jokin ihmeellinen ahmimistarve niin kuin jotkut kertoivat tapahtuvan tavoitteen saavuttamisen ja lääkkeen lopettamisen jälkeen?

Kokemusasiantuntijoiden, laihdutuksen eri asiantuntijoiden ja tutkimustuloksien näkemykset jakaantuvat periaatteessa kahteen koriin, jossa toisessa jopa korostetaan sitä, että paino nousee heti ja paljon tavoitepainon saavuttamisen ja lääkityksen lopettamisen jälkeen ja toisessa korissa kerrotaan, että saavutettu paino säilyy prosessin jälkeen.  Ihan oikeasti - tuntuu niin makealta kertoa ettei ole tullut mitään mielitekoja ja keho on oikein sinut tämän rytmin kanssa.  Reilu 4,5 kk ja reilu 21 kg.  Olen aika iloinen.  Sis rosi iloinen. Nyt tavoitepainossa reilut 1,5 kk. Iloitsen.  -AP

Vierailija
419/1192 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kysyisin semmoista että onko joku käyttänyt

7,5mg annosta? Jos niin oliko pahoja haittoja, esim.turvotusta, närästystä, huomoa oloa?

Ja huomasko eroa painon putoamisen suhteen, verrattuna 5mg annokseen?

Olen käyttänyt 5mg annosta nyt kolme kuukautta ja mietin nostoa. Kiitos

Vierailija
420/1192 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi käyttää yhtaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän