Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä Wegovyn kertalaakista lopettanut.
Kuinka kauan sinulla on lääkkeen lopettamisesta? Jos olet käyttänyt sitä1,5 vuotta, niin lopetuksesta ei varmaankaan ole kuukausia, mutta kuitenkin kiinnostaa miten kehosi on reagoinut lääkkeen lopettamiseen ja mitä muutoksia olet huomannut?
On selkää, että lääke on ainoastaan tukikeino ja isot muutokset ja valinnat on tehtävä itse, mutta kiinnostaakin ne muutokset, joista myös saa lukea. Eli onko sinulle tullut uusia mielitekoja yms. lääkkeen lopettamisen jälkeen?
-AP
Minuakin kiinnostaa.
Jos henkilö on käyttänyt lääkettä 1,5 vuotta ja lopettanut heti kun on paino halutussa kohtaa, niin pitkäaikaista kokemusta lääkkeen lopettamisesta ei voi olla, koska Wegovy lääkekään ei ole ollut markkinoilla kuin 1,5
Joo, Ozempic on myös ollut markkinoilla vasta 2019 alkaen. eri
Viitasinkin tässä henkilöön, joka kertoo käyttäneensä nimenomaan Wegovyä 1,5 vuotta.
Mutta kokemuksia on varmasti henkilöillä, jotka ovat lopettaneet Ozempicin tai Wegovyn jo aiemmin (kuin 1,5 v Wegovyn ,arkkinoille tulon jälkeen). Mounjaro taisi tulla Suomeen kesäkuussa, joten en usko että käyttäjissä voi olla jo joku, joka on lopettanut lääkkeen jo syksyllä?
Mieheni käyttää, en tiedä paljonko laihtunut kiloissa, mutta vähän yli kuukauden käyttänyt ja eron huomaa ihan silmissä. Ruoka ei maistu, eikä kuulemma tule nälkä. On tosi onnellinen. Toki on ihan sikakallis.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan sinulla on lääkkeen lopettamisesta? Jos olet käyttänyt sitä1,5 vuotta, niin lopetuksesta ei varmaankaan ole kuukausia, mutta kuitenkin kiinnostaa miten kehosi on reagoinut lääkkeen lopettamiseen ja mitä muutoksia olet huomannut?
On selkää, että lääke on ainoastaan tukikeino ja isot muutokset ja valinnat on tehtävä itse, mutta kiinnostaakin ne muutokset, joista myös saa lukea. Eli onko sinulle tullut uusia mielitekoja yms. lääkkeen lopettamisen jälkeen?
-AP
Muutama kuukausi. Pidin parin-kolmen kk tauon myös laihdutukseni aikana, silloinkaan paino ei noussut.
Ei oikeastaan ole pahemmin tullut mielitekoja. Jäätelöä joskus tekee mieli, kun viime kesänä ei ollenkaan. Suon sen joskus itselleni, mutta en anna periksi eli että söisin usein. Makeaa ei tee myöskään mieli, otan iltapäiväkahvilla satunnaisesti palan tummaa suklaata. Pidän huolen siitä, että syön kunnon aamiaisen (puuroa, marjoja, kanamunaa tai banaaniletun kreikkalaisella jugurtilla, marjoilla ja saksanpähkinöillä. Lounaalla syön normaalisti, mutta HITAASTI, odotan että aivot ehtivät mukaan ja kertovat, että olen jo täynnä. illalla ei ole enää kova nälkä, puolikas annos normaalia kotiruokaa entiseen annokseen nähden. En santsaa koskaan, vaikka olisi kuinka hyvää ruokaa.
On kiva kuulla, että olet onnistunut irrottautumaan lääkkeestä melko helposti. Kävin tänään apteekissa maksamassa sinne aiemmin varalle tilaamani lääkkeet ja jätin lääkkeet sinne. Olin ajatellut pitkittää pistosvälejä entisestään ja pistää aina vain pienempiä annoksia, mutta luettuani taas loppuviikon ja viikonlopun ajan erilaisia kirjoituksia, muutin mieleni, koska jotenkin kehoni viestittää että se on valmis. Vaikea selittää.
Minulla on nyt 2 viikkoa, kun otin viimeisen n. 2mg pistoksen. Sekin oli viivästetyllä aikataululla siten, että pistoväli oli 10 pv sitä edelliseen pistokseen, jonka vaikutus on laskennallisesti nollaantunut ja viimeisenkin pistoksen lääkeaineen rippeet tulisi ollut poistunut kehostani ensi viikon puolella.
Huomaan tässä vaiheessa, että vireystasoni on hieman kohonnut ja toinen minkä huomaan on se, että vatsani ei toimi yhtä hyvin kuin Mounjaron aikana. Jostain syystä minulla on ollut niin, että Mounjaron käytön myötä vatsani toimi säännöllisemmin ja paremmin kuin normaalisti. Muutoin ei ole vielä mitään muutoksia. Mutta takana onkin nyt vasta 2 viikkoa ilman pistoksia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Minuakin kiinnostaa.
Jos henkilö on käyttänyt lääkettä 1,5 vuotta ja lopettanut heti kun on paino halutussa kohtaa, niin pitkäaikaista kokemusta lääkkeen lopettamisesta ei voi olla, koska Wegovy lääkekään ei ole ollut markkinoilla kuin 1,5
On ollut markkinoilla kauemmin muualla kuin Suomessa.
Voi hyvää päivää. On joo ollut markkinoilla muualla jo aiemmin, se kai on ihan itsestään selvää jos et ole ymmärtänyt. Mutta ko. vauva.fi osaston kirjoittaja on hankkinut sen ihan Suomesta, jos hänellä ensinkään on ollut koko lääkettä, Naiivi saa olla, mutta ei tyhmä.
Hei,
13vk takana, eka 4vk 2,5mg ja sitten 5mg. Kaikki on kwikpen. -8kg oli 12vk. Joka ollut tosi hyvä saavutus, kun ottaa huomioon millaiset lähtökohdat ollut. Mutta en lähde avaamaan enempää. Mutta on useampia lääkkeitä kipuun ja MT:hen
Ruokahalu on pysynyt kondiksessa hyvin.
Nyt huomannu/tuntenut mahalaukku alkanut vetäytymään pienemmäks.
Välillä tulee pistoksen jälkeen väsymys. Onko muilla samaa?
Tavoite on -24kg, johon vielä matkaa -16kg
Brittilääkärit varoittavat, että niitä monjeroja joutuu käyttämään koko ikänsä ja pitkän käytön sivuvaikutuksia ei vielä tiedetä.
Moni haluaa niin nopeaa painonpudotusta, että pää ei ehdi mukaan. Ainoa tapa olisi laihduttaa hitaasti ja sitten sopeutua vähän kerrassaan vähempään ruokaan. Kilon pudotus kuukaudessa onnistuu kyllä ihan pienillä korjauksilla ruokavalioon. Mutta se on kai liian vaivalloista, jos pikakeinot on parempia.
Hei sinä, jolla takana on 18 viikkoa. Tsemppiä painonhallintaprojektiisi. Eli minä olen saavuttanut tavoitteeni ja lopettanut pistämisen, samalla vireystasoni on kohonnut. Näiden lääkkeiden sivuvaikutuksista jotain tulee jollekin ja toiselle sitten taas ei. Alussa olin varautunut pahoinvointiin tms. No pahoinvointia minulle ei ollut, mutta turvotusta kyllä varsinkin ensimmäisen pistoksen jälkeen. Sen sijaan mainitsemasi väsymys kuulostaa nyt jälkikäteen tutulta. Väsymys, voimattomuus ja jopa passiivisuus kuvaavat olotilaani. Tsemppasin itseäni kovasti, koska tiesin tilan olevan väliaikainen ja niin myös kävi. Vireystaso on palautunut lääkkeen lopettamisen jälkeen.
Toinen mukava nosto kirjoituksessasi on tuo mahalaukun pienentyminen. Sen tunnistan myös ja se on asia, joka osaltaan helpottaa painonhallintaa lääkkeen poisjättämisen jälkeen. Nälän tunne ei ole samanlainen, koska vasta on pienempi ja toisaalta myös se tyytyy pienempään määrään. Luonnollisesti olen myös opetellut viimeisten kuukausien aikana syömään pieniä annoksia. Hitaasti ja santsaamatta
Tsemppiä sinulle -AP
Korjaus, edellinen viesti on kommentti sinulle, jolla takana on 13 viikkoa:)
Viestit 350 ja 351 puhuttelevat minua. Olen painonpudottaja, joka on toiminut juuri toisin. Näiden lääkkeiden historia on niin lyhyt, että eri lähteissä on erilaisia näkökulmia ja ohjeita. Onhan se tietenkin hämmentävää, kun toiset asiantuntijat kertovat, että lääke on loppuelämän ratkaisu ja toiset taas kertovat, että lääke lopetetaan kun tavoite on saavutettu. No, tuosta sitten jokainen yksilöllisesti tekee oman lääkärinsä kanssa johtopäätöksiä siitä, miten toimitaan. Lääkkeen jatkamista puoltaa se, että 80%:lla paino alkaa nousta lääkkeen lopettamisen jälkeen. Lääkkeen lopettamista taas puoltaa se, että 20% kykenee ylläpitämään saavutetun painon.
Luotan omiin tuntemuksiin vahvasti ja kuuntelen kehoni viestejä luottavaisesti. Alun perin olin suunnitellut pidempikestoista irtautumista lääkkeestä, mutta lopulta pistin tavoitepainon saavuttamisen jälkeen vain 3 kertaa pienevillä annoksilla ja pidemmillä pistosväleillä.
Viestissä 351 nostetaan esiin painon pudotuksen pitkäjänteisyyden merkitys. Se on oikeasti tärkeää, mutta sitäkään en ole kyennyt noudattamaan. Vaikka minulla oli lääke, en syönyt siten, että minulle olisi tullut kylläinen olo. Koin koko projektin nälkää ja rajoitin energiaa merkittävästi. Painoni putosi alussa vauhdikkaammin, mutta hidastui matkan varrella, mikä oli todella turhauttavaa. Lopulta painoa putosi -20,5 kg, aikaa meni runsas 20 viikkoa. Myöhemmin lähti vielä kilo.
Aloitin elokuun alussa ja luulin jo matkan varrella saavuttavani tavoitteeni marraskuun- joulukuun vaihteessa tai viimeistään joulukuun alussa. No, paino jumitti, mikä oli todella turhauttavaa. Kuitenkin joululahjaksi jouluaattona painoni oli laskenut tavoitteeseen ja on siellä myös pysynyt. Itseni tuntien tiedän, etten olisi kyennyt sitoutumaan tähän ellen olisi saanut nopeita tuloksia. Samalla aikaa on kulunut kuitenkin riittävän kauan, jotta on ehtinyt jumppaamaan oman pään kanssa. Omalta osa tuo ajatusten hallinta, kokonaisuuden tarkastelu ja ruokailutapojen määrittely ovat olleet tärkeitä. Syön asioita joista pidän, ei kiellettyjä aineita, mutta kohtuus ja annoskoot. Olen myöhemmin lukenut myös asiantuntija artikkeleita, joiden pohjalta tämäkin tapa on ok. Eli ei tässäkään ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia.
-AP
Laitoin tänään neljännen pistoksen. Kokeilen kahden nyt kahden puolikkaan annoksen jälkeen, kuinka voimakas pahoinvointi tulee nyt tällä 2,5 mg annoksella. Vielä olisi kynässä yksi 2,5mg annos jäljellä. Ajattelin ostaa seuraavaksi sen 5mg:n kynän mutta pistää siitä ainakin alkuun vain 2,5mg. Tulee rahallista säästöäkin aina paljon, mutta toki jos näyttää että tarvitsee jo isompaa annosta niin sitten siirryn siihen.
Kävin puntarilla ja meinasin vähän säikähtää, kun hyvin maltillisten syöntien jälkeen näytti kilon enemmän kuin aiemmin. Sitten muistin, että menkat tulossa ja onkin ollut nyt siihen liittyvää turvotusta. Käyn puntarilla seuraavan kerran vasta kun menkat ovat loppuneet.
Nyt ei ole tullut kovin pahaa etovaa oloa, mutta huomaa, että täyttyy aika pienestä ruoka-annoksesta. Verensokerin heilahteluihin ostin berberiinivalmistetta. En ole mittaillut sokereita, mutta olo on parempi. Närästystä ehkäistäkseni ostin somac controllia, katsotaan vaikuttaako se vielä yöllä.
MounMama
Jos on niin, että joutuu loppuelämän syömään tätä valmistetta jollakin pienellä annoksella, niin sitten se vain on niin. Olkoon se minun lääkitykseni, muita lääkkeitä ei onneksi tarvitse syödäkään. Tästäkin on kuulemma kehitteillä tablettimuotoinen valmiste mikä helpottaa lääkkeen ottamista jatkossa ja hintakin laskee koko ajan. Ottaisin minä lääkkeen johonkin muuhunkin sairauteen jos se sellaista vaatisi.
Tuntuu turhauttavalta, jos joku jolla ei ole itsellään ollut merkittäviä painonhallintaongelmia jopa vuosikymmeniä, tulee ohjeistamaan, että syöt vain vähemmän. Ihan oikeasti. Kyseessä on todella paljon monimutkaisempi asia jo ihan lihavuuteen erikoistuneiden lääkäreidenkin mielestä. Omalla kohdallani tämä lääke on todella tärkeä apukeino elämäntapamuutoksessa. Joku toinen ehkä ei tällaista apua siihen tarvitse.
MounMama
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. On joo ollut markkinoilla muualla jo aiemmin, se kai on ihan itsestään selvää jos et ole ymmärtänyt. Mutta ko. vauva.fi osaston kirjoittaja on hankkinut sen ihan Suomesta, jos hänellä ensinkään on ollut koko lääkettä, Naiivi saa olla, mutta ei tyhmä.
En ole naiivi enkä tyhmä. En asu Suomessa ja olen lääkkeeni hankkinut kotimaastani.
Olen tyytyväinen onnistuneeseen laihdutukseeni. En tiedä, miksi jotkut niin kovasti kokevat tarvetta mollata lääkkeen avulla laihduttavia? Ja hokevat samalla, että ainoa oikea tie on pysyvä elämänmuutos ja uudet ruokailutavat. Kyllä, sen allekirjoitan, mutta juuri siihen pyritään lääkkeen avullakin. Ei se ole mikään ihmelääke, joka laihduttaa tarvitsematta tehdä mitään muutoksia ruokavaliossaan. Ei se toimi niin, että pistetään piikki ja laitetaan toinen käsi sipsi-ja karkkipussiin ja toinen käsi pitelee siideripulloa. Voihan niinkin tehdä, mutta se on varma tie sivuvaikutuksiin, pahoinvointiin jne. Itseäni ainakin kuvottivat jo ajatuskin jostain rasvaisesta pizzasta, punaisesta lihasta, kermaisista jutuista jne. Ne siis jäivät pois ja ovat pysyneet poissa ruokavaliostani.
Eli toisin sanoen lääkkeen avulla saadaan ruokahalu pienemmäksi ja sen myötä mahalaukku pienenee, kuten joku täällä kirjoitti. Ja kun mahalaukku on pienempi, ei sinne mahdu enää niin paljon ruokaa. Ja monta kuukautta ilman mitään karkkeja ja siidereitä ja sipsejä on myös poistanut mieliteon niihin, tämä olotila on pysynyt lääkkeen lopettamisen jälkeenkin.
Ymmärrätkö, lääkkeen avulla on saatu aikaan elämäntapa- ja ruokavaliomuutos. Joillekin se on helpompi tehdä niin, kuin laskea päivittäin kaloreita. Miksi se on vaikea hyväksyä? Ei siihen sinun rahojasi ole käytetty.
Onpa hienoa kuulla sinusta MounMama. Mukava, kun kirjoitit. Olenkin välillä käynyt katsomassa onko sinusta kuulunut mitään. Nuo menkkajutut kyllä saa aikaan puntarissa vaikka mitä ja sitten taas kun tunnistat syöneesi vähemmän, niin paino voi kiukutella ja sahailla vähän aikaa kunnes menee alaspäin. Noin se monella toimii.
Tuohon edelliseen viestiisi en voinut muuta kuin peukuttaa. Nuo "syö vähemmän. liiku enemmän"- kommentit on niiiiiiin turhia tällaisessa keskustelussa. Kelasinkin tässä yksi päivä läpi tätä ketjua ja tein havainnoin, että ilkeämielisiä sivusta huutelijoita oli alussa enemmän ja sitten taas voivat jossain välissä lyhyesti aktivoitua, mutta mukana on myös paljon hienovaraista kannustusta. Siis ohittakaamme arvostelijat:)
Minulla on toistaiseksi edennyt ihan hyvin, vaikka olenkin jättänyt lääkkeen pois. Tosin Mounjaron aikana vatsa toimi paremmin ja se oli ehdoton etu. Ei mitään ripulia vaan siten kuin ihmisillä yleensä kuulee vatsan toimivan. Sitten mikäli jatkossa tulee esiin ettei homma etenekään ilman lääkkeen apua, niin sitten palaan askeleen taaksepäin ja tsekkaan mahdollisen pidempiaikaisen ylläpitoannoksen.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole naiivi enkä tyhmä. En asu Suomessa ja olen lääkkeeni hankkinut kotimaastani.
Olen tyytyväinen onnistuneeseen laihdutukseeni. En tiedä, miksi jotkut niin kovasti kokevat tarvetta mollata lääkkeen avulla laihduttavia? Ja hokevat samalla, että ainoa oikea tie on pysyvä elämänmuutos ja uudet ruokailutavat. Kyllä, sen allekirjoitan, mutta juuri siihen pyritään lääkkeen avullakin. Ei se ole mikään ihmelääke, joka laihduttaa tarvitsematta tehdä mitään muutoksia ruokavaliossaan. Ei se toimi niin, että pistetään piikki ja laitetaan toinen käsi sipsi-ja karkkipussiin ja toinen käsi p
Tämä on niin totta. Lääke on erinomainen apu, mutta se ei riitä vaan muutoksia on tehtävä. Näihin ketjuihin tulee aina jotain kaikki tietäviä, joilla on paras ratkaisu ja "ainoa oikea tieto". Mutta oikeasti jokainen kulkee tätä polkua hieman omalla tavallaan.
Jos ymmärsin oikein, niin olet se, joka on lopettanut lääkkeen ja ihan onnistuneesti? Kokemuksesi on niin kannustava ja antaa uskoa myös tähän omaankin lääkkeen lopettamisen jälkeiseen aikaan. En ole epäröinyt lääkkeen lopettamista, mutta kieltämättä kyllähän sitä miettii miten juuri oma keho reagoi tulevien viikkojen ja kuukausien aikana. Eihän sitä kukaan voi tietää etukäteen. Vielä ei kuitenkaan ole tullut mitään mielitekoja ja pienentynyt vatsalaukku on tyytynyt saamaansa. Tosin ei se ihan itsestään mene. Kyllä minä muistutan itseäni koko ajan rauhassa pureskelusta (mikä tehoaa oikeasti), annosten koosta ja siitä etten santsaa. Lääkkeestä on ollut minulle apua kahdella tavalla. Ensinnäkin se on saattanut vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen, mutta toisekseen se on ainakin vaikuttanut motivaatioon. Lääke on niin kallis että on vain jotenkin jaksanut sinnitellä pitkäaikaisten muutosten sisäistämisessä. Ja kaikki kokemukseni kiinnostaa kovasti. Se myös kannustaa omaa projeksti, joten kiitos kun jaat tuon kokemuksen.
-AP
Siis sinun kokemukseSI kiinnostaa (ei kokemukseni:)). Innostuneena tuli kirjoitettua väärin:)......
Jos henkilö on käyttänyt lääkettä 1,5 vuotta ja lopettanut heti kun on paino halutussa kohtaa, niin pitkäaikaista kokemusta lääkkeen lopettamisesta ei voi olla, koska Wegovy lääkekään ei ole ollut markkinoilla kuin 1,5 vuotta jos sitäkään. Että silleen.