Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1192)
Jyväskylässä on melkein aina apteekissa, jos ei ole niin kun tilaa niin seuraavana aamuna saa
Tavoitepainon saavuttamisesta 6 viikkoa. Samalla lääkkeen alasajo ja viimeisetkin rippeet pitäisi olla pois elimistöstä. Ainakaan toistaiseksi ei ole tullut mitään mielihaluja tms. Tosin, vaikka rajoitin koko prosessin ajan voimakkaasti kaloreita, en ole rajoittanut mitään raaka-aineita tai ruokia erikseen, vaan olen syönyt koko ajan mielekkäistä aterioita, mutta vähemmän. Saattaa olla, että minun kohdalla se toimiva konsepti. Olen tyytyväinen ja iloinen. Hienoa, ettei paino ole temppuillut eikä myöskään ruokahalu tai mieliteot. Pysyköön tämä tila:)
Edellisen viestin terveiset siis ketjun aloittajalta. -AP
Onnea AP!!!! Hienoa! Varmasti upea tunne, onnistumisen ilo ja kevyt olo.
Samoin kuin sinä AP, olen pienentänyt annoksia. Jouluna söin jopa suosikkikakkuani, jäätelöä ja jouluisia jälkiruokia. Toki sen jälkeen olen pitäytynyt suurimmaksi osaksi sokerista ja alkoholista. Toki ei ole tehnyt mielikään.
Hotelli viikonlopusta selvisin, mutta.... Urheilimme tavallista enemmän. Vaikka söin tuhdin aamupalan, lounaan ja päivällisen, se ei riittänyt. Verensokeri alkoi laskea sulkapallo treenin jälkeen. Otin hunajaa, mutta sekään ei meinannut ehtiä nostamaan verensokereita tarpeeksi ennen päivällistä. Tuli oksettava ja heikko olo. Viime aikoina olen huomannut, että jos ruokailujen välille jää liian pitkä väli, verensokerini laskee ja tulee heikko ja oksettava olo. Kotona olen ottanut 2-3 Fazerin suklaa paperikarkkeja, joilla pärjään ruokaan saakka. Aiemmin itsehillintäni ei pystynyt lopettamaan 2 suklaaseen, nyt se onnistuu. Paino oli juuri sama kuin perjantaiaamuna lähtiessä. Joten loppu hyvin, kaikki hyvin. Viimeisen viikon aikana paino putosi jälleen tasan 1 kg. Nyt palasin takaisin kwikpen 2,5 mg. Tavoitteeseen matkaa 1,5 kg.
60+
60+
Sulla mennyt hyvin.
Kuinka kauan olet käyttänyt mounjaroa ja paljonko paino tuona aikana pudonnut?
Niin stemppaavaa lukea teidän juttuja, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Onnea AP!!!! Hienoa! Varmasti upea tunne, onnistumisen ilo ja kevyt olo.
Samoin kuin sinä AP, olen pienentänyt annoksia. Jouluna söin jopa suosikkikakkuani, jäätelöä ja jouluisia jälkiruokia. Toki sen jälkeen olen pitäytynyt suurimmaksi osaksi sokerista ja alkoholista. Toki ei ole tehnyt mielikään.
Hotelli viikonlopusta selvisin, mutta.... Urheilimme tavallista enemmän. Vaikka söin tuhdin aamupalan, lounaan ja päivällisen, se ei riittänyt. Verensokeri alkoi laskea sulkapallo treenin jälkeen. Otin hunajaa, mutta sekään ei meinannut ehtiä nostamaan verensokereita tarpeeksi ennen päivällistä. Tuli oksettava ja heikko olo. Viime aikoina olen huomannut, että jos ruokailujen välille jää liian pitkä väli, verensokerini laskee ja tulee heikko ja oksettava olo. Kotona olen ottanut 2-3 Fazerin suklaa paperikarkkeja, joilla pärjään ruokaan saakka. Aiemmin itsehillintäni
Kiitos, Kylläpä tuuletus tuntuu kivalta. Vaikka yleensä vähättelen kaikkia onnistumisia, niin nyt kyllä tuntuu kivalta.
Ja hienoa 60+, sinulla on edennyt tosi nopeasti. Jatkoitko lääkitystä, vaikka lääkäri mietti että jos et kuitenkaan pudottaisi painoa:) Tuo viikonlopun/viikonloppujen poikkeava ateriointi ja sen jälkeinen paluu toisenlaiseen moodiin tuntuu tutulta. Joskus ihan hirvitti, että tuli syötyä hieman enemmän, mutta... oikeasti olen syönyt noina viikonloppuina ihan normaalisti ja tinkinyt muina ajankohtina. Niin se menee, että kokonaisuus ratkaise, Jos kukaan muu ei usko meihin, niin tsempataan me täällä toisiamme,
Kokemukseni lääkkeen alasajosta on yksilöllinen, mutta siitä voi olla jollekin hyötyä arvioidessaan omaa prosessiaan. Ohitettuani tavoitteen venytin seuraavaa lääkeannosta yhdellä ekstra päivällä. Annos olisi muutenkin ollut jo 2 pv tavoitepainon ohittamisesta. Samoin seuraava annos oli taas 8 -10pv edellisestä ja annos laski edelleen. Tuolloin tunsin yllättävää nälkää, mietinkin että käykö niin että tulee se peloteltu nälkä, mutta ei. Pistin pidennetyllä välillä viimeisen pienemmän annoksen, joka on jo poistunut elimistöstäni, eikä nälän tunnetta ole tullut. Tunnistan kun tarvitsen energiaa, mutta minulla ei ole SITÄ nälkää, jonka painonsa kanssa kamppailevat tunnistavat. Energiatasoni on noussut, mutta se ei ehkä kokonaan ole alentuneen painon ansioita. Saattaa olla, että mounjaro vaikutti mielialaani hieman negatiivisesti ja energiaa laskevasti. Tästä en ole silti varma, koska tietty vaitonaisuus voi liittyä myös syksyyn sinällään. Tähän ei ole yhtä totuutta, mutta luulen silti että lääke tai kokemus siitä sai minusta normaalia apaattisemman ja nyt kun lääke on poistunut minusta.. olen taas minä. No, kukaan ei voi tietää varmasti.
Kiitos kannustuksesta.
Alotin Mounjaron käytön 12 viikkoa sitten ja painoa on pudonnut lääkkeen aikana 11 kg.Sitä ennen pyöräilin kiihtyvällä tahdilla heinäkuun alusta lähtien n 15-20 km / pv. Siinä sivussa putosi painoa 5kg, kunnes pyöräily päättyi äkkiä. Pyöräilyn päättyminen harmitti ja päätin kokeilla lääkehoitoa. Onneksi kokeilin.
Päätin jatkaa pistämistä 1-2 pv myöhässä jo 2 viimeisen pistoksen aikana. Toivottavasti tuo 2,5 mg annos riittää pudottamaan tuon lopun 1,5 kg. Mielessäni suunnittelin, että voisin lopettaa tähän viimeiseen kwikpen kynään, jonka siis aloitin tänään. Mutta uskon, että voisin sen jälkeen ostaa niitä injektioliuoksia ja pienentää niiden avulla annosta ja viivästyttää pistämistä, että saan yhtä onnistuneen lopetuksen kuin sinä AP. Toki en ole koskaan kokeillut vetää lääkettä ampullista, mutta ehkäpä apteekissa neuvotaan.
60+
Hei 60+
Tällä hetkellä lääkkeen lopetus tuntuu todellakin onnistuneen, mutta tulevat kuukaudet näyttävät mitä tapahtuu. Eli kyllähän minä edelleen olen ihan vaiheessa, vaikka tällä hetkellä kaikki näyttääkin etenevän varsin mallikkaasti ja ilman haasteita.
Minun oli alun perin tarkoitus ajaa lääke alas yhä pienenevin annoksin ja yhä pidemmin välein, mutta lopulta pistin vain 3 kertaa tuolla systeemillä. Tuli vain jotenkin sellainen tunne/kokemus, että en tarvitse enempää. Toisaalta pelkäsin, että jos irrottaudun liian aikaisin. Toisaalta pelkäsin, että jos jätän itseni lääkekoukkuun vaikka ei enää tarvitsísi lääkettä oikeasti. Lopulta tunne ratkaisi lopettamispäätöksen yhden vuorokauden aikana. Luin kyllä tosi paljon kaikkea ja lopulta yksi teksti siitä, että injektio poistuu joka tapauksessa hitaasti, sai aikaan lopullisen ratkaisun lääkkeen lopettamisesta. Olin jo pienentänyt annosta muutenkin asteittain eikä ylläpitoannoksenikaan ei ollut suuren suuri - 5 mg.
Nyt aamupaino vaihtelee 67,3- 68 kg välillä. Lähtöpainoni oli 88,8 kg. Aikaa meni 20 viikkoa ja 3 pv.
Tsemppiä meille kaikille -AP
Paljonko pitää olla ylipainoa, että saa laihdutuslääkkeen? Voiko saada pienelläkin ylipainolla, jos on riskitekijöitä kuten kohonnut paastosokeri?
En osaa sanoa paastosokerin vaikutuksesta, mutta BMI 30 tai BMI 27 ovat sellaisia, jolloin lääke on perusteltu ja se voidaan määrätä. Minua ei ainakaan puntaroitu, joten uskon että lääkkeen kyllä saa, jos kokee sen tarvitsevansa.
Virallinen ohje on kai, että ylipainoon yli 30BMI, mutta uskon, että saa alle tuonkin etenkin, jos on aihetta pelätä ylipainpainon tulevaisuudessa aiheuttavan sairauksia.
Miten te muut saatte esimerkiksi tätä Mounjaroa ja paljonko maksaa kuukausiannos?
Olen Terveystalolta pyytänyt apua, että saisin tehokkaampaa ja minulle sopivampaa lääkettä kuin tuo Saxenda (mulla närästää tosi voimakkaasti) esim Ozempicia tai Wegovyä. Tuntuu, etteivät halua kirjoittaa reseptiä, vaikka ylipainoa 35-40 kg järjetöntä. Tuntuu, että kaikki muut saavat noita helposti. Saxenda myös tosi rasittava, kun pitää pistää joka päivä. Apua ei saa, vaikka kuinka pyytää ja on korkea verenpaine.
Mounjaro maksaa tällä hetkellä 2,5 ja 5 mg annoksilla n, 37 eur viikko. Hinta muuttuu kuukausittain. Mitä isompi annos, sitä enemmän maksaa, mutta pienet annokset toimii valtaosalla hyvin ja lääkkeestä irrottautuminen on helpompaa,
Tullessaan Suomeen viime kesänä, hinta oli 116 eur/viikko. Hinta päivittyy 1-2 kertaa kuukaudessa eli 15. päivä ja /tai kuun viimeinen/ensimmäinen päivä. Liuos on toistaiseksi ollut edullisempi kuin kwikpen. Tosin toiset annostelevat kwikpeniä hieman ohjeesta poiketen ja pidentävät näin kynän käyttöaikaa, jolloin kerta annoksen hinta tulee edullisemmaksi kuin ohjeen mukaan käyttäen. Eli monenlaisia variaatioita löytyy.
Itse olen käyttänyt vain alkuperäisvalmistetta, eli Lilly ja kwikpen kynää, jossa on aina4 viikon annokset valmiina.
Tällä hetkellä esitäytetty 2,5 mg (4 annosta) kwikpenin hinta 220 €. 5 mg kwikpenin (4 annosta) maksaa 293 €.
Katsoin myös liuoksien hinnat jotka on tuotu muista Euroopan maista 2,5 mg 40 €/ annos. Ja 5 mg kerta-annos on 42 €. Toki nuo pitää kertoa 4:llä, että saat 4 viikon hinnan.
Joku kyseli mistä lääkkeitä saa. Itse kävin yksityisellä lääkäriasemalla endokrinologilla. Hän kirjoitti kahta eri vahvuutta 2,5 mg ja 5 mg puolen vuoden annokset kerralla.
Luin, että suositus painoindeksi on vähintään 30, mutta jos on muita liitännäissairauksia, suositellaan Mounjaroa myös heille painoindeksin ollessa 27.
Paljonko Mounjaro maksaa? Eikö ole vaikea pistää itseään?
Vierailija kirjoitti:
Tavoitepainon saavuttamisesta 6 viikkoa. Samalla lääkkeen alasajo ja viimeisetkin rippeet pitäisi olla pois elimistöstä. Ainakaan toistaiseksi ei ole tullut mitään mielihaluja tms. Tosin, vaikka rajoitin koko prosessin ajan voimakkaasti kaloreita, en ole rajoittanut mitään raaka-aineita tai ruokia erikseen, vaan olen syönyt koko ajan mielekkäistä aterioita, mutta vähemmän. Saattaa olla, että minun kohdalla se toimiva konsepti. Olen tyytyväinen ja iloinen. Hienoa, ettei paino ole temppuillut eikä myöskään ruokahalu tai mieliteot. Pysyköön tämä tila:)
Kävitkö yksityisellä vai mistä sait reseptin?
Vierailija kirjoitti:
Kauanko käytit lääkettä ja minkä verran paino putosi kaikkiaan?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pitää olla ylipainoa, että saa laihdutuslääkkeen? Voiko saada pienelläkin ylipainolla, jos on riskitekijöitä kuten kohonnut paastosokeri?
Olen sairaalloisen ylipainoinen enkä ole saanut lääkitystä terveyskeskuksesta tai työterveyslääkäriltä. Terveyskeskuksessa en saanut edes aikaa lääkärille, sh kehotti käyttämään ateriankorvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Virallinen ohje on kai, että ylipainoon yli 30BMI, mutta uskon, että saa alle tuonkin etenkin, jos on aihetta pelätä ylipainpainon tulevaisuudessa aiheuttavan sairauksia.
Minulla painoondeksi on melkein 40 enkä siitä huolimatta saanut lääkitystä.
Onkohan Mounjaroa miten hyvin saatavilla? Kuinka nopeasti on saapunut omaan apteekkiin?
Pääkaupunkiseudulla ainakin löytyy aina apteekista. Joku taisi mainita, että odotusaika voi olla 1 vrk.