Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1185)

Vierailija
201/1185 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihtumiseen ole olemassa mitään terveydelle vaarattomia poppaskonsteja ja ihmelääkettä. Painonpudotuksessa kaikki lähtee siitä missä lihominenkin eli ruokavaliosta ja ruokarytmistä. Ruokatottumukset pitää muuttaa lopullisesti terveellisempään suuntaan, koska muutoin paino tulee korkojen kanssa takaisin kun kuurin tai lääkkeen lopettaa. 

Laihduttamisen ao on ymmärtää miten elimistö toimii. Ensimmäinen seikka koskee syömäsi ruuan laatua eli onko se hiilihydraattia, proteiinia vai rasvaa. Kun syöt jotain hiilihydraattipitoista oli se sitten leipää, puuroa, maitoa tms. saat elimistöösi sokeria. Tämän sokerin elimistö käsittelee insuliinin avulla (insuliini määrittelee sen mitä elimistö energialla tekee). Kun insuliinin määrä elimistössä kasvaa tämän tarpeen seurauksena, ei elimistö kykenee polttamaan rasvaa. Kun syömäsi hiilihydraatin määrä pysyy matalana (syömällä hitaita hiilihydraatteja) tai puuttuu kokonaan (syömällä pelkkää proteiinia ja rasvaa) elimistösi voi keskittyä rasvan polttoon. 

Toinen tärkeä seikka paino pudotuksessa koskee ateriarytmiä. Ihmisen tulisi syödä paljon harvemmin kuin mitä ravintosuosituksissa annetaan ymmärtää. Hyvä rytmi on enintään 3 ateriaa päivässä ja mielellään 12-16h paasto joka yö. Välillä on myös tarpeen vetää pitempiä paastoja kestoltaan 36h (tämän ajan jälkeen paaston hyödyt alkavat vähenemään, vaikka toki laihdut edelleen).Tämä paaston hyöty perustuu siihen, että paaston aikana elimistön insuliinitasot pysyvät matalana, jolloin rasva palaa. Toki paastolla on todella paljon terveyshyötyjä, mutta nämä nyt laihduttamisen näkökulmasta.  Lisäksi mikäli sinulle on kertynyt paljonkin liikakiloja (erityisesti viskeraalinen rasva) kertoo se metabolisesta oireyhtymästä eli toisinsanoen hyperinsulinemiasta. Tämä tarkoittaa, että elimistöösi on kehittynyt insuliiniresistenssi, jolloin insuliinitasot ovat korkealla syömisestäsi riippumatta. Tähän parannuksena on juurikin paasto, jolloin elimistö pikkuhiljaa toipuu insuliiniresistenssistään. Ymmärrätte nyt varmaan miten hassua on, että metabolisen oireyhtymään kuuluvaa kakkostyypin diabetestä hoidetaan pistämällä elimistöön lisää insuliinia, vaikka koko ongelma johtuu juurikin siitä, että elimistössä on jatkuvasti liikaa insuliinia!

Mainitsenpa sitten vielä liikunnasta kun usein kuulee, että sillä tekisi ihmeitä laihtumisen suhteen vaikkei ruokailutottumuksiaan muuttaisi. Liikunta toki parantaa aineenvaihduntaa ja kehittää lihaksia. Lihakset taasen kuluttavat enemmän energiaa, muttei liikuntaa siis yksinään riitä, vaan tärkeämpää on ymmärtää insuliinin keskeinen merkitys aineenvaihdunnassa.  

Aiheesta lisää mm. erityisesti rasvasoluun  tutkimuksissaan  keskittyvän molekyylibiologian professorin Ben Bikmanin materiaaleissa (löytyy YouTubesta: Why we get sick: The role of metabolism in health) Hän myös tarkastellee tutkimuksissaan laihdutuslääkkeitä eikä tämä ole kovin mukavaa kuultavaa, joten kannattaa tsekata.

Vierailija
202/1185 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsempa vielä aikaisempaan litaniaani insuliinista vielä tästä, että miksi laihtuminen tuntuu tyssäävän jossain välissä. Tähän siis auttaa se, että kun laihduttaessasi syöt vähemmän kuin kulutat pidät tästä välillä säännöllisesti taukoa ja syöt energiantarpeesi verran, jolloin siis et liho etkä myöskään laihdu. Esimerkiksi itse pidän taukoa laihdutuksesta aina kuukautisten aikaan. Tämä perustuu siihen, että elimistö tottuu tähän liian vähään energiamäärän, jolloin siitä tulee elimistölle uusi normi. Mikäli et pidä välillä näitä taukoja painonpudotuksessa tulee juuri tästä johtuen paino rytinällä takaisin kun alat taas syödä ns. normaalin kulutuksesi verran. Toki on tärkeää muistaa, että laihtuessa myös energiantarpeesi luonnollisesti vähenee suhteessa lähtötilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1185 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Joulua kaikille! 

Aloituksestani on nyt 20 viikkoa ja 5 päivää. Eilisen aamupunnituksessa aamupaino oli 69,3kg. Paino on nyt pudonnut -19,5 kg. Se on vain 0,5kg tavoitteeseen :) Aika hurjaa ja ihanaa. Tiedän tietysti, että 500g on vielä työn takana ja tiedän senkin, että tavoitteen saavuttaminen ei ole ainoastaan yhden päivän punnituksen tulos. Omalla kohdalla se, että paino olisi joka aamu suht samoissa vie n 3-4 viikkoa. 

Tämän aamun punnitusta en voinut tehdä, koska vietin aatonaatto iltaa ja jouluaattoa kodin ulkopuolella. Aattopäivä tapahtumineen oli todella mukava ja tähän viestiketjuun merkittävää on myös se, että joululounas oli maittava. Se kuuluu asiaan. Saavuttuani kotiin  mietin, että tohtiikohan mitata iltapainoa, kun kuitenkin noustu joulupöydästä ja iltapainokin on aika iltapaino päivästä riippuen. No, iltapaino on nyt 69,3 kg  eli sama kuin eilisen aamupaino. Innostavaa, tämä tarkoittaa sitä, että nyt ollaan taas etenemisvaiheessa.  Tässä vaiheessa huomaan selkeästi painon junnausvaiheiden pidentyneen, mutta jos jaksaa sen yli, niin sitten taas tapahtuukin jonain viikkona paljon ja nopeasti. Mukavia jouluhetkiä.

Vierailija
204/1185 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Sinulle nimetön kannustajani. Tukesi on todella tärkeää. Huomaan jokaisen plussasi ja niitä tulee hyvä mieli.

Vierailija
205/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaninpäivä. Aloituksesta 21 viikkoa. Eilinen aamupaino on oli yllätys, 68,3 kg (-20,5 kg, BMI 24,2). Tavoite -20 kg on siis saavutettu vähän niin kuin joululahjaksi. Mukava tunne.

Nyt alkaa erilainen vaihe tässä elämäntapamuutoksessa. Ensin painon tasaaminen (n. 68,5-70 kg) ja lopulta ylläpitäminen (n.68-73 kg). Aloitan tänään myös mounjaron alasajon. Käytännössä se ei tarkoita mitään dramaattista.  Aion pistää tänään normaalin 5 mg, samoin ensi viikolla. Sen jälkeen pudotan annoksen 2,5 mg, mikäli tämä painon tasaaminen lähtee toteutumaan hyvin. Se on oma prosessinsa, koska olen rajoittanut tietoisesti kaloreita runsaasti, joten minun on samalla toteutettava kehoa kalorimäärään, joka on sopiva tämän painon ylläpitoon. Testaamalla opin. 

Pitkämielisyyttä, motivaatiota ja sitoutumista tämä on vaatinut. Välillä oli myös turnausväsymystä, mutta jotenkin onnistuin rämpimään sen vaiheen läpi. Tämän viestiketsin kannustavilla kommenteilla on ollut osaltaan merkittävä rooli onnistumisessani.  Kiitos siis kaikille myötäeläneille ja kannustaneille sekä tsemppiä kaikille, jotka ovat matkalla omaan tavoitteeseensa.

Vierailija
206/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ->

Koska minulle on tarvittavat 5 mg:n annokset jo hankittuna, tarkistin mielenkiinnosta mikä 2,5 mg:n hinta tällä hetkellä on. Aloittaessani elokuun alussa, viikon annoksen hinta oli 114 eur, nyt viikon annoksen hinta on n. 39 eur. Eli hinta on pudonnut merkittävästi ja todennäköisesti hinta laskee taas kuun vaihtuessa.

Mukavaa, että lääkkeen hinta tuntuu laskevan ihan joka kuukausi lääkkeiden hintojen tarkistuksessa. Silti minua ei kaduta  hetkeäkään, että aloitin lääkityksen sinä vaiheessa kun se oli vielä kalleimmillaan.

Vierailija
207/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laihtumiseen ole olemassa mitään terveydelle vaarattomia poppaskonsteja ja ihmelääkettä. Painonpudotuksessa kaikki lähtee siitä missä lihominenkin eli ruokavaliosta ja ruokarytmistä. Ruokatottumukset pitää muuttaa lopullisesti terveellisempään suuntaan, koska muutoin paino tulee korkojen kanssa takaisin kun kuurin tai lääkkeen lopettaa. 

Laihduttamisen ao on ymmärtää miten elimistö toimii. Ensimmäinen seikka koskee syömäsi ruuan laatua eli onko se hiilihydraattia, proteiinia vai rasvaa. Kun syöt jotain hiilihydraattipitoista oli se sitten leipää, puuroa, maitoa tms. saat elimistöösi sokeria. Tämän sokerin elimistö käsittelee insuliinin avulla (insuliini määrittelee sen mitä elimistö energialla tekee). Kun insuliinin määrä elimistössä kasvaa tämän tarpeen seurauksena, ei elimistö kykenee polttamaan rasvaa. Kun syömäsi hiilihydraatin määrä pysyy matalana (syömällä hitaita hiilihydraatteja) tai puuttuu kokonaan (syöm

Omalla kohdalla ongelma on selkeästi ollut kylläisyyshormonin puutos, jonka laihdutuslääke korjasi. Ruokavaliossa ei ole ollut mitään vialla, keho on vain jatkuvasti halunnut lisää ravintoa ja sitä on sitten tullut syötyä reilusti yli tarpeen. Luultavasti en voi koskaan lopettaa kyseisen lääkkeen syöntiä, mutta näillä mennään sitten.

Vierailija
208/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, että olet saavuttanut tavoitteesi! Mietin, onko viisasta säilyttää kuitenkin lääkkeen käyttö vaikka minimiannoksella, että vaikutus painon pysyvyyteen säilyy, vai aiotko jättää sen kokonaan pois saatuasi määrän vähennettyä takaisin alkuun?

Olen se tuolla vähän aiemmin kirjoittanut ja inspiroiduin tästä ketjusta jatkamaan Saxendaa (resepti oli vielä voimassa) ja ajattelin pitää nyt matalalla tasolla ja välttää nostamista, jos se auttaisi sellaisena painon ylläpitävänä toimena. Vaikutus tuntui taas heti, ja nyt en kiirehdi annoksen nostamisen kanssa, koska minulla suurempi annos aiheutti huonovointisuutta, pieni annos taas ei tuonut mitään sivuoireita. Katsotaan, pääsisinkö pikkuhiljaa takaisin lähemmäs tavoitetta.

Vierailija
209/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos "Saxenda" :)

Tavoitteeni on lopettaa Mounjaro ns. viiveellä. Eli edelleen 2 (max 3) kertaa 5 mg, josta siirryn 2,5 mg annokseen . Ensin viikon välein, siten hieman pidennetyllä välillä, kunnes lopetan lääkkeen kokonaan ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Tiedän, että tutkimusten mukaan vain 15-20% onnistuu pitämään saavutetun painon lääkkeen lopettamisen jälkeen, mutta jos käy niin ettei onnistu, jatkan ylläpitohoitoa. Minulla on kuitenkin kova luotto onnistumiseeni.

Painoni nousi suht nopeasti tapahtuman x seurauksena, joten toivon, että kehollani on muistijälki siitä, miten eletään "tämän painoisena". Lääke on pohjimmiltaan vain ja ainoastaan ollut tukitoimi, jonka avulla omia tottumuksia on rukattu ja laitettu  ruotuun. Painoni olisi joka tapauksessa laskenut tekemilläni toimilla, uudelleen järjestelyillä ja valinnoilla, joita olen viime kuukausien aikana tehnyt, mutta lääke  on tuonut projektiin ehdottomasti onnistumisen  edellytyksiä ja sitouttanut minua olemaan lipsumatta. Uskon, että mounjaro on taittanut alun suurimmat kiusaukset ja toisaalta taas lääkkeen merkittävä hinta on motivoinut minua työstämään asioita,  joita painonhallintaan kiistatta liittyy.

Vierailija
210/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä! Myös minun kohdallani paino nousi nopeasti sen 20kg kilpirauhassairauden takia, aiemmin olin koko ikäni ollut normaalipainoinen enkä ollut laihduttanut. Oli vaikea lähteä pudottamaan painoa kun elintavat olivat jo ennestään hyvät eikä sellaista korjattavaa kuin laihdutusohjeissa tavallisesti annetaan, ollut lainkaan. En saanut tuloksia liikunnalla ja syömisellä, vaikka yritinkin alkuun. Nukkumisen tehostaminen auttoi vähän, muttei riittävästi. Lääke sitten auttoi nipistämään annoskokoa entisestään ja mikä parasta, vei makeanhimon, niin ei tullut myöskään mielitekoja.

Olisin odottanut, että keho olisi pysynyt paremmin "alkuperäisessä" muodossaan sen jälkeen, kun ylimääräisistä kiloista olisi päästy, mutta kyllä se tosiaan silti lähti pikkuhiljaa hiipimään ylöspäin lääkkeen lopetuksen jälkeen. Siksi mietin tätä sinunkin tilanteesi kohdalla.

Tsemppiä loppuvaiheeseen siis! Tätä ketjua on ollut kiinnostavaa seurata.

Vierailija
211/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla ongelma on selkeästi ollut kylläisyyshormonin puutos, jonka laihdutuslääke korjasi. Ruokavaliossa ei ole ollut mitään vialla, keho on vain jatkuvasti halunnut lisää ravintoa ja sitä on sitten tullut syötyä reilusti yli tarpeen. Luultavasti en voi koskaan lopettaa kyseisen lääkkeen syöntiä, mutta näillä mennään sitten.

Aloittaja->

Tsemppiä sinulle ja hienoa, että olet  löytänyt ratkaisun. Tämän ketjun myötä olen huomannut, että näihin ketjuihin kirjoitetaan mielenkiintoisia omia kokemuksia ja kannustetaan toisia, mutta sitten taas tulee julistavia "ainoa totuuden" tietäjien paatoksia, jotka syyllistävät ja ylenkatsovat muiden kokemuksia ja kokevat omaavansa ainoan oikean tiedon. Se huomaisin nopeasti, että niihin paatoksiin on aivan turha kuluttaa omaa aikaansa. Tuo annoskoon karkaaminen lienee  meillä aika monella  se yksi  merkittävä osatekijä painon nousussa. Tunnistan sen ehdottomasti myös minun akilleen kantapääkseni.  Melko pienillä eroilla (annoskoossa) on pitkällä aikavälillä  iso vaikutus puntarin lukemiin.

Vierailija
212/1185 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloisttaja -> Vaikka olenkin nyt täynnä luottamusta siihen, että lääkkeestä luopuminen onnistuu moitteetta 3 kuukauden aikaikkunassa, niin on mahdollista että olen liian optimistinen. Sitten ei auta kuin arvioida asiaa uudelleen. Tulen joka tapauksessa jatkamaan tilannepäivityksiä, koska osaltaan tämä ketju ja tänne kirjoittaminen auttaa minua etenemisessäni. Enpä olisi uskonut miten iso merkitys asioiden kirjoittamisella oikeasti on. Tämä on toiminut minulla.

Vierailija
213/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitepainon saavuttamiseen kului 20 vkoa 5 päivää. Käytännössä siis lähes 21 viikkoa. Vaikka olin jo vakuuttunut, että paino vain junnailee eikä edistymistä tapahdu, niin onhan se aika helppo laskea, että paino putosi lopulta kuitenkin noin 1 kg/viikko. Se on ihan paljon pitkällä aikavälillä. Painon putoaminen tosin jakaantui siten, että alussa tippui nopeammin ja vauhti hidastui loppua kohti.

Nyt minulla on edessä vuoden projekti. Aion punnita itseni joka aamu. Harmittaa, kun en tallentanut asiantuntija-artikkelia, jossa oli kirjoitettu painon pudotuksesta ja ensimmäisen vuoden merkityksestä saavutetun painon vakiinnuttamisessa. Siinä oli hyvin kuvattu kehon sopeutuminen ja fysiologiset muutokset, joita vuoden aikana tapahtuu. Seuraavan vuoden tavoitteena on siis estää painon hiipiminen ylöspäin ja opettaa keho tähän tilaan missä se nyt on.

Ravinnon osalta haasteeni ei ole ollut napostelu, kasvisten puute, herkut tms. Haasteeni on ollut liian isot annoskoot, mikä on osin opittua aiemmilta aktiiviurheiluajoilta, mutta osin myös nautinnonhakua. Mutta en enää aktiiviurheile, olen ihan tavallinen ulkoilija ja se ei paljon lisäenergiaa edellytä.

Juuri nyt tuntuu siltä, että jos olen näin sinnikkäästi jaksanut 5 kk, niin eiköhän tuo 12 kk hoidu myös.

Vierailija
214/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monjaro on ihana ihmelääke. Unohtakaa kaikki höpötykset siitä, että pitäisi rajoittaa syömistään. Monjaro hoitaa asian. Ei vain ole ruokahalua ja paino tippuu ihan itsestään. Mulla oli10 viikkoa sitten painoa 77 kg ja olen pieni tappi 157 cm. Nyt 27.12.2024 painan 68,5 kg eli painoa on pudonnut 8,5 kg. Vielä 10-12 viikkoa ja painoni on 60 kg, joka on painoideksin mukaan normaalipainoni yläraja. Suosittelen lämpimästi. Ei mahdottomia sivuvaikutuksia. Olen jojo-laihduttanut koko ikäni ja syytellyt itseäni laiskaksi, saamattomaksi paskaksi. Ja nyt tämä ihme! Soisin kaikille tämän, toki on kallista. 

Vierailija
215/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,ei sitä kalorikulutusta voi laskea vaakalukemasta vaan rasvattomasta painosta joka on jojolaihdutustesi jälkeen aivan muuta kuin kuvittelet.Ei siihen lääkkeitä tarvita.

Vierailija
216/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpötihöpöti. Käykö kateeksi?

Vierailija
217/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monjaro on ihana ihmelääke. Unohtakaa kaikki höpötykset siitä, että pitäisi rajoittaa syömistään. Monjaro hoitaa asian. Ei vain ole ruokahalua ja paino tippuu ihan itsestään. Mulla oli10 viikkoa sitten painoa 77 kg ja olen pieni tappi 157 cm. Nyt 27.12.2024 painan 68,5 kg eli painoa on pudonnut 8,5 kg. Vielä 10-12 viikkoa ja painoni on 60 kg, joka on painoideksin mukaan normaalipainoni yläraja. Suosittelen lämpimästi. Ei mahdottomia sivuvaikutuksia. Olen jojo-laihduttanut koko ikäni ja syytellyt itseäni laiskaksi, saamattomaksi paskaksi. Ja nyt tämä ihme! Soisin kaikille tämän, toki on kallista. 

Aloittaja->  Heh, kuulun sitten juuri noihin "höpöttäjiin". Eli lääke on  elämänhallinnan tukitoimena eikä lääke lääkkeenä. Olen tehnyt paljon tietoisia valintoja, rajoittanut,  pinnistellyt kieltäytymisten  kanssa, laskenut kaloreita, valmistellut aikaa kilotavoitteen saavuttamisen jälkeen, suunnitellut ajan lääkkeen alasajoprosessin  jne.  Mutta uskon kuitenkin, että onnistuneeseen tavoitteeseen  pääsyyn on monta  polkua eikä yhtä ainutta oikeaa tapaa kukaan voi julistaa. Joten onnittelut hienosta edistymisestä ja tsemppiä sinulle viimeisten 8.5 kg:n pudottamiseen.

Vierailija
218/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpötihöpöti. Käykö kateeksi?

Ai kateeksi norsuja jotka ei voi olla syömättä kellon ympäri?

Vierailija
219/1185 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi aiheessa vain se onnistuuko kukaan lopulta pysymään tavoitepainossaan laihdutuslääkkeen jälkeen. Kun se on niin harvinaista. Itsekin harkitsen lääkettä, mutta sivuvaikutukset mietityttävät. 

Vierailija
220/1185 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on myös kiinnostanut se, miten onnistuneesti painonpudotuksen tulokset saadaan pysymään. Tutkimustulosten mukaan tällä hetkellä n. 20% pysyy tavoitepainossaan vaivatta, osalla paino nousee jonkin verran ja osalla samaan tai korkeammalle kuin aiemmin. Viimeisten kuukausien aikana olen lukenut aiheesta paljon tutkimuksia, lihavuuslääkäreiden näkemyksiä sekä keskustellut henkilöiden kanssa, joilla paino on pysynyt toivotulla tasolla. Myös nettikirjoituksista löytyy kokemuksia henkilöiltä, joilla tavoitepaino on säilynyt. 

Karkeasti jaoteltuna henkilöitä, joiden paino on pysynyt tavoitetasolla yhdistää seuraavat asiat:

- laihdutuslääkkeen rooli on sisäistetty olemaan painon pudotuksen tuki eikä keino itsessään

- laihdutusprojektin aikana on sisäistetty itselle sopiva ateriarytmi ja annoskoko

- säännöllinen punnitus laihdutuksen lopettamista seuraavan vuoden aikana ja välitön reagointi mahdolliseen painon nousuun

- mahdollisen laihdutuslääkkeen lopettaminen asteittain

Eli omilla valinnoilla ja tekemisillä on osansa siinä miten paino pysyy alempana. Valintoja on tehtävä.