Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1185)
Onpa mielenkiintoisia kokemuksia Saxendasta ja taipaleesta sen kanssa. Minua kiinnostaa kovasti eri laihdutuslääkkeiden käyttäjien kokemukset käytöstä, mutta erityisesti myös lääkkeestä luopumisesta. Riippumatta miten panoa pudottaa, monesti paino nousee hieman sen jälkeen kun lopettaa painonpudotuksen. Paino tavallaan tasaantuu.
Valitettavasti en enää löytänyt artikkelia, jonka luin muutama päivä sitten. Siinä lihavuuslääkäri (jonka nimeä en muista) kertoi kokemuksistaan sen osalta, miten paino saadaan pysymään alhaalla laihdutuslääkkeen lopettamisen jälkeen. Siinä korostettiin juuri tuota yksilöllisesti oikein syömistä. Omalla kohdalla en pelkää herkkujen tai roskaruuan roolia, koska ne eivät ole koskaan houkuttaneet minua. Pidän tärkeänä sitä, että tunnistan ja hyväksyn ne syyt ja asiat mitä ovat vaikuttaneet painon nousuun. Samalla olen joutunut valitettavasti tunnustamaan itselleni, että kaikki "jojoilu" sekoittaa kroppaa (ja suhdetta ruokaan) myös pitkällä aikavälillä, vaikka painon jojoilun taustalla olisi alun perin näennäisesti terveelliset syyt. Tai silloin uskoin urheilujuttujen takaavan, että homma on ok.
Olen taustaltani aktiivi-/kilpa-/edustusurheilija. Lajiini kuuluu painoluokat ja jo hyvin nuoresta painoa tiputettiin tiukasti kilpailupunnituksiin, joten osaan kyllä niksit siihen, miten paino saadaan lyhyellä aikavälillä tippumaan useita kiloja. Ehkä oltiin jopa hieman ylpeitä siitä, joka kykeni kiristämään painon tiukimpiin kisalukemiin. Nykyään en enää kilpaile aktiivisesti, kuntoilumielessä kyllä sen verran kuin kykenen. Koska laji on myös harrastajalle aika kova ja loukkaantumisaltiskin, pienetkin loukkaantumiset muuttavat energiatarpeen ihan erilaiseksi verrattuna normiaikaan ja harrastusaikaan. No, minulla viimeinen loukkaantuminen aiheutti painon nousun, näin on käynyt ennenkin loukkaantumisten toipumisjaksoina. Mutta - en ole enää mikään aktiivikilpailija ja tiedän että se aika on osaltani jo kaukana takana. Joten yksia asia mitä olen tämän projektin aikana miettinyt on se, että luovun tästä myös harrastusmielessä ja etsin "turvallisemman" kuntoilumuodon. Toinen asia jonka olen tunnistanut on se, että syön muiden mukana, jotta en ole epäkohtelias. Hmm.. siitä on myös luovuttava. - Aloittaja
Ai niin.... Artikkelissa, johon viittasin edellisen viestin alussa, oli todettu että laihdutuslääkkeen jälkeinen ensimmäinen vuosi on merkittävä saavutetun painon ylläpitämisessä. Eli jos kykenee temään valintoja, jotta paino ei nouse ekan vuoden aikana, niin keho oppii uuteen painoon.
Vierailija kirjoitti:
Tätä tulisi ehdottomasti hyödyntää niin, että lääkityksen aikana pistäisi elämäntavat viimeisen päälle kuntoon, jolloin se olisi tapa ja olisi tottunut terveelliseen ruokaan silloin, kun lääke jää pois.
Juuri noin. Jos olen ymmärtänyt oikein niin noin se juuri onkin, eli lääke on elämäntapamuutoksen tuki eikä ratkaisu itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mounjaro kwikpeniä käyttävät!!
Täytyykö siis joka kerta ennen käyttöä tehdä tuo kynän tarkistus,eli että tulee muutama pisara ainetta kynästä?
Vai vaan uuden kynän aloittaessa?
Käytän Wegovy-kwikpeniä ja testaan joka viikko, että nestettä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Onpa mielenkiintoisia kokemuksia Saxendasta ja taipaleesta sen kanssa. Minua kiinnostaa kovasti eri laihdutuslääkkeiden käyttäjien kokemukset käytöstä, mutta erityisesti myös lääkkeestä luopumisesta. Riippumatta miten panoa pudottaa, monesti paino nousee hieman sen jälkeen kun lopettaa painonpudotuksen. Paino tavallaan tasaantuu.
Valitettavasti en enää löytänyt artikkelia, jonka luin muutama päivä sitten. Siinä lihavuuslääkäri (jonka nimeä en muista) kertoi kokemuksistaan sen osalta, miten paino saadaan pysymään alhaalla laihdutuslääkkeen lopettamisen jälkeen. Siinä korostettiin juuri tuota yksilöllisesti oikein syömistä. Omalla kohdalla en pelkää herkkujen tai roskaruuan roolia, koska ne eivät ole koskaan houkuttaneet minua. Pidän tärkeänä sitä, että tunnistan ja hyväksyn ne syyt ja asiat mitä ovat vaikuttaneet painon nousuun. Samalla olen joutunut valitettavasti tunnustamaan itselleni, että kaikki "jojoilu" sekoittaa krop
Kannattaisi hakeutua asiantuntevaan painonhallintavalmennukseen. Esim Patrik Borg, onnistuin hänen kurssillaan pudottamaan pysyvästi 6 kg. Laihdutuslääkkeitä käyttäneistä vain 15-21 prosenttia saa painon pysymään. Se on parempi tulos kuin ilman lääkettä laihduttaneet, mutta enemmistö lihoo silti entiselleen tai jopa korkeampaan painoon eli ilman elämäntapavalmennusta laihdutuslääkitys jää pysyväksi tai siitä tulee jojoilua, joka on haitaksi painon hallinnalle. Yksi painonhallinnan perustieto on se, että laihduttaminen lihottaa. Siksi laihduttaminen ei kannata. Vain ainoastaan opettelu siihen, miten eletään normaalipainossa säilyen pyvyvästi.
Herkuilla suurin osa ei liho, vaan syömällä liikaa tavallista ruokaa. Usein kaikilla osa-alueilla on korjattavaa kuten ruokarytmissä ja ruuan koostumisessa. Kalori ei ole kalori, aamupäivän syönnit ovat avainasemassa siinä, ettei tule illalla hallitsematonta napostelua. Perusjuttuja on paljon muitakin, ne vain pitäisi tietää ja opetella. Ja koska olet kovasti kontrolloinut syömistäsi urheiluharrastuksen takia, sinulla on varmaankin paljon työstettävää ruoka- ja kehosuhteessa. Painon hallinta on yksilöllistä, itsekuri ei siihen liity ollenkaan, vaan se on opettelua kuten uuden kielen opettelu. Useimmilla ylipainoisilla on opiskeltavaa ihan kaikilla osa-alueilla, joiden pitäisi kaikkien olla kunnossa, että tulosta tulisi. Liikkeellä on valtavasti väärää tietoa. Liikunnan rooli esimerkiksi painossa on vain 2-3 kiloa. Liiallinen liikunta lisää ruokahalua, sopiva liikunta (8000-10 000 askelta) taas vähentää sitä.
Jos luet vaikka Patrik Borgin uusimpia kirjoja alkuun nälkävelasta ym. niin saat jo paljon tutkittua tietoa painon hallinnasta ja siitä millaisella ajattelulla ja syömisellä tulos pysyy. Omani on pysynyt jo yli vuoden. En ole harrastanut minkäänlaista itsekuria eikä ole nälkäkään ollut. Omalla kohdalla isoin muutos oli ruokarytmi ja kehon kuuntelun opettelu.
Edeltävään vielä lisäys, että en siis ole käyttänyt laihdutuslääkettä. Vielä olisi pudotettavaa lähes kymmenen kiloa ja uskon pääseväni tavoitteseen pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen menettänyt uskon näihin lääkehoitoihin. Minulle paino on tullut takaisin pelottavan nopeasti lääkehoidon loppumisen jälkeen. Se nälkä vain tekee tehtävänsä ja tulee syötyä aivan järkyttävän paljon liikaa.
Näin on.Joutuu piikittämään loppuelämän.Eikä tiedetä mitä tekee pitkässä juoksussa elimistölle.Ihmisen pitää mennä helpoimman kautta.Itsellä muutama kilo ylipainoa.Senkin sää pois liikunnalla.
Lainaus.
"Kannattaisi hakeutua asiantuntevaan painonhallintavalmennukseen. Esim Patrik Borg, onnistuin hänen kurssillaan pudottamaan pysyvästi 6 kg. Laihdutuslääkkeitä käyttäneistä vain 15-21 prosenttia saa painon pysymään. Se on parempi tulos kuin ilman lääkettä laihduttaneet, mutta enemmistö lihoo silti entiselleen tai jopa korkeampaan painoon eli ilman elämäntapavalmennusta laihdutuslääkitys jää pysyväksi tai siitä tulee jojoilua, joka on haitaksi painon hallinnalle. Yksi painonhallinnan perustieto on se, että laihduttaminen lihottaa. Siksi laihduttaminen ei kannata. Vain ainoastaan opettelu siihen, miten eletään normaalipainossa säilyen pyvyvästi......." jne.
Kiitos hyvää tarkoittavasta viestistäsi. Olen viestiketjun aloittaja ja tietysti tähän on moni muukin kirjoittanut kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Ymmärrän, ettei lukijoilla ole mahdollisuutta lukea ja sisäistää näin pitkistä ketjuista kokonaisuuksia. joten hyvää tarkoittavaan viestiisi viitaten kerrottakoon, että kun viittaan siihen, että lääke on minulla painonhallintaan liittyvän elämäntapamuutoksen tukena, se tarkoittaa sitä, että prosessiin liittyy sekä uusien tapojen omaksuminen ja tukena lääkitys, josta lääkkeen tehon osuutta ei voi mitenkään mitata, enkä tiedä onko sitä. Sinä olet puolestasi selkeästi löytänyt avun Borgista ja hatun nosto sille. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei kukaan muu voisi olla alan asiantuntija eikä sitä etteikö mikään muu tapa voisi olla toimiva. Minä tsemppaan lääkärin kanssa, joka tuntee minut kokonaisuutena, tietää historiani ja on erikoistunut tämän tyyppisiin haasteisiin. Tämä yhdistelmä on sellainen, joka toimii minulle ja olen siitä erityisen tyytyväinen ja iloinen tuloksista, joista olen tännekin kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus.
"Kannattaisi hakeutua asiantuntevaan painonhallintavalmennukseen. Esim Patrik Borg, onnistuin hänen kurssillaan pudottamaan pysyvästi 6 kg. Laihdutuslääkkeitä käyttäneistä vain 15-21 prosenttia saa painon pysymään. Se on parempi tulos kuin ilman lääkettä laihduttaneet, mutta enemmistö lihoo silti entiselleen tai jopa korkeampaan painoon eli ilman elämäntapavalmennusta laihdutuslääkitys jää pysyväksi tai siitä tulee jojoilua, joka on haitaksi painon hallinnalle. Yksi painonhallinnan perustieto on se, että laihduttaminen lihottaa. Siksi laihduttaminen ei kannata. Vain ainoastaan opettelu siihen, miten eletään normaalipainossa säilyen pyvyvästi......." jne.
Kiitos hyvää tarkoittavasta viestistäsi. Olen viestiketjun aloittaja ja tietysti tähän on moni muukin kirjoittanut kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Ymmärrän, ettei lukijoilla ole mahdollisuutta lukea ja sisäistää näin pitkistä ketjuista kokonaisuuksia.
Onko hän lihavuuslääkäri? Eli erikoistunut lihavuuteen? Muilla lääkäreillä ei taida hirveästi olla tietoa painon hallinnasta. Minullekin yksi lääkäri puhui lihavuuslääkkeistä, hänen ohjeensa oli, että syö enemmän keittoja :) Olen itsekin vasta kurssilla ymmärtänyt miten monimutkaisia asioita painoon voi liittyä. Itse en ole ollut ylipainoinen kuin vasta menopaussin jälkeen, mutta monilla on hyvin vinoutunut suhde ruokaan ja painoon. Patrikin kursseilla opitaan terveempää keho- ja ruokasuhdetta myös.
Mutta onnea projektiisi jatkossakin.
Miksii ihmeessä tulet sotkemaan hyviä keskusteluja Mounjaro laihduslääkkeiden käyttäjien sivustolle.
Avaa oma keskustelusivusto Patrik Borgin laihdusryhmän kannattajille. Hänellä on hyviä ajatuksia, mutta NE EIVÄT KUULU TÄLLE SIVUSTOLLE!!!
Olen ilolla lukenut kuinka monet ovat onnistuneet laihtumaan Mounjaro pistosten avulla. Onnea meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
...
Olen ilolla lukenut kuinka monet ovat onnistuneet laihtumaan Mounjaro pistosten avulla. Onnea meille kaikille.
Onpa kiva kommentti ja mahtava kuulla, että keskustelulla on oma seuraajaryhmä. Tuntuu hyvältä ettei ole tämän asian kanssa yksin, se kannustaa ja tukee ainakin miua tässä prosessissa.
Tänään tuli tasan 20 viikkoa aloituksesta ja tämä on ensimmäinen kerta, kun en päässyt mittaamaan aamupainoa. Olen ollut koko viikon työmatkalla ja tilanne on hieman mietityttänyt, koska olen joka ikinen päivä ollut asiakkaiden kanssa syömässä ja punaviiniäkin on juotu. Se tarkoittaa sitä, että olen syönyt tämän viikon aikana määrällisesti eniten kuin jollain muulla viikolla kuluneen 20 viikon aikana. Mutta.... Kävin juuri puntarissa ja iltapaino on kyllä todella lupaava. Se ei ole noussut, näyttää jopa että se on alhaisempi kuin tuossa välipunnituksessa (19 vkoa 3 pv) eli jännityksellä odotan huomista aamupunnitusta.
Nyt kun olen syönyt tämän viikon aikana määrällisesti enemmän kuin yleensä, huomaan mitä tarkoitetaan sillä, että Mounjaro vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Oikeasti tulee sellainen kylläisyyden kokemus, ettei koe tarvetta tai halua syödä enempää. Mielenkiintoista nähdä huomenna mitä aamupainolle on tapahtunut.
Tilasin muuten alkuviikosta lisää lääkettä ja nyt oli ensimmäinen kerta, että yksittäispakatut liuospullot oli keskusvarastolta loppuneet. Tosin tarjolla oli 4 liuoksen sarja, joten asia järjestyi kuitenkin.. Olen tilannut aiemmin 2 kpl kerrallaan. Se on tapa, joka minulle jäi aloittaessa, kun mietin, että jos lääke ei sovi minulle, niin ei kannata hankkia heti kuukauden satsia.
Kiitos paljon aloittajalle, että avasit aiheesta ketjun ja kerrot seikkaperäisesti matkastasi!
Olen itse juuri viime tapaamisella lääkärini kanssa nostanut esiin kiinnostukseni tälläista tuotetta kohtaan.
Ylipainoa on ja se on alun perin tullut loukkaantumisen takia, ollessani noin vuoden lähes liikuntakyvytön. Ylipainosta irti pääseminen omin konstein on kokeiltu ja vaihdevuodet ohittaneena naisena olen todennut sen olevan hirmu vaikeaa.
Ketju antaa tsemppiä aloittaa tammikuussa itsekin lääkkeen käyttö. Ruokavalio on jo rukattu itsenäisesti vimpan päälle kuntoon. Määrät on enää se ongelma, sillä omaan loputtoman ruokahalun...
-Nina-
Kiitos Nina kommentistasi. Arvostan tuota, että valmistaudut aloitukseen hyvin, sen neuvon antaisin myös itselleni jos nyt olisin miettimässä tätä.
Tänään on perjantai ja aloituksesta on 20 vkoa ja1 päivä. Aamuna kun kiipesin vaaalle minua jännitti ihan mielettömästi. En ole päässyt punnitsemaan itseäni koko viikolla, kun taas muuten olen tähän mennessä punninnut itseni joka aamu. Pelkäsin, että paino on noussut tämän viikon syöminkien kautta ja toisaalta kuitenkin salaa toivoin, että paino olisi laskenut. Mutta ei, aamupaino oli aivan sama 69,9 kg kuin viime sunnuntaina. Paino on siis pudonnut nyt 18,9 kg. Tänään aion nipistää sen verran, että huomenna rikkoontuisi tuo 19 kg. Kävin muuten taas läpi painon putoamisen aikataulun. Kyllä se vaan on tunnustettava, että painon putoaminen on hidastunut. Kiivaiten paino putosi ensimmäiset 8 viikkoa. Tosin en myöskään nostanut siinä kohtaa lääkkeen annostusta 5 mg:ta 7,5 mgrammaan. Olen joka tapauksessa tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa on ja se on alun perin tullut loukkaantumisen takia, ollessani noin vuoden lähes liikuntakyvytön. Ylipainosta irti pääseminen omin konstein on kokeiltu ja vaihdevuodet ohittaneena naisena olen todennut sen olevan hirmu vaikeaa.
Ketju antaa tsemppiä aloittaa tammikuussa itsekin lääkkeen käyttö. Ruokavalio on jo rukattu itsenäisesti vimpan päälle kuntoon. Määrät on enää se ongelma, sillä omaan loputtoman ruokahalun..
-Nina-
On todella helppo samaistua siihen, että +50 vuotiaana painon putoamisen alkuun saaminen ei ole mitenkään mutkatonta. Samoin tunnistan sen, miten paljon kilojen kertymiseen vaikuttaa se, jos syystä tai toisesta ruuasta saatavan energiantarve vähenee yllättäen merkittävällä tavalla. Siinä menee jonkin aikaa, ennen kuin keho huomaa sen ja siinä välissä onkin tankannut itseensä liikaa energiaa, mikä näkyy painon nousuna. Voi kenkku. miten tiukassa ne kilot ovat olleet.
Sopivan annoskoon määrittäminen on minullakin se keskeinen juttu, jonka olen halunnut sisäistää ja oppia tämän Mounjaron aikana. Lääke on kuitenkin niin iso satsaus omaan itseen, että olen tehnyt käytännön tason valintojen ohella todella paljon ajatustyötä/itse"suggesiota" tms valmistautuessani aikaan ilman lääkettä. Tavoitteeni oli alun perin, että olisin alkanut ajamaan lääkitystä alas noin viikko sitten. Koska tavoitepainooni on kuitenkin vielä n. 1 kg, niin alasajo siirtyy eteenpäin.
Ruuan suhteen en ole ehdottomien kieltojen kannattaja. Lähtökohtaisesti pidän kasviksista ym. terveelliseksi mielletyistä raaka-aineita ja valmistustavoista, mutta pidän myös lihasta ja kermakastikkeesta. Joten nyt ja jatkossakin ruokavaliossani on tilaa myös asioille joista pidän. Sopivissa määrin. Sopivien annoskokojen sisäistäminen on minun elämäntapamuutoksessani yksi keskeisimmistä haasteista ja tavoitteista. Olen myös opetellut asioita, joista olen saanut vinkkejä tai ole muuten huomannut. Tällaisia ovat mm. seuraavat ohjeet itseltä itselleni:
1. Ota suuhun vain suht vähän ruokaa. Keskity pureskelemaan ja maistelemaan ruokaa ajatuksella. Viipyile tässä vaiheessa. Anna hyvien makujen viipyä suussasi
2. Kiinnitä huomiota annoskokoon ja ruuan sijoitteluun lautaselle. Ota vain vähän. Asettele ruoka lautasen keskelle ja avarasti. Lautanen näyttää heti täydemmältä kuin silloin jos niputtaa salaatit ja muut ruuat reunalle. Kun ruuat asettelee noin peittämän lautasta, tulee itselle kokemus siitä, että ruokaa on riittävästi.
3. Syö hitaasti. Jos lautasella on jotain, mikä et pidä, jätä se. Ei kannata syödä asioita, joista ei pidä.
4. Älä santsaa, vaikka olisi jotain tosi hyvää, mitä tekisi ottaa lisää.
5. Opettele tunnistamaan mieliteon ja todellisen ravinnon tarpeen ero. (Esim. Minulla mieliteko tuntuu "nälkänä " suussa ja ruokatorvessa, aito ravinnontarve tuntuu vatsassa)
Tulipa taas sepustus, mutta tsemppiä sinulle omaan prosessiisi Nina, ja kaikille muille myös.
Aloitin mounjaron kuusi päivää sitten, seuraavana yönä alkoi hirveä närästys ja etova olo, sitä jatkui neljä päivää.
Tiistaina pitäis ottaa uusi annos, mutta hirvittää jos sama olo tulee taas.
Onko jollain kokemuksia sanoa, tuleeko vielä uudelleen samat vaivat?
Eilen laitoin tokan 0.25mg piikin ja heti ekan jälkeen ei enää tehnyt mieli syödä/ollut nälkä.
Eli olen viikon aikana syönyt tosi vähän muttei paino ole siltikään tippunut kuin 300g.
Miten muilla,kuinka nopeasti paino alkoi tippumaan ja liikutteko/urheiletteko paljon?
Vaihdevuodetkin itselläni,se ehkä myös vaikuttaa??
Vierailija kirjoitti:
Aloitin mounjaron kuusi päivää sitten, seuraavana yönä alkoi hirveä närästys ja etova olo, sitä jatkui neljä päivää.
Tiistaina pitäis ottaa uusi annos, mutta hirvittää jos sama olo tulee taas.
Onko jollain kokemuksia sanoa, tuleeko vielä uudelleen samat vaivat?
Minulla ei ollut närästystä tai etovaa oloa, mutta niin kova turvotus, että epäröin ottaa 2. Piikkiä. Otin kuitenkin, eikä tullut enää sellaista oloa. Aloituskuukauden jälkeen pidin pidempän ylläpitoannoksena 5mg, kunnes lopulta testasin 7.5 mg kahtena viikkona. Se sai taas melko turvottuneen epämukavan olon, joten palasin 5mg annokseen.
Vierailija kirjoitti:
Eilen laitoin tokan 0.25mg piikin ja heti ekan jälkeen ei enää tehnyt mieli syödä/ollut nälkä.
Eli olen viikon aikana syönyt tosi vähän muttei paino ole siltikään tippunut kuin 300g.
Miten muilla,kuinka nopeasti paino alkoi tippumaan ja liikutteko/urheiletteko paljon?
Vaihdevuodetkin itselläni,se ehkä myös vaikuttaa??
Ensin söin vähemmän lääkkeen vaikutuksen mukaan. Sitten päätin ryhtyä tietoisesti rajoittamaan kaloreita. Ensimmäisenä kuukautena paino laski eniten. Paino on laskenut pitkällä aikavälillä ihan ok, viikkotasolla on pudonnut 0g-1.7kg. Riippuu aina millainen hetki taustalla on ennen punnitusta. 300g viikko on ihan terveellinen tahti.
Vihdoinkin. Takana 20 vkoa ja 3 pv. Paino on laskenut tasan 19 kg. Tavoitteeseen 1kg. On nämä viimeiset kilot ja grammat tiukassa.
Olen lukenut useita asiantuntijoiden (ja muidenkin) pohdintoja ja selityksiä sille, miksi paino ei tunnu enää putoavan. Ihastuin kovasti tulkintaan, että taustasyynä voi olla se, että keho on saavuttanut sille sopivimman painon 😀
-aloittaja
Moni on myös kertonut, että lääke vie mieliteon alkoholiinkin, siinä missä rasvaisiin herkkuihin. Jos niitä kuitenkin syö tai juo, tulee paha olo ja mahdollisesti oksentaa. Samoin liian suuresta annoksesta. Siksi lääke onkin niin tehokas.
Tätä tulisi ehdottomasti hyödyntää niin, että lääkityksen aikana pistäisi elämäntavat viimeisen päälle kuntoon, jolloin se olisi tapa ja olisi tottunut terveelliseen ruokaan silloin, kun lääke jää pois. Mutta silti näkee monen kysyvän, voiko jättää lääkkeen pistämättä loman aikana, että voi mässäillä ja juopotella rauhassa, sen kerran kuin on reissussa, ilman että tulee paha olo. Siitä huomaa, että tämä ei tule toimimaan heille.