Miksi sanotaan että liikunta ei laihduta?
Itse lihoin talven aikana kun en voinut liikkua kuten aiemmin. Nyt kun voin taas liikkua on paino pudonnut?
Kommentit (142)
Aerobinen liikunta ei laihduta, lihaskuntoharjoittelu kyllä. Kuntoliikunta pahimmillaan lisää ruokahalua, ja päätyy syömään enemmän vaikka kulutus ei järin paljon suurempi. Tietysti jos liikuntaa on suuret määrät, kuten jotkut esimerkit tässä ketjussa, tai ylipainoa on ollut paljon, laskee paino aluksi.
Ylivoimaisesti suurin merkitys on ruokavaliolla. Kuntoliikunnan yhteydessä näkee nykyään hehkutettavan valtavia puuroannoksia kymmenellä lisukkeella kahdesti päivässä. Tosiasiassa niissä on jo aika paljon kaloreita, eikä normaali kuntoilija tarvitse sellaisia määriä. Tarpeeksi proteiinia niin painon hallita helpottuu, mutta siinäkään ei kannata harrastaa nykypäivän pirtelöitä sun muita. Normaalia sekaruokaa kasviksilla. Ihminen ei myöskään näänny vaikka ei söisi joka kolmas tunti niinkuin neuvotaan.
Itse laihtunut nyt kevään/kesän aikana 9kg liikuntaa lisäämällä. Herkut minimissä ja ruokavalio sama terveellinen. Kävelyllä lähinnä laihduttanut, tunnin lenkkejä kun sää sallii. Kannattaa liikkua ja itse ainakin olen tämän huomannut. Toki kävelyssäkin tarvii olla suht hyvässä kunnossa ja jos on paljon ylipainoa, niin esim uinti hallissa voi olla sopivampi.
laiskojen läskien tekosyy sohvallamakaamiseen.
ja syömistä ei voi vähentää, ettei elimistö mene säästötilaan.
eli siiderivalaat makaavat sohvalla syömässä sipsejä ja uikuttavat somessa, kun eivät laihdu
Vierailija kirjoitti:
Se kuluttaa masentavan vähän se liikunta ainakin mulla. Olen sairaalloisen ylipainoinen 125 kg. Jotkut liikunta-appsit sanovat, että kävelemällä 2 tuntia mun pitäisi kuluttaa jotain 600 kcal. Käytännössä kun seuraan sitä mitä oikeasti kuluu kirjaamalla kaikki syömiset, ja syömällä samoin kuin ilman ko. liikuntaa, kulutuksen muutos on oikeasti vain 150 kcal. Ja lisäksi se kävely on erittäin kivuliasta ja tukalaa mun painoissa, ei oikein motivoi 150 kcal takia.
Ne kalorilaskurit ja sovellukset näyttää ihan mitä sattuu,perustuu johonkin keskivertokehon keskivertokulutukseen.
Sillä pyritään kiinnittämään ihmisten huomio siihen, että ravinnolla on suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti liikunta pelkästään laihduta.
Jos lähtötilanne on se, että syön päivittän x kcal ja paino pysyy sillä ennallaan.
Alan liikkua 500 kcal edestä päivittäin, syömisiin ei tule muutosta.
Väitätkö siis, että tuolla tavalla en laihdu, vaan minun pitäisi sen sijaan/ohella vähentää syömistä, jotta laihtuisin?
Ja vastaukseksi ei kelpaa mikään vänkääminen siitä, että en voi liikkumalla kuluttaa noin paljon tai syön kuitenkin enemmän tms.
Luultavasti laihdut, samalla tavalla kuin jos syöt 500 kaloria vähemmän ilman liikkumista. Jos olet ylipainoinen varmaan käy helpostikin. Jutun pointti onkin siinä, että jos liikut 500 kalorin edestä päivässä, sinulla on enemmän nälkä ja päädyt syömään. Tietysti jos haluat olla nälkäinen, ole ihmeessä. Pitemmän päälle se ei kuitenkaan ole kivaa ja ihminen lopettaa. Tiedätkö miten paljon pitää liikkua 500 kalorin eteen?
Tuo sanonta perustuu siihen, että yhden suklaapatukan energian kuluttamiseksi pitää liikkua aika paljon.
Mutta kyllä liikunta auttaa laihduttamisessa, koska se tehostaa aineenvaihduntaa. Ja lisäksi terveysvaikutukset jne.
Tässä artikkelissa on mielenkiintoisia juttuja:
https://dynamic.hs.fi/a/2022/liikuntaeilaihduta/
Mittaukset osoittivat, että juostessaan koehenkilöt polttivat noin 360 ylimääräistä kilokaloria, mikä olisi jäänyt kuluttamatta, jos he olisivat vain makoilleet sohvalla. Niinpä olisi järkevää olettaa, että koehenkilöiden päivittäinen kokonaiskulutus olisi ollut vähintään tämän verran suurempi tutkimuksen lopussa. Näin ei kuitenkaan ollut. Tutkimuksen lopussa koehenkilöiden päivittäinen energiankulutus oli vain 120 kilokaloria suurempi kuin ennen tutkimuksen alkua eli käytännössä se ei eronnut lähtötilanteesta.
-----
Ylipainoisilla kompensointi oli vielä suurempaa. Sata liikunnalla poltettua kilokaloria vähensi lepoaineenvaihdunnassa kuluvia kaloreita 50:llä. Toisin sanoen jokaista liikkumalla kulutettua kilokaloria kohden ylipainoisten lepoaineenvaihdunta säästi puoli kilokaloria. Tämä luonnollisesti tekee liikkumalla laihtumisen ylipainoisille kahta vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä nyt vaikka tuollainen Arnoldsin Lava-cookie 866 kcal siinä on nettisivun mukaan.
Sen kuluttaakseen pitää juosta tunnin ajan melko tehokkaasti. Tehottomalla juoksua 2,5 tuntia putkeen, jos juoksu kuluttaa tunnissa 300-1000kcal.
Lienee sanomattakin selvää, että kaikki käy helpommin kun pitää suun supussa ja jättää keksit syömättä.
Aika äärimmäinen esimerkki. Tunnin verran kävelyä päivittäin on sama kalorivaje, kuin jos olisit päivän viikosta syömättä mitään. Monelle varmaan kuitenkin helpompi käydä ulkoilemassa, kuin olla päivä syömättä mitään?
Se vaan, että usein nuo keksit on sellaisia, joita syödään normaalin ruoan päälle. Noihin kaloreihin saa mahtumaan pari kunnon oikein koostettua ateriaa.
Oikeasti esim. pienikokoisen keski-ikäisen vähän liikkuvan naisen energiankulutus voi olla 1200kcal päivässä. Niihin kaloreihin kannattaa syödä jotain muuta kuin tuollainen keksi.
Tietysti liikuntaa laihduttaa, siinä kuluu kaloreita. Mutta eihän se yksinään riitä jos syö miten sattuu tietenkään, ei kukaan jaksa liikkua niin paljon että jotkut hirveät mätöt saisi kulutettua saati laihtuisi. Voihan sitä laihtua sitenkin ettei syö juuri mitään, mutta onko sekään kovin terveellistä ja mitä vikaa on liikunnassa? Moni myös ei halua olla jatkuvasti kovin pahasti nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla saa aikaan mitättömän pienen energian lisäkulutuksen, verrattuna siihen energian vähennykseen jonka saa aikaan pienentämällä energian saantiaan.
Liikunnan valheellista merkitystä painottaa vain kaupalliset toimijat, saliyrittäjät, välinemyyjät ja -valmistajat, &c.
3 tunnin reipas salitreeni, jossa on tunnin juoksumattotreeni, tunti crosstraineria ja tunti jumppaa - kuluttaa 1500 kaloria. Ihan taatusti laihtuu jos ei vedä sitten mitään mega-aterioita. Jos juokset maratonin, kuluu noin 3000 kaloria. Ei laihduta?
Teen joka päivä 2-3 tunnin salitreenin tai juoksen 10-20 km. Laihduin 14 kg enkä ole lihonut sitä enää takaisin. Liikunnan pitää olla riittävän rasittavaa ja pitkäkestoista että siitä on mitään hyötyä painonpudotuksessa. Jooga ja kävely ei tosiaan laihduta jos syö koko ajan.
Yksilökohtaista. Itse laihdutin pelkällä ruokavaliolla 20 kiloa. Toki liikunta tukee laihtumista ja ruumiin kuntoa yleisesti.
Jos harrastat vähintään 5-6 päivänä viikossa reipastahtista kävelyä vaikka noin tunnin ajan (runsaat 10 000 askelta), niin kyllä siinä kaloreita palaa eli jos pudotat painoa ja harrastat em. verran liikuntaa voit syödä enemmän kaloreita kuin jos et liiku ollenkaan. Netissä on painonpudotuslaskureita joissa tämänkin asian voi selvittää omalta kohdaltaan ja laskurit pitävät kyllä melko hyvin paikkansa jos syöttää tiedot niihin totuuden mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 3 kertaa viikkoon tehty salitreeni ei yleensä laihduta, päivittäinen runsas arkiliikunta sen sijaan laihduttaa.
Millaista on runsas arkiliikunta? Montako tuntia/kilometriä täytyy kävellä?
No minä esimerkiksi kävelen työpäivänä helposti yli 15 000 askelta, pyöräilen työmatkat eli yhteensä n. 10 km ja siihen päälle koiran ulkoilutukset (n. 6-8 km päivässä). Koskaan ei ole tarvinnut vahdata kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastat vähintään 5-6 päivänä viikossa reipastahtista kävelyä vaikka noin tunnin ajan (runsaat 10 000 askelta), niin kyllä siinä kaloreita palaa eli jos pudotat painoa ja harrastat em. verran liikuntaa voit syödä enemmän kaloreita kuin jos et liiku ollenkaan. Netissä on painonpudotuslaskureita joissa tämänkin asian voi selvittää omalta kohdaltaan ja laskurit pitävät kyllä melko hyvin paikkansa jos syöttää tiedot niihin totuuden mukaisesti.
Tunti kävelyä kuluttaa n. 200 kaloria, reipasvauhtinen juoksu 500 kaloria. Ohjattu lihaskuntojumppa 500 kaloria versus venyttely n. 250. Eri liikuntamuotojen kulutuksessa on valtavasti eroa. Jos ruokailutottumukset eivät samalla muutu, ihminen syö jo yhdellä aterialla enemmän kuin kuluttaa kävellen, joten ruokavalion pitäisi samalla keventyä todella reippaasti. Sen vuoksi rasittava liikunta on laihduttajalle parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti liikunta pelkästään laihduta.
Jos lähtötilanne on se, että syön päivittän x kcal ja paino pysyy sillä ennallaan.
Alan liikkua 500 kcal edestä päivittäin, syömisiin ei tule muutosta.
Väitätkö siis, että tuolla tavalla en laihdu, vaan minun pitäisi sen sijaan/ohella vähentää syömistä, jotta laihtuisin?
Ja vastaukseksi ei kelpaa mikään vänkääminen siitä, että en voi liikkumalla kuluttaa noin paljon tai syön kuitenkin enemmän tms.
Luultavasti laihdut, samalla tavalla kuin jos syöt 500 kaloria vähemmän ilman liikkumista. Jos olet ylipainoinen varmaan käy helpostikin. Jutun pointti onkin siinä, että jos liikut 500 kalorin edestä päivässä, sinulla on enemmän nälkä ja päädyt syömään. Tietysti jos haluat olla nälkäinen, ole ihmees
Väärin. Esim 90 min tarpeeksi rankka liikkuminen kuluttaa tuon 500 kcalia, enemmänkin. Ja sen jälkeen ei todellakaan ole nälkä. Päinvastoin.
Sen sijaan 500 kcalin vähentäminen syömisestä johtaa kyllä jatkuvaan nälkään.
Tiedätkö kuinka vähän 60-v nainen kuluttaa ilman liikuntaa?
Laihtumisesta ylipäätään on yksinkertaisesti paljon väärää tietoa liikenteessä - ei ole montaa aihetta josta jauhetaan yhtä paljon jaskaa somessa, netissä, lehdissä jne. Toiset huutaa että kalori on kalori, ja ajattelevat että lenkin hyöty on nolla jos sen jälkeen syö saman kalorimäärän edestä ruokaa (ei pidä paikkaansa). Toiset huutaa että mun kroppa vaan on tällainen geneettisesti, en laihdu vaikka liikun eli liikunta ei laihduta (ei pidä paikkaansa). Toiset laihduttaa kitukuurilla ja vannoo pussiaterioiden nimeen, joku keittää kaalisoppaa. Toinen laskee makroja ja syö vain luomua ja näkee untakin proteiinijauheista. Ja kaikkea muutakin maan ja taivaan väliltä.
Koska jokainen on erilainen, voin kertoa vain omasta kokemuksestani: minua liikunta laihduttaa. Se vaikuttaa niin moneen painonhallinnan osa-alueeseen, että en yksinkertaisesti voi ignoorata sen vaikutusta:
- Mikä tahansa liikunta kuluttaa enemmän kaloreita kuin sohvalla makaaminen,
- erityisesti painoharjoittelu kasvattaa lihasmassaa (kuluttaa enemmän kaloreita levossa, parantaa ulkonäköä, kehonkoostumusta jne),
- erityisesti aerobinen madaltaa stressihormoneja (jos stressaan, en laihdu),
- parantaa unta (jos en nuku, en laihdu),
- virkistää mieltä (jaksan tehdä muutakin eli taas kuluu puuhailuun kaloreita),
- kun liikun, en voi samalla syödä, ja ylipäätään kun liikun, tekee mieli syödä kokonaisvaltaisesti terveellisesti (minulla siis vaikuttaa mielialaan ja aterioiden suunnitteluun näin)
Jollakulla muulla ei ehkä ole näin, mutta itselleni ero on painonhallinassa kuin yöllä ja päivällä, jos liikun tai en. Molempia on kokeiltu ja ilman liikuntaa vain ravinnolla laihdutuksen yrittäminen oli minulla tuhoontuomittua. Liikunnan kanssa en repsahtele enkä jää jumeihin, ja olo sen kuin vain paranee koko ajan.
Eli minulla liikunnan laihduttava vaikutus ei lopulta liity kalorien laskemiseen ja kuluttamiseen, vaan se liikunnan laihduttava vaikutus on kokonaisvaltainen ja pitkän aikavälin juttu - ei se 300 kcal jonka juuri nyt lenkillä kulutin.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö vaikka vain jonkin mitättömän pikku nisun, jo sen kuluttaakseen pitää ihan tosissaan riuhtoa verenmaku suussa tuntikaupalla. Puhumattakaan jos liikunta on vain pikku Fifin ulkoilutusta tai suuhun meni muutakin kuin säälittävä nisu.
Ei pidä paikkaansa + tämä on syömishäiriöistä ajattelua.
Jos syö vaikka vain jonkin mitättömän pikku nisun, jo sen kuluttaakseen pitää ihan tosissaan riuhtoa verenmaku suussa tuntikaupalla. Puhumattakaan jos liikunta on vain pikku Fifin ulkoilutusta tai suuhun meni muutakin kuin säälittävä nisu.