Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan että liikunta ei laihduta?

Vierailija
08.08.2024 |

Itse lihoin talven aikana kun en voinut liikkua kuten aiemmin. Nyt kun voin taas liikkua on paino pudonnut? 

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset liikkuvat lopulta kerrallaan yleensä aika vähän aikaa. Kävin eilen vaeltamassa vuoren huipulle ja sieltä alas, ja urheilukellon ja sykevyön mukaan kulutin 9 tunnin vaelluksen aikana 1600 kaloria. 20 kilometrin juoksulenkki kuluttaa myös aika paljon. Mutta yleensä ihmiset hikiliikkuvat 30-60 minuuttia kerrallaan, ei siinä kerkeä kuluttamaan kuin aamupalan verran kaloreita. 

Vierailija
42/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan sano nuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puoleentoista vuoteen pystynyt edes kävelemään kunnolla ja tuolla logiikalla mun pitäisi olla nyt valtavan ylipainoinen. Painan pari kiloa vähemmän nyt.

Siis millä logiikalla? Eihän aloituksessa niin sanottu. 

Liikunta laihduttaa = liikkumattomuus lihottaa

Vierailija
44/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on erityisen tärkeää laihduttaessa. Muuten rasvan ohella sulaa lihaksia pois ja sitten jos satut lihoamaan uudelleen, niin tadaa; rasvaa on taas, mutta lihakset sulaneet pois dieetin aikana, joten olet vain entistä huonommassa kunnossa.

Kai tajuat että lihastreeni ja aerobinen on eri asioita?

Aika vaikea on aerobista treeniäkään tehdä niin, ettei siinä käytetä mitään lihaksia.

Tuossa varmasti tarkoitettiin sitä, että lihastreeni kasvattaa tai ylläpitää lihasmassaa, jota aerobinen ei tee. Ellei jotkut nopeatehoiset hiit-treenit ym. ehkä jonkin verran.

Perusaineenvaihdunta kasvaa lihasmassan kasvaessa. 

Vierailija
45/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 3 kertaa viikkoon tehty salitreeni ei yleensä laihduta, päivittäinen runsas arkiliikunta sen sijaan laihduttaa. 

Siis lihastreenin tarkoitushan ei ole lainkaan kuluttaa kaloreita vaan se estää lihasten kulumista energiaksi jos se yhdistetään oikeaan dieettiin.Se on tehokkain tapa nimenomaan rasvanpolttoon eikä pelkkään painonpudotukseen jota muilla "laihdutuksilla" tapahtuu. 

Vierailija
46/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on erityisen tärkeää laihduttaessa. Muuten rasvan ohella sulaa lihaksia pois ja sitten jos satut lihoamaan uudelleen, niin tadaa; rasvaa on taas, mutta lihakset sulaneet pois dieetin aikana, joten olet vain entistä huonommassa kunnossa.

Kai tajuat että lihastreeni ja aerobinen on eri asioita?

Aika vaikea on aerobista treeniäkään tehdä niin, ettei siinä käytetä mitään lihaksia.

🙈🙈🙈 No väännetäänpä rautalangasta=LIIAN KEVYT lihastyö ei kehitä lihaksia.

Vierailija
47/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 3 kertaa viikkoon tehty salitreeni ei yleensä laihduta, päivittäinen runsas arkiliikunta sen sijaan laihduttaa. 

Millaista on runsas arkiliikunta? Montako tuntia/kilometriä täytyy kävellä?

Vierailija
48/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnassa on just se, että pitäisi liikkua todella paljon, jotta se toimisi ainoana painonhallintakeinona.

Jos syöt rasvaisen possumunkin, niin saat juosta aika paljon sen kuluttaaksesi. Helpompi syödä jotain vähäkalorisenpaa kuin tehdä hikilenkkejä, mutta ihmisille sopii eri asiat.

Esim. eräs tuttava harrasti aktiivisesti liikuntaa esim. 7h päivässä ja tietysti pystyi syömään vaikka päivittäin possununkin. Sohvaperunaksi muututtua ne possumunkit jämähtävät tietysti vyötärölle.

Vierailija
49/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuluttaa masentavan vähän se liikunta ainakin mulla. Olen sairaalloisen ylipainoinen 125 kg. Jotkut liikunta-appsit sanovat, että kävelemällä 2 tuntia mun pitäisi kuluttaa jotain 600 kcal. Käytännössä kun seuraan sitä mitä oikeasti kuluu kirjaamalla kaikki syömiset, ja syömällä samoin kuin ilman ko. liikuntaa, kulutuksen muutos on oikeasti vain 150 kcal. Ja lisäksi se kävely on erittäin kivuliasta ja tukalaa mun painoissa, ei oikein motivoi 150 kcal takia.

Vierailija
50/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puoleentoista vuoteen pystynyt edes kävelemään kunnolla ja tuolla logiikalla mun pitäisi olla nyt valtavan ylipainoinen. Painan pari kiloa vähemmän nyt.

Siis millä logiikalla? Eihän aloituksessa niin sanottu. 

Liikunta laihduttaa = liikkumattomuus lihottaa

Koomapotilaat taitaa harvemmin lihoa eli ehkä lihomisen taustalla on jokin muukin tekijä? 

Vierailija
51/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti liikunta pelkästään laihduta.

Jos lähtötilanne on se, että syön päivittän x kcal ja paino pysyy sillä ennallaan.

Alan liikkua 500 kcal edestä päivittäin, syömisiin ei tule muutosta.

Väitätkö siis, että tuolla tavalla en laihdu, vaan minun pitäisi sen sijaan/ohella vähentää syömistä, jotta laihtuisin?

Ja vastaukseksi ei kelpaa mikään vänkääminen siitä, että en voi liikkumalla kuluttaa noin paljon tai syön kuitenkin enemmän tms.

Vierailija
52/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä nyt vaikka tuollainen Arnoldsin Lava-cookie 866 kcal siinä on nettisivun mukaan.

Sen kuluttaakseen pitää juosta tunnin ajan melko tehokkaasti. Tehottomalla juoksua 2,5 tuntia putkeen, jos juoksu kuluttaa tunnissa 300-1000kcal.

Lienee sanomattakin selvää, että kaikki käy helpommin kun pitää suun supussa ja jättää keksit syömättä.

Vierailija
53/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liikunta laihdutta, jos ei syö takaisin kulutettua energiaa. Mutta laihdutusta ei kannata perustaa liikunnan varaan. Jos menee esim. se jalka poikki eikä välittömästi muuta ruokailutottumuksia paino lähtee rakettimaiseen nousuun. Ja kuten moni tietää, se ruokailutottumusten muuttaminen ei välttämättä ole kovin helppoa eikä nopeaa.

Vierailija
54/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla on muitakin etuja kuin pelkkä energian kulutus. Se on lajityypillistä toimintaa, joka huoltaa lihaksia, niveliä, luustoa ja mielenterveyttä. Se myös helpottaa laihtumisen kannalta olennaista unen saantia, jos sen määrä ja ajankohta on annosteltu oikein. Kannattaa liikkua edes jonkun verran, vaikka se ei olekaan ihmelääke painonhallintaan.

Vierailija
55/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on vähäinen. Kovalla liikunnalla paino nousee, kun lihakset kasvaa.

Jos liikkuu paljon päivän aikana vaikka kävellen niin energiaa kuluu mutta lihakset ei kasva. Mikä parasta niin ulkoillessa ei ole pääsyä jääkaapille. Jotta oikeasti laihtuisi niin pitäisi liikutntaa harrastaa monta tuntia päivässä mihin huonokuntoiset eivät pysty.

Vierailija
56/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on vähäinen. Kovalla liikunnalla paino nousee, kun lihakset kasvaa.

Jos liikkuu paljon päivän aikana vaikka kävellen niin energiaa kuluu mutta lihakset ei kasva. Mikä parasta niin ulkoillessa ei ole pääsyä jääkaapille. Jotta oikeasti laihtuisi niin pitäisi liikutntaa harrastaa monta tuntia päivässä mihin huonokuntoiset eivät pysty.

Vierailija
57/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos ruokailutottumukset ovat tosi pahasti vinksallaan, liikunnalla ei ole mahdollista tehdä kalorivajetta. Miehelläni on tämä tilanne, hän tekee nyt kovia hikitreenejä 3-4 kertaa viikossa ja lisäksi on lisännyt tunnin lenkin parille päivälle, mutta se ei tee kummoistakaan lovea energiamäärään hänen kohdallaan. Karkeasti laskien hän syö joka päivä ainakin 1000 kcal yli oman kulutuksensa, ja liikunnan lisäämisen jälkeen ylimääräistä jää vielä 500-800 kcal päivässä. Lihominen ehkä hidastuu hiukan, mutta pelkästään liikuntaa lisäämällä ei ole mahdollista korjata sitä ylenmääräistä majoneesin ja triplajuustopizzojen syömistä. Siinä loppuisi vuorokaudesta tunnit kesken. Uskon kyllä, että suunnitelmallinen ja tavoitteellinen liikunta motivoi korjaamaan myös syömistottumuksia, ja siten auttaa kyllä laihduttamisessa. 

Vierailija
58/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liikunta auttaa hillitsemään ruokahalua. Olenkin nyt lihavampi kuin koskaan kun en ole ulkoisista syistä kyennyt oikein urheilemaan viime vuosina.

Vierailija
59/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuluttaa masentavan vähän se liikunta ainakin mulla. Olen sairaalloisen ylipainoinen 125 kg. Jotkut liikunta-appsit sanovat, että kävelemällä 2 tuntia mun pitäisi kuluttaa jotain 600 kcal. Käytännössä kun seuraan sitä mitä oikeasti kuluu kirjaamalla kaikki syömiset, ja syömällä samoin kuin ilman ko. liikuntaa, kulutuksen muutos on oikeasti vain 150 kcal. Ja lisäksi se kävely on erittäin kivuliasta ja tukalaa mun painoissa, ei oikein motivoi 150 kcal takia.

Kannattaa kävelyn sijaan harrastaa vesiliikuntaa niveliä säästääksesi. 

Vierailija
60/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä nyt vaikka tuollainen Arnoldsin Lava-cookie 866 kcal siinä on nettisivun mukaan.

Sen kuluttaakseen pitää juosta tunnin ajan melko tehokkaasti. Tehottomalla juoksua 2,5 tuntia putkeen, jos juoksu kuluttaa tunnissa 300-1000kcal.

Lienee sanomattakin selvää, että kaikki käy helpommin kun pitää suun supussa ja jättää keksit syömättä.

Aika äärimmäinen esimerkki. Tunnin verran kävelyä päivittäin on sama kalorivaje, kuin jos olisit päivän viikosta syömättä mitään. Monelle varmaan kuitenkin helpompi käydä ulkoilemassa, kuin olla päivä syömättä mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi