Miksi sanotaan että liikunta ei laihduta?
Itse lihoin talven aikana kun en voinut liikkua kuten aiemmin. Nyt kun voin taas liikkua on paino pudonnut?
Kommentit (142)
Teoriassa liikunta varmaan laihduttaisi, jos syötyjen kalorien määrä pysyisi samana tai vähäisempänä. Käytännössä kuitenkin ainakin minun painoni nousee liikuntaa harrastaessa, koska ruokahalu kasvaa ja väsynyt keho huijaa itseään kuvittelemaan, että nyt niitä kaloreita on saatava kaksin käsin. Jos ei liiku, ei tule myöskään syötyä erityisen paljon. Olen normaali painoinen, tavallisesti sohvaperuna, mutta viime aikoina liikuntaa on tullut harrastettua enempi.
Jos haluat pudottaa painoasi terveellisellä tahdilla, puoli kiloa viikossa, sinun tulee kuluttaa joka päivä 500 kilokaloria enemmän energiaa kuin syöt. Tämä tarkoittaa 3500 kilokalorin energiavajetta viikossa. Puolentoista kilometrin matkalla ihminen ottaa keskimäärin 2000 askelta ja polttaa noin sata kilokaloria. Tämä painonpudotus voidaan siis tämän laskukaavan perusteella saavuttaa ottamalla päivittäin 10 000 askelta, eli kävelemällä noin 7,5 kilometriä päivässä.
Toki painoa voi pudottaa pelkällä liikunnalla, mutta se vaatii pitkämielisyyttä ja sitä, että tuon energiavajeen saavuttaa. Jos haluat kuluttaa kilon rasvaa, se vaatii 7000 kaloria vähemmän viikossa tai ahkeraa kävelyä. Noin 15 kilometriä joka päivä. Moni ei tuohon pysty sitoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat pudottaa painoasi terveellisellä tahdilla, puoli kiloa viikossa, sinun tulee kuluttaa joka päivä 500 kilokaloria enemmän energiaa kuin syöt. Tämä tarkoittaa 3500 kilokalorin energiavajetta viikossa. Puolentoista kilometrin matkalla ihminen ottaa keskimäärin 2000 askelta ja polttaa noin sata kilokaloria. Tämä painonpudotus voidaan siis tämän laskukaavan perusteella saavuttaa ottamalla päivittäin 10 000 askelta, eli kävelemällä noin 7,5 kilometriä päivässä.
Toki painoa voi pudottaa pelkällä liikunnalla, mutta se vaatii pitkämielisyyttä ja sitä, että tuon energiavajeen saavuttaa. Jos haluat kuluttaa kilon rasvaa, se vaatii 7000 kaloria vähemmän viikossa tai ahkeraa kävelyä. Noin 15 kilometriä joka päivä. Moni ei tuohon pysty sitoutumaan.
Eli ei ole niin, ettei liikunta laihduttaisi, vaan laiskuus ja kurinalaisuuden puute lihottavat.
Minulla on krooninen vaikea unettomuus, ei hoidettavissa. Miten olisi parasta laihduttaa? Tähän mennessä olen laihtunut 7kg (toukokuun lopusta alkaen pudotettu).
Vierailija kirjoitti:
Laiskamatojen selityksiä. Muutenkin ihan hölmö ajatus, että harrastaisi liikuntaa vain siksi että laihtuisi, kun liikunta on tärkeä osa kokonaishyvinvointia. Sama kun lopettaisi nukkumisen, koska nukkuminen ei laihduta niin paljoa kuin syöminen.
Ei ole ensin mainittua, mä olen koko aikuisiän harrastanut liikuntaa vähintään 4 krt vko (tehokasta, aerobista ja salia) ja oon sitä mieltä että liikunta ei laihduta vaan nää on ruokavalioasioita. Liikunta kannattaa ja on hyödyllistä mutta laihduttamisessa katse ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on krooninen vaikea unettomuus, ei hoidettavissa. Miten olisi parasta laihduttaa? Tähän mennessä olen laihtunut 7kg (toukokuun lopusta alkaen pudotettu).
En osaa ratkaista, mutta hienosti olet jo pärjännyt univajeen keskellä. Ehkä vähentämällä hiilihydraatteja ellei ole jo vähemmän. Univaje ainakin heikentää sokerinsietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla saa aikaan mitättömän pienen energian lisäkulutuksen, verrattuna siihen energian vähennykseen jonka saa aikaan pienentämällä energian saantiaan.
Liikunnan valheellista merkitystä painottaa vain kaupalliset toimijat, saliyrittäjät, välinemyyjät ja -valmistajat, &c.
Syömisen vähentäminrn on itsensä heikentämistä. Liikunta voimistaa ja laihduttaa.
Se riippuu syömisistä. Moni, kuten itsekin, tuppaa ajoittain syömään myös reilusti epäterveellisiä herkkuja, jotka onkin parempia pääosin karsia. Mutta liikunnastakin on paljon hyötyä toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa ratkaista, mutta hienosti olet jo pärjännyt univajeen keskellä. Ehkä vähentämällä hiilihydraatteja ellei ole jo vähemmän. Univaje ainakin heikentää sokerinsietoa.
Onko huono juttu, jos syön melko runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Leipää syön 2 palaa päivässä. Lihaa ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko huono juttu, jos syön melko runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Leipää syön 2 palaa päivässä. Lihaa ja kalaa.
Ehkä joku osaa vastata tarkemmin, mutta ei kai tuo huonolta kuulosta. Toki hedelmillä on jotain merkitystä (sokeriahan ne pääosin on). Hyvä ketju muuten Finelin käytöstä laihdutuksen apuna tällä hetkellä etusivulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku osaa vastata tarkemmin, mutta ei kai tuo huonolta kuulosta. Toki hedelmillä on jotain merkitystä (sokeriahan ne pääosin on). Hyvä ketju muuten Finelin käytöstä laihdutuksen apuna tällä hetkellä etusivulla.
Nukun noin 1-3 tuntia yössä pätkissä. Joskus harvoin 4h.
Liikunnan merkitys laihdutuksessa on pieni verrattuna siihen mitä syö.
Esimerkiksi lihava liikuntskyvytön petipotilaskin laihtuu hyvin, kun vain ravinto on oikeanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku osaa vastata tarkemmin, mutta ei kai tuo huonolta kuulosta. Toki hedelmillä on jotain merkitystä (sokeriahan ne pääosin on). Hyvä ketju muuten Finelin käytöstä laihdutuksen apuna tällä he
Onpa kurja kuulla! Toivottavasti saat jotain apua joskus. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Laiskamatojen selityksiä. Muutenkin ihan hölmö ajatus, että harrastaisi liikuntaa vain siksi että laihtuisi, kun liikunta on tärkeä osa kokonaishyvinvointia. Sama kun lopettaisi nukkumisen, koska nukkuminen ei laihduta niin paljoa kuin syöminen.
Kaikki eivät kuitenkaan pysty liikkumaan. Laihtumaan hekin silti pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se talvella esti liikkumisen?
Sairastuminen. Yleensä kävelen 8 km per pv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on paljon sokeria. Leivänkin hiilarit muuttuvat kaikki sokeriksi elimistössäsi. Keskity kasviksiin ja kalaan, lisänä vähän lihaa ja marjoja.
Onpa kurja kuulla! Toivottavasti saat jotain apua joskus. Tsemppiä!
Ei taida mikään auttaa kroonistuneeseen unettomuuteen. Lääkkeetkin kokeiltu huonoin lopputuloksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on paljon sokeria. Leivänkin hiilarit muuttuvat kaikki sokeriksi elimistössäsi. Keskity kasviksiin ja kalaan, lisänä vähän lihaa ja marjoja.
Voi sentään. Olen syönyt turhan paljon hedelmiä. Jotenkin ajattelin ettei hedelmien sokeri olisi niin haitallista. Onkohan kohta diabeteskin?
Tunnin kuntonyrkkeily kovalla tahdilla kuluttaa 1000 kcal.
Siten että max 30min kohdalla pidetään 2 min juomatauko tankkaus.
Yhtä jaksoista paukutusta niin että hiki kerääntyy oikeiksi lätäköiksi lattialle.
Toimii oikeasti.
Liikunta on epämukavaa, joten kivempi vaan lakaista maton alle.
kannattaa lukea mihin kaikkeen liikunta vaikuttaa, esim. nukkumiseen,ja miten huono nukkumoinen vaikuttaa syömisiin yms.
Liikunta laihduttaa,epäsuorasti ainakin.