Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko teidän n. 70-vuotiaat äidit tällaisia (naisvihaako?)

Vierailija
07.08.2024 |

Olen nelikymppinen, työssäkäyvä, naimisissa oleva ja vapaaehtoisesti lapseton nainen. 70-vuotias äitini tapasi jo vuosia sitten matkustaessamme kysyä, missä hotellissa yövymme. Luulin, että kysyi tätä "turvallisuussyistä" tai mistä lie, ja muutaman kerran kerroinkin. Selvisi, että hän oli kuitenkin googlannut hotellit (onko kallis jne.)

Viime aikoina on kysynyt, millä numerolla palkkani alkaa. Tähän vastasin, mutta kehotin menemään verotoimistoon, jos muittenkin palkat kiinnostavat. En siis usko, että ikinä kysyisi moista veljeltäni, joka tienaa lähes tuplasti sen mitä minä.

Kyselee myös vaatteitteni merkkejä, luultavasti, että voi taas selvittää, mitä ne maksavat. Ei mistään ökyvaatteista kyse, vaan esim. muutaman kympin paidoista, joita ostan jopa usein puoleen hintaan alesta.

Äitini arvostelee myös miniänsä vaateostoksia ym. naisten juttuja, mutta ei koskaan puhu esim. veljeni useiden tuhansien pyöräostoksista.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on mahdollista, että ap on vain hieman vainoharhainen ja kyselemisessä on ollut kyse vain keskustelemisesta, eli äiti ei ole vain sattunut keksimään muita keskustelunaiheita vaan on kysynyt noista asioista. Ei mitään ihmeellistä. 

Tässä äiti on mm  googlettanut hotellien hintatasoa joissa Ap vieraillut. Kateellinen kun on. 

Narsisti luulee, että kaikki on kateellisia hänelle.

Naraisti sitä, naraisti tätä. Tutustu aiheeseen hiukan syvemmin. 

Vierailija
82/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se äitimamma kokee itse jääneensä jostain paitsi ja tuo rahajuttu on helppo tapa kiusata. Mun mummollani on myös tyytymättömyyttä omaa elämäänsä kohtaan ja purkaa sitä kiusaamalla minua ja naispuolisia serkkujani. (Itsellään on vain poikia, miniänsä on jostain syystä jättänyt rauhaan) Mulla on hieman ylipainoa ja sepäs onkin Mummille helppo kohde. Onneksi olin hoikka sen epävarmimman nuoruusajan, niin paino ei ole itselleni arka aihe. Lähinnä naurattaa, miten ilkeä voikaan vanha nainen olla.

Kuulostaa mun anopilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs noita nyt tarvitsee kysellä. Eikö valveutunut ihminen yleensäkin tiedä ihan ammatin perusteella, että mikä on ansiotaso kussakin työssä. Eihän ne mitään valtiosalaisuuksia ole, samoin kuin tavaroiden hinnat. Se arvostelu on tietenkin asiatonta. Minun äitini ei arvostele rahankäyttöäni.

Ei ole salaisuuksia, ei. Verotiedot kysymällä saa ainakin osviittaa siitä, mitä joku tienaa, mutta sellaista äitini ei tekisi, koska vain huonot ja kateelliset ihmiset haluavat tietää, mitä joku tienaa. 😃 Joo, ymmärrän ristiriidan.

Ap

Ilmeisesti pihtaat äidiltäsi muitakin tietoja. Kerrot vain sellaisen, mistä sinulle on hyötyä. Tunnistan ko vuorovaikutuksen.

Vierailija
84/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työelämässä oli ihan tavanomaista rupatella vaatteista, kuka ostanut mistä, minkä hintainen, kenen valmistama.

Ehkei se enää sitten ole sopivaa kahvipöytäkeskustelua.

Vierailija
85/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viime aikoina on kysynyt, millä numerolla palkkani alkaa. Tähän vastasin, mutta kehotin menemään verotoimistoon, jos muittenkin palkat kiinnostavat. En siis usko, että ikinä kysyisi moista veljeltäni, joka tienaa lähes tuplasti sen mitä minä".

Minusta ap:lta aika passiivisaggressiivinen vastaus. Jos olisin ap:n äiti, niin eipä tekisi juuri mieli tehdä minkäänlaisia keskustelun avauksia.

Vierailija
86/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiviha, veliviha, raskasta on keski-ikäisten elämä.

Vierailija
87/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viime aikoina on kysynyt, millä numerolla palkkani alkaa. Tähän vastasin, mutta kehotin menemään verotoimistoon, jos muittenkin palkat kiinnostavat. En siis usko, että ikinä kysyisi moista veljeltäni, joka tienaa lähes tuplasti sen mitä minä".

Minusta ap:lta aika passiivisaggressiivinen vastaus. Jos olisin ap:n äiti, niin eipä tekisi juuri mieli tehdä minkäänlaisia keskustelun avauksia.

Mun sinkkutytär, 40 v yleni urallaan ja kertoi miten paljon palkka nousi,  pääsi jo veljiensä kanssa liki samaan.

En ole kateellinen missään nimessä, lasten pitääkin pärjätä, sinkku saa olla itsekkäämpi, panostaa omiin juttuihinsa 

Vierailija
88/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Whaaat.... avaas nyt vielä vähän sitä, että millä päädyit siihen, että äitisi puolelta käytöksen ajuri on naisviha?

Siitä, että veljeni törkeän kalliiden pyörien, autojen ym. hinnoista ei kysellä, ja niitä pidetään itsestäänselvinä, tarpeellisina hankintoina.

Ap

Naisia ehkä kiinnostaa naisten vaatetus ja muoti enemmän kuin autot tai pyörät.   Vaatteet semmonen naisten keskeinen puheenaihe.

Tämä, kyllä minä juttelen aikuisten tyttärieni kanssa vaatteiden hinnoista. En ole koskaan ajatellut, että siitä voisi vetää herneen nenuun?

Kyllä ap sinun ja äidin välisessä vuorovaikutuksessa on aivan muusta kyse kuin kateudesta. Äiti haluaisi kysymyksillään lähemmäksi sinua ja sinä passiivisaggressiivisesti hätistelet häntä kauemmaksi. Ja tuon tajuaminen kantapään kautta avautuu yleensä silloin, kun on omia lapsia ja ko asiat tulevat nenän eteen oman lapsen kanssa.

Vierailija
89/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuossa mitään mysteeriä ole. Äitisi jostain syystä kadehtii sinun elintasoa tai elämäntyyliä. Veljeäsi ei kadehdi, jostain syystä. Päätä mitä aiot asialle tehdä. Kauanko meinaat kuunnella tuollaista. 

Näin, tai ehkä vaan keksimällä keksii kysyttävää, joku hinnan kysyminen on ihan small-talkia, yritys olla/esittää kiinnostunutta. Ehkä omaan sukupuoleen on helpompi samaistua, ja mistä tietää mitä kaikkea veljelle puhutaan?

Voi olla, ettei äidillä ole omaa elämää, niin hän sitten kyselee ja tirkistelee tyttärensä elämää. Jos kyse olisi small talkista, niin kai hän puhuttaisi poikaansa samalla tavalla? 

Tuon ikäluokan ihmiset osaavat keskustella elämyksistä ja kokemuksista hyvin vaihtelevasti. Ovat parempia käytännönläheisissä asioissa, kuten mitä asiat maksavat tai "saavat maksaa". Voi tulla myös hyväntahtoista muiden "varpaille polkemista", kun ei osata olla läheisiä muuten kuin sisustamalla tyttären koti lupaa pyytämättä tms. käytännöllistä. 

Ei ehkä iso asia tuo puhetaidon puute, mutta sellainen, joka hiertää äidin ja tyttären välejä oikein makoisasti. 

Vierailija
90/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä aloitukset, joissa mollataan joku ikäluokka ovat aika turhia. Kuitenkin niin meissä +70 vuotiaissa on hyvin moneen junaan meneviä, aivan kuten +40 vuotiaissa.

Tokihan +70 vuotiaat ovat eläneet nuoruutensa ja aikuisuutensakin aivan erilaisessa maailmassa, mitä se on tämän päivän 4-kymppisillä. Mutta niinhän se aina on, maailma muuttuu sukupolvien myötä.

Vierailija
91/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sanaakaan.

Minä en ymmärrä sitä, että miten hintojen kyseleminen olisi naisvihaa. Vihaako äiti tytärtään kyselemällä hintoja ostoksista, vai vihaako tytär äitiään, koska tämä kyselee? 

Sivusta. Käsitin, että kyseessä on joillekin naisille tyypillinen tapa sukupuolittaa maailma miehiä suosivasti:

Mies tekee hienosti asian X: kyllä on fiksu, älykäs, kaikin puolin mielistelyä ansaitseva valioyksilö

Mutta sitten joku nainen tekee täsmälleen yhtä hienosti saman asian X: hampaat menevät irveen, väärin tehty, väärin tehty, väärin käyttäydytty, olipa vielä väärän näköinenkin ihminen, kaikin puolin petoeläimen kynsikäsittelyn ansaitseva raadeltava yksilö

😳

Vierailija
92/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sanaakaan.

Minä en ymmärrä sitä, että miten hintojen kyseleminen olisi naisvihaa. Vihaako äiti tytärtään kyselemällä hintoja ostoksista, vai vihaako tytär äitiään, koska tämä kyselee? 

Sivusta. Käsitin, että kyseessä on joillekin naisille tyypillinen tapa sukupuolittaa maailma miehiä suosivasti: Mies tekee hienosti asian X: kyllä on fiksu, älykäs, kaikin puolin mielistelyä ansaitseva valioyksilö Mutta sitten joku nainen tekee täsmälleen yhtä hienosti saman asian X: hampaat menevät irveen, väärin tehty, väärin tehty, väärin käyttäydytty, olipa vielä väärän näköinenkin ihminen, kaikin puolin petoeläimen kynsikäsittelyn ansaitseva raadeltava yksilö 😳

Mjoo. Kuten rahankäytön osalta säikähdetään sitä, että nainen ylipäätään käyttää rahaa. Ehkä siihen liittyy kateutta siitä, että omassa nuoruudessa ei ollut lupaa samaan. 

Että on oltu itse aikanaan niin pahasti tossun alla, ettei osata iloita tyttären puolesta, vaan yritetään tossuttaa tytär vielä itseäkin pienemmäksi ja olemattomammaksi. 

Ja vaikka olisi hyväntahtoinen äiti, niin tietää ettei osaa enää auttaa eikä huseerata, kun tytär ymmärtää kaikenlaista sellaista, mitä äidillä ei ole ollut edes lupa/mahdollisuus ymmärtää. Sitten se oma ahdistus ja pelko puretaan tyttäreen tirkistelemällä ja maalailemalla piruja seinille. Yritetään litistää tytär turvaan siihen pieneen maailmaan, jonka äiti tietää ja tuntee. 

Vierailija
93/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sanaakaan.

Sivusta. Käsitin, että kyseessä on joillekin naisille tyypillinen tapa sukupuolittaa maailma miehiä suosivasti: Mies tekee hienosti asian X: kyllä on fiksu, älykäs, kaikin puolin mielistelyä ansaitseva valioyksilö Mutta sitten joku nainen tekee täsmälleen yhtä hienosti saman asian X: hampaat menevät irveen, väärin tehty, väärin tehty, väärin käyttäydytty, olipa vielä väärän näköinenkin ihminen, kaikin puolin petoeläimen kynsikäsittelyn ansaitseva raadeltava yksilö 😳

Mjoo. Kuten raha

Kyllä pääosin 70-vuotiaat ovat olleet työelämässä, älkää nyt taas väittäkö heidän eläneen 20-luvulla.

Onhan vaan niin tyttäriä kuin äitejäkin jotka eivät tule toimeen keskenään eikä muualla, aina etsitään piilomerkityksiä.

Vierailija
94/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on vain poikia, niiden kanssa voi keskustella mistä vain.

Palkkojaan en ole kysynyt mutta joskus kysyn ostoksista ja vastattu on.

Vierailija
95/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein pyörii? Olen 30-vuotias ja äitini on noin 50, isoäitini noin 70. 

Vierailija
96/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti vielä eli, niin ostin hänelle vaatteita ja toin niitä ulkomailtakin. Äiti oli todella onnellinen ja tyytyväinen ja kehui aina miten hyvä joku pusero/housut/takki on ollut käytössä. Ei koskaan arvostellut vaatteitani, eikä kysellyt hintoja. Äiti oli aina vähävarainen, mutta tykkäsi vaatteista ja kengistä, ja minä työssäkäyvänä, mutta en todellakaan varakkaana, ostin hänelle niitä. Hinnoista ei koskaan puhuttu.

Vierailija
97/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein pyörii? Olen 30-vuotias ja äitini on noin 50, isoäitini noin 70. 

Onko täällä joku ikäraja? Toisekseen, kaikissa suvuissa ei jokainen saa lapsia 20-vuotiaana. Taidat olla kouluttamaton?

Vierailija
98/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei täällä voisi "pyöriä" minkä ikäisiä tahansa? Oletpas sinä rajoittunut.

Itse olen 73 v ja seurailen palstaa säännöllisesti. Välillä on mielenkiintoisia ketjuja, mutta aika paljon myös pelkkää huuhaata.

Perhe-elämän ketjut kiinnostavat olenhan äiti ja isoäiti ja elämään jo pitkähkö perspektiivi.

Vierailija
99/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole tuollainen.

Vierailija
100/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta tutulta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme