Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko teidän n. 70-vuotiaat äidit tällaisia (naisvihaako?)

Vierailija
07.08.2024 |

Olen nelikymppinen, työssäkäyvä, naimisissa oleva ja vapaaehtoisesti lapseton nainen. 70-vuotias äitini tapasi jo vuosia sitten matkustaessamme kysyä, missä hotellissa yövymme. Luulin, että kysyi tätä "turvallisuussyistä" tai mistä lie, ja muutaman kerran kerroinkin. Selvisi, että hän oli kuitenkin googlannut hotellit (onko kallis jne.)

Viime aikoina on kysynyt, millä numerolla palkkani alkaa. Tähän vastasin, mutta kehotin menemään verotoimistoon, jos muittenkin palkat kiinnostavat. En siis usko, että ikinä kysyisi moista veljeltäni, joka tienaa lähes tuplasti sen mitä minä.

Kyselee myös vaatteitteni merkkejä, luultavasti, että voi taas selvittää, mitä ne maksavat. Ei mistään ökyvaatteista kyse, vaan esim. muutaman kympin paidoista, joita ostan jopa usein puoleen hintaan alesta.

Äitini arvostelee myös miniänsä vaateostoksia ym. naisten juttuja, mutta ei koskaan puhu esim. veljeni useiden tuhansien pyöräostoksista.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein pyörii? Olen 30-vuotias ja äitini on noin 50, isoäitini noin 70. 

Miksei täällä voisi "pyöriä" minkä ikäisiä tahansa? Oletpas sinä rajoittunut.

Itse olen 73 v ja seurailen palstaa säännöllisesti. Välillä on mielenkiintoisia ketjuja, mutta aika paljon myös pelkkää huuhaata.

Perhe-elämän ketjut kiinnostavat olenhan äiti ja isoäiti ja elämään jo pitkähkö perspektiivi.

Kukaan ei kai sanonut, etteikö täällä voisi pyöriä minkä ikäinen vain. Kunhan vain ihmettelin, kun oletin että nämä jutut täällä olisivat vähän nuoremmille. 

Vierailija
102/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein pyörii? Olen 30-vuotias ja äitini on noin 50, isoäitini noin 70. 

Onko täällä joku ikäraja? Toisekseen, kaikissa suvuissa ei jokainen saa lapsia 20-vuotiaana. Taidat olla kouluttamaton?

Vaikuttaa siltä että otit itseesi kysymyksestäni, en kyllä käsitä miksi. Ihan korkeakoulutettu olen, kuten isovanhempani ja vanhempanikin. Jos se nyt on jotenkin oleellista. Eipä ollut aikoinaan mitenkään tavatonta opiskella ja hankkia lapsia samaan aikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kysele tuommoisia. Äidilläni on kyllä itsellään hyvin vakaa taloudellinen tilanne, parempi kuin minulla, eikä ole mitenkään erityisen nuuka, vaan panostaa itse suht laadukkaisiin vaatteisiin. 

Vierailija
104/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 73 v ja seurailen palstaa säännöllisesti. Välillä on mielenkiintoisia ketjuja, mutta aika paljon myös pelkkää huuhaata.

Perhe-elämän ketjut kiinnostavat olenhan äiti ja isoäiti ja elämään jo pitkähkö perspektiivi.

Kukaan ei kai sanonut, etteikö täällä voisi pyöriä minkä ikäinen vain. Kunhan vain ihmettelin, kun oletin että nämä jutut täällä olisivat vähän nuoremmille. 

Täällä on paljon keski-ikäisiä.  

Monesti trollauksesta ja herjaviesteistä syytellään teinejä tai nuoria miehiä.

Saattaa sitten tulla yllätyksenä, että palstan jankkaajat onkin sellasia viiskymppisiä naisia ja miehiä. Aikuiset ihmiset voi olla aivan järjettömän lapsellisia.

Vierailija
105/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksen asettelusi ei ollut neutraali, vaan siihen sisältyi ihmettely. 

Ja eikös tämäkin ketju käsittele keski-ikäinen tytär / +70 vuotias äiti välistä ristiriitaa?

Paljonhan täällä haukutaan esim suuria ikäluokkia jne. Eivätkö +70 vuotiaat saa osallistua ja puolustautuakin aiheessa, joka käsittelee omaa ikäluokkaa? 

Vierailija
106/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äiti vielä eli, niin ostin hänelle vaatteita ja toin niitä ulkomailtakin. Äiti oli todella onnellinen ja tyytyväinen ja kehui aina miten hyvä joku pusero/housut/takki on ollut käytössä. Ei koskaan arvostellut vaatteitani, eikä kysellyt hintoja. Äiti oli aina vähävarainen, mutta tykkäsi vaatteista ja kengistä, ja minä työssäkäyvänä, mutta en todellakaan varakkaana, ostin hänelle niitä. Hinnoista ei koskaan puhuttu.

Ihana äiti sulla. Jos ostan jotain äidilleni, niin hän myy sen eurolla kirpparilla. Kertoo sen kyllä myös, myös sen euron hinnan. Muistan kyllä joskus antaneeni äidilleni merinovillaisia merkkikaulahuiveja. Ne parinsadan euron huivit äitini pesi kirjopesulla kuudessakympissä ja kiroili minulla millaista pazzkaa olivat kun oli tullut pesussa reikiä. Riittävästi passiivis-aggressiivisuutta, parempi päivä.

Yksi lukuisista tavoista osoittaa mieltään on se, että kaikki muilta tulevat tavarat ovat saastaisia ja niissä voi olla vaikka mitä matoja ja muita taudinaiheuttajia. Kirjastonkirjat esimerkiksi ovat hyiii ja kaikki postimyynnistä tilattu tai ulkomailta ostettu on yöööökkk, pitserioista ei voi ostaa pitsoja kun äijät laittaa niihin tarkoituksella sekaan munakarvojaan, etnisissä ravintoloissa liha on rottaa jne. Omia rojuja toki myydään aina kirpparilla ja sieltä myymättömät laitetaan suoraan vaatekaappiin. Niihin ei katsos tartu luteet kun ne on omia tavaroita.

Vierailija
107/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti lähinnä vihjailee että on olemassa muitakin värejä kuin musta. :) Samat vihjeet menee myös veljelle.

Vierailija
108/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon keski-ikäisiä.  

Monesti trollauksesta ja herjaviesteist

Joo kieltämättä tämä on osasyy siihen miksi kuvittelin että täällä on enimmäkseen teiniäitejä ja vähän reilu parikymppisiä. Tosi nopeasti mennään henkilökohtaisuuksiin ja solvaamiseen vastauksissa.

Vierailija
109/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on 55

Ok, hyvä tietää, mutta ei oikein liity keskustelun aiheeseen.

Ap

Aloitus oli vähän sekava. En ymmärrä miten vela- ja naimisissa olo liittyvät noin 70v:n tapoihin. Mikä keskustelun aihe on?

Kyseleekö äitisi sinun asioitasi aina kun veljesi on paikalla? Näettekö toisianne vain kolmistaan?  Harmittaako sinua veljesi palkka? Miten veljesi suhtautuu palkkaasi? Oletko varma, ettei äitisi ole pahoillaan siitä, että palkkasi on niin pieni? Onko hän kysellyt miehesi palkkaa?

Minunkaan äitini ei ole noin 70. Ei ole ikinä kysynyt palkkaa eikä vaatteiden hintoja. Kommentoi kyllä, pitääkö vai ei. Äitini ei ole vela eikä vihaa naisia. Ei vihaa miehiä eikä lapsiakaan.

Olen eri

Vierailija
110/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä me varttuneemmat olemme kiinnostuneita ajankohtaisista asioista ja neuvomme mielellämme nuoria, jotka kyselevät mielipiteitä ja apua erilaisiin asioihin. Palstan keski-iästä tehtiin joku kysely pari vuotta sitten. En nyt muista mikä se tulos oli, mutta 50v -60v välillä se taisi olla. Muistaako kukaan?

Huuhaata täällä tosiaan on paljon. 

Erimummo

Vierailija
111/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon keski-ikäisiä. &

Ei se solvaamishalu iästä riipu vaan luonteesta.

Vierailija
112/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo kieltämättä tämä on osasyy siihen miksi kuvittelin että täällä on enimmäkseen teiniäitejä ja vähän reilu parikymppisiä. Tosi nopeasti mennään henkilökohtaisuuksiin ja solvaamiseen vastauksissa".

Eikös tuo ap aloittanut ketjun juurikin moittimalla  70 v äitiään?Ja hän ilmoitti iäkseen 40 vuotta.

Onhan täällä välillä aivan nuortenkin kommentteja, mutta etupäässä aiheet ja ongelmat taitavat koskettaa  jo lähempänä keski-ikää olevia.

Vierailija
113/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä joku ikäraja? Toisekseen, kaikissa suvuissa ei jokainen saa lapsia 20-vuotiaana. Taidat olla kouluttamaton?

Vaikuttaa siltä että otit itseesi kysymyksestäni, en kyllä käsitä miksi. Ihan korkeakoulutettu olen, kuten isovanhempani ja vanhempanikin. Jos se nyt on jotenkin oleellista. Eipä ollut aikoinaan mitenkään tavatonta opiskella ja hankkia lapsia samaan aikaan. 

Ei nyt aivan tavallistakaan ollut enää 90-luvulla.

Vierailija
114/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on 55

Ok, hyvä tietää, mutta ei oikein liity keskustelun aiheeseen.

Ap

Aloitus oli vähän sekava. En ymmärrä miten vela- ja naimisissa olo liittyvät noin 70v:n tapoihin. Mikä keskustelun aihe on?

Kyseleekö äitisi sinun asioitasi aina kun veljesi on paikalla? Näettekö toisianne vain kolmistaan?  Harmittaako sinua veljesi palkka? Miten veljesi suhtautuu palkkaasi? Oletko varma, ettei äitisi ole pahoillaan siitä, että palkkasi on niin pieni? Onko hän kysellyt miehesi palkkaa?

Minunkaan äitini ei ole noin 70. Ei ole ikinä kysynyt palkkaa eikä vaatteiden hintoja. Kommentoi kyllä, pitääkö vai ei. Äitini ei ole vela eikä vihaa naisia. Ei vihaa miehiä eikä lapsiakaan.

Olen eri

Voiko kenenkään äiti olla vela (ts vapaaehtoisesti lapseton) ?

Vierailija
115/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei ole tuollainen. Äiti on kiltti ja huolehtivainen.

Vierailija
116/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 52 ja äitini 84 ja hänen äitinsä olisi jo 119 vuotias 

Vierailija
117/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että naisten kuluttaminen on hänen mielestään turhamaista, mutta miesten tonnien leikkikalut ei ole? 

Vierailija
118/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se hieman tavatonta ja  poikkeavaa. Olen melkein äitisi ikäluokkaa.

Vierailija
119/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo kieltämättä tämä on osasyy siihen miksi kuvittelin että täällä on enimmäkseen teiniäitejä ja vähän reilu parikymppisiä. Tosi nopeasti mennään henkilökohtaisuuksiin ja solvaamiseen vastauksissa".

Eikös tuo ap aloittanut ketjun juurikin moittimalla  70 v äitiään?Ja hän ilmoitti iäkseen 40 vuotta.

Onhan täällä välillä aivan nuortenkin kommentteja, mutta etupäässä aiheet ja ongelmat taitavat koskettaa  jo lähempänä keski-ikää olevia.

Juu siis kysyin juuri siksi kun yllätyin tästä aloituksesta. En tajunnut että se olisi näin monen mielestä loukkaavaa.

Vierailija
120/147 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että naisten kuluttaminen on hänen mielestään turhamaista, mutta miesten tonnien leikkikalut ei ole? 

Nimenomaan. En ymmärrä, miksi tämä oli monelle niin haastavaa tajuta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi