Ovatko teidän n. 70-vuotiaat äidit tällaisia (naisvihaako?)
Olen nelikymppinen, työssäkäyvä, naimisissa oleva ja vapaaehtoisesti lapseton nainen. 70-vuotias äitini tapasi jo vuosia sitten matkustaessamme kysyä, missä hotellissa yövymme. Luulin, että kysyi tätä "turvallisuussyistä" tai mistä lie, ja muutaman kerran kerroinkin. Selvisi, että hän oli kuitenkin googlannut hotellit (onko kallis jne.)
Viime aikoina on kysynyt, millä numerolla palkkani alkaa. Tähän vastasin, mutta kehotin menemään verotoimistoon, jos muittenkin palkat kiinnostavat. En siis usko, että ikinä kysyisi moista veljeltäni, joka tienaa lähes tuplasti sen mitä minä.
Kyselee myös vaatteitteni merkkejä, luultavasti, että voi taas selvittää, mitä ne maksavat. Ei mistään ökyvaatteista kyse, vaan esim. muutaman kympin paidoista, joita ostan jopa usein puoleen hintaan alesta.
Äitini arvostelee myös miniänsä vaateostoksia ym. naisten juttuja, mutta ei koskaan puhu esim. veljeni useiden tuhansien pyöräostoksista.
Kommentit (147)
Mun äitiä kiinnostaa olenko harrastanut seksiä mieheni kanssa. Kun olin niin pitkään "ikisinkku". Siis tuonne 29v saakka. En ole vielä antanut hänelle suoraa vastausta kun mielestäni tuo kysymys on niin hauska. Ollaan kuitenkin mieheni kanssa kihloissa. xD
Lisäksi olen töissä ja hän utelee vähän väliä, paljonko olen saanut säästöön. Noh, äidit on tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo kieltämättä tämä on osasyy siihen miksi kuvittelin että täällä on enimmäkseen teiniäitejä ja vähän reilu parikymppisiä. Tosi nopeasti mennään henkilökohtaisuuksiin ja solvaamiseen vastauksissa".
Eikös tuo ap aloittanut ketjun juurikin moittimalla 70 v äitiään?Ja hän ilmoitti iäkseen 40 vuotta.
Onhan täällä välillä aivan nuortenkin kommentteja, mutta etupäässä aiheet ja ongelmat taitavat koskettaa jo lähempänä keski-ikää olevia.
Juu siis kysyin juuri siksi kun yllätyin tästä aloituksesta. En tajunnut että se olisi näin monen mielestä loukkaavaa.
Siis tarkoitatko" loukkaantumisella" ap:n aloittamaa ketjua 40v/ 70 v ristiriita vai sitä, että kysyit ihmetellen, "että minkä ikäisiä täällä pyörii"?
Tuo ketjun aihehan on aivan jokapäiväinen täällä vauva av:lla. Välillä moitittavina ovat omat ikääntyvät vanhemmat, anopit, uusperheiden ongelmat jne.
Väittäisin palstan aiheiden useimmiten olevan lähempänä ikääntyvien elämänpiiriä kuin esim parikymppisten tai teiniäitien elämää.
Ei kysele. Äiti on itse ollut pienituloinen ja kova tuhlaamaan kaikkeen materiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovinpa tyttäret on utsineet äitinsä pankkitilin suuruuden. Mikä salaisuus vaatteitten hinta on?
Nämä äidit jatkavat aikuisten tytärtensä kasvattamista loputtomiin. Liian kalliit hankinnat ovat heille kauhistus, niinpä niistä saa kuulla palautetta loputtomiin, jos erehtyy kertomaan hankinnan hinnan.
En tiedä äitini tilin saldoa tai eläkkeen määrää, eikä hän tiedä palkkaani tai säästöjäni.
Teillä ei taida olla paljon puheen aiheita, yrittää vain jotain keskustella. Keskustelutaito on tietty nuoremmalta hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kertonut kysymättä äidilleni paljonko saan palkkaa, ihan vaan huvikseni. Myös puhumme vaatteista puolin ja toisin, paljonko on maksanut. Ei tietenkään tarvitsisi, mutta ollaan aika avoimia.
Sama täällä, iloitsen lapseni urakehityksestä ja meidän helposta suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitiä kiinnostaa olenko harrastanut seksiä mieheni kanssa. Kun olin niin pitkään "ikisinkku". Siis tuonne 29v saakka. En ole vielä antanut hänelle suoraa vastausta kun mielestäni tuo kysymys on niin hauska. Ollaan kuitenkin mieheni kanssa kihloissa. xD
Lisäksi olen töissä ja hän utelee vähän väliä, paljonko olen saanut säästöön. Noh, äidit on tuollaisia.
Kysyykö äitisi suoraan, että oletteko naineet? Vai miten kysyy, olen utelias. Voithan heittää saman kysymyksen äidillesi.
En koskaan ole tuollaista hoksannut kysyä parisuhteessa olevilta tyttäriltäni :D
Vierailija kirjoitti:
Voisko ajatella, että odottelee lastenlapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyykö äitisi suoraan, että oletteko naineet? Vai miten kysyy, olen utelias. Voithan heittää saman kysymyksen äidillesi.
En koskaan ole tuollaista hoksannut kysyä parisuhteessa olevilta tyttäriltäni :D
Muotoilee aina jotenkin vihjailevasti ne. "Onko uusi sänky ollut käytössä". tyyliin. Kerran kyllä kysyi ihan suoraan, olemme jo tehneet sen. Sanoin, että lopeta jo. Mutta sen jälkeen kysyi samaa varmaan 3 viikkoa tuon jälkeen. xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei oikeuta uteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikki äidit noin uteliaita ja töykeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikki äidit noin uteliaita ja töykeitä.
Äitini on aina ollut vähän irstas, mutta joskus noi utelut menee vähän yli.
Vierailija kirjoitti:
No hyi hitto. Ei tuollasta kysytä omalta lapselta.
"Ei se solvaamishalu iästä riipu vaan luonteesta."
Niinpä, ikä ei vaikuta. Ilkeä henkilö on aina ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein pyörii? Olen 30-vuotias ja äitini on noin 50, isoäitini noin 70.
Miksei täällä voisi "pyöriä" minkä ikäisiä tahansa? Oletpas sinä rajoittunut.
Itse olen 73 v ja seurailen palstaa säännöllisesti. Välillä on mielenkiintoisia ketjuja, mutta aika paljon myös pelkkää huuhaata.
Perhe-elämän ketjut kiinnostavat olenhan äiti ja isoäiti ja elämään jo pitkähkö perspektiivi.
Kukaan ei kai sanonut, etteikö täällä voisi pyöriä minkä ikäinen vain. Kunhan vain ihmettelin, kun oletin että nämä jutut täällä olisivat vähän nuoremmille.
Kysymyksen asettelusi ei ollut neutraali, vaan siihen sisältyi ihmettely
Teit oman tulkintasi, en vaan tiedä mikä ihmettelyssä on sellaista että siitä kannattaa hermostua tai turvautua ad hominen -argumentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap käynyt terapiassa?
Olen itse asiassa.
Ap
Tyypillistä terapian jälkeen alkaa vatvoa tällaisia asioita. Kokemusta on.
Mun vanhemmat on molemmat kuolleet, vaikka olen ap:n ikäinen. Heissä oli monta ikävää piirrettä, mutta toisaalta kumpikaan heistä eivät välittäneet ihmisten titteleistä tai tulotasosta. Kaikki oli heille samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei oikeuta uteluun.
Ei tietysti, mutta outojen kysymysten taustaa voi miettiä.
"Teit oman tulkintasi, en vaan tiedä mikä ihmettelyssä on sellaista että siitä kannattaa hermostua tai turvautua ad hominen -argumentteihin"".
Sinä kirjoitit: Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein pyörii? Ja ko kysymys ei ole neutraali. Siinä on monta sanaa, mitkä osoittavat, että olet hämmästynyt. En mielestäni tehnyt mitään henkilöön menevää tulkintaa, muuten kuin toteamalla, että olet rajoittunut.
Oikeastaan olisin hämmästynyt, jos täällä "pyörisi" jopa parikymppisiä. Omaa nuoruuttani kun ajattelen, niin eipä tällaiset keski-ikäisten jutut oikeastaan kiinnostaneet. Ja uskon, että meillä eläkeläisillä on aikaa vaikka pyöriä vauva-palstallakin. Tässä pysyy ns ajan hermolla, kun näkee, mitkä asiat ihmisiä aina kulloinkin puhututtavat.
Ehkä siksi, koska ei ole mitenkään yleistä.