Ovatko teidän n. 70-vuotiaat äidit tällaisia (naisvihaako?)
Olen nelikymppinen, työssäkäyvä, naimisissa oleva ja vapaaehtoisesti lapseton nainen. 70-vuotias äitini tapasi jo vuosia sitten matkustaessamme kysyä, missä hotellissa yövymme. Luulin, että kysyi tätä "turvallisuussyistä" tai mistä lie, ja muutaman kerran kerroinkin. Selvisi, että hän oli kuitenkin googlannut hotellit (onko kallis jne.)
Viime aikoina on kysynyt, millä numerolla palkkani alkaa. Tähän vastasin, mutta kehotin menemään verotoimistoon, jos muittenkin palkat kiinnostavat. En siis usko, että ikinä kysyisi moista veljeltäni, joka tienaa lähes tuplasti sen mitä minä.
Kyselee myös vaatteitteni merkkejä, luultavasti, että voi taas selvittää, mitä ne maksavat. Ei mistään ökyvaatteista kyse, vaan esim. muutaman kympin paidoista, joita ostan jopa usein puoleen hintaan alesta.
Äitini arvostelee myös miniänsä vaateostoksia ym. naisten juttuja, mutta ei koskaan puhu esim. veljeni useiden tuhansien pyöräostoksista.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi vaivaamaan mitä se pesuaine on mitä se yhden äiti ei voi ostaa hinnan vuoksi.
Olen eri mutta meille ostettiin vain halvinta Linna-shampoota eikä hoitoainetta. Minua haukuttiin takkutukastani kun ei se osaa edes tukkaansa kunnolla kammata. Luonnollisestikaan hoitoaineen tai vähemmän pesevän shampoon lisäksi myöskään lyhyet tai puolipitkät hiukset eivät olleet vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuossa mitään mysteeriä ole. Äitisi jostain syystä kadehtii sinun elintasoa tai elämäntyyliä. Veljeäsi ei kadehdi, jostain syystä. Päätä mitä aiot asialle tehdä. Kauanko meinaat kuunnella tuollaista.
No en kauan. Nämä vaan tulevat vähän puskista monesti, enkä osaa sanoa suoraan, mitä ajattelen. Seuraavalla kerralla varmaan osaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Äitisi kadehtii naisia, joilla uskoo olevan varaa kaikkeen, mihin hänellä ei teidän ikäisenänne ollut.
Iän myötä voi tilanne pahentua ja yrittää saada teidät perinnöttömäksi ja suosia veljeä tai köyhäksi katsomaansa sisarta.
Kukas nyt on rahan perään.
Oikein voi saada perinnöttömäksi.
Muista tarkistaa perintöoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini on tuollainen. Kyselee aina kaiken hintoja ja sitten paheksuu. Itseensä saa tietenkin käyttää rahaa, kun on niin ahkera ja hyvä ihminen, mutta me muut emme rahojamme saisi käyttää.
Itse luulen, että tätini on vaan kateellinen, kun olen saanut luotua itselleni hyväpalkkaisen uran ja minulla on varaa käyttää rahaa itseeni ja lapseeni. Hän itse säästi hulluna koko työuransa, että voi nyt vähän käyttääkin rahaa. Tuossa ikäluokassa on aika paljonkin niitä naisia, jotka eivät itse koskaan saaneet uraa ja oikeasti taloudellista vapautta. Heissä on myös paljon niitä, jotka on kasvatettu ajatukseen, että kaikki kauneuteen ja ulkonäköön liittyvä on turhaa ja pinnallista. Ja siihen, että miehet ovat arvokkaampia. Lapsuudesta asti toitotettuja arvoja voi olla vaikea muuttaa.
Ja tätikin kiusaa. Meillä ei ole suku noin sukukeskeistä, hajallaan eri puolilla Suomea. Mutta kun samalla kirkolla asutaan se on tommosta sitten kai.
Mitä pahaa on olla suvun kanssa tekemisissä? Asutaan samassa kaupungissa tässä pk-seudun kupeessa. Enkä kyllä koe sitä kiusaamiseksi enkä mielestäni antanut edes ymmärtää niin. Totesin vaan, että tuttua on. Itselleni tämä ei ole mikään maailman kamalin juttu, vaan lähinnä huumorilla suhtaudun.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi kadehtii naisia, joilla uskoo olevan varaa kaikkeen, mihin hänellä ei teidän ikäisenänne ollut.
Iän myötä voi tilanne pahentua ja yrittää saada teidät perinnöttömäksi ja suosia veljeä tai köyhäksi katsomaansa sisarta.
Hyvinkin mahdollista, mutta yritän olla miettimättä, kun enhän minä sille mitään voi.
Ap
Aseta äidillesi rajat. Jos ei ala kohtelemaan sinua kuin ihmistä, välit poikki. Perunkirjoituksessa voi sitten tavata sukulaisia.
Sekin on mahdollista, että ap on vain hieman vainoharhainen ja kyselemisessä on ollut kyse vain keskustelemisesta, eli äiti ei ole vain sattunut keksimään muita keskustelunaiheita vaan on kysynyt noista asioista. Ei mitään ihmeellistä.
Katsoitko kovinkin tarkkaan kun äitisi hinkkasi persettään saippualla? Kirjaimellisestihan se tapahtui.
Mummojen pyllyistä oletkin jankannut niin usein.
Minä en taas ymmärrä miksei voi kertoa palkkaansa äidilleen, miksi kuvittelee että on naisvihaa jos kysyy jonkin vaatteen merkkiä. Minunkin äiti kysyy ja kerron, kun tiedän äitini kehuu usein vaatteitani siksi kysyy mistä on ostettu ja paljonko maksoi. Ei kaikki ole naisvihaa, koska teen sitä itsekin jos jollakulla tutulla on jokin erityisen hyvännäköinen vaate päällä. Mielestäni aloittaja on terapian tarpeessa kun ottaa kysymykset tuolla asenteella
Vierailija kirjoitti:
Voi minulle on jo ainakin vuosia sitten ilmoitettu että minulle ei sitten jää mitään. Omat rahat on tarkoitettu itselle nautittavaksi. Omat rahat tarkoittaa toki myös omien nuukasti elelleiden vanhempien elämänmittaisia säästöjä. Toki sitä itse saatua perintöä ei sitten voida käyttää vaikkapa palvelujen ostamiseen, vaan kaikki mitä halutaan kuuluu sukulaisten tai naapurien tehdä viinipullopalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas ymmärrä miksei voi kertoa palkkaansa äidilleen, miksi kuvittelee että on naisvihaa jos kysyy jonkin vaatteen merkkiä. Minunkin äiti kysyy ja kerron, kun tiedän äitini kehuu usein vaatteitani siksi kysyy mistä on ostettu ja paljonko maksoi. Ei kaikki ole naisvihaa, koska teen sitä itsekin jos jollakulla tutulla on jokin erityisen hyvännäköinen vaate päällä. Mielestäni aloittaja on terapian tarpeessa kun ottaa kysymykset tuolla asenteella
Lue sinäkin tarkemmin ja mieti uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on mahdollista, että ap on vain hieman vainoharhainen ja kyselemisessä on ollut kyse vain keskustelemisesta, eli äiti ei ole vain sattunut keksimään muita keskustelunaiheita vaan on kysynyt noista asioista. Ei mitään ihmeellistä.
Tässä äiti on mm googlettanut hotellien hintatasoa joissa Ap vieraillut. Kateellinen kun on.
Narsisti luulee, että kaikki on kateellisia hänelle.
Mikä salaisuus on hotellien hintataso? Mun tytär kertoi itse yksin maksaneensa melkein 200 euro vrk saunallisesta sviitistä kun oli 8 yötä telttaillut erämaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi minulle on jo ainakin vuosia sitten ilmoitettu että minulle ei sitten jää mitään. Omat rahat on tarkoitettu itselle nautittavaksi. Omat rahat tarkoittaa toki myös omien nuukasti elelleiden vanhempien elämänmittaisia säästöjä. Toki sitä itse saatua perintöä ei sitten voida käyttää vaikkapa palvelujen ostamiseen, vaan kaikki mitä halutaan kuuluu sukulaisten tai naapurien tehdä viinipullopalkalla.
Enoni osti vanhemmiltaan saadulla perinnöllä toiselle lapselleen kalliin kilpahevosen sekä sijoitusasunnon. Sijoitusasunnosta on sittemmin tullut toisen lapsen asunto, ja vanhemmat ovat onnellisia että ovat voineet varmistaa syrjäytyneille lapselleen loppuiän asunnon. Äitini päätti käyttää perintönsä itseensä, johon hänellä tietysti on täysi oikeus. Äitini mielestä veljensä on toki onneton tossukka.
Mun äidin eka kysymys ihan jokaiseen hankintaan on 'mitä maksoi?'
Samaa hommaa ja äänikin melkein oikeen nousee "on sulla rahhaa" vaikka olis ostanut mitä vaan :D
Vierailija kirjoitti:
No ei tuossa mitään mysteeriä ole. Äitisi jostain syystä kadehtii sinun elintasoa tai elämäntyyliä. Veljeäsi ei kadehdi, jostain syystä. Päätä mitä aiot asialle tehdä. Kauanko meinaat kuunnella tuollaista.
Näin, tai ehkä vaan keksimällä keksii kysyttävää, joku hinnan kysyminen on ihan small-talkia, yritys olla/esittää kiinnostunutta. Ehkä omaan sukupuoleen on helpompi samaistua, ja mistä tietää mitä kaikkea veljelle puhutaan?
Ei kysele. En usko, että toi on mikään tietyn ikäisten juttu. Eikä toi nyt niin pahalta edes kuulosta. Miksi tuollaisia ei voisi kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt sanaakaan.
Minä en ymmärrä sitä, että miten hintojen kyseleminen olisi naisvihaa. Vihaako äiti tytärtään kyselemällä hintoja ostoksista, vai vihaako tytär äitiään, koska tämä kyselee?
Miesten harrastukset on tärkeitä ja arvostettavia ja niihin kuuluukin mennä rahaa, naisten harrastukset on sen verran turhia että ne pitäisi vähintään saada halvalla hinnalla.
Minun veljeni saivat vielä aikuisenakin lahjoja hintaluokassa mikä ei olisi tullut kuulonkaan minun kohdallani. Tyyliin tietokone, pleikkari, kuntosalilaitteita. Minulle tyyliin 20e lahjakortti H&M:ään. Toisaalta veljeni ovat paljon nuorempia, en tiedä paraniko vanhempieni rahatilanne jotenkin tosi paljon.
Tarkkaan ottaen 402 sivua, 8034 kommenttia. Oli välillä ylilaudalla kun päähenkilö ei saanut tarpeeksi vertaistukea.