Asumistuen leikkaus ajoi ainakin meidän perheen köyhyyteen
Olen kahden lapsen teini-ikäisen lapsen yh ja tämä hallituksen asumistukileikkaus johti meidän kohdalla siihen, että oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen tärkeä tarkoitushan onkin pakottaa ihmisiä ponnistelemaan itse saadakseen parempi elintaso ja miettimään tarkemmin mm. asumisratkaisujaan. Keskiluokkaiset perheet tienaavat itse elintasonsa eikä yhteiskunta kustanna heidän elämäänsä. Eikä pidäkään.
Tuskin kukaan haluaa huvikseen tukien varassa elää. Eiköhän ihmiset ponnistele aivan tarpeeksi tullakseen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään väheksymättä oikeaa köyhyyttä, joka on vakava asia, pitäisikö perheen olla ei-köyhä niin että on varaa erilaiseen ylimääräiseen, tukien avulla?
Tajuatko että se "ylimääräinen" on useille mm lääkkeet, lääkärikäynnit jne pakolliset terveysmenot. Niinhänkään ei ole enää varaa ja ei kaikki ei saa tt tukea. Raha riittää edes pakollisiin. Missä s tnan bunkkerissa osa elää mitään käsitystä yhtään mistään.
Jäin pohtimaan tuota peittocasea. En ole ikinä pesettänyt peittoa kodin ulkopuolella vaan pessyt ne aina itse. Jos ei voi laittaa koneeseen, niin etkö voi vaan levittää sitä kylppäriin, kastella ja pestä siinä harjalla ja mäntysuovalla? Jos ei onnaa, niin aja autolla matonpesupaikalle ja pese siellä. Teinit mukaan kantamaan jos on painava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen tärkeä tarkoitushan onkin pakottaa ihmisiä ponnistelemaan itse saadakseen parempi elintaso ja miettimään tarkemmin mm. asumisratkaisujaan. Keskiluokkaiset perheet tienaavat itse elintasonsa eikä yhteiskunta kustanna heidän elämäänsä. Eikä pidäkään.
Tuskin kukaan haluaa huvikseen tukien varassa elää. Eiköhän ihmiset ponnistele aivan tarpeeksi tullakseen toimeen.
Tämän palstan kirjoitusten perusteella sanoisin, että ei. Ei suinkaan aina. Jotkut kylläkin mutta ei niin, että aina ja kaikki.
Hallitus kurittaa nyt urakalla lapsiperheitä ja pienipalkkaisia duunareita. Lyhytnäköistä toimintaa. Ihmiset lopettavat työt, jotka eivät kannata ja lapsiperheköyhyydellä on aina kauaskantoiset seuraukset.
Lapsi ei ole koskaan syyllinen omaan köyhyyteensä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilisä loppui, niin olihan teini kesän töissä, olihan
Ei sitä niin vaan mennä kesätöihin. Todella ärsyttävän oloinen olet.
T.Eri
Vierailija kirjoitti:
En ole ap. Mutta aiemmin työttömyysturvaan sai lapsikorotuksen plus asumistukea 350 e. Riippumatta oliko kokotyötön vai osa-aikatyötön. Nyt lapsikorotus poistettu ja asuntoon ei saa asumistukea, jos omistaa siitä vähintään 50%.
Ennen oli mahis ansiosidonnaiseen. Nykyään se on käytännössä poistettu.
Kokoaikatyöttömänä saa 600 e työmarkkintukea ja ei sitten muuta. Lapsilisä ja KELAn elatustuki on yhteensä kolmisen sataa. Miten perhe elää jollain 900 eurolla? Sähkölaskukin on nykyään yli tuplat mitä ennen. Antibioottikuuri 40 e, bussikortti 50 e.
Idarit hallituksessa ovat lakkauttaneet työttömyysturvan. Jos lapsiperheen elättäjä jää työttömäksi, niin parin kuukauden päästä pitää myydä koti ja kaikki muu arvokas. Mitä järkeä kenenkään on täällä enää elää tai ainakaan tehdä töitä?
Sitähän he oikeasti haluavat, että siis kaikki ihmiset kuolevat .. sitä tarkoittaa hiilen nollapäästöt = elollisen elämän loppuminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mökkinaapuri siirtolapuutarhalla, nainen 50v, kertoi ihan avoimesti että ei ole yli 10v tehnyt töitä, koska tuilla elää ihan kivasti. Mökin piha aina vimpanpäälle kunnossa. No on kai, kun on päivät aina aikaa. Et kyllähän näitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Unohdatte vain sen että kaikilla ei ole mahdollisuutta ponnistella paremman elintason saamiseksi (sairaat, omaishoitajat, vammaiset, eläkeläiset jne.), ja opiskelumahdollisuuksien, työpaikkojen ja kohtuullisten palkkojen puutteessa se ei onnistu edes niiltä työkykyisiltä työttömiltä.
Myös asumisratkaisut ovat täysin riippuvaisia siitä miten edullisia vaihtoehtoja ja kuinka paljon on tarjolla. Ei kukaan huvikseen kalliisti asu (paitsi Orpon kaltaiset yhteiskunnan elätit).
Mahdollisemman pieni asunto ja minimalistinen sisustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla se ponnistelu tarkoittaa sitä, että tutkitaan joka ikinen kolo ja mahdollisuus nostaa niitä tukirahoja. Samalla intensiteetillä kun viitsisivät tutkia työ- ja opiskelumarkkinoita niin olisivat kyllä aika pitkällä
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilisä loppui, niin olihan teini kesän töissä, olihan?
Oletko kuullut työttömyydestä.
Meillä asui viiden hengen perhe huoneessa ja keittiössä 80-luvulla. Kyllä sitä pärjättiin.
Kylmää kyytiä. Onneksi jätin lapset tekemättä.
Mikä on ylimääräistä ja miksi siihen pitäisi olla varaa? Jos jo asutte tilavasti ja teillä on auto, en oikein ymmärrä mitä muuta pitäisi vielä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla se ponnistelu tarkoittaa sitä, että tutkitaan joka ikinen kolo ja mahdollisuus nostaa niitä tukirahoja. Samalla intensiteetillä kun viitsisivät tutkia työ- ja opiskelumarkkinoita niin olisivat kyllä aika pitkällä
Kaikilla ei ole sitä luuta kehossaan mikä löytyy Orpolta, Purralta ja sinulta eli hävytöntä muiden rahan kahmimishimoa omiin taskuihin, vaikka sitten rikollisin keinoin tai laillisen ryöstön turvin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nämä uhriutuvat yh:t. Se ei ole mikään sairaus tai vamma, joka estää työnteon. T:totaaliyh
Aloittajahan käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kylmää kyytiä. Onneksi jätin lapset tekemättä.
Persuja kiinnostaa maahantuoda amerikkalainen äärikonservatismi joten kohta sinäkin maksat lapsettomuussakkoa tai olet velvoitettu hankkimaan lapsikatraan maasi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan lapset isälleen tai huostaan.
Monia isiä ei kiinnosta omat lapsensa. Ja huostaanotto jättää lapseen jäljet. Ei ketään eroteta vanhemmistaan pelkän rahan vuoksi. Eikä se huostaanottokaan ihan ilmaista ole.
Koeta nyt jo päättää. Mielestäsi töissä ei kannata käydä, koska tukia on leikattu. Jotenkin tosi epämääräinen kirjoitus, jonka pääpaino oli ilmeisesti se, että et pidä hallituskokoonpanosta. Jos "idarihallitus" on lakkauttanut työttömyysturvan, niin miten se liittyy töihin menemiseen?