Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuen leikkaus ajoi ainakin meidän perheen köyhyyteen

Vierailija
06.08.2024 |

Olen kahden lapsen teini-ikäisen lapsen yh ja tämä hallituksen asumistukileikkaus johti meidän kohdalla siihen, että oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto.

Kommentit (392)

Vierailija
41/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksinhuoltaja yli 20 vuotta eikä puhettakaan että raskisin ostaa auton. Saati sellaisen ylläpito!

Tunnistin ne elämä realiteetit jo parikymppisenä lähihoitaja opiskelijana.

- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, ei autoa. 

Vierailija
42/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset saisi olla persaukisille keino tienata elantonsa

Opettelepa sinäkin lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset saisi olla persaukisille keino tienata elantonsa

Opettelepa sinäkin lukemaan.

No nyt on mieli paha, kun ei tullut kannatusta sille, että tukiloiselle kustannetaan sama elintaso muitten piikkiin, kuin kahdella työssäkäyvällä perheellä

Vierailija
44/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UIKUTI UIKUTI

Vierailija
45/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsilisä loppui, niin olihan teini kesän töissä, olihan?

Jos lapsi opiskelee toisen asteen oppilaitoksessa hän ainakin ehkä saisi opintotukea.

Vierailija
46/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinaan muutin omilleni, hämmästyin sitä avokätistä tukien määrää, mitä sain opiskeijana. Oli opintotukea, oli lainaa, oli asumistukea. Suomi on ollut hyvin avokätinen kun tukihimmeleitä on rakenneltu. On ymmärrettävää, että tukirakenteiden muuttaminen  väistämättä aiheuttaa kitkaa ja rutinaa, kunnes ihmiset sopeuttavat elämisensä uuden mukaan. Neuvoisin ottamaan laskimen käteen ja sopeuttamaan perheen menorakenteen tulojen mukaisiksi.

Vierailija
47/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karusti leikkaus kohdistui yksinhuoltajiin. Minulla on jo vanhempi lapsi omillaan, mutta nuoremmalla 18v on  lukio kesken. Minä vielä sairastuin, joten tosi tiukilla ollaan. Olen pahoillani, että jotkut vastaavat ilkeästi. Tsemppiä sulle ap!

Vierailija
48/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Jouduttiin muuttamaan 300km päähän halvempien vuokra-asuntojen perässä ennenkuin kaikki menee, mutta loppujenlopuksi halvin saatavilla oleva vaihtoehto on vain n. 85€/kk halvempi kuin se entinen Helsingissä (joka oli myös halvin mahdollinen yksiö), ja asumistuen leikkaus astui heti voimaan eli maksan itse enemmän, n. 150€/kk omavastuun. Siihen päälle 10€ kalliimpi vesimaksu, vähän kalliimpi sähkölasku ja asuntovakuutus, v.tun 25€ kalliimpi nettilasku. Terveyskeskuskäynnistä tulee 50€ lasku Helsingin 0€ sijaan ja sinne matkustaminen makdaa 6€. Julkisen liikenteen matkakorttia ei hankittu täälläkään, liput vielä Helsinkiäkin kalliimpia, mutta etäisyydet liian pitkiä kävelyyn. Omaishoitajan sopimus meni myös poikka muuton myötä, kunnes (jos ja kun) saadaan uuden kaupungin kanssa tehtyä uusi, ja se tekee -500€ loven lompakkoon kuukaudessa. Tilanteessa jossa kaikki rahat meni jo itse muuttoon.

Perus elinkustannukset ovat nousseet räjähdysmäisesti oikeastaan joka saralla ja tulot romahtaneet sitäkin enemmän. Valtio säästää sen 85€/kk asumistuestani. Mutta se säästö hupenee sitten siihen kun joudun hakemaan tukea ja palveluita muuta kautta, esim. toimeentulotuesta.

Kokoomus, talouspuolue joka ei osaa laskea ja pistivät yhtä taidottoman blondi-Purran asialle niin voivat sitten myöhemmin syyttää häntä Suomen talouden romahtamisesta. Tästä ei tulla selviämään vuosikymmeniin vaikka johtoon äänestettäisiin viisaampia ihmisiä.

Vierailija
49/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Se ei ole mahdollista mitenkään. Ne summat on niin pieniä, ettei sitä rahaa edes tuskin huomaakaan.

Vierailija
50/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikoinaan muutin omilleni, hämmästyin sitä avokätistä tukien määrää, mitä sain opiskeijana. Oli opintotukea, oli lainaa, oli asumistukea. Suomi on ollut hyvin avokätinen kun tukihimmeleitä on rakenneltu. On ymmärrettävää, että tukirakenteiden muuttaminen  väistämättä aiheuttaa kitkaa ja rutinaa, kunnes ihmiset sopeuttavat elämisensä uuden mukaan. Neuvoisin ottamaan laskimen käteen ja sopeuttamaan perheen menorakenteen tulojen mukaisiksi.

Eiköhän tämän kaikki jo tiedä. Tuskin Ap on rahassa uinut kuten Roope Ankka. 

Vierailija
51/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Se ei ole mahdollista mitenkään. Ne summat on niin pieniä, ettei sitä rahaa edes tuskin huomaakaan.

200 euroa on monelle paljon. Minulle ainakin on.

Ap

Vierailija
52/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika karusti leikkaus kohdistui yksinhuoltajiin. Minulla on jo vanhempi lapsi omillaan, mutta nuoremmalla 18v on  lukio kesken. Minä vielä sairastuin, joten tosi tiukilla ollaan. Olen pahoillani, että jotkut vastaavat ilkeästi. Tsemppiä sulle ap!

Täällä kirjoitusten taso on ihan ala-arvoista. 

Vierailija
53/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan saanut asumistukea silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti, en edes asuessamme Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa.

Ilmeisesti olet saanut parempaa palkkaa, vuokra on ollut tosi pieni tai et ole hakenut asumistukea. Minä sain vielä keväällä 200 euroa.

Ap

No paljonko saat palkkaa ja paljonko maksat vuokraa? Ja elatusmaksuja pitäisi sun myös saada. En ole sama jolle vastasit. Minäkin olen 2 lapsen yh, toinen jo omillaan. Vuokra on pk-seudulka 1300€. En ole koskaan saanut mitään muita yhteiskunnan rahatukia kuin lapsilisät ja äitiyspäivärahat. Vuokran maksa nettopalkastani. Hyvin pärjätään. 

Vierailija
54/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulle kans 200 e on iso raha. 

55/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäätkö ilman autoa? Voitko kulkea työmatkat julkisilla tai kävellen? Auton pitäminen on pirun kallista

Vierailija
56/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten voit saada noin paljon?? Mä en ole koskaan saanut kuin kymppejä ja siloinkin ollaan oltu tosi tiukilla.

Joku ei nyt täsmää.

Vierailija
57/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksinhuoltaja yli 20 vuotta eikä puhettakaan että raskisin ostaa auton. Saati sellaisen ylläpito!

Eikös ne lapset sitten ole jo aikuisia, jos 20v on ollut yksinhuoltajana. Vai onko alunperinkin niin, että lapset tehty yksin??

Vierailija
58/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksen tärkeä tarkoitushan onkin pakottaa ihmisiä ponnistelemaan itse saadakseen parempi elintaso ja miettimään tarkemmin mm. asumisratkaisujaan. Keskiluokkaiset perheet tienaavat itse elintasonsa eikä yhteiskunta kustanna heidän elämäänsä. Eikä pidäkään.  

Vierailija
59/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se auto on välttämätön, että pääsee töihin. Kaikkialle ei julkisilla pääse eikä muuta työtä välttämättä ole tarjolla. 

Vierailija
60/392 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) tuet on selviämiseen, ei ylimääräisyyksiin. Se on se pointti. B) paljon tulee töistä kuukaudessa että tukien loppuminen aiheuttaa näin katastrofaalisesti? 

Onko palkkakin vain selviämiseen? Mitä järkeä on silloin käydä edes töissä?

Näinhän suurin osa maailman ihmisistä elää, kädestä suuhun. Palkka on selviytymistä pelistä nimeltä elämä.