Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravitsemusterapeutti: jos aamupala on kevyttä puuroa, kannattaa annoksen olla ainakin 1,5-2 dl hiutaleita ja päälle raejuustoa

Kommentit (222)

Vierailija
41/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite vetäsen keitetyn kananmunan ja 0,5 dl kaurahiutaleita sisältävän puuroannoksen. Päälle nielaisen 1rkl camelinaöljyä. Tuo on ihan ehdoton maksimi mitä saan aamulla alas. Ja jotain raejuustoa puuroon, aika only in Finland-juttuja :D

Vierailija
42/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen oman energiantarpeen huomaa jaksamisesta ja ennen kaikkea peilistä. Joillekin tekee ihan hyvää syödä kevyesti.

Kevyesti syövät ovat juurikin sellaisia, että painoa on liikaa ja terveys retuperällä.

Lähde?

Minun 2 edellistä työpaikkaa. Täynnä parisataakiloisia salaatinmussuttajia.

Tuo tarkoittikin niitä kevyen syöjiä, jotka syövät niitä ruoka-aineita, jotka on keinotekoisesti kevennetty. Eli poistettu jotain oleellista ja korvattu lisäaineilla ja aromeilla ja sokerilla. Tuollaisilla keinoruuilla paino kasvaa, ei suinkaan laske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajuu tuota puuron hehkutusta. Sitä pitää tuunailla eri tavoin, että pärjää lounaaseen asti. Paremmin pärjäis kun jättäis sen puuron pois ja söis vain ne muut.

Jä yleensäkin syömisten vaihtoehtoja on lukemattomia muitakin kuin puuro. Ravinnollisestikin parempaa ja maultaan ja ulkonäöltään mukavampaa.

Entä jos tykkää puurosta? Miksi niin monelle on kummallinen ajatus, että puuroon laittaa lisukkeita kuten pähkinöitä tai marjoja? Miksi kaikki muu kuin hiutaleet ja neste on jotain "tuunailua"? En minä ainakaan pärjäisi aamiaisella jos jättäisin siitä puuron pois ja söisin "vain ne muut".

Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, jaksan mainiosti lounaaseen, en napostele tai syö välipaloja, harrastan liikuntaa 7-10 tuntia viikossa plus 10 000 askelta kävelyä ja olen normaalipainon alarajoilla. Ihan päin h

Mitä noi sun liikkumiset ja paino liittyy tähän ketjuun.

Liittyy sikäli, kun täällä niin herkästi julistetaan puurojen, viljojen tai hiilareiden ylipäätään olevan paholaisen keksintöä, joilla ihmiset vaan lihovat, eivät jaksa ilman alituista napostelua tai eivät ainakaan jaksa harrastaa liikuntaa.

Vierailija
44/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty syömään edes 1dl edestä puuroa

M51

Meneekö tupakka ja kahvi aamupalana?

Olet melkoisen rajoittunut, jos aamiainen on joko puuro tai sätkä :)

Vierailija
45/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Minulla oli täällä keväällä ketju, jossa ihmettelin kun paino ei laske. Kerroin siinä syöväni lounaaksi kaurapuuroa marjojen kanssa. Puurossa on 2 dl isoja täysjyväkaurahiutaleita. Marjoja oli 3 dl.

Sain 10 sivuisen haukkumisen siitä, kuinka syön liikaa kauraa. Kukaan normaali ei kuulemma vedä sellaista annosta. Ja siksi painoni ei laske.

Vierailija
46/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos syö vaan sitä mikä itselle sopii ja maistuu hyvältä, ihan sama mitä joku terapeutti sanoo. 

Vierailija
47/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajuu tuota puuron hehkutusta. Sitä pitää tuunailla eri tavoin, että pärjää lounaaseen asti. Paremmin pärjäis kun jättäis sen puuron pois ja söis vain ne muut.

Jä yleensäkin syömisten vaihtoehtoja on lukemattomia muitakin kuin puuro. Ravinnollisestikin parempaa ja maultaan ja ulkonäöltään mukavampaa.

Entä jos tykkää puurosta? Miksi niin monelle on kummallinen ajatus, että puuroon laittaa lisukkeita kuten pähkinöitä tai marjoja? Miksi kaikki muu kuin hiutaleet ja neste on jotain "tuunailua"? En minä ainakaan pärjäisi aamiaisella jos jättäisin siitä puuron pois ja söisin "vain ne muut".

Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, jaksan mainiosti lounaaseen, en napostele tai syö välipaloja, harrastan liikuntaa 7-10 tuntia viikossa plus 10 000 askelta kävel

Kato, osuit asian ytimeen :)

Vierailija
48/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyysin tekoälyltä ravinto-ohjelman. Sain aika kivan. Puuroa sekin suositteli aamupalaksi. Paljon tuossa kyllä välipaloja, aion osan niistä jättää pois. 

Aamiainen:

Kaurapuuroa marjoilla ja pähkinöillä

Lasillinen maitoa tai kasvijuomaa

Välipala:

Omena tai banaani

Lounas:

Kanaa tai tofua vihannesten ja täysjyväriisin kanssa

Salaattia oliiviöljykastikkeella

Välipala:

Pähkinöitä tai rahkaa

Päivällinen:

Lohifileetä tai papuja uunissa

Keitettyjä perunoita tai bataattia

Höyrytettyjä vihanneksia

Iltapala:

Maustamatonta jogurttia ja marjoja

Oliko tämä viikon ruokalista, vai jonkun bodarin päivän ruuat?

Vierailija
49/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe sopii puuroon raejuustoa paremmin.

Vierailija
50/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria puoldesiä ja voita jos keittää desin (hiutaleita) puuron. Riittää energiaa kevyesti iltapäivään asti. 

Vierailija
51/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Minulla oli täällä keväällä ketju, jossa ihmettelin kun paino ei laske. Kerroin siinä syöväni lounaaksi kaurapuuroa marjojen kanssa. Puurossa on 2 dl isoja täysjyväkaurahiutaleita. Marjoja oli 3 dl.

Sain 10 sivuisen haukkumisen siitä, kuinka syön liikaa kauraa. Kukaan normaali ei kuulemma vedä sellaista annosta. Ja siksi painoni ei laske.

Sokeria syömällä ei laihdu. Turhaan otat itseesi.

Vierailija
52/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 dl on aika vähän puuroa minun mielestä. Kyllä itse syön ihan ison lautasellisen, parasta voisilmän ja marjojen kera. Bmi 17,5

Vierailija
53/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen oman energiantarpeen huomaa jaksamisesta ja ennen kaikkea peilistä. Joillekin tekee ihan hyvää syödä kevyesti.

Kevyesti syövät ovat juurikin sellaisia, että painoa on liikaa ja terveys retuperällä.

Lähde?

Minun 2 edellistä työpaikkaa. Täynnä parisataakiloisia salaatinmussuttajia.

Joo, ne vaan syö sitten työpaikan ulkopuolella aika paljon muutakin kuin salaattia. Mäkin söin sairaalloisen lihavana aina töissä salaatin. Koska tiesin, että illalla menee hampurilaisateria, 6-8 isoa keskikaljaa, suklaata, karjalanpiirakoita, pähkinöitä, sipsejä, jäätelöä. Nykyään olen normaalipainoinen. Syön edelleen lounaaksi salaatin. Illalla ei vaan mene tuota muuta moskaa vaan tavallista kotiruokaa kohtuullinen annos.

Vierailija
54/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusikallinen pellavansiemenrouhetta puuroon tai jogurttiin ja ei tule ummetusta. Vatsa toimii säntillisesti seuraavana aamuna.

Vierailija
55/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittanut puuroon sokeria. En juo smoothieita, mehuja, syö maustettuja jugurtteja tai vanukkaita tai pullaa. Irtokarkit ovat paheeni, mutta en niitäkään viikossa kourallista enempää vetänyt.

Vierailija
56/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos syö vaan sitä mikä itselle sopii ja maistuu hyvältä, ihan sama mitä joku terapeutti sanoo. 

Näin pitäisi tehdäkin. Olen kuullut jonkun sanovan, että joku ruoka-aine tekee hänelle vatsavaivoja, mutta syö sitä silti, koska sen sanotaan olevan terveellistä. Missä aivot?

Vierailija
57/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pyysin tekoälyltä ravinto-ohjelman. Sain aika kivan. Puuroa sekin suositteli aamupalaksi. Paljon tuossa kyllä välipaloja, aion osan niistä jättää pois. 

Aamiainen:

Kaurapuuroa marjoilla ja pähkinöillä

Lasillinen maitoa tai kasvijuomaa

Välipala:

Omena tai banaani

Lounas:

Kanaa tai tofua vihannesten ja täysjyväriisin kanssa

Salaattia oliiviöljykastikkeella

Välipala:

Pähkinöitä tai rahkaa

Päivällinen:

Lohifileetä tai papuja uunissa

Keitettyjä perunoita tai bataattia

Höyrytettyjä vihanneksia

Iltapala:

Maustamatonta jogurttia ja marjoja

Oliko tämä viikon ruokalista, vai jonkun bodarin päivän ruuat?

Niin, tuossa (sinänsä oikein hyvässä) listassa ei ole määristä mitään. Yleisiä harhoja tuntuvat olevan, että laihtuakseen tai pysyäkseen normaalipainoisena saisi syödä vain harvoin tai ei saisi herkutella lainkaan. Toinen ajatusharha on, että ns. tavallinen kotiruoka, terveellinen ruoka tai itsevalmistettu ruoka olisi automaattisesti painonhallinnan kannalta hyvä. On ihan eri asia terveyden ja kalorien kannalta syökö lohta 150 vai 300 g, onko perunoita lautasella kaksi vai kuusi ja onko iltapalajugurttia desi vai 400 g.

Vierailija
58/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty laittamaan raejuustoa puuroon, minusta se maistuu silloin ihan oksennukselta. Syön puuron marjojen tai hedelmien kanssa.

Hiilaria hiilarihöysteellä. Kai jotain proteiinia kuitenkin syöt?

Vierailija
59/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittanut puuroon sokeria. En juo smoothieita, mehuja, syö maustettuja jugurtteja tai vanukkaita tai pullaa. Irtokarkit ovat paheeni, mutta en niitäkään viikossa kourallista enempää vetänyt.

Puuro ja marjat ovat hyvinkin sokerisia, vaikka et lisää itse laittaisikaan.

Vierailija
60/222 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoskoko on todella iso. Mieti nyt 2dl+3dl ja vesi lisäksi, melkein litra. Mahalaukkusi venyy ja tuo on pelklää hiilaria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän