Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Pitkästä saikutuksesta saa antaa potkut! Mielestäni on oikein, että työnantajan ei tarvitse maksaa täysin tyhjästä. 😃😃😃😃

Vierailija
06.08.2024 |

Tiesitkö, että työntekijän voi irtisanoa myös sairauslomien perusteella?

Työnantajalla on oikeus irtisanomiseen, jos työntekijän sairastelu venyy kohtuuttoman pitkäksi.

https://yle.fi/a/74-20103151

Itse sain pienestä yrityksestä potkut jo paljon lyhyemmästä sairaslomasta, toki niitä olikin jo kolme kappaletta. Ymmärrän että varsinkaan pieni yritys ei yksinkertaisesti pysty maksamaan palkkaa ihmisestä, joka ei ole tekemässä tuottavaa työtä eli rahaa palkkansa maksamiseen. Oli lopulta parempi, että tilalleni oli palkattu toinen henkilö.

Mutta muistakaa tämä, saikuttajat!

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikas ristiriitaista, kun itselläni on fiiliksenä ja hieman myös kokemuksena, että työpaikkalääkärit- tai muutkaan lääkärit- eivät noin vain lämpimikseen kirjoittele vääriä diagnooseja sinne ja tänne - siinähän tulisi pian koko lääkäröinnille loppu ja luvat pois?

Mutta oikeisto "tietää" että työläisen ei tarvitse kuin hakea mieleisensä paperi!

Itsellä ainakin sairastumisesta kokemus on juuri sellainen,  ettei kukaan uskalla sanoa totuutta päin naamaa. Itse olin ollut jo aiemmin 3 kertaa pidemmällä (1-2kk/saikku) saikulla, kun sairaus yllättäen paheni todella rankaksi koettelemukseksi. Erikoislääkäri kirjoitti aina 1-2 kuukautta lisää sairauslomaa ja tt-lääkäri komppasi, että kyllä kohta pääset takaisin "sorvin ääreen". Yli 9kk:n sairausloman jälkeen sitten lopulta joku ylilääkäri totesi, ettei kyllä vanhaan työhön ole palaamista, itse olin varma jo 1. kuukauden jälkeen, mutta eihän mua silloin kukaan uskonut. Kohta 2 vuotta työkyvyttömyyttä takana ja vähitellen alkaa lääkitys ja muut hoidot olla sillä tavalla tasapainossa, ettei tarvitse päivittäin pelätä joutuvansa taas piipulipaapuliautolla päivystykseen.

Vierailija
102/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty hoitamaan työtään, voi irtisanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka pois jos ei ole töissä. Olkoot syy mikä tahansa. Lisäisi heti palkkaushaluja.

Vierailija
104/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikas ristiriitaista, kun itselläni on fiiliksenä ja hieman myös kokemuksena, että työpaikkalääkärit- tai muutkaan lääkärit- eivät noin vain lämpimikseen kirjoittele vääriä diagnooseja sinne ja tänne - siinähän tulisi pian koko lääkäröinnille loppu ja luvat pois?

Mutta oikeisto "tietää" että työläisen ei tarvitse kuin hakea mieleisensä paperi!

Itsellä ainakin sairastumisesta kokemus on juuri sellainen,  ettei kukaan uskalla sanoa totuutta päin naamaa. Itse olin ollut jo aiemmin 3 kertaa pidemmällä (1-2kk/saikku) saikulla, kun sairaus yllättäen paheni todella rankaksi koettelemukseksi. Erikoislääkäri kirjoitti aina 1-2 kuukautta lisää sairauslomaa ja tt-lääkäri komppasi, että kyllä kohta pääset takaisin "sorvin ääreen". Yli 9kk:n sairausloman jälkeen sitten lopulta joku ylilääkäri totesi, ettei kyllä vanhaan työhön ole palaamista, itse ol

Eli tässäkin tapauksessa oli oikeasti aihetta, eli eivät lekurit vain kevytmielisesti tarjoilleet että "ota tästä mieleisesi diagnoosi" kuten oikeisto väittää.

Vierailija
105/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Sitä mä en ymmärrä, kun mun tuttava jäi nuorena määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, ja hänet irtiasanottiin työpaikasta kolme vuotta eläköitymisen jälkeen. Mä en tiennyt, että eläkeläisellä oli työpaikka odottamassa mahdollista parantumista.

Se on nimeltään kuntoutustuki, ei määräaikainen TKE. Työsuhde jää silloin voimaan, vaikka ta ei maksakaan mitään palkkaa.

Vierailija
106/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse enää hakea paljoa töitä pitkäaikaissairaana. Sen kun kirjoittaa vaan hakemukseen mikä on ja kuinka pirha ei hoida niin ei ole pelkoa tulla valituksi alunperinkään :)

Vierailija
107/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli tässäkin tapauksessa oli oikeasti aihetta, eli eivät lekurit vain kevytmielisesti tarjoilleet että "ota tästä mieleisesi diagnoosi" kuten oikeisto väittää."

Juu. Ei kyllä kyselty, että mitäs täällä kertaa laitetaan diagnoosiin. Lanssilääkäri kirjoitti ensihoidon papereihin, että kuljetettava koodilla x x:n päivystykseen. Ei tarvinnut ensihoitajien arpoa, mitä tekevät.

Olihan se hivenen epämiellyttävääkin, kun ensihoitajat tunsivat perheenjäsenet etunimeltä, eikä koirakaan lopulta enää haukkunut heitä, kun ambulanssi kääntyi pihasn ja sairaalaan tullessa hoitajat eivät enää kyselleet nimeä/hetua tai allergioita, lääketipat oli valmiina odottamassa, labrahoitaja moikkasi etunimellä jne...

Vierailija
108/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä asiat ovat ongelmallisia ja osuvat aina väärin, viattomiin.

Ei ole kovinkaan pitkä aika kun olin työntekijänä eräässä melko merkittävässäkin naapurimaamme omistamassa yhtiössä eräässä pienemmässä  perussuomalaisessa kaupungissa, "ihme".

Siellä kovin sairaslomien käyttäjä OLI  tai kuten kuulin nyt vielä jälkikäteen tavattuani entisisen työtoverini- joka ei enää tosin ole töissä tuolla- ON vieläkin pääluottamusmies ei ole saanut saikuista potkuja. Ihmettelin jo silloin, että kuka ihme tuo on joka toisinaan tuli sunnuntaisin töihin ja piti tulenpalavan kovaäänisen saarnaustuokion siitä miten kaikki on huonosti, työnantaja, hallitus ja toisinaan liittokin on surkea, kuin lestadiolainen saarnamies teltassaan huusi ja katosi taas pian sen jälkeen vaahto valuen suupielistä valuen kuin papin liperit.

Kertoivat hänen olevan paikan pääluottamusmies joka oli jatkanut toimintaansa jo vuosikymmeniä. Ihmettelin hieman, että oliko tuo sitten niin hyvä luottamusmies kun vieläkin oli samassa hommassa, mutta nauroivat vain, että eihän tuo ollut tehnyt palkkojen tai minkään muidenkaan työntekijöiden asioiden hyväksi mitään, liittojen sopimien palkankorotuksien tiedotukset oli kantanut ilmoitustaluille ja kirjoittanut oman nimensä  ilmoituksen alareunaan aivan kuin liittojen sopima olisi ollut hänen ansiotaan. Luottamusmiehelle kuuluvat "vapaat" tuo kuulemma pitää myös oikeasti vapaina eli lomailee, ei työpaikalla.

Ilmeisesti kuitenkin on ollut työnantajalle myös kannattava investointi laittaa rahansa tuon henkilön sairaslomien kustannuksiin ja miksipä ei olisi, jos kerrana  mitään paikallista aktiviteettia ei työnantajaa  vastaan työntekijöiden puolelle ole ollut vuosikymmeniin.

Kaveri kertoi, että siellä oli nyt uusi johtaja  uuslapanen,   joka yrittää selvitellä tuon läpeensä korruptoituneen paikan ongelmia, on ollut työilmapiirin suhteen ongelmia, vanhat toimihenkilöt, työntekijät, työnjohtajat yrittävät parhaansa mukaan manipuloida asioita, jotta mikään ei muuttuisi ja vanhojen voimien saavutettuihin etuihin ei puututtaisi tai heikommassa-asemassa olevien asemaa ei parannettaisi ainakaan korruptoituneitten "hyvinvoinnin" kustannuksella.

Mietittiin siinä, että ei se mafia taida olla levittäytynyt vain saksaan kuten uutisissa kerrottiin, paikka on kuitenkin perussuomalaisilla  aatteilla kyllästetty joten ihmekös tuo.

Kyllä niitä potkuja jaellaan varmasti kaikenlaisilla perusteilla, mutta harvemmin oikeilla viattomat, heikompiosiaset, oikeasti sairaat vain kärsivät eivät ne joiden hanuriin se kengänkuva oikeasti kuuluisi

Vierailija
109/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään venyvän sairausloman palkanmaksu kyllä loppuu nykyäänkin määritetyssä aikapisteessä ja sairauslomalainen saa kelalta rahaa.

Mutta irtisanomisen myötä poistuu erilaiset sairaudesta aiheutuvat työnkuvan muutostoumet jne.

Vierailija
110/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jos suomalaiset äänestäjät kaiken tämän hallituksen toimet olisivat etukäteen tietoonsa saaneet....

Tetveiset siihenkin kampaamoon jossa kovasti keskellä pesukarhukohua valittua hallitusta kehuttiin... suomi on hirveissä veloissa  suomi kuntoon...

Hehkuttajista kumpikin alalla jossa sairauslomia pitkinä paljon...

Hah.

Vierailija
111/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työnantaja maksa sairausloman palkkaa?! 

No sehän sen juuri maksaa. Pienyrityksissä käy vielä usein niin että joutuu maksaa saikuttajan palkan, mutta silti itse tehdä ne työt.

Maksaminen siirtyy Kelalle noin 2 viikon jälkeen, joten työnantaja ei maksa vakavemman ja kalliimman sairasperioidin ollessa kyseessä. Jos yksittäisen duunarin flunssa kaataa firman, ehkä niin on parempi. Heikot firmat sortuu elon tiellä ja sitä rataaaa...

Todella vasemmistolainen näkökulma, mitäs jos noita yksittäisiä duunari flunssia on vaikka 5-10 henkilöllä 2-3 kertaa vuodessa.

ihmiset luulevat kyllä olevansa aivan äärettömän tuottavia työntekijöitä silloin kun vaivautuvat töihin.

Vierailija
112/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa antaa potkut. Eli sitä sitten jollekulle annetaan, ja toiselle ei.

Kauanko kestää esim alaraajan luun murtuman parantuminen... noo, ehkä ei tuu potkuja, kunhan ei jatkuvasti luitaan katko.

Kroonisesti sairaat!

Vierailija
113/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän sen juuri maksaa. Pienyrityksissä käy vielä usein niin että joutuu maksaa saikuttajan palkan, mutta silti itse tehdä ne työt.

Maksaminen siirtyy Kelalle noin 2 viikon jälkeen, joten työnantaja ei maksa vakavemman ja kalliimman sairasperioidin ollessa kyseessä. Jos yksittäisen duunarin flunssa kaataa firman, ehkä niin on parempi. Heikot firmat sortuu elon tiellä ja sitä rataaaa...

Pienet ja keskisuuret yritykset työllistävät  kuitenkin valtaosan työntekijöistä

Vierailija
114/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vasemmistolainen näkökulma, mitäs jos noita yksittäisiä duunari flunssia on vaikka 5-10 henkilöllä 2-3 kertaa vuodessa.

ihmiset luulevat kyllä olevansa aivan äärettömän tuottavia työntekijöitä silloin kun vaivautuvat töihin.

Oliks se myös niin että potkut saa antaa lyhyistäkin toistuvista sairauslomista? Vai vain yhtäjaksoisesta pitkästä sairauslomasta?

Vierailija
115/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairausajan palkan työnantaja juurikin joutuu maksamaan toisin kuin eläkemaksut, ne menee työntekijän tekemän työn tuotosta.

Riippuu työsuhteen pituudesta ja TES:stä. Epäilen, onko yhdessäkään TES:ssä vuoden kestävää palkanmaksua. Oman alani sopparissa maksimi on 8 viikkoa, jos työsuhde on kestänyt yli 10 vuotta. Silloin kun työnantaja maksaa palkan, saa työnantaja sairaspäivärahan itselleen eli käytännössä 9 päivän jälkeen  työnantajan kustannukset putoavat huomattavasti. Tämän työnantajat usein unohtavat kertoa. 

Vierailija
116/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa nyt saikuttajat kuka tekee työt kun olet kotona kuukauden vetämässä lonkkaa? 

Olin 2 päivää noron takia pois töistä. Työnantaja olisi halunnut minut töihin, koska voinhan olla sairas asiakkaalta salaa ts halailla pönttöä huomaamattomasti. Yritin ja lähdin kotiin. Työt jäi tekemättä siinä kohteessa kun ei ollut työntekijöitä. Siivoan päiväkotia. Olen todella pahoillani.

Vierailija
117/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikaseinästäkö se tulee?? Ensimmäiseltä yhdeksältä päivältä ei saa mitään ja senkin jälkeen vain noin puolet todellisista kuluista. 

Eikä suurin kustannus ole palkanmaksu vaan tekemättä jäävät työt. Helposti jää 1000 € päivässä laskuttamatta kun hommat seisoo. Siihen sitten vielä saikuttajan palkka päälle.

t. Yrittäjä

Miksi et palkkaa sopivasti väkeä?

Minulla on ihan oikea määrä työntekijöitä. Kun joku työntekijä on kotona sairastamassa niin silloin hän ei ole asiakkaan luona tekemässä laskutettavaa työtä. Asiakas ei maksa tuntiveloitusta ellei kukaan ole pelipaikalla.

Vaikka palkkaisin lisää työntekijöitä niin siitä huolimatta jokaisen kotona sairaana makaavan kohdalla jäisi laskutettavaa saamatta. Sairaana oleva saa minulta rahaa, mutta ei tuota minulle mitään.

Vierailija
118/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikaseinästäkö se tulee?? Ensimmäiseltä yhdeksältä päivältä ei saa mitään ja senkin jälkeen vain noin puolet todellisista kuluista. 

Ensimmäiseltä kymmeneltä päivältä ei saa mitään.

Vierailija
119/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se, että kun olen ollut töissä matalapalkkaisilla aloilla- tiskaajana, siivoojana, keittiöapulaisena, leipomotyöntekijänä - enkä ole koskaan törmännyt siihen, että saisin suurempaa palkkaa kuin naispuoliset työkaverini, jotain "mieslisää" siis- niin vaikeaa on uskoa tuohon 80 prossan uhriutumishokemaan.

Onhan sitä Suomessa ihan tutkittu. Todellisuudessa naiset saa erittäin lähelle täsmälleen samaa palkkaa kuin miehet. Silloin kun vertaillaan samaa työtä ja samaa määrää tehtyjä työtunteja.

Naiset saa vähemmän palkkaa muutamasta eri syystä. Yksi isoimmista on se, että yhteenlaskettuna Suomen naiset tekevät selvästi vähemmän työtunteja kuin Suomen miehet. Aika yksinkertaista, että kun tekee vähemmän työtä niin saa vähemmän palkkaa.

Toinen merkittävä syy on erilaisiin ammatteihin hakeutuminen. Naiset koulutautuu sairaanhoitajiksi ja miehet rakennusinsinööreiksi. Onko se sitten miesten vika, että naiset hakeutuu huonosti palkattuun ammattiin? Jokaisella on vapaus hakea mihin tahansa ammattiin ja koulumenestyksen pohjalta naisilla pitäisi olla paremmat mahdollisuudet napata parhaiten palkatut ammatit itselleen.

Vierailija
120/171 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairausajan palkan työnantaja juurikin joutuu maksamaan toisin kuin eläkemaksut, ne menee työntekijän tekemän työn tuotosta.

Riippuu työsuhteen pituudesta ja TES:stä. Epäilen, onko yhdessäkään TES:ssä vuoden kestävää palkanmaksua. Oman alani sopparissa maksimi on 8 viikkoa, jos työsuhde on kestänyt yli 10 vuotta. Silloin kun työnantaja maksaa palkan, saa työnantaja sairaspäivärahan itselleen eli käytännössä 9 päivän jälkeen  työnantajan kustannukset putoavat huomattavasti. Tämän työnantajat usein unohtavat kertoa. 

Ei toi auta mitään jos on sarja-saikuttaja joka on parin viikon välein muutaman päivän poissa töistä. Sellainen työntekijä ajaa yrityksen perikatoon. Maksaa ihan älyttämästi työnantajalleen. Siihen yhden saikkukeisarin temppuiluun häviää monen tuottavan työntekijän työn tulokset. Jos yksi työntekijä kymmenestä on tuollainen niin firma todennäköisesti tekee sen vuoksi tappiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi