YLE: Pitkästä saikutuksesta saa antaa potkut! Mielestäni on oikein, että työnantajan ei tarvitse maksaa täysin tyhjästä. 😃😃😃😃
Tiesitkö, että työntekijän voi irtisanoa myös sairauslomien perusteella?
Työnantajalla on oikeus irtisanomiseen, jos työntekijän sairastelu venyy kohtuuttoman pitkäksi.
Itse sain pienestä yrityksestä potkut jo paljon lyhyemmästä sairaslomasta, toki niitä olikin jo kolme kappaletta. Ymmärrän että varsinkaan pieni yritys ei yksinkertaisesti pysty maksamaan palkkaa ihmisestä, joka ei ole tekemässä tuottavaa työtä eli rahaa palkkansa maksamiseen. Oli lopulta parempi, että tilalleni oli palkattu toinen henkilö.
Mutta muistakaa tämä, saikuttajat!
Kommentit (171)
Tämähän ei ole mikään uusi juttu. Näin on ollut ainakin reilu kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt saikuttajat kuka tekee työt kun olet kotona kuukauden vetämässä lonkkaa?
Se on työantajan ongelma. Ja kuukauden salkkua wi ihan tyhjästä saa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tunnettiin sellainen käsite kuin "pelivara"
Nykyisen hökellyksen aikaan, jos työntekijällä sattuu aukeamaan kengännauha kesken hommien, menee firma nurin samantien. Ryskis vaan!
Noin hiukan kärjistäen, helppotajuisuuden vuoksi.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työnantaja maksa sairausloman palkkaa?!
Kyllä muuten maksaa! Itse maksoin Tmissä eli toiminimen kokoisessa "firmassa" yhden sairastujan palkkoja sairauslomalle yhteensä nippa 12000 euroa. Lääkärit antoivat hänelle aina lyhyitä sairauslomia toistuvissa poissaoloissa. Osan maksoi Kela mutta ton 12000 euroa maksoin minä. Ja sen sijaisen palkat päälle. Siis miksi ihmeessä työnantaja yleensäkään joutuu maksamaan työntekijän sairauspoissaoloista palkkaa?
Kaikessa viisaudessasi voisit vastata esimerkiksi seuraavaan kysymykseen: miksi työnantaja ei suostu maksamaan palkkaa edes tehdystä työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten maksaa! Itse maksoin Tmissä eli toiminimen kokoisessa "firmassa" yhden sairastujan palkkoja sairauslomalle yhteensä nippa 12000 euroa. Lääkärit antoivat hänelle aina lyhyitä sairauslomia toistuvissa poissaoloissa. Osan maksoi Kela mutta ton 12000 euroa maksoin minä. Ja sen sijaisen palkat päälle. Siis miksi ihmeessä työnantaja yleensäkään joutuu maksamaan työntekijän sairauspoissaoloista palkkaa?
Kaikessa viisaudessasi voisit vastata esimerkiksi seuraavaan kysymykseen: miksi työnantaja ei suostu maksamaan palkkaa edes tehdystä työstä?
Minua kiinnostaa mistä työstä ei palkkaa maksettaisi?
Avauksella taas melko vähän yhteistä viitatun uutisen kanssa.
Mitä sinä vouhkaat? Tottakai voi irtisanoa, jos työntekijä ei ole työkykyinen eikä vaikuta sellaiseksi tulevan.
Esimerkiksi mielenterveysongelmat tai tuki- ja liikuntaelin vaivat on tällaisia. Kuten jutussa luki, vuosi on vakiintunut ajaksi, eli jos on vuoden sairaslomalla, voidaan katsoa, ettei kuntoudu työkykyiseksi.
Sellaisessa on sitten kyse ihan oikeasta sairaudesta, kukaan ei pysty niin pitkään vaikuttamaan. Lisäksi aikaan sisältyy taatusti työaika järjestelyjä, kuntoutusta ym.
Eli asia ei nyt ole niin yksinkertainen kuin tyhmyyksissäsi luulet.
Sinä jaksatkin fantasioida jatkuvasti työntekijöiden irtisanomisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut uutisia seurata. Vuosiin. Jatkuvasti tulee tapauksia, joissa työtä teetetään ilmaiseksi. Joko roikotetaan ansassa nollatuntisopimuksilla, tai suoraan kieltäydytään maksamasta jo sovittuja palkkoja. Vähemmän yllättäen yritykset myös maksattavat omia mokiaan työntekijöillä - yrittäjä tai joku johtaja mokaa ja työntekijä pistetään pihalle sen sijaan, että mokaaja saisi mitään seurauksia.
Toisaalta, mielestäsi yle varmaankin on pelkkä propagandatalo, joten asenteesi asiaa kohtaan ei varsinaisesti yllättäisi
Kun työnantajani sai tietää, että olen raskaana, meni vain hetki ja eräänä aamuna pomo ilmoitti, että enää ei tarvitse tulla, koska minut on irtisanottu eikä työsuhdetta enää ole. Se oli pieni työnantaja mikä teki noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. monissa teknisissä suunnittelutoimistoissa ei saa merkitä työtunteja kuin siltä osin, mitä asiakkaalta saadaan rahaa. Yleiskulutileille tunteja ei saa laittaa. Monesti erityisesti lama-aikoina työmäärät on laskettu pilkkahinnoilla, jotta työ yleensä saadaan. Silti tiedetään, että se laskettu työmäärä ei riitä eli suomeksi sanottuna suunnittelijat tekevät osan työstä omalla ajalla. Ylitöitä ei varsinkaan makseta, tuollaisessa tilanteessa on vaikeaa saada edes yksi-yhteen vapaata.
Eihän yksikään työnantaja ja yrittäjä kunnioita edes lakeja jos siellä saa pikkusen lisää maksimoitua voittoja jännästi vaan he itse vaatii heitä kohtaan äärimmäistä lakikirjan noudattamista