Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käy kotitöiden, jos toinen kuolee ensin eikä toinen ole osallistunut niihin ikinä?

Vierailija
06.08.2024 |

Mietin vain kun suvussa oli tällainen tapaus, Vaimo sairastui, aggressiivinen syöpä ja vielä sairaanakin koetti jotain tehdä, mutta sitten joutui sairaalaan ja kuoli aika nopeasti diagnoosista. Nyt ei oikein tiedetä mitään kun sen puolen suku ei pidä yhteyttä ja ei tuota kehtaa suoraan kysyä. Mies ei suostunut ikinä tekemään mitään. Kun jäi eläkkeelle oli todennut että hän on nyt eläkkeellä, hän lepää ja rouva teki kaikki työt oman työpäivänsä jälkeen. 

Omakin äitini kuoli ennen isää ja äiti teki eniten, mutta isä opetteli itse tekemään mm. ruokaa aika nopeasti. Siivoukseen isä osallistui mutta ruuan laittoon ei ikinä. 

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoitooon liittyvät asiat, vaimon/puolison kuollessa tai erosta johtuen, ovat harvoin miehillä hallussa ja yllätys onkin, että mitä kaikkea se rouva onkaan hoitanut, jotta koti on siisti, vaatteet puhtaita ja ruokaa tarjolla. Kaikkihan nämä hommat voi oppia kuka tahansa, ruokaa löytyy valmiina kaupoista ja palveluja voi ostaa, hintaa ulkoistetulle kodinhoidolle tulee! 

Toinen puoli näitä asioita ovat monet muut asiat, jotka taas ovat olleet miehen hallinnassa/tehtävänä. Pankkiasiat, vakuutukset, nuohoamiset, auton huollot ja katsastukset, erilaiset käyttöoikeudet. Yllättäen puolison kuollessa voikin käsissä olla melkoinen selvittely, jotta kaikki saadaan rullaamaan entiseen malliin. 

Nämä ovat asioita, joista kannattaa omassa kotitaloudessaan olla kiinnostunut, yhdessä!

Ajatteletko ihan tosissasi, että naiset eivät huolehdi pankkiasioista, vakuutuksista ym? Käyttöoikeuksia en oikein ymmärrä, tarkoitatko maalaistalon rasitteita, metsästys- ja kalastusoikeuksia vai mitä? Ei huolta, meillä niistä huolehtii tyttäreni.

Joka tapauksessa ongelmia tulee, jos on jaettu asiat niin, että toinen ei itse osaa eikä edes tiedä niistä mitään riippumatta siitä, ovatko ne olleet miehen vai vaimon hoidossa.

Vierailija
82/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä ostaa tuollaisen palvelun, loppupelissä todella vähän kotitöistä on sellaisia pakollisia asioita, jotka on tehtävä itse. Naiset vain kuvittelevat, että hurja määrä metatyötä olisi tarpeen, jotta pöydässä olisi ruokaa ja kaupassa käyty. Eikä maksa yhtään sen enempää kuin vaimonpito!

Sinkkutaloutta ei voi verrata perheellisen elämään, ne on ihan eri planeetoilta.

Eli tosissasi väität, että kahden hengen taloudessa naiselta menee valtavasti enemmän aikaa kaupassakäyntiin kuin sinkkuna? No ei ihme, jos naisilla on raskasta, kun yhden kalafileen sijaan pitää ostaa kaksi ja se on todella vaativaa!

Onhan siinä enemmän hommaa, jos pitää omien tavaroitten lisäksi siivota miehen jälkiä ja huolehtia hänenkin tavaroistaan. Harvassa ovat ne miehet, joilta kaikki samat hommat onnistuvat kuin hänen vaimollaan.

Se on sitten toinen juttu, että toinen puoliso osallistuu yleensä taloudellisesti yhteiselämään. "Vaimon pito" tulee kalliiksi vain niille, joilla on sellainen tuontivaimo, jolla ei ole mitään omia tuloja vaan on täysin miehensä ylläpidettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että nämä suuret ikäluokat ovat sitten typeriä! Keksivät sanan uusavuton nuoria haukkuakseen, mutteivat itse osaa pottuja keittää. Ja naiset eivät pitäneet puoliaan raha-asioissa, eivät osaa ajaa autoa. Monen naisen mökkimatkat loppuvat siihen kun mieheltä menee ajokortti. Voi voi, ihan puskista sekin tuli.

Ei säälitä.

Kuulostaa kyllä pari vuosiluokkaa vanhempien hommilta koko juttu. Kyllä suurilla ikäluokilla ajokortit ja peruskokkaustaidot on. Ihan sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
84/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä ostaa tuollaisen palvelun, loppupelissä todella vähän kotitöistä on sellaisia pakollisia asioita, jotka on tehtävä itse. Naiset vain kuvittelevat, että hurja määrä metatyötä olisi tarpeen, jotta pöydässä olisi ruokaa ja kaupassa käyty. Eikä maksa yhtään sen enempää kuin vaimonpito!

Urpå.

Vierailija
85/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa saa ravintolasta, siivouspalvelut voi ostaa, pyykit pesulaan. Ei kenekään ole pakko tehdä yhtään kotityötä, jos ei halua.

Ei kaikilla ole ravintoloita ja pesuloita lähietäisyydellä. Jos asuu vaikka jostain Suomussalmen kirkolta jonkun 70 km päässä, niin aika heikkoa on tarjonta. Tai voi asua ihan pienen kylän kirkonkylällä, niin ainoat ruokapaikat voi olla yks pizzeria joka on maanantaisin kiinni ja  toinen lounaspaikka joka on auki ma-pe 11-14 eikä muuta. 

Jos on onnistunut pysymään tähänkin asti hengissä siellä 70 km päässä kirkolta, niin miksi oletat, että mikään muuttuisi puolison kuoltua? Nuo syrjäseutujen papat ja mummot on sellaisia moniosaajia, ettei joku Kallion kasvatti edes hoksaisi, että noin voi elää. Vai koska itse viimeksi lämmitit astianpesuveden emalivadissa liedellä?

Vierailija
86/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta kahden hengen kodissa ei mene siivoamiseen, ruuanlaittoon ja kaupassakäyntiin yhtään enempää kuin yhden, niin miksi sitten miehet eivät tee näitä asioita? 

Vierailija
87/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nämä suuret ikäluokat ovat sitten typeriä! Keksivät sanan uusavuton nuoria haukkuakseen, mutteivat itse osaa pottuja keittää. Ja naiset eivät pitäneet puoliaan raha-asioissa, eivät osaa ajaa autoa. Monen naisen mökkimatkat loppuvat siihen kun mieheltä menee ajokortti. Voi voi, ihan puskista sekin tuli.

Ei säälitä.

Kuulostaa kyllä pari vuosiluokkaa vanhempien hommilta koko juttu. Kyllä suurilla ikäluokilla ajokortit ja peruskokkaustaidot on. Ihan sukupuolesta riippumatta.

Ei kaikilla ole. Naiset ovat kypsemmällä iällä ajaneet kortin, miesten taidoista en mene vannomaan. 

Vierailija
88/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän kautta voi mahdollisesti saada kotipalvelua, siivousta ym.

Näin veronmaksajana en oikein fanita tuota ajatusta, että joku saisi kotipalvelus ja siivousta vain siksi, ettei tarttis tehdä itse. En tosin usko, että saakaan, eiköhän noita ole aika vaikea nykyään saada. 

Saahan niitä, tuntihinta 50 e.

Vierailija
89/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa saa ravintolasta, siivouspalvelut voi ostaa, pyykit pesulaan. Ei kenekään ole pakko tehdä yhtään kotityötä, jos ei halua.

Jos on rahaa millä maksaa, niin.

Vierailija
90/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän kautta voi mahdollisesti saada kotipalvelua, siivousta ym.

Jos mies on täysin terve, niin ei ole mitään perusteita yhteiskunnan maksaa tätä palvelua hänelle. Laiskuus ei ole peruste.

Vierailija
91/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkutaloutta ei voi verrata perheellisen elämään, ne on ihan eri planeetoilta.

Sellaista sinkkutaloutta, joka on mallia pöytä, tuoli, sänky ja tuhkis.

Yllättävän paljon on sinkullakin hommaa kun on tottunut siistiin ja kauniiseen kotiin ja ruuanlaittoon edes joskus. T. Entinen perheellinen nykysinkku.

Vierailija
92/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parikin miestä, jotka vaimon kuoltua ovat opetelleet jopa leipomaan, vaikka sitä ennen ovat olleet täysin palveltavina.

Vierailija
93/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole ravintoloita ja pesuloita lähietäisyydellä. Jos asuu vaikka jostain Suomussalmen kirkolta jonkun 70 km päässä, niin aika heikkoa on tarjonta. Tai voi asua ihan pienen kylän kirkonkylällä, niin ainoat ruokapaikat voi olla yks pizzeria joka on maanantaisin kiinni ja  toinen lounaspaikka joka on auki ma-pe 11-14 eikä muuta. 

Jos on onnistunut pysymään tähänkin asti hengissä siellä 70 km päässä kirkolta, niin miksi oletat, että mikään muuttuisi puolison kuoltua? Nuo syrjäseutujen papat ja mummot on sellaisia moniosaajia, ettei joku Kallion kasvatti edes hoksaisi, että noin voi elää. Vai koska itse viimeksi lämmitit astianpesuveden emalivadissa liedel

Minkä hiton takia se pitää lämmittää emalivadissa? Minä käytän isoja kattiloita hellan kulmalla. Ja aika monella kallion kasvatilla on kalliolainen työläistausta tai mummola maalla.

Vierailija
94/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän pappa kuitenkin ruokaa saa.

Meidän kaupungissa käy lounaspaikoissa paljon syömässä eläkeläispareja, sekä yksinäisiä vanhempua naisia ja miehiä.  Olen aatellut heidän olevan juuri leskiä.

Ei kaikki naisetkaan laita joka,päivä ruokaa kotona, kun jäävät leskeksi.  Tuntuu varmaan joslus tyhjältä, laittaa sitä ruokaa yhdelle.

Lisäksi kauppojen lämmin tiskiltä voi ostaa valmista lounasta.

Ja ainahan ne ovat ne mikroeinekset, viimekäden pelastus.

Vierailija
95/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säälitä.

Mitkä suuret ikäluokat? Nyt puhutaan ennen sotia syntyneistä ihmisistä.

Vierailija
96/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän maaseudulta parikin perhettä jossa keittiötä hallitsi emäntä. Mies ja aikamiespoika huolehtivat ulkotöistä, tyttäret olivat menneet naimisiin ja muuttaneet kotoa pois, mutta kun emäntä kuoli, leskimies ja peräkamarin asukki olivat täysin kädettömiä, eivät osanneet edes kahvia keittää.

Nämä vanhemmat oliva syntyneet 1930-luvulla, pojat äidittömiksi jäätyään viisikymppisiä turoja. Asiaan kuului myös etteivät he olleet koskaan seurustelleet, sillä äidit eivät hyväksyneet ajatustakaan minkäänlaisista miniäehdokkaista.

Vierailija
97/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun appiukkoni kuoli, anoppi oli aivan paniikissa kun ei tiennyt onko pankkitilillä yhtään rahaa. Ei ollut ikinä hoitanut raha-asioita. Vastaavasti appiukko ei ollut saanut tulla keittiöön muuten kuin syömään.

Vierailija
98/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin naisen sairaalassa niin hänen äiti vei miehelle ja lapsille kotiruuat kotiin joka päivä. Olin kyllä ihan kauhistunut.

Vierailija
99/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta kahden hengen kodissa ei mene siivoamiseen, ruuanlaittoon ja kaupassakäyntiin yhtään enempää kuin yhden, niin miksi sitten miehet eivät tee näitä asioita? 

En tiedä minkä kallumiesten piireissä liikut. Kyllä tuttavapiirini miehet tekevät.

Vierailija
100/149 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kerkesi opetella jotain perusjuttuja ennen kuin äitini kuoli, kuten mikron ja astianpesukoneen käyttö, siivous. Minä opetin pyykinpesun. Paria eri liharuokaa osaa tehdä jo entuudestaan, en usko että opettelee kokkailemaan sen enempää. Pankkiasiat hoidan minä, enkä oikeastaan halua että opettelisi ne itse, koska pelkään että joutuisi helposti huijauksen uhriksi. Kun tietokoneen käyttö on hänelle ihan hepreaa, älypuhelimen perustoimintoja osaa sentään käyttää. On kyllä huoli hänen pärjäämisestä kun asuu aika kaukana, mutta en minä pysty kaikkea hänen puolesta tekemäänkään.