Miten käy kotitöiden, jos toinen kuolee ensin eikä toinen ole osallistunut niihin ikinä?
Mietin vain kun suvussa oli tällainen tapaus, Vaimo sairastui, aggressiivinen syöpä ja vielä sairaanakin koetti jotain tehdä, mutta sitten joutui sairaalaan ja kuoli aika nopeasti diagnoosista. Nyt ei oikein tiedetä mitään kun sen puolen suku ei pidä yhteyttä ja ei tuota kehtaa suoraan kysyä. Mies ei suostunut ikinä tekemään mitään. Kun jäi eläkkeelle oli todennut että hän on nyt eläkkeellä, hän lepää ja rouva teki kaikki työt oman työpäivänsä jälkeen.
Omakin äitini kuoli ennen isää ja äiti teki eniten, mutta isä opetteli itse tekemään mm. ruokaa aika nopeasti. Siivoukseen isä osallistui mutta ruuan laittoon ei ikinä.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma syy, jos ei osaa kotiaan hoitaa. Menkööt laitokseen.
Siis mihin laitokseen?
Oisko kotitalous/emäntä koulu?
😂
Tuo koulu pitäis kaikkien jo nuorena käydä, suosittelen. Tosin ei kai sinne ikärajaa ole
Yhden kerran törmännyt tuollaiseen. Oli vanhempi pariskunta, mies ei osannut tehdä siis yhtään mitään. Vaimo ollut aina koton ja hoitanut aivan kaiken.
No vaimo sitten sairastui munasarjasyöpään, sinnitteli kotona särkylääkkeitten voimalla kunnes ei enää kestänyt kipuja vaan hakeutui viimein lääkäriin. Tässä vaiheessa sitten heihin tutustuinkin, kun vaimo tuli osastolle. Tehtiin tutkimukset ja diagnoosi niin pitkälle levinnyt ettei mitään tehtävissä. Saattokotiin siirto.
Mies ja tytär tulivat käymään ja neuvottelemaan kun vaimo vielä oli osastolla. Tytär sanoi ettei isä osaa edes perunoita keittää. Oli mennyt käymään ja siellä likosi multaiset perunat kattilassa, oli yrittänyt tehdä ruokaa itselleen. Kyllä se sydäntä riipaisi mutta onneksi oli kuitenkin tämä tytär.
On nämä niin surullisia kohtaloita. Nyt vielä kun kotiapua ei taida enää ollenkaan saada tai ainakin kiven alla. Niin sydämetöntä touhua. Se on niin helppo säätää ja määräillä ja leikata kun todellisuudesta ollaan kaukana ja empatia ei kuulu politiikkaan. Arvatkaapa mitä minun tekisi mieli tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mun isä ostaa tuollaisen palvelun, loppupelissä todella vähän kotitöistä on sellaisia pakollisia asioita, jotka on tehtävä itse. Naiset vain kuvittelevat, että hurja määrä metatyötä olisi tarpeen, jotta pöydässä olisi ruokaa ja kaupassa käyty. Eikä maksa yhtään sen enempää kuin vaimonpito!
Eihän siinä mitään ihmeellistä ole jos ei ole enää lapsiakaan hoidettavana vaan pitää ainoastaan pärjätä itsensä kanssa. Pärjäähän useimmat sinkkumiehetkin omillaan jollei sitten mamma käy siivoamassa ja pyykkäämässä. Tosin joillakin ne kämpät ovat aika surullisen näköisiä mitä nyt itse nähnyt.
Perhetutulla vaimo kuoli yllättäen onnettomuudessa ja mies ei ollut ikinä tehnyt voileipää kummempaa ruokaa tai käyttänyt ainuttakaan kodinkonetta. Oli 76 vuotiaalla opeteltavaa kun opetteli toimimaan keittiössä, kodinhoitohuoneessa ja imuroimaan sekä hoitamaan pankkiasiat. Onneksi tuollainen on katoavaa kansanperinnettä ja viimeisetkin kädettömät miehet kuolevat sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä ostaa tuollaisen palvelun, loppupelissä todella vähän kotitöistä on sellaisia pakollisia asioita, jotka on tehtävä itse. Naiset vain kuvittelevat, että hurja määrä metatyötä olisi tarpeen, jotta pöydässä olisi ruokaa ja kaupassa käyty. Eikä maksa yhtään sen enempää kuin vaimonpito!
Sinkkutaloutta ei voi verrata perheellisen elämään, ne on ihan eri planeetoilta.
Eli tosissasi väität, että kahden hengen taloudessa naiselta menee valtavasti enemmän aikaa kaupassakäyntiin kuin sinkkuna? No ei ihme, jos naisilla on raskasta, kun yhden kalafileen sijaan pitää ostaa kaksi ja se on todella vaativaa!
Kuolkoot nälkään ja paskaan.
En minäkään vaihda autoni renkaita, mutten myöskään ajele väärillä renkailla, onkohan se jotain taikuutta..?
Tankkaus, rengaspaineet yms pienet osaan itse. Ovatko keittiötyöt muka vaikeampia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkutaloutta ei voi verrata perheellisen elämään, ne on ihan eri planeetoilta.
Eli tosissasi väität, että kahden hengen taloudessa naiselta menee valtavasti enemmän aikaa kaupassakäyntiin kuin sinkkuna? No ei ihme, jos naisilla on raskasta, kun yhden kalafileen sijaan pitää ostaa kaksi ja se on todella vaativaa!
Sinkkuna ja naisen kanssa menee ihan yhtä paljon aikaa kotitöihin.
Erona on lähinnä näkätys. Tunnin kotitöiden lisäksi naisen kanssa pitää kuunnella kaksi tuntia näkätystä kotitöistä ;)
Maksan tuollaisesta palvelusta (sinkku) vähän yli 400 e/kk ja tuo on kotitalousvähennyskelpoinen summa, loppupelissä maksan vähän alle 300 e. On siis joku, joka käy puolestani kaupassa, tekee ruuat, siistii ja siivoaa kotini, pesee pyykit, silittää jne. Minusta ei mikään mahdoton summa siitä, että säästän viikossa kotitöihin kuluvaa aikaa monta tuntia. Osaisin tehdä ruokaa tai puhdistaa astianpesukoneen, mutta ostopalveluna kaiken tuollaisen saa edullisesti. Ja näin jää kaikki raskas metatyökin pois, kun ei tarvitse miettiä tuntitolkulla, että ostanko Fairya tänään vai vasta huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei muka voi verrata?
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli syöpään ja isä jäi yksin asumaan isoon omakotitaloon. Isä ollut aina sotkuinen tyyppi eikä ole siivoamisesta välittänyt, ja nyt se tietenkin näkyy. En halua enää käydä lapsuudenkodissani, koska se sotkuisuus on niin masentavaa siellä. Minulle kotona käynti ja sotku oikein korostaa sitä että äitiä ei enää ole, mistä tulen surulliseksi. Aluksi jaksoin raataa siellä ja siivosin kodin sellaiseksi kuin äiti olisi sen siivonnut, laitoin kukkia pöydälle ynnä muuta, mutta enää en jaksa. Helpompaa kun en mene sinne turhautumaan ja riitelemään. Siitä huolimatta olen kyllä pettynyt ja ihmeissäni, ettei aikuinen mies tajua/osaa pitää kotia siinä kunnossa että siellä olisi viihtyisää.
Mulla ihan sama tilanne. Isä ei koskaan ole tehnyt kotona mitään, ei ulkona eikä sisällä. Ja siellä se on nyt talo aivan karmeassa kunnossa sekä pihalta että sisältä. Ei todellakaan tee mieli mennä käymään kun tulee surulliseksi siitä näystä. Pakko kuitenkin käydä, koska isä ei myöskään edes ruokakaupassa osaa käydä saati mitään ruokaa tehdä. Ei osaa maksaa laskuja, ei tehdä siis kertakaikkiaan mitään. Ja mitään kotiapua ei mistään sosiaalitoimesta tai muualta saa, koitettu on. Periaatteessa hän olisi siinä kunnossa, että voisi jotain tehdä, mutta kun ei osaa/viitsi/halua. Nyt on vuosi mennyt äidin kuolemasta, joten aivan karmeassa kunnossa alkaa kämppä olla.
Tuo koulu pitäis kaikkien jo nuorena käydä, suosittelen. Tosin ei kai sinne ikärajaa ole
kaikki alle 55-vuotiaat on käyneet koulun kotitaloustunneilla ja osaavat siksi kyllä ruokkia itsensä. Pakkohan ei siis ole, nykyään saa valmistakin. Mutta tämä kotitöissä avuttomuus on tosiaan vähän vanhempien ikäluokkien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
kaikki alle 55-vuotiaat on käyneet koulun kotitaloustunneilla ja osaavat siksi kyllä ruokkia itsensä. Pakkohan ei siis ole, nykyään saa valmistakin. Mutta tämä kotitöissä avuttomuus on tosiaan vähän vanhempien ikäluokkien ongelma.
Miten paljon vanhempien? Isäni on 68v ja koulussa oli kotitaloustunnit pojillekin.
Vierailija kirjoitti:
Taivaan kodissa tasataan tilit.
Eiköhän sikamiehet kattele tilejään "alakerrassa".
Näitä on paljon.
Mä työssäni tapaan näitä pariskuntia tai yleensä leskimiehiä sittemmin. Jos lapset eivät auta (siivoa, tee ruokaa...), niin moni on joutunut ostamaan palvelun. Moni käy jossain keskuksessa syömässä, ravintolassa, eineksiäkin osaavat ostaa... Sitten ovat tilanneet siivoojan. Vain yksi kasikymppinen herra otti ja tilas itselleen postimyyntimorsion thaimaasta. Menivät naimisiin ja tämä herra sano, että onhan sitä nätti katella, muttei siinä mitään semmoista ole. Kaksisuuntainen huolenpitosopimus yhteisymmärryksessä, lapset ei vaan tykkää, kun perintö kuulemma sulaa Thai sukulaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran törmännyt tuollaiseen. Oli vanhempi pariskunta, mies ei osannut tehdä siis yhtään mitään. Vaimo ollut aina koton ja hoitanut aivan kaiken.
No vaimo sitten sairastui munasarjasyöpään, sinnitteli kotona särkylääkkeitten voimalla kunnes ei enää kestänyt kipuja vaan hakeutui viimein lääkäriin. Tässä vaiheessa sitten heihin tutustuinkin, kun vaimo tuli osastolle. Tehtiin tutkimukset ja diagnoosi niin pitkälle levinnyt ettei mitään tehtävissä. Saattokotiin siirto.
Mies ja tytär tulivat käymään ja neuvottelemaan kun vaimo vielä oli osastolla. Tytär sanoi ettei isä osaa edes perunoita keittää. Oli mennyt käymään ja siellä likosi multaiset perunat kattilassa, oli yrittänyt tehdä ruokaa itselleen. Kyllä se sydäntä riipaisi mutta onneksi oli kuitenkin tämä tytär.
On nämä niin surullisia kohtaloita. Nyt vielä kun kotiapua ei taida enää ollenkaan saada tai aina
Saahan kotiin apua ostettua. Se vaan maksaa. Tytär tehnyt koko kesän hommia tuommoisille vanhuksille, jotka ei enää jaksa tai halua/osaa. Hän oli Mehiläisen listoilla, vain lukio.
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan tarkkoja, kaikki 1966 ja sen jälkeen syntyneet, jos ovat aloittaneet kouluun 7-vuotiaana. Tuo ikäluokka on ensimmäinen mikä on käynyt peruskoulun koko maassa. Tätä kirjoittaessani he ovat siis 57-58-vuotiaita.
Ennen tämä hoitui sillä, kun miehet kuoli aina nuorempana.
Nyt tämä hoituu sillä, että 25v nainen ottaa noin 45-55v miehen niin sama tarina toistuu ja ongelmaa ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Maksan tuollaisesta palvelusta (sinkku) vähän yli 400 e/kk ja tuo on kotitalousvähennyskelpoinen summa, loppupelissä maksan vähän alle 300 e. On siis joku, joka käy puolestani kaupassa, tekee ruuat, siistii ja siivoaa kotini, pesee pyykit, silittää jne. Minusta ei mikään mahdoton summa siitä, että säästän viikossa kotitöihin kuluvaa aikaa monta tuntia. Osaisin tehdä ruokaa tai puhdistaa astianpesukoneen, mutta ostopalveluna kaiken tuollaisen saa edullisesti. Ja näin jää kaikki raskas metatyökin pois, kun ei tarvitse miettiä tuntitolkulla, että ostanko Fairya tänään vai vasta huomenna.
Eikä tämä ole mikään vanhusten juttu, vaan ihan perheellisetkin voivat palveluita ostaa.
Kaikkialla ei sitä apuakaan saa helposti. Veli on koettanut saada siivousapua rahalla, mutta tekijöitä ei löydy kovin helposti. Kaikilla on täyttä. Haluaa kuitenkin yrityksen, ettei mitään pimeää tekijää.
😂