Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti
Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:
Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.
Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.
Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.
Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.
Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.
Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.
Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.
Kommentit (154)
Mä en oikein ymmärrä mistä nää jutut miehistä jotka ei tekisi kotitöitä oikein lähtee vielä nykyään 2024 vuonnakin..
Mä oon 40 ukko jolla on tosi iso kaveripiiri. Ei löydy ainuttakaan miestä joka ei tekisi kotitöitä. Suurin osa tekee ruokaakin useammin kuin vaimonsa.
Äh, sori tulikin ajatusvirhe. :D No kysyn sitten että onko tapana korvata lomapäivän menetys? Kun eihän tuo nyt mitään lomaa ole.
No nyt kuulostat jo ihan mun ex-mieheltä. Hänelle loma oli lomaa ainoastaan jos sen sai löhötä sohvalla. Minä taas kävin mielelläni vaikka pesemässä mattoja kun lomalla kerran on aikaa. Kuten mielestäni jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, loma on lomaa töistä mutta ei muusta elämästä. No onneksi vaihtamalla paranee ja sain huomata että miehissäkin on niitä jotka tajuaa käskemättä tehdä sen oman osansa kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.
Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap
Kerrohan vähän yksityiskohtia tuosta "kuviosta". Ei kukaan mun kavereista ole sanonut mitään, kun mies on tyhjentänyt tiskikoneen tai imuroinut. Oletko varma, että työt on jakautuneet tasaisesti? Ehkä tämä "ympäristö" pohtii sitä, miten miehesi jaksaakin tehdä kaikki ja sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Eh.. onko teillä jokin tilanne päällä siellä kotona vai miksi ihmeessä näin
Ei ole, mutta en itse tunne yhtään tällaista palstalla niin tutuksi tullutta kuviota, jossa on narsistimies, joka ei ikinä tee mitään. Jokainen, siis ihan jokainen, minun tuntema perhe (samoin lapsuudenperheeni) on sellainen, jossa miehet tekee kotitöitä. Jotenkin tuo ap:n aloitus on ihan omituinen. Ja miksi siinä olisi mitään ihmeellistä, että nainen harrastaa ? :) Kaikki mun tuntemat naiset harrastaa jotain. Jotkut vähemmän, jotkut ihan maanisesti. Ei tunnu lapset ja koti haittaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.
Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap
Kerrohan vähän yksityiskohtia tuosta "kuviosta". Ei kukaan mun kavereista ole sanonut mitään, kun mies on tyhjentänyt tiskikoneen tai imuroinut. Oletko varma, että työt on jakautuneet tasaisesti? Ehkä tämä "ympäristö" pohtii sitä, miten miehesi jaksaakin tehdä kaikki ja sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Eh.. onko teillä jokin tilanne
Jo toi aloitus on kuin stereotypia 1970 luvulta.
Kyllä ainakin vanhemmissa piireissä keittiötöitä tekevä mies on jonkinlainen sankari ja vaimo on saamaton nahjus, jos mies osallistuu tasavertaisesti. Oma isäni ei laittanut ruokaa eikä siivonnut. Onneksi mieheni on aina laittanut ruokaa. Aiemmin siivous oli hänellä inspiraatiosiivousta, jolloin hän siivosi jonkun erityiskohteen ja oli sankari, kun oli hoitanut asian. Nykyisin hän onneksi osallistuu arkisiin siivouksiin, joissa ei ole erityishohtoa. Kun lapset olivat pieniä, oli todella ikävää, kun sain tehdä omakotitalon siivouksen yksin. Pahimmassa tapauksessa mies jopa valitti, kun joutui siirtymään siksi aikaa, että sain lattian pyyhittyä. Sellaisia arjen sankareita!
Ap, samastun sun kirjoitukseen. Ei tunnu reilulle.
Ja ei se että pelkästään ihaillaan miehen tekemisiä, mutta tuntuu että kotitöitä tasapuolisesti tekevä mies on sitten muilta ominaisuuksiltaan kaiken kritiikin ulkopuolella, ihan vaan koska on niin "hyvä mies". Jos vähääkään menet mainitsemaan, saat rivien välistä kuulla olevasi liian vaativa ja tyytymätön.
Mä aloitin tekemään kotitöitä enemmän kun ei jaksanut enää kuunnella vaimon nakutusta aiheesta. Nykyään teen 80-90% kaikesta vaan eipä nalkutus ole juuri vähentynyt.
C
Väärin on imuroitu, pesty lattiat ja pyykitkin on selkeästi unohdettu koneeseen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin vanhemmissa piireissä keittiötöitä tekevä mies on jonkinlainen sankari ja vaimo on saamaton nahjus, jos mies osallistuu tasavertaisesti. Oma isäni ei laittanut ruokaa eikä siivonnut. Onneksi mieheni on aina laittanut ruokaa. Aiemmin siivous oli hänellä inspiraatiosiivousta, jolloin hän siivosi jonkun erityiskohteen ja oli sankari, kun oli hoitanut asian. Nykyisin hän onneksi osallistuu arkisiin siivouksiin, joissa ei ole erityishohtoa. Kun lapset olivat pieniä, oli todella ikävää, kun sain tehdä omakotitalon siivouksen yksin. Pahimmassa tapauksessa mies jopa valitti, kun joutui siirtymään siksi aikaa, että sain lattian pyyhittyä. Sellaisia arjen sankareita!
No voi hellanlettas. Näitä ihme marttyyritarinoita on palsta täynnä. "Kerrankin mun narsistimies teki jotain ja sitten sanoi jotain, kuvitelkaa!" Mitä sä haluat tosta, mitalin? Täällä reaalimaailmassa on vaan ihan tavallisia perheitä, joissa molemmat tekee hommia, eikä se ole mikään ihmetyksen aihe ollut vuosikymmeniin.
Me tehdään kumpikin tasapuolisesti kotiasioita tai oikeastaan se tekee jolla on enemmän intressiä tai aikaa juuri silloin.
En tiedä ihmetteleekö kukaan sitä, että minä saatan sillä hetkellä kyörätä hiekkaa pihalla kottikärryllä, kun mieheni käy kaupassa ja kokkaa.
Hyvä liitto meillä ollut jo 25 vuotta ja tyytyväisiä kotiasioihin. En tiedä mitä muut ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tuosta kotitöistä kiittelystä mieleen, että mies joku pikkupoika, joka on hienosti auttanut mammaa kotitöissä, yäk.
Mies paistoi silakoita, keitti omenasosetta. Myös auttoi vanhempiaan no eivät he paljoa kiitelleet. Tämän huomasin olevan loukkaavaa miehelle että jossain kohtaa maksoin enemmän laskuja kuin hän. Tosin en muista siitä nalkuttaneeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hellanlettas. Näitä ihme marttyyritarinoita on palsta täynnä. "Kerrankin mun narsistimies teki jotain ja sitten sanoi jotain, kuvitelkaa!" Mitä sä haluat tosta, mitalin? Täällä rea
Niin, onneksi on muuttunut suhtauminen. Nuorempien on varmasti vaikea ymmärtää vanhemman sukupolven asenteita. Eikä tästä nyt pitkä aika ole, sillä ainakin 5-kymppisissä on vielä paljon näin ajattelevia.
Millainen on oma taustasi, kun noin tunteikkaasti suhtaudut esimerkkiini mieheni asenteesta kotitöihin? Onko sillä jotain tekemistä narsismin kanssa?
No, ei minua varsinaisesti laiskimukseksi ole kukaan kutsunut, mutta mies on kyllä satunnaisesti saanut ihastelua osakseen osallistumisestaan. Lähinnä niiltä naisilta, joiden puolisot eivät osallistu yhtä paljon (tyyliin omalle puolisoilleen kommentteja "onpa kiva nähdä kun mies ripustaa pyykkejä, otapa vähän mallia") ja isoäidiltään kun vielä eli, joka sitten jaksoi aina vertailla miespuolisten lastenlastensa perhe-elämään osallistumista, ja oikeastaan kaikkea muutakin.
Äiti ja isä on aina tehnyt hommat puoliksi ja niin teki myös mummini ja vaarini. Eli ei meidän lähipiirissä kukaan ihmettele, että jaetaan kotityöt puoliksi. Puolisonkin suku elää tällä vuosisadalla.
Meillä tehdään kotityöt tasaisesti ja kumpikin tekee aivan kaikkea. Lapsemme ovat kaksoset, joten molemmat päästiin heti vauvojen kotiintulon jälkeen luontevan tasapuolisesti vauvan hoitorutiineihin kiinni.
Eipä tuota ole kukaan koskaan ihmetellyt. Täällä päin on puuhakkaita naapureitakin. Pihoja laitetaan ahkerasti, pienempää ja isompaa remppaa tehdään monessa talossa. Naiset maalaa räystäitä ja tekee lumitöitä siinä missä miehetkin. Ja vastaavasti miehet opettavat lapsia pyöräilemään ja osallistuvat perhejumppaan. Perheiden lapset haravoivat vanhempien kanssa ja isommat ajavat nurmikkoa. Minusta tämä on ihanaa. En kyllä olisi mitään nahjusta riipakseni ottanutkaan. Isäni vaihtoi auton renkaan ja öljyt. Mitään muuta hän ei kotona tehnyt, kuin aiheutti pahaa mieltä äidille. Niin ja antoi hyvän esimerkin meille lapsille, millaista puolisoa ei valita.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin tekemään kotitöitä enemmän kun ei jaksanut enää kuunnella vaimon nakutusta aiheesta. Nykyään teen 80-90% kaikesta vaan eipä nalkutus ole juuri vähentynyt.
C
Väärin on imuroitu, pesty lattiat ja pyykitkin on selkeästi unohdettu koneeseen
Oletko varma? Tutkimusten mukaan miehet kuvittelevat tekevänsä valtaosan kotitöistä, mutta tekevät tosiasiassa noin 40%.
Jos oikeasti teet kaiken ja sulle vaan natkutetaan, niin suosittelen kumppanin vaihtoa.
Mieheni tekee kotitöitä niin en se on hyvä asia ja meillä on aikaa sitten tehdä yhdessä muutakin kuin etten joudu yksin kaikkea tekemään. Ei tässä missään velassa eletä kuitenkaan. Miehen tehtävä on tehdä kotitöitä vaikka mies tekisi töitäkin niin töitten jälkeen alkaa kotityöt jos jotain tehtävää on.
Kenelläkään ei ole kotiimme liveseurantaa, josta voisi päätellä minkä verran jaamme töitä. En käy kenenkään kanssa keskusteluja siitä, miten työt jakautuu... niinpä ei tule tasapuoliseen jakoonkaan mitään kommentteja tai ihmettelyä. En myöskään kommentoi muiden kotien tapoja toimia.
Suosittelen 😌
Minä en ainakaan pysty edes antamaan pimpsalooraa miehelleni, koska hän tekee liikaa kotitöitä. Mies on liikaa alistuva nahjus. Pitää pistää vaihtoon. Miehen kuuluu tienata enemmän ja tarjota rahallisia lahjoja ja maksaa laskut. Kohta menee mies vaihtoon, kun ei osaa naistaan kunnolla alistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulkomaalainen mies. Hoitaa ruuanlaiton meillä lähes täysin, siivoaa, hoitaa kauppaostokset ja hoitaa lasta. Kyllä on ihmetelty, kun on vierasta kulttuuria. Tunnen myös turkkilaisen miehen, jonka leipomuksia sukujuhlilla ylistettiin. Mikä siinä on, että juuri suomalainen mies on niin laiska kotona?
Suomalaisella miehellä on jo synnyinlahjana länsimaan passi ja kansalaisuus. Ei tarvitse esittää ankkuriavioliitossa elintasonsa eteen.
Minusta aina se joka tekee aina vähemmän väkisinkin "auttaa" sitä joka hoitaa asiaa enemmän.
Esim. jos jompi kumpi tuo talouden kassaan alle 50% nettovastuunsa niin hän auttaa talousasioissa.