Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti

Vierailija
05.08.2024 |

Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:

Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.

Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.

Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.

Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.

Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.

Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.

Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tekee kaiken, koska mua ei huvita. Makaan sohvalla ja näpytän kännykkää työpäivän jälkeen.

Ai niin seksiäkään ei ole, mua ei kiinnosta. Se jolla on pillu, määrää kaiken.

Vierailija
142/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tekee kaiken, koska mua ei huvita. Makaan sohvalla ja näpytän kännykkää työpäivän jälkeen.

Ai niin seksiäkään ei ole, mua ei kiinnosta. Se jolla on pillu, määrää kaiken.

Olet löytänyt kivan beta-miähen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä koskaan ole oikein...

Mies ei tee kotitöitä, jätä se sika!

Mies tekee kotitöitä, jätä se sika, ei ole tarpeeksi alfa!

Sen mitä täältä lukenut minkälaisia miehiä monella on niin on ne lasten kanssa viihtyvät, kotitöitä tekevät miehet aika lottovoitto ja mielestäni kehunsa ansainneet. Nauti ap miehestäsi äläkä ihmettele ympäristöäsi.

Mikä ei ole oikein? Onko nainen myös ansainnut kehuja?

Tottakai!

Hyvä :) tottakai samaa mieltä siis että kehut on ansaittuja! 

Vierailija
144/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmettelee. Ajattelen että on surullista jos ihmetyksen aiheeksi riittää se ettei naista käytetä hyväksi

Vierailija
145/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistuminen voi olla itsenäistä tekemistä tai auttamista.

Joka tapauksessa on iso ero, sanooko:

Mies teki ruuan / Mies auttoi ruuan teossa.

Mies siivosi / Mies auttoi siivouksessa.

Auttaa-sana kuvaa sitä, että toisella on päävastuu eikä kyse ole tasavertaisesta tekemisestä. Jos puhutaan jostain yksittäisestä askareesta, niin osallistuminen-sana luo saman mielikuvan. Jos esimerkiksi olet valmistanut perheelle aterian, niin sanotko, että osallistuin aterian valmistukseen, vai sanotko, että valmistit aterian. 

Osallistuminen on täysin eri asia kuin auttaminen. Sinä sotket kaksi termiä toisiinsa. Jos teen ruokaa yhdessä mieheni kanssa, me molemmat osallistumme ruuanlaittoon, mutta kumpikaan miestä ei auta ruuanlaitossa. Auttaminen on lasten hommaa, koska he eivät osaa vielä osallistua täysipainoisesti. 

Auttaminen on osallistumista. Jos käytät osallistuminen-sanaa, niin siitä ei voi päätellä, onko kyse itsenäisestä tekemisestä vai ei. Itse asiassa osallistumiseen riittää se, että seuraa ja kommentoi ruuanlaittoa tekemättä mitään aterian valmistumisen eteen.

Vierailija
146/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen törmännyt ilmiöön

Vierailija
147/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Minulla on myös puoliso, joka ei auta kotitöissä, ellen erikseen pyydä. Hän tekee kyllä kotitöitä sen minkä ehtii, kuten minäkin. Kun pyydän häntä auttamaan kotitöissä, se tarkoittaa meillä sitä, että hän esim. vetää lakanat kanssani tai nostaa jotain raskasta tavaraa, jotta voin siivota sen alta. Hän siis auttaa minua suoriutumaan jostain omasta hommastani, johon tarvitsen toisen käsiparin. Se on kotitöissä auttamista."

Niinpä. - Minulle tuo vain on asioiden tekemistä yhdessä mutta onhan tuo toki myös auttamista. - Kyllä sitä sinkkuna eläessä tosinaan huomaan aattelevani, että olsihan se enemmän kuin kiva, jos joitain askareita vosi tehdä kahdestaan/ yhdessä 2. kanssa.. Esimerkiksi juuri tuo lakanaoiden vetäminen. - Kyllähän se onnistuu -kun muuta vaihteohtoa ei ole tarjolla (ellei sellaiseksi lasketa, että jättäsi tekemättä)  yksinkin.

Mutta jotenkin tuo treffikumppanini onnistui antamaan mielikuvam että hän olisi aiemmissa suhteissaan ollut aina päätekijä ja kumppaninsa sitten se, joka auttaa ja tukee, eikä esimerkiksi koskaan tai ainakin verraten harvoin teki mitään oma-aloitteisesti. - Tällainen tilanne jossa toinen on yksin aina päävastuussa ja toinen auttaa / tekee mitä toinen pyytää vaikuttaa jotenkin -kuten joku toine ehti jo huomauttamaan minustakin jotenkin koomiselta. Samalla myös, jotenkin raskaalta. - Sellaiselta, jossa puhutaan, että nainen elää ja on suhteessa mieslapsen kanssa. (Vaikka kaiketi se voi mennä myös tosinkinkin päin, yhtä hyvin nainen voi lla suhteessa se "lapsellisesmpi" jolle meis joutuu aina tai ainakin usein sanomaan, mitä tulisi tehdä, jotta yhteiseksi mielletty arki sujuisi mutkattomammin.- On mahdollsita, että jotkut jopa nauttivat ja pitävät tällaista tilannetta tavoitteenakin, vaikka luullakseni kysyttäessä useampi vastasiikin toivovansa ja haluavansa elää tasa-arvoisessa parisuhteessa; ei "autettava" ja "auttaja" suhteessa

Vierailija
148/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että kukaan tietää, miten meillä kotityöt jakaantuvat.

Vierailija
149/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta naisille ominaista narisismia ja itsensä turhaa korostamista. Nimittäin et pääse mainitsemaan sitä että mies tekee kotityöt kuin muutamalla immeisille=mies on supersankari vain muutamalle immeisille.

Sen sijaan hirveän suuri määrä immeisiä tulee huomanneeksi, kuinka meillä....asumme vielä maalla....niin on kaikki itse tehdyt herkut sun muut ja koti on siisti. Pyykit pesty ja lapset hoidettu. Jne.

Kaiken hoidan minä miehenä=vaimo on aina töissä ja kaikki hommat ruoanlaitosta-pyykkäyksestä-siivouksesta jne. lähtien on lujasti minun miehenä vastuulla.

Mitä tästä saan kiitokseksi? Syytökset siitä, että etkö auta vaimoasi, kun se on niin väsyneen näköinen.

No....ei...en voi auttaa vaimoa=TEEN JO KAIKEN KOTONA. 

Se vaimo on väsynyt siitä, että on aina palkkatöissään....en paljon häntä näekään...

KAINEN AHERRUKSENI KUNNIA MENEE VAIMOLLE=vain hyvin harva tietää todellisen tilanteen....ei sitä koko maailmalle pääse julistamaan...ja en toki halua nolata vaimoa.

Ja vaimo ei halua edes ajatella sitä työtä, minkä minä teen enemmän kotona=voi näin tehdä, kun on valveillaoloaikansa aina töissä...jos tulee puheeksi....niin vähättelee. Ja töitä on paljon....hoidan tietysti myös miesten hommat, joita maalla riittää niitäkin.

Vierailija
150/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiirissä ja muutenkin omanikäisteni kesken on aika itsestäänselvää, että talouden aikuiset tekevät kotityöt tasapuolisesti tai muuten jotenkin reilulla tavalla. Vanhempieni sukupolvi kyllä sitten välillä ihmettelee. Silmät kiiluen ihastellaan kun mies tekee suurimman osan perheen ruuista, joku huuli pyöreänä kysyi mieheltäni ja tämän veljeltä että ihan oikeastiko te siis siivoatte kotona :D lastenhoitoon suhtaudutaan joko juuri noin että isä on sankari-isä tai sitten supistaan ettei se kuitenkaan lapsia kunnolla osaa hoitaa.

No tällä palstalla näkee lähes yhtä usein kun itse palstailen, kuinka joku -luullakseni useammin nainen kuin mies- joka purkaa pettymystään kuinka hän on huomannut kumppaninsa (monesti mies oletetun) taantuneen ja vajonneen vaippaikäisen lapsen tasolle joko silloin kun yhteinen arki on jatkunut saman katon alla joitain aikoja tai viimeistäämn siinä vaiheessa kun he ovat saaneet yhteisen lapsen tai lapsia.

- Tällaisia avauksia esiintyy edelleen itseasiassa niin usein, että en yhtään ihmetele, että jos tällaisesta on kokemusta omasta lähipiiristä tai tapahtunut mahd. jo itselle, niin moni nainen elää mieluummin sinkkuna kuin asettuu (uudelleen) parisuhteeseen, yhtään kenenkään kanssa.

Mutta on myös erinomaisen raskasta luettevaa kun osa. erityiesti osa miehsitä kokee tällaiset tavanomaisten ja "normaalien" kotiaskareiden teon jotenkin erityien huomattavaksi teoiksi ja julsitavat itsensä niiden vuoksi kiltiksi ja samalla ihmetellen, että mikseivät kelpaa naiselle kumppaniksi

Sinkkumies

Vierailija
151/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään, tehdään. Hyvä meininki. Mitä se teille muille kuuluu?

Vierailija
152/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan edes mieti mitä muut ajattelee meidän perheen työnjaosta tai pitääkö he puolisoa tai minua supersankarina vai ei. Jokatapauksessa olivat he mitä mieltä tahansa se on vain heidän näkemyksensä asiasta eikä sillä ole mitään merkitystä. Tärkeämpää on se mikä sopii meille ja mitä me siitä ajattelemme ja mitä ajattelemme toisistamme. Ihan aina ei varmasti olla toisillemme supersankareita mutta aika usein kuitenkin.

Vierailija
153/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain, vanhemmilta sukulaisnaisilta saa melko mielenkiintoisia kommentteja välillä. 

Vierailija
154/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, me ollaan tosin kaikki korkeakoulutettuja. 

Kuinka huono itsetunto pitää olla, että tuo koulutustasonsa esiin keskustelussa, jolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä?