Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti

Vierailija
05.08.2024 |

Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:

Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.

Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.

Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.

Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.

Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.

Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.

Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä mistä nää jutut miehistä jotka ei tekisi kotitöitä oikein lähtee vielä nykyään 2024 vuonnakin..

Mä oon 40 ukko jolla on tosi iso kaveripiiri. Ei löydy ainuttakaan miestä joka ei tekisi kotitöitä. Suurin osa tekee ruokaakin useammin kuin vaimonsa.

Sama. Kuulostaa ihan joltain 60v+ amismummojen horinoilta, tai maalaisisovanhempieni touhuilta vuodelta 1979.

Koittakaa nyt ihan vaan hyväksyä, että on iso bulkki naisia jotka eivät tee _millään_ osa-alueella edes omaa puolikastaan.

Ihmeellisiä keksittyjä sädekehiä viritellään. Ettekö ole elämässänne todellakaan yhtään mitään saavuttaneet?

Vierailija
82/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.

Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap

Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?

Meillä ainakin nappaavat kiinni ohimennen mainituista asioista, kuten vaikka "pääsen lähtemään kahville heti kun Jorma lähtee lasten kanssa leikkipuistoon", tai "Jorma oli juuri laittamassa lapsia nukkumaan/pyykkejä kuivumaan/tekemässä wilma-lomaketta tmv. kun ulkoa alkoi kuulua outoa meteliä." Sitten tartutaan siihen että "ooh on se hieno mies kun tekee puolet".

-sivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha tuttua. Mies on ihmeellinen kun laittaa ruokaa ja pesee pyykkiä. "Perinteiset miesten työt" meillä menee samoin puoliksi mutta ei sillä ole ilmeisesti merkitystä. 

Liikut aika oudoissa porukoissa, jos miehen ruoanlaitto ja pyykinpesu saa aikaan ihmetystä. Ihan normia, moni mies osaa myös leipoa ilman mitään ongelmia.

Toisaalta olen satunnaisesti törmännyt ystävissäni sellaisiin naisiin, joka kontrolloi esim. siivousta, joka täytyy tehdä juuri niin kuin hän sanoo ja juuri siinä järjrstyksessä, minkä hän määrää... muuten on väärin siivottu ja kaikki ihan pilalla. Nämä ihmiset on ihan sokeita omalle käytökselleen. Itse en enää siivoa äitini kanssa, koska en halua kuunnella jäkätystä loputtomiin. 

Vierailija
84/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin tekemään kotitöitä enemmän kun ei jaksanut enää kuunnella vaimon nakutusta aiheesta. Nykyään teen 80-90% kaikesta vaan eipä nalkutus ole juuri vähentynyt. 

C

Väärin on imuroitu, pesty lattiat ja pyykitkin on selkeästi unohdettu koneeseen 

Oletko varma? Tutkimusten mukaan miehet kuvittelevat tekevänsä valtaosan kotitöistä, mutta tekevät tosiasiassa noin 40%.

Jos oikeasti teet kaiken ja sulle vaan natkutetaan, niin suosittelen kumppanin vaihtoa.

Olen. Hyvin kuvaavaa oli se että  heitin vanhan mopin 2021 mäkeen. Eukko huomasi asian jo 2024.  Vaikka kuulemma on koti orja.

Ruuat mä teen nykyään kaikki, kuten myös 90% kaupassa käynnistä. Koska olen parempi kokki. 

Perus siivouksen/ raivauksen teen joka päivä.  Vaimolle jää lähinnä periaatteiden vaihto ja kuivaus telineen tyhjennys.

Vierailija
85/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin tekemään kotitöitä enemmän kun ei jaksanut enää kuunnella vaimon nakutusta aiheesta. Nykyään teen 80-90% kaikesta vaan eipä nalkutus ole juuri vähentynyt. 

C

Oletko varma? Tutkimusten mukaan miehet kuvittelevat tekevänsä valtaosan kotitöistä, mutta tekevät tosiasiassa noin 40%.

Jos oikeasti teet kaiken ja sulle vaan natkutetaan, niin suosittelen kumppanin vaihtoa.

Olen. Hyvin kuvaavaa oli se että  heitin vanhan mopin 2021 mäkeen. Eukko huomasi asian jo 2024.  Vaikka kuulemma on koti orja.

Ruuat mä teen nykyään kaikki, kuten myös 90% kaupassa käynnistä. Koska olen parempi kokki. 

Perus siivouksen/ raivauksen teen joka päivä.  Vaimolle

No sitten ei mene tasan, voisi luulla että periaatteita ei kuitenkaan tarvitse ihan joka päivä vaihtaa.

Vierailija
86/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.

Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap

Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?

Meillä ainakin nappaavat kiinni ohimennen mainituista asioista, kuten vaikka "pääsen lähtemään kahville heti kun Jorma lähtee lasten kanssa leikkipuistoon", tai "Jorma oli juuri laittamassa lapsia nukkumaan/pyykkejä kuivumaan/tekemässä wilma-lomaketta tmv. kun ulkoa alkoi kuulua outoa meteliä." Sitten tartutaan siihen että "ooh on se hieno mie

Siis kuka ihminen nappaa tarkalleen? 70 vuotias äitisi? Ei kuulosta ollenkaan nykyihmisten puheilta.

Vierailija
87/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä mistä nää jutut miehistä jotka ei tekisi kotitöitä oikein lähtee vielä nykyään 2024 vuonnakin..

Mä oon 40 ukko jolla on tosi iso kaveripiiri. Ei löydy ainuttakaan miestä joka ei tekisi kotitöitä. Suurin osa tekee ruokaakin useammin kuin vaimonsa.

Hyvä kuulla! Tilastojen valossa taitaa olla niin että kaveripiirisi on kuitenkin vähemmistössä.

Vierailija
88/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C

Miten oisi vaimon vaihto? Ap

Vierailija
89/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C

Perus siivouksen/ raivauksen teen joka päivä.  Vaimolle

Keskustelun paikka, koska toinen on mielestään kotiorja ja sinä sanot tekeväsi lähes kaiken. Miksi teillä on noin erilaiset näkemykset?

Vierailija
90/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ulkomaalainen mies. Hoitaa ruuanlaiton meillä lähes täysin, siivoaa, hoitaa kauppaostokset ja hoitaa lasta. Kyllä on ihmetelty, kun on vierasta kulttuuria. Tunnen myös turkkilaisen miehen, jonka leipomuksia sukujuhlilla ylistettiin. Mikä siinä on, että juuri suomalainen mies on niin laiska kotona?

Saanko kysyä että minkä maalainen? Kaverin puolesta kyselen...

Vierailija
91/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole. Enkä, suoraan sanottuna, käsittänyt tuosta sepustuksestasi paljonkaan. Mikä ihmeen "ympäristö"? Mietitkö sinä jatkuvasti sitä, miten "ympäristösi" perheissä kotityöt jakautuvat? Vai tunnetko syyllisyyttä siitä, että miehesi tekee enemmän kotona?

Mikä aloituksessa oli niin vaikea käsittää?

Ympäristö on suku, kaverit, tuttavat jne. En tunne syyllisyyttä, miksi sait aloituksesta sellaisen kuvan? Lähinnä ihmettelen miksi tämä "ympäristö" suhtautuu tällä tavoin ja onko suhtautuminen ihan normaalia.

Kuten aloituksessakin mainitaan, "ympäristön" mielipiteistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista mutta silti mielestäni ihan kiinnostava kuulla muiden "ympäristöistä".

Aloituksessa ei myöskään puhuta siitä, että kumpikaan tekisi enemmän kotona. Mikä on ongelmasi?

Ap

Harvoin kai joku luetteloi muille mitä puoliso tekee. Jos olet tehnyt sellaista muut reagoivat. Voisivat kai reagoida myös sivuuttaen asian tai vähätellen mitä ihmeellistä kertomassasi on. Riippuu varmaan heidän kokemastaan. Tai mielikuvasta joka heillä oli puolisostasi tai sinusta.

Vierailija
92/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin nappaavat kiinni ohimennen mainituista asioista, kuten vaikka "pääsen lähtemään kahville heti kun Jorma lähtee lasten kanssa leikkipuistoon", tai "Jorma oli juuri laittamassa lapsia nukkumaan/pyykkejä kuivumaan/tekemässä wilma-lomaketta tmv. kun ulkoa alkoi kuulua outoa meteliä." Sitten tartutaan siihen että "ooh on se hieno mie

"Meillä ainakin nappaavat kiinni ohimennen mainituista asioista, kuten vaikka "pääsen lähtemään kahville heti kun Jorma lähtee lasten kanssa leikkipuistoon", tai "Jorma oli juuri laittamassa lapsia nukkumaan/pyykkejä kuivumaan/tekemässä wilma-lomaketta tmv. kun ulkoa alkoi kuulua outoa meteliä." Sitten tartutaan siihen että "ooh on se hieno mies kun tekee puolet".

-sivusta"

Tuo ulkoa kuuluva meteli on outoa. Ihan kuin nainen itse ei olisi ollut kotona.

Miten leikkipuisto olisi puolet?

Vierailija
93/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jossain määrin tuttua

Vierailija
94/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään kotityöt tasaisesti ja kumpikin tekee aivan kaikkea. Lapsemme ovat kaksoset, joten molemmat päästiin heti vauvojen kotiintulon jälkeen luontevan tasapuolisesti vauvan hoitorutiineihin kiinni. 

Eipä tuota ole kukaan koskaan ihmetellyt. Täällä päin on puuhakkaita naapureitakin. Pihoja laitetaan ahkerasti, pienempää ja isompaa remppaa tehdään monessa talossa. Naiset maalaa räystäitä ja tekee lumitöitä siinä missä miehetkin. Ja vastaavasti miehet opettavat lapsia pyöräilemään ja osallistuvat perhejumppaan. Perheiden lapset haravoivat vanhempien kanssa ja isommat ajavat nurmikkoa. Minusta tämä on ihanaa. En kyllä olisi mitään nahjusta riipakseni ottanutkaan. Isäni vaihtoi auton renkaan ja öljyt. Mitään muuta hän ei kotona tehnyt, kuin aiheutti pahaa mieltä äidille. Niin ja antoi hyvän esimerkin meille lapsille, millaista puolisoa ei valita. 

Olisi kiva tietää millaisessa paikassa asutte

Vierailija
95/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen sina ollut erittäin napakka sen suhteen, ettei naisiakaan käytetä hyväksi, vaan heidänkin harrastuksiaan, vapaa-aikaa ja tulevaisuuden tavoitteita tuetaan niin, ettei kukaan kaksilahkeinen kuppaa heidän vapaa-aikaa loisimalla kotitöiden suhteen siivellä. 

Vierailija
96/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi on tullut tuollaista asennetta.

Vierailija
97/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen huomaa ulos päin jos toinen on sidottu kotiin ja toinen ei. Kyläillessä huomaa myös monia asioita ilman että niistä tarvii erikseen alleviivaten keskustella. Lapset myös puhuvat paljon, vertailevat.

Vierailija
98/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää 2000-luvulla törmännyt ajatukseen, että mies olisi supersankari, jos osallistuu oman perheensä kodin ylläpitoon tai lastenhoitoon. 

Vierailija
99/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää 2000-luvulla törmännyt ajatukseen, että mies olisi supersankari, jos osallistuu oman perheensä kodin ylläpitoon tai lastenhoitoon. 

Puhut kuitenkin osallistumisesta? Tarkoittaako se 50% kaikesta?

Vierailija
100/154 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut kuitenkin osallistumisesta? Tarkoittaako se 50% kaikesta?

Osallistumista on kaikki välillä 1-99%. Missään perheessä kaikki ei mene millilleen 50/50. Ei se ole mahdollsta ellei aleta sellaisiin älyttömyyksiin kuin sekuntikellon kanssa ajan ottaminen tai kirjanpito siitä, kumpi on vienyt roskat 2 kertaa ja kumpi 3.