Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti
Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:
Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.
Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.
Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.
Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.
Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.
Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.
Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Haha tuttua. Mies on ihmeellinen kun laittaa ruokaa ja pesee pyykkiä. "Perinteiset miesten työt" meillä menee samoin puoliksi mutta ei sillä ole ilmeisesti merkitystä.
Meilläkin, mutta en ole ikinä törmännyt siihen että joku sitä jotenkin ihmettelisi saati pitäisi miestä ihmeellisenä. Taidatte pyöriä jossain kotiäitikuplissa?
Olen huomannut. Miehen leipomuksia kehutaan maasta taivaaseen, ja se, että mies otti vapaata ennen lapsen lakkiaisia kotitöitä varten oli valtava ihmetyksen aihe, vaikka lähes kaikki naiset tekevät niin. Ja onhan se niin, että jos kotona on jotenkin siivotonta, kukaan ei ihmettele, miksi mies on sellainen, vaan miksi vaimo. Vaikka molemmat olisivat täysipäiväisesti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.
Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap
Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?
Näkevät esim. kyläillessä. Tai huomaavat että pystyn harrastaa ja tehdä asioita ilman lapsia, ilmeisesti heidän maailmassaan vain mies harrastaa. Jne.
Ap
Meillä mies tekee enemmän kotitöitä ja käy töissä. Olen tk-eläkkeellä ja minulla on muiden ongelmien lisäksi aloitekyvyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.
Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap
Kerrohan vähän yksityiskohtia tuosta "kuviosta". Ei kukaan mun kavereista ole sanonut mitään, kun mies on tyhjentänyt tiskikoneen tai imuroinut. Oletko varma, että työt on jakautuneet tasaisesti? Ehkä tämä "ympäristö" pohtii sitä, miten miehesi jaksaakin tehdä kaikki ja sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole, me ollaan tosin kaikki korkeakoulutettuja.
Meillä suku myös osittain korkeakoulutettuja, kaverit vaihtelevasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan vähän yksityiskohtia tuosta "kuviosta". Ei kukaan mun kavereista ole sanonut mitään, kun mies on tyhjentänyt tiskikoneen tai imuroinut. Oletko varma, että työt on jakautuneet tasaisesti? Ehkä tämä "ympäristö" pohtii sitä, miten miehesi jaksaakin tehdä kaikki ja sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Toisinpäinhän sitä ei sitten ihmeteltäisi ollenkaan. Miten nainen jaksaakin tehdä kaikki ja miehen ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh.. onko teillä jokin tilanne päällä siellä kotona vai miksi ihmeessä näin kummallinen asenne?
No mitä olet näille ihmettelijöille vastannut? Kai ihmettelet myös, että mitäs outoa tässä nyt on. Lyöt niille ns. luun kurkkuun. Ei ne asenteet oikein muuten muutu. Tai eivät ainakaan toiste ihmettele ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha tuttua. Mies on ihmeellinen kun laittaa ruokaa ja pesee pyykkiä. "Perinteiset miesten työt" meillä menee samoin puoliksi mutta ei sillä ole ilmeisesti merkitystä.
Meilläkin, mutta en ole ikinä törmännyt siihen että joku sitä jotenkin ihmettelisi saati pitäisi miestä ihmeellisenä. Taidatte pyöriä jossain kotiäitikuplissa?
En pyöri kotiäitikuplissa, sillä en ole kotiäiti. Pelkästään kiva kuulla, ettei ole kaikille tuttu ilmiö. Ap
Vierailija kirjoitti:
No mitä olet näille ihmettelijöille vastannut? Kai ihmettelet myös, että mitäs outoa tässä nyt on. Lyöt niille ns. luun kurkkuun. Ei ne asenteet oikein muuten muutu. Tai eivät ainakaan toiste ihmettele ääneen.
Riippunut vähän ihmettelijän iästä. Ei mulla ole mitään tarvetta lyödä luuta kenenkään kurkkuun, suhtaudun ihmettelyihin uteliaisuudella ja yllätyksellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole. Enkä, suoraan sanottuna, käsittänyt tuosta sepustuksestasi paljonkaan. Mikä ihmeen "ympäristö"? Mietitkö sinä jatkuvasti sitä, miten "ympäristösi" perheissä kotityöt jakautuvat? Vai tunnetko syyllisyyttä siitä, että miehesi tekee enemmän kotona?
Mikä aloituksessa oli niin vaikea käsittää?
Ympäristö on suku, kaverit, tuttavat jne. En tunne syyllisyyttä, miksi sait aloituksesta sellaisen kuvan? Lähinnä ihmettelen miksi tämä "ympäristö" suhtautuu tällä tavoin ja onko suhtautuminen ihan normaalia.
Kuten aloituksessakin mainitaan, "ympäristön" mielipiteistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista mutta silti mielestäni ihan kiinnostava kuulla muiden "ympäristöistä".
Aloituksessa ei myöskään puhuta siitä, että kumpikaan tekisi enemmän kotona. Mikä on ongelmasi?
Ap
Aloituksessa on vaikea ymmärtää se, että tämä ympäristö kyttää teidän tekemisiä. Ihan yleisemmin - kukaan ei tiedä, mitä ihmisten kodeissa tapahtuu. Enemmän siis ihmtettelen sitä, että ap on "ympäristössä" jossa muiden kotitöitä vahvdataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erinomainen esimerkki ap:n mainitsemasta asenteesta. Ap kertoi, että kotityöt jaetaan tasan. Mitään muuta tietoa meillä ei ole. Siitä huolimatta tämä kirjoittaja alkaa syyllistää aloittajaa siitä, että mies tekee kaiken ja ap ei mitään.
En voi kuvitella "ympäristöä", jossa ihmeteltäisiin sitä, että mies tyhjentää astianpesukoneen, laittaa ruokaa, tai varjele, hakee lapsen päiväkodista. Mut kai sellaistakin sitten on.
Viittaakohan tämä johonkin vihreiden ympäristöasiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?
Näkevät esim. kyläillessä. Tai huomaavat että pystyn harrastaa ja tehdä asioita ilman lapsia, ilmeisesti heidän maailmassaan vain mies harrastaa. Jne.
Ap
Teettekö te kotiötiä, kun teillä kyläillään? Kun meillä vaimo täytti kaiken vapaa-ajan opinnoillaan, kaikki kuvitteli, että hän hoiti myös lapset. En toki tiedä, miten nämä kuvittelijat luulivat sen olevan mahdollista.
Siis ei saa olla tyytyväinen siihen jos kotityöt jakaantuvat reilusti??? Koska tietenkin mies tekee vain siksi, että ympäristö ihailisi häntä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole. Enkä, suoraan sanottuna, käsittänyt tuosta sepustuksestasi paljonkaan. Mikä ihmeen "ympäristö"? Mietitkö sinä jatkuvasti sitä, miten "ympäristösi" perheissä kotityöt jakautuvat? Vai tunnetko syyllisyyttä siitä, että miehesi tekee enemmän kotona?
Mikä aloituksessa oli niin vaikea käsittää?
Ympäristö on suku, kaverit, tuttavat jne. En tunne syyllisyyttä, miksi sait aloituksesta sellaisen kuvan? Lähinnä ihmettelen miksi tämä "ympäristö" suhtautuu tällä tavoin ja onko suhtautuminen ihan normaalia.
Kuten aloituksessakin mainitaan, "ympäristön" mielipiteistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista mutta silti mielestäni ihan kiinnostava kuulla muiden "ympäristöistä".
Aloituksessa ei myöskään puhuta siitä, että kumpikaan tekisi enemmän kotona. Mikä on ongelmasi?
Aloituksessa on vaikea ymmärtää se, että tämä ympäristö kyttää teidän tekemisiä. Ihan yleisemmin - kukaan ei tiedä, mitä ihmisten kodeissa tapahtuu. Enemmän siis ihmtettelen sitä, että ap on "ympäristössä" jossa muiden kotitöitä vahvdataan.
Minä kyllä huomaan herkästi pariskunnat, jossa kotityöt jakaantuvat edes suurinpiirtein reilusti. Iloinen, levännyt äiti ja mukava tunnelma. Kyllähän muiden kodeissa huomaa tosi nopeasti sen tekeekö kaikki osansa, vai makaako miehet sohvalla kun naiset heitä passaa. Pääseekö kaveri ikinä näkemään muita ilman lapsia?
Tarkkailen ihan tietoisesti muita, sillä mies perustelee oman laiskuutensa sillä että "muidenkin muijat hoitaa asian X mukisematta"
Vierailija kirjoitti:
Siis ei saa olla tyytyväinen siihen jos kotityöt jakaantuvat reilusti??? Koska tietenkin mies tekee vain siksi, että ympäristö ihailisi häntä???
? Tarkennatko vielä kuka ei saa olla tyytyväinen
Ap
Jotkut ovat ihastelleet kyllä mutta ei koskaan noin asenteellisesti. Lähinnä just sitä että meillä kotitöistä ei tehdä mitään numeroa vaan ne jakautuu tasaisesti ja luontevasti ihan itsestään.