Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti

Vierailija
05.08.2024 |

Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:

Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.

Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.

Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.

Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.

Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.

Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.

Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.

Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap

Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?

Näkevät esim. kyläillessä. Tai huomaavat että pystyn harrastaa ja tehdä asioita ilman lapsia, ilmeisesti heidän maailmassaan vain mies harrastaa. Jne.

Ap

Teettekö te kotiötiä, kun teillä kyläillään? Kun meillä vaimo täytti kaiken vapaa-ajan opinnoillaan,

Opinnot eivät ole vapaa-aikaa

Vierailija
42/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kuvitella "ympäristöä", jossa ihmeteltäisiin sitä, että mies tyhjentää astianpesukoneen, laittaa ruokaa, tai varjele, hakee lapsen päiväkodista. Mut kai sellaistakin sitten on.

No. Meillä töissä oikeasti ihmeteltiin, että mieheni otti lomaa lakkiaisten valmisteluun. Ja täysin akateeminen työyhteisö meillä. Samoin meillä korkeasti koulutetut vieraat ovat tehneet kovastikin numeroa miehen leivonnaisista. Ja minua on onnitteltu siitä, miten mies tekee kotitöitä. Kukaan ei onnittele samalla tavalla miestäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuvitella "ympäristöä", jossa ihmeteltäisiin sitä, että mies tyhjentää astianpesukoneen, laittaa ruokaa, tai varjele, hakee lapsen päiväkodista. Mut kai sellaistakin sitten on.

No. Meillä töissä oikeasti ihmeteltiin, että mieheni otti lomaa lakkiaisten valmisteluun. Ja täysin akateeminen työyhteisö meillä. Samoin meillä korkeasti koulutetut vieraat ovat tehneet kovastikin numeroa miehen leivonnaisista. Ja minua on onnitteltu siitä, miten mies tekee kotitöitä. Kukaan ei onnittele samalla tavalla miestäni. 

Mun kuplassa kiitellään leivonnaisia ihan yleisesti. Tai jos oikein mietin, niin ehkä se saa normaalia enemmän huomiota, jos lapset ovat leiponeet jotain (toinen lapseni on tosi taitava ruuanlaittaja ja leipoja). Eikä kyllä välttämättä tule edes mitenkään esille kuka ne tarjoilut on tehnyt.

Vierailija
44/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla kotityöt ei todellakaan jakaudu tasapuolisesti, vaan äiti tekee yhä käytännössä kaiken. Lapset auttoivat kun asuivat vielä kotona (erityisesti tätä apua odotettiin tietysti tyttölapsilta), isä ei auttanut.

Tuntui tosi oudolta tehdä kotitöitä, kun isä ei niitä tehnyt.

Ja kyllä, kun hän kerran viidessä vuodessa sai intoa tehdä ruokaa, hän sai kiitosta ja kunniaa.

Omassa suhteessa ei ole vastaavaa tilannetta, mutta meillä kyllä omat vanhempani pitävät minua laiskana ja miestäni ahkerana, vaikka ei se minua suuresti haittaa. :) 

Vierailija
45/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö te kotiötiä, kun teillä kyläillään? Kun meillä vaimo täytti kaiken vapaa-ajan opinnoillaan,

Mitä pienemmät lapset, sitä enemmän vastaus on kyllä. Lapset pitää tietysti huolehtia myös vieraiden läsnä ollessa. Syöttää, nukuttaa, vaihtaa vaipat, vahtia perään jne.

Lisäksi vieraat meillä on tapana passata, he eivät esimerkiksi hoida kahvinkeittoa ja tarjoiluja itse.

Jos tarkoitat kotitöillä imurointia, tiskausta ja pyykinpesua niin tämän tyylisiä kotitöitä ei tehdä vieraiden läsnä ollessa, elleivät ole useita päiviä kylässä.

Vierailija
46/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.

Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap

Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?

Näkevät esim. kyläillessä. Tai huomaavat että pystyn harrastaa ja tehdä asioita ilman lapsia, ilmeisesti heidän maailmassaan vain mies harrastaa. Jne.

Ap

Se ihmettely johtuu siitä, että useimmissa suomalaisissa heteropariskuntien kodeissa nainen vastaa pääosin kotitöistä ja niihin liittyvästä metatyöstä. Tästä on ihan viimeaikaistakin tutkimusta. Teidän tilanne on epätavallinen, niin uskomatonta kuin se onkin. On karmivaa, miten monet lapset kasvavat edelleen sellaisissa kodeissa, joissa opitaan, että naiset raataa ja miehet harrastaa. Toivoisin useampien vanhempien lopettavan epäreilun kotitöiden jaon edes sen vuoksi, etteivät nykyisetkin lapset oppisi sairasta mallia.

Itse elän onnellisesti ilman parisuhdetta just siksi, että on oikeasti todella vaikeaa löytää miestä, jolle ei joudu ryhtymään äidiksi.

Vierailija
47/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että miehen kotityöt saavat enemmän kiitosta, mutta olen ajatellut että se on ihan ok. Saapahan siitä sitten lisää motivaatiota tehdä niitä kotitöitä. Miehen kaverit ovat sen verran laiskaa porukkaa, että muuten varmaan ottaisi mallia heistä.

Olisi minustakin kiva välillä tietysti saada joku kiitos, mutta pärjään ilmankin.

Vierailija
48/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee tuosta kotitöistä kiittelystä mieleen, että mies joku pikkupoika, joka on hienosti auttanut mammaa kotitöissä, yäk. 

Vierailija
49/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kiittelevät siksi, että tietävät miten helppoa miehen on luistaa kotitöistä, jos sille päälle sattuu. Kokeilepa samaa naisena niin jo on myrsky valloillaan ja lähipiiri aloittaa lasujen tehtailun.

Oikeasti en suosittele, vaan kiva jos kaikki tehdään niitä kotitöitä!

Vierailija
50/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee tuosta kotitöistä kiittelystä mieleen, että mies joku pikkupoika, joka on hienosti auttanut mammaa kotitöissä, yäk. 

Ihmettelijät käyttävät usein sanoja "auttaa" ja "osallistuu", jotka kieltämättä tuovat tämän mielikuvan. Mies ei onneksi itse ajattele näin. Ap

Vierailija
51/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kiittelevät siksi, että tietävät miten helppoa miehen on luistaa kotitöistä, jos sille päälle sattuu. Kokeilepa samaa naisena niin jo on myrsky valloillaan ja lähipiiri aloittaa lasujen tehtailun.

Oikeasti en suosittele, vaan kiva jos kaikki tehdään niitä kotitöitä!

Kivoja läheisiä sulla. Ei meistä mitään lasuja ole tehty, vaikka kämppä on välillä täysin sekaisin.

Vierailija
52/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikein suursiivoaja. Tiptop kaikki omilla paikoillaan, olen oikea siveydensipuli ja armoton tarkanmarkan vartija. Mitään ylimääräistä ei huusholliin pesiydy vaan kaikelle on paikkansa. Teen työtä käskettyä ja omistaudun kotitalouden kunnossapidon askareisiin antaumuksellisesti, tuo tullessa vie mennessä pätee noudattamaani arkirutiineihin, orjallisesti omistaudun huoltotoimenpiteisiin mikä edellyttää sitoutumista kulloiseenkin projektiin, kaiken vaivannäön arvoinen operaatio saatetaan hamaan loppusuoralle, vaistomaisin ottein tartun harjanvarteen, pölypunkit saavat kyytiä, vien roskat, tamppaan matot, laitan ruoan teen kutakuinkin kaiken meidän peheen hyvinvoinnin eteen. 

Vierailija
53/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tuttu ilmiö, sillä lapset ovat sen verran pieniä että lakkiaiset ovat kaukana tulevaisuudessa. Onko noissa perheissä, joissa vain toinen ottaa lomaa lakkiaisten valmisteluun sitten tapana jotenkin korvata palkanmenetys vai miten homma toimii? Vai onko kyseessä niin varakas (yleensä) äiti ettei häntä kiinnosta?

Vierailija
54/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkomaalainen mies. Hoitaa ruuanlaiton meillä lähes täysin, siivoaa, hoitaa kauppaostokset ja hoitaa lasta. Kyllä on ihmetelty, kun on vierasta kulttuuria. Tunnen myös turkkilaisen miehen, jonka leipomuksia sukujuhlilla ylistettiin. Mikä siinä on, että juuri suomalainen mies on niin laiska kotona?

Vierailija
55/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ulkomaalainen mies. Hoitaa ruuanlaiton meillä lähes täysin, siivoaa, hoitaa kauppaostokset ja hoitaa lasta. Kyllä on ihmetelty, kun on vierasta kulttuuria. Tunnen myös turkkilaisen miehen, jonka leipomuksia sukujuhlilla ylistettiin. Mikä siinä on, että juuri suomalainen mies on niin laiska kotona?

Minä en ole huomannut eroa kansallisuuksien mukaan, paitsi ehkä ruotsalaisten hyväksi.

Vierailija
56/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tuttu ilmiö, sillä lapset ovat sen verran pieniä että lakkiaiset ovat kaukana tulevaisuudessa. Onko noissa perheissä, joissa vain toinen ottaa lomaa lakkiaisten valmisteluun sitten tapana jotenkin korvata palkanmenetys vai miten homma toimii? Vai onko kyseessä niin varakas (yle

Mikä palkanmenetys? Minulla ainakin on ihan palkallista lomaa olemassa vaikka nainen olenkin.

Vierailija
57/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tuttu ilmiö, sillä lapset ovat sen verran pieniä että lakkiaiset ovat kaukana tulevaisuudessa. Onko noissa perheissä, joissa vain toinen ottaa lomaa lakkiaisten valmisteluun sitten tapana jotenkin korvata palkanmenetys vai mite

Mikä palkanmenetys? Minulla ainakin on ihan palkallista lomaa olemassa vaikka nainen olenkin.

Äh, sori tulikin ajatusvirhe. :D No kysyn sitten että onko tapana korvata lomapäivän menetys? Kun eihän tuo nyt mitään lomaa ole.

Vierailija
58/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tuttu ilmiö, sillä lapset ovat sen verran pieniä että lakkiaiset ovat kaukana tulevaisuudessa. Onko noissa perheissä, joissa vain toinen ottaa lomaa lakkiaisten valmisteluun sitten tapana jotenkin korvata palkanmenetys vai miten homma toimii? Vai onko kyseessä niin varakas (yle

No käsittääkseni usein ne hoidetaan lomapäivinä. Opettajilla ei ole sellaisia, joten opettajat ovat palkattomalla, mutta muuten lomalla. Omassa tuttavapiirissäni. 

Vierailija
59/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään ap:n kuvaamasta. Mies tekee meillä selvästi enemmän kotitöitä ja hoitaa lasten asioita.

N39

Vierailija
60/154 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Kyllä ennen vanhaan hyvä emäntä oli arvossaan ja miestä usein onniteltiin hyvästä löydöstä jos oli erityisen ehtivän ja taitavan onnistunut löytämään.