Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti
Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:
Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.
Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.
Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.
Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.
Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.
Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.
Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Hyvä. Onko teillä ympäristöllä myös tasapuoliset kuviot?
Ap
En nyt saanut yhtään kiinni siitä mitä sitä yrität sanoa. Voisiko joku tiivistää?
Vierailija kirjoitti:
En nyt saanut yhtään kiinni siitä mitä sitä yrität sanoa. Voisiko joku tiivistää?
Pitäisikö sulle tehdä Tiktok-video aiheesta? :) Vähän tsemppiä nyt!
En todellakaan ole. Enkä, suoraan sanottuna, käsittänyt tuosta sepustuksestasi paljonkaan. Mikä ihmeen "ympäristö"? Mietitkö sinä jatkuvasti sitä, miten "ympäristösi" perheissä kotityöt jakautuvat? Vai tunnetko syyllisyyttä siitä, että miehesi tekee enemmän kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heko heko ku olet hauska
En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole. Enkä, suoraan sanottuna, käsittänyt tuosta sepustuksestasi paljonkaan. Mikä ihmeen "ympäristö"? Mietitkö sinä jatkuvasti sitä, miten "ympäristösi" perheissä kotityöt jakautuvat? Vai tunnetko syyllisyyttä siitä, että miehesi tekee enemmän kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heko heko ku olet hauska
Kiitos! Omasta mielestä myös
Juu, kyllä. Meillä isä oli sankari-isä kun mm. sekä vei että haki lapset päiväkodista. Oli päikyn täditkin aivan ihastuksissaan...
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ei ole tapana kauheasti keskustella ystävien ja tuttujen kanssa kotitöiden tekemisestä.
Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap
En ole, me ollaan tosin kaikki korkeakoulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työt, harrastuksia, ystäviä, jne eikä keskustelu, yms tosiaan pyöri ns kotiasioiden ympärillä. Ei ole hittojakaan käry miten esim naapurissa kotityöt, yms jakautuu.
Haha tuttua. Mies on ihmeellinen kun laittaa ruokaa ja pesee pyykkiä. "Perinteiset miesten työt" meillä menee samoin puoliksi mutta ei sillä ole ilmeisesti merkitystä.
No ei tee enkä voi odottaakaan kun laiskottelen kotona. Tosin joskus odottaisin että olisi reilua jos vapaso.ivinään sillei automaattisesti tekisi vaikka ruuat tai astianpesukoneen hoitaisi. Monesti tekeekin, muttatällaiselka työnjaolla se on mennyt vähän siihen hänen päässään että kaikki mitä tekee on xtra palvelus koska hänen osuu pitäisi olla 1%.
Mielestäni prossa voisi olla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla. Ei mullakaan tapana ottaa puheeksi kotitöitä ilman erityistä syytä, mutta tämä meidän (minun mielestä aika normaali) kuvio aiheuttaa sen verran ihmetystä että muut ottavat puheeksi itse.. Ap
Mistä ne muut sitä tietää ihmetellä ellet itse ole ensin ottanut asiaa puheeksi?
Minunkin mieheni on saanut paljon kehuja, kun olen saanut reissata ja käydä kaupungilla yms ilman lasta heti synnäriltä päästyä. Ihan kuin se olisi maailman suurin ihme, että mies pärjää kahdestaan vastasyntyneenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä aloituksessa oli niin vaikea käsittää?
Ympäristö on suku, kaverit, tuttavat jne. En tunne syyllisyyttä, miksi sait aloituksesta sellaisen kuvan? Lähinnä ihmettelen miksi tämä "ympäristö" suhtautuu tällä tavoin ja onko suhtautuminen ihan normaalia.
Kuten aloituksessakin mainitaan, "ympäristön" mielipiteistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista mutta silti mielestäni ihan kiinnostava kuulla muiden "ympäristöistä".
Aloituksessa ei myöskään puhuta siitä, että kumpikaan tekisi enemmän kotona. Mikä on ongelmasi?
Ap
En mä ole niin epävarma perheestä, miehestä tai meidän suhteesta ja elämäntavasta että joku ympäristö siihen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään, kiitos.
En ole.