Te, joiden mies tekee kotitöitä tasapuolisesti
Oletteko huomanneet seuraavanlaisen ilmiön:
Teette molemmat kotitöitä tasapuolisesti. Elämä sujuu hyvin ja kivasti ja molemmat ovat ainakin kotitöiden suhteen tilanteeseen oikein tyytyväisiä.
Ehkä parhaassa tapauksessa olette vieläpä pystyneet jakamaan töitä niin, että kumpikin pystyy painottamaan omia lemppareitaan ja vahvuuksiaan ja tekemään vähemmän suurimpia inhokkejaan.
Sitten kuvaan astuu ympäristö, joka lähtee hämmentämään soppaa. Varsinkin, jos teillä on yhteisiä lapsia, tälläista tasapuolista elämäntyyliä pidetään maailman kahdeksantena ihmeenä, jota on syytä kummastella ja ihmetellä, ihastellakin. Se vaan että heidän puheissaan mies on sitten suuri supersankari, pyyteetön ahertaja ja nainen puolestaan mukavuudenhaluinen laiskimus.
Ihan niinkuin vuonna 2024 olisi automaattinen oletus, että nainen tekee kotona enemmän ja maailman suurin ihme, kun näin ei tapahdu.
Odotuksena on, että nainen elää jatkuvassa kiitollisuudenvelassa miehelleen, samaan aikaan kun itse ei tietenkään kaipaa kiitosta lainkaan. Ehkä neuvoja/kritiikkiä sen sijaan? Tai jopa moitteita laiskuudesta? Tilanteessa, jossa molemmat tekevät yhtä paljon.
Ja tämä siis ympäristön oletuksena. Josta ei tietenkään tarvitse välitää tuon taivaallista.
Lähinnä kiinnostuksesta kyselen.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää 2000-luvulla törmännyt ajatukseen, että mies olisi supersankari, jos osallistuu oman perheensä kodin ylläpitoon tai lastenhoitoon.
Puhut kuitenkin osallistumisesta? Tarkoittaako se 50% kaikesta?
Ai että mies imuroi puolet eteisestä ja nainen toisen puolen? :D
t,eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää 2000-luvulla törmännyt ajatukseen, että mies olisi supersankari, jos osallistuu oman perheensä kodin ylläpitoon tai lastenhoitoon.
Osallistumista on kaikki välillä 1-99%. Missään perheessä kaikki ei mene millilleen 50/50. Ei se ole mahdollsta ellei aleta sellaisiin älyttömyyksiin kuin sekuntikellon kanssa ajan ottaminen tai kirjanpito siitä, kumpi on vienyt roskat 2 kertaa ja kumpi 3.
On kuitenkin aika helppo nähdä onko tasapuolinen panos vai onko toinen se joka on päävastuussa kotitöistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mies imuroi puolet eteisestä ja nainen toisen puolen? :D
t,eri
Oletpa hauska! Suosittelen koomikon uraa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistumista on kaikki välillä 1-99%. Missään perheessä kaikki ei mene millilleen 50/50. Ei se ole mahdollsta ellei aleta sellaisiin älyttömyyksiin kuin sekuntikellon kanssa ajan ottaminen tai kirjanpito siitä, kumpi on vienyt roskat 2 kertaa ja kumpi 3.
Nainen tekee kotityöt automaattisesti ja mies "osallistuu"? Yleensä on tällainen asenne jos puhutaan osallistumisesta/auttamisesta tms.
Sä takerrut nyt lillukan varsiin. Olennaista ei ole käytetäänkö sanaa tehdä vai osallistua. Ollennaista on, että hommat tulee hoidettua tasapuolisesti. Tasapuolinen on sitten jokaisen perheen itse määriteltävissä. Tasapuolinen ei automaattisesti tarkoita 50/50 jakoa. Meillä, kun olin lasten kanssa kotona, tasapuolinen tarkoitti sitä, että minä tein enemmän kotitöitä, koska puoliso huolehti taloudellisesta puolesta. Noin muutenkaan emme ole koskaan kytänneet toistemme tekemisiä, vaan kumpikin osallistuu omalta osaltaan tasapuolisesti. Meillä se on automaatio.
Appivanhempien olen kuullut päivittelevän sitä, että poikansa Joutuu tekemään kotitöitä, en kenenkään muun. Eikä kyl kauheesti kiinnostakaan.
Olen. Ihastelijat ovat joko vanhempaa väkeä (erityisesti minun äiti ja anoppi) tai äitejä, joiden oma mies on patalaiska sovinisti.
Ne joilla itsellään homma toimii reilusti eivät puhu kotitöistä, tuskin kiinnittävät suurta huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuitenkin aika helppo nähdä onko tasapuolinen panos vai onko toinen se joka on päävastuussa kotitöistä
Ja miksi sinulle on tärkeää nähdä tuollainen asia? Miksi ylipäätään kyyläät toisten tekemisiä?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole. Enkä, suoraan sanottuna, käsittänyt tuosta sepustuksestasi paljonkaan. Mikä ihmeen "ympäristö"? Mietitkö sinä jatkuvasti sitä, miten "ympäristösi" perheissä kotityöt jakautuvat? Vai tunnetko syyllisyyttä siitä, että miehesi tekee enemmän kotona?
Meillä tätä ympäristöä edusti nyt jo edesmennyt äitini. En tiedä pitikö hän minua niin kamalana tai laiskana ihmisenä, että ajatteli, että jos en koko ajan huhki miehen eteen, tämä jättää minut. Aina muisti kuitenkin painottaa, mitä minun tulisi tehdä. Miehelle ei ohjeita jakanut, mitä tämän tulisi tehdä minun eteeni, että olisin tyytyväinen.
Meillä mies oli koti-isänä ja minä menin töihin, kun lapsi oli 3kk ikäinen. Miehellä oli siis luonnollisesti päävastuu lapsen hoidosta ja suurinpiiretin 70/30 vastuu kotitöistä. Ainut ihminen, joka ihmetteli tätä ratkaisua oli 86-vuotias isoäitini, joka oli koko ikänsä kotirouva ja omistautui miehen ja lasten palvelemiseen.
Sori, vähän ohis, kun kysyttiin tasapuolisesta.
Ei ole tuttua. En tiedä enää ketää, joka eläisi parisuhteessa, jossa kotityöt ovat vain naisen vastuulla. Aiemmin tiesin, koska isovanhemmillani (syntyneet 1920-luvulla) oli niin. Jos minun mieheni edes yrittäisi luistaa omasta osuudestaan, hän saisi muuttaa ihan omaan kotiin. Minä en ole piika.
Matkustin paljon työn puolesta ulkomailla kun lapset (3 kpl) olivat pieniä. Oli tietenkin yhdessä sovittu ja miehelleni oli ok. Isänäitini päivitteli usein että Kyllä sillä Matilla on rankkaa lasten kanssa kun Maija on niin paljon matkoilla. Unohti ilmeisesti että oma isäni, siis hänen poikansa, työskenteli ja asui 1970-luvulla VUODEN kokonaan toisessa kaupungissa, kun meitä lapsia oli kolme iältään 0-4 vuotta. Äitini oli täyspäivätöissä. Se kuvio oli kaikille asianosaisille sekä ympäristölle ok, oletettavasti koska lapsia hoitanut oli äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen tekee kotityöt automaattisesti ja mies "osallistuu"? Yleensä on tällainen asenne jos puhutaan osallistumisesta/auttamisesta tms.
"Sä takerrut nyt lillukan varsiin. Olennaista ei ole käytetäänkö sanaa tehdä vai osallistua. Ollennaista on, että hommat tulee hoidettua tasapuolisesti. Tasapuolinen on sitten jokaisen perheen itse määriteltävissä. Tasapuolinen ei automaattisesti tarkoita 50/50 jakoa. Meillä, kun olin lasten kanssa kotona, tasapuolinen tarkoitti sitä, että minä tein enemmän kotitöitä, koska puoliso huolehti taloudellisesta puolesta. Noin muutenkaan emme ole koskaan kytänneet toistemme tekemisiä, vaan kumpikin osallistuu omalta osaltaan tasapuolisesti. Meillä se on automaatio. "
Kyllä mielestäni on aika oleellista onko mies puheessa apuri vai päävastuullinen tekijä.
Kiva että teillä on ollut reilu jako molempien mielestä. Aloituksessa puhutaan kuitenkin eri tavalla reilusta tilanteesta, sellaisesta jossa kotityöt on jaettu tasan molemmille. Ja tämä herättää ihmetystä, jossa mies on supersankari.
Off-topic: Kyllä minäkin voisin suostua perinteiseen jakoon, omalla kohdallani tosin vain jos taloudellinen puoli olisi mietitty reiluksi (eläkkeet, tulonmenetykset jne.). Tykkään kuitenkin työnteosta enemmän kuin kotitöistä, samoin tykkää mies. Joten ilman pakottavaa tilannetta en suosi perinteistä jakoa meille.
Meillä mies tekee enemmän kotitöitä ja anoppi ainakin syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä takerrut nyt lillukan varsiin. Olennaista ei ole käyte
Kyllä se kertoo asenteesta, mitä sanaa käytetään. Usein annetaan ymmärtää, että naisen tulee olla tyytyväinen, jos mies osallistuu kotitöiden tekemiseen. Näinhän sen ei kuuluisi olla. Kumpikin puolisoista on täydessä vastuussa kotiasioista, ei niin, että ne kuuluvat toisen kontolle ja toinen ikään kuin jalomielisesti osallistuu niihin. Sanoilla on merkitystä, ne paljastavat ihmisen arvomaailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sinulle on tärkeää nähdä tuollainen asia? Miksi ylipäätään kyyläät
Olen niin ikävä ihminen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Kotitöihin osallistuminen ei tarkoita, että mies tai kukaan muukaan olisi mikään apuri. Normaalissa perheessä KAIKKI osallistuvat kotitöihin eikä kukaan ole päävastuullinen tekijä. Vastuu on jaettu kaikille osapuolille ja jokainen on päävastuussa omasta osuudestaan. Lapsilla vastuualue luonnollisesti ikätasoa vastaavasti esim. oman huoneen siisteydestä huolehtiminen. Puolisoilla sitten tasapuolisesti päävastuu ihan kaikesta. Myös siitä osuudesta, jonka toinen yleensä tekee, koska voi tulla tilanteita, jolloin toinen ei pysty tekemään ja silti hommat on hoidettava.
Kyllä se kertoo asenteesta, mitä sanaa käytetään. Usein annetaan ymmärtää, että naisen tulee olla tyytyväinen, jos mies osallistuu kotitöiden tekemiseen. Näinhän sen ei kuuluisi olla. Kumpikin puolisoista on täydessä vastuussa kotiasioista, ei niin, että ne kuuluvat toisen kontolle ja toinen ikään kuin jalomielisesti osallistuu niihin. Sanoilla on merkitystä, ne paljastavat ihmisen arvomaailman.
Arvomaailma paljastuu hyvin siinä, miten sanomisensa asettelee. Sinä haluat väkisin tehdä tästä "nainen on uhri ja mies jalosti osallistuu" asetelman. Minun arvomaailmassani tilanne ei ole tuo, vaan jokainen perheenjäsen osallistuu omalta osaltaan kykyjensä mukaan. Me vanhemmat osallistumme tasapuolisesti ja lapset osallistuvat taitotasonsa mukaan. Meillä kotityöt eivät ole sukupuolikysymys, vaan ainostaan ikä vaikuttaa siihen, onko osallistuminen samalla tasolla vai saako osallistua vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Hyvä. Onko teillä ympäristöllä myös tasapuoliset kuviot?
Ap
Ei, mutta minulla on oma elämä, omatkin mielipiteet ja jonkinlainen itsetunto.
Kyllä mielestäni on aika oleellista onko mies puheessa apuri vai päävastuullinen tekijä.
---
Entä jos se mies ei ole noista kumpaakaan? Entä jos se onkin tasapuolinen osallistuja siinä missä nainenkin? Onko ihan mahdoton ajatus?