Olen aikaisemmin vastustanut kauneusoperaatioita, mutta mieleni on alkanut vähitellen muuttua, kun 40v alkaa olla mittarissa
Nuorempana en missään nimessä halunnut mitään kauneusleikkauksia tms, vaikka esimerkiksi rintani ovat aina olleet pienet ja hampaatkin mitä sattuu. Nyt tosin hampaissa on purentaan liittyviä vaivoja, joten olen sen suhteen hakeutumassa hoitoon. Sen lisäksi olen myös yhä useammin päätynyt erilaisten klinikoiden sivustoille tutkimaan hinnastoja rintojen suurennukseen/ kiristykseen. Rinnat ovat edelleen pienet, mutta hieman tyhjät, joten kaipaisin hieman täytettä niihin. Taustalla on pari raskautta ja imetystä, joiden jälkeen painoa on saanut pudottaa noin 10 kiloa. Paino pääsi parin vuoden aikana hieman nousemaan (painoindeksin alareunasta melkein lievän ylipainon puolelle), joten nyt olen skarpannut syömisen ja liikkumisen suhteen. Huomaan, että kasvoista on lähtenyt rasvaa ja myös lantiolta ja rinnoista. Sen sijaan vatsassa on edelleen, joten kiinteytymisestä huolimatta kroppa ei edelleenkään näytä siltä miltä toivoisin. Näyttää siltä, että nämä luomukeinot ovat varsin rajalliset ja tästä syystä kirurgin palvelut ovat alkaneet kiinnostaa.
Kaipaisn siis ajatuksia ja kokemuksia rintojen suurennuksesta. Pohdin myös rasvansiirtoa, mutta se on myös kallista ja lopputulos ei välttämättä ole hyvä eikä kestävä. Ajattelen, että näissä operaatioissa on kehitytty niin paljon, että ovat varsin turvallisia. Toki lekkauksessa on aina infektioriski ja nukutus itsessään on riski, mutta enää ne eivät niin paljoa pelota kuin aikaisemmin. Onkohan tämä alkavaa ikäkriisiä.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, ei ole olemassa mitään yksiselitteisesti "kaunista" tai "rumaa". Se on aina katsojan silmässä. Itse jo tuolla aiemmassa kommentissa luettelin, miltä kaikilta osin oma kehoni ei ole kauneusihanteiden mukainen. Silti pystyn viihtymään kehossani oikein mainiosti. Itse olen toki myös työstänyt kehonkuvaani ammattilaisen kanssa syömishäiriöstä ja muista psyykkisistä sairauksistani toipuessa. Sekä myös perehtymällä kehopositiivisuuteen ja feminismiin. Tottakai ne, jotka eivät ole ulkonäöltään näiden vallitsevien kauneusihanteiden mukaisia, kokevat enemmän paineita muokata kehoaan näiden ihanteiden mukaisiksi. Ymmärrän senkin, että siinä paineessa päätyy tekemään sellaisen ratkaisun, että menee operaatioon, ja se on toki jokaisen oma asia. Mutta toivoisin, että kauneusihanteita laajemmin yhteiskunnassamme kyseenalaistettaisiin, eikä vain alistuttaisi niihin. Meidän ei tarvitse alistua. Ihan todella suosittelen ensin kokeilemaan, auttaisiko mieluummin terapia, jos vihaat ulkonäköäsi. Ja vasta sen jälkeen harkitsemaan operaatioita.
Terapia ei muuta sitä, millainen olen aika kokenut olevani. Kehodysforia ei häviä, vaikka kuinka sitä työstäisin. Koen olevani tietynnäköinen, mutta peili ja etenkin valokuvat näyttävät karun totuuden.
Kauneusihanteista olen samaa mieltä. Meidän pitäisi keskittyä enemmän itse ihmiseen eikä ulkokuoreen. Omalla kohdalla se on kuitenkin astetta vaikeampaa, koska identiteetti ja fyysinen keho voivat olla voimakkaassa ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää, mistä on kyse. Ei mua kiinnosta se, mitä muut ajattelevat, vaan se, miltä itsestä tuntuu ja se, miten muut mua kohtelevat. On tutkittu fakta, että kauniita kohdellaan paremmin kuin rumia. Toiseksi, kehodysforia aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja häpeää, joten se kuormittaa.
Hienoa, et
Meidän pitäisi ennemminkin taistella sitä trendiä vastaan, että kauniita kohdellaan paremmin kuin rumia. Miksi mennä mukaan tähän ulkonäköhömpötykseen ja vahvistaa typerää ja eriarvoistavaa käytöstä. Niin kauan kuin toimimme tilannetta vahvistavasti, mikään ei muutu.
Ymmärtääkseni kyse on sisäsyntyisestä piirteestä meissä ihmisissä. Sitä ei siis voi suoraan muuttaa. Toki voimme jatkuvasti havainnoida itseämme ja tiedostaa virheellisen toimintatapamme, ja sitten yrittää toimia
Minä taas uskon, että kyseessä on kulttuurissamme omaksutusta ihanteesta. Mietipä miten joskus ennen Rubensin aikaan pidettiin lihavia kauniina. Ei se ole sisäsyntyistä, että esim. hoikkuus on kauniimman, paremman ja fiksumman ihmisen merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, ei ole olemassa mitään yksiselitteisesti "kaunista" tai "rumaa". Se on aina katsojan silmässä. Itse jo tuolla aiemmassa kommentissa luettelin, miltä kaikilta osin oma kehoni ei ole kauneusihanteiden mukainen. Silti pystyn viihtymään kehossani oikein mainiosti. Itse olen toki myös työstänyt kehonkuvaani ammattilaisen kanssa syömishäiriöstä ja muista psyykkisistä sairauksistani toipuessa. Sekä myös perehtymällä kehopositiivisuuteen ja feminismiin. Tottakai ne, jotka eivät ole ulkonäöltään näiden vallitsevien kauneusihanteiden mukaisia, kokevat enemmän paineita muokata kehoaan näiden ihanteiden mukaisiksi. Ymmärrän senkin, että siinä paineessa päätyy tekemään sellaisen ratkaisun, että menee operaatioon, ja se on toki jokaisen oma asia. Mutta toivoisin, että kauneusihanteita laajemmin yhteiskunnassamme kyseenalaistettaisiin, eikä vain alistuttaisi niihin. Meidän ei tarvitse alistua. I
Joo kehodysforia on tietenkin vakava asia. Enkä minä ole mikään sanomaan, että siitä voi päästä ilman leikkausta. Enhän sano transihmisellekään, että työstä nyt vain sitä kehodysforiaa terapiassa, että et sinä mitään sukupuolenkorjausleikkausta tarvitse, sellainen olisi todella loukkaavaa. Tottakai on tilanteita, että mikään muu ei oikeasti auta, kuin se leikkaus. Mutta toivoisin, että yhteiskuntamme muuttuisi sellaiseksi, että kaiken näköiset ihmiset nähtäisiin yhtä arvokkaina eikä ihmisiä arvotettaisi ulkonäön perusteella, jotta kenenkään ei tarvitsisi vihata omaa ulkonäköään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää, mistä on kyse. Ei mua kiinnosta se, mitä muut ajattelevat, vaan se, miltä itsestä tuntuu ja se, miten muut mua kohtelevat. On tutkittu fakta, että kauniita kohdellaan paremmin kuin rumia. Toiseksi, kehodysforia aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja häpeää, joten se kuormittaa.
Hienoa, et
Meidän pitäisi ennemminkin taistella sitä trendiä vastaan, että kauniita kohdellaan paremmin kuin rumia. Miksi mennä mukaan tähän ulkonäköhömpötykseen ja vahvistaa typerää ja eriarvoistavaa käytöstä. Niin kauan kuin toimimme tilannetta vahvistavasti, mikään ei muutu.
Ymmärtääkseni kyse on sisäsyntyisestä piirteestä meissä ihmisissä. Sitä ei siis voi suoraan muuttaa. Toki voimme jatkuvasti havainnoida itseämme ja tiedostaa virh
En usko, että kyse on sisäsyntyisestä piirteestä, vaan ennemmin kauneusnormien sisäistämisestä. Toki emme voi täysin tietää, mitä ajattelisimme ulkonäköasioista, jos olisimme eläneet tyhjiössä, jossa emme olisi altistuneet minkäänlaisille kauneusihanteille.
Osa kauneusihanteista on kulttuurisidonnaisia, mutteivät kaikki. Esim. kasvojen symmetrisyyttä arvostetaan kaikkialla. Ilmeisesti monen kauneusihanteen taustalla on yhteys terveyteen: terve yleensä näyttää symmetrisemmältä ja kauniimmalta kuin sairaana syntynyt. Eläimetkin suosivat parittelukumppaneikseen yksilöitä, jotka näyttävät terveiltä.
Vierailija kirjoitti:
Joo kehodysforia on tietenkin vakava asia. Enkä minä ole mikään sanomaan, että siitä voi päästä ilman leikkausta. Enhän sano transihmisellekään, että työstä nyt vain sitä kehodysforiaa terapiassa, että et sinä mitään sukupuolenkorjausleikkausta tarvitse, sellainen olisi todella loukkaavaa. Tottakai on tilanteita, että mikään muu ei oikeasti auta, kuin se leikkaus. Mutta toivoisin, että yhteiskuntamme muuttuisi sellaiseksi, että kaiken näköiset ihmiset nähtäisiin yhtä arvokkaina eikä ihmisiä arvotettaisi ulkonäön perusteella, jotta kenenkään ei tarvitsisi vihata omaa ulkonäköään.
Samaa mieltä, voimme kaikki tehdä enemmän keskittymällä enemmän ihmiseen kuin ulkonäköön tai sukupuoleen.
Heh, täällä on nyt 8 sivua paasattu miten itselleen jotain tehneet ovat jotenkin täyttä ymmärrystä vailla, terapian tarpeessa, ulkonäköpaineiden ja patriarkaalin uhreja, kuminaamoja, pinnallisia.... Mutta annas olla kun sanot poikkipuolisen sanan tatuoinneista tai kainalokarvoista, niin olet ilkeä bodysheimaaja :D Tosiasia nyt vaan on se, että en keksi yhtäkään hyvää syytä tuhria omaa ihoaan musteella, eikä sitä aina etenkään maailmalla arvosteta, mutta aika moni näyttää niistä tykkäävän, eikä se ole minulta pois. Enkä käy tätä mielipidettäni jankkaamassa missään tatuointikeskusteluissa.
Joku mainitsi, että miten Lisa Kudrow ja Matt Le Blanc on Frendeistä luonnollisimpia. Ainakin Lisa Kudrowta on leikelty jo ennen Frendejä, mutta hyvin menee AVn asiantuntijoille läpi Lisan luonnollinen kauneus :D
Mitä karvoitukseen tulee, niin yhtä lailla miehet joutuu siistiä esim. partaa ja etenkin muualla maailmassa käydään ihan alan liikkeissä siistimässä parta. Ettei se nyt pelkästään naisten juttu ole tuo karvojen ajelu.
Joku heitti, että miksi rahoja mitä laitetaan kauneudenhoitoon, eikä käytetä opiskeluun :D Ei hyvää päivää, itse olen opiskeluni opiskellut ja hyvässä työssä, niin on varaa kyllä laittaakin rahaa itseensä. Enkä kyllä tiedä, miten nämä poissulkee toisensa? Perusteluja? Itsehän harrastuksena esimerkiksi opiskelen kieliä, mutta ei se nyt hirveää rahallista panostusta vaadi. Kuten ei opiskelu Suomessa ylipäätään.
"Joku mainitsi, että miten Lisa Kudrow ja Matt Le Blanc on Frendeistä luonnollisimpia. Ainakin Lisa Kudrowta on leikelty jo ennen Frendejä, mutta hyvin menee AVn asiantuntijoille läpi Lisan luonnollinen kauneus :D "
- Ja siis Lisahan on toki luonnostaankin kaunis, mutta on myös paranneltu.
Ja mitä kauneuden mittareihin tulee, kyllä kauneudelle on aika määriteltävät kriteerit.
Harmoniset, sydämenmuotoiset kasvonpiirteet, ovat ihan mitattavissa. Sopisuhtainen nenä ja leuka, korkeat poskipäät, isot silmät. Kirkas ja sileä iho. Harva haluaa leikkauttaa itselleen esim. peruna- tai kyömynenää. Tai poistaa rinnoista kudoksen ja jättää pelkän ihon roikkumaan.
Vastaavasti taas miehillä ihannoidaan miehisiä kasvonpiirteitä, jykevää leukaa ja voimakasta nenää. Pituutta, jäntevää kroppaa noin yleensä. Miehillä leikataan rintojen liikakasvua eli ns. manboobseja aika paljon nykyään.
Eli kyllä, kauneudelle ja komeudelle on tietyt standardit mitä ihmiset tavoittelee.
"Tietenkään kukaan ei markkinoi suoraan noilla sanoilla, "tule korjaamaan kehosi virheet", vaan se viesti on piilotettu rivien väliin. Esim. Mehiläisen sivulta lainaus: "Plastiikkakirurgian erikoislääkäritoteuttaa kasvojen ja vartalon ulkomuotoa ja toimintaa PARANTAVIA hoitoja ja leikkauksia". Eli tässä tullaan taas siihen, että sanavalinnoilla luodaan se "korjaamisen" tarve tyhjästä, ja annetaan ymmärtää, että kasvojen ja vartalon ulkomuoto ei ole hyvä, ellei se ole yleisten kauneusnormien mukainen. Toinen lainaus Mehiläisen sivulta: "Kasvojenkohotus, eng. facelift, nuorentaa ilmettä, parantaa kasvojen ääriviivoja ja poistaa ylimääräistä rasvakudosta. Kasvojenkohotus voi olla paikallaan, jos oma peilikuva ei tunnu vastaavan omaa ikää." Eli tässä viestitään, että ei saa näyttää vanhalta (ikäsyrjintä), ei saa olla kasvoissa rasvakudosta (läskifobia), ja taas puhutaan kasvojen ääriviivojen "parantamisesta", eli viestitään, että ääriviivojenkin pitää näyttää tietynlaisilta.
Tällainen viestiminen ei mielestäni ole missään nimessä vastuullista. Toki on parempi, että jos noita operaatioita päätyy teettämään, niin että ne tekee terveydenhuollon ammattilainen, eikä mikään puoskari, kuten täyteaine"hoitojen" kohdalla saattaa olla. Mutta ilmeisesti sinä olet sisäistänyt nämä kauneusihanteet niin vahvasti, ettet kertakaikkiaan kykene niitä kyseenalaistamaan, vaikka minkälaisia argumentteja tässä esittäisin."
- Niin, plastiikkakirurgit korjaavat myös kaikkea toiminnallista. Esimerkiksi minun nenä on korjattu esteettisesti, mutta samalla myös toiminnallista vaivaa (väliseinän vinous, vihdoin kulkee henki kunnolla). Eli kyllä se silloin myös parantaa.
En kyllä näe tuossa mitään painostavaa tai vääränlaista markkinointia. "VOI olla paikallaan" "JOS tuntuu siltä". Ja kerrotaan, mitä toimenpiteillä voi saavuttaa. Jos tällaiset kokee painostavina, niin toden totta kannattaa miettiä, miksi paineistuu tällaisesta asiasta näin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä kauneuden mittareihin tulee, kyllä kauneudelle on aika määriteltävät kriteerit.
Harmoniset, sydämenmuotoiset kasvonpiirteet, ovat ihan mitattavissa. Sopisuhtainen nenä ja leuka, korkeat poskipäät, isot silmät. Kirkas ja sileä iho. Harva haluaa leikkauttaa itselleen esim. peruna- tai kyömynenää. Tai poistaa rinnoista kudoksen ja jättää pelkän ihon roikkumaan.
Vastaavasti taas miehillä ihannoidaan miehisiä kasvonpiirteitä, jykevää leukaa ja voimakasta nenää. Pituutta, jäntevää kroppaa noin yleensä. Miehillä leikataan rintojen liikakasvua eli ns. manboobseja aika paljon nykyään.
Eli kyllä, kauneudelle ja komeudelle on tietyt standardit mitä ihmiset tavoittelee.
Niin, nämä standardit ovat nimenomaan ne kauneusIHANTEET, jotka meille on syötetty ulkoapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nämä standardit ovat nimenomaan ne kauneusIHANTEET, jotka meille on syötetty ulkoapäin.
Ei ole, vaan on ihan luonnon sanelemaa, mikä muissa ihmisissä viehättää. Kirjoitinkin jo tuonne aikaisemmin, että ulkonäöllä ja ulkoisilla ominaisuuksilla on ollut iso merkitys ihmiskunnan historiassa kun on valittu jälkeläisille isää tai äitiä. Luonto ohjaa suosimaan tiettyjä ominaisuuksia ja piirteitä. Nykyään syy ei tietysti enää ole yhtä alkukantainen ja kykenemme elämässämme käyttämään myös älyllistä ajattelua, mutta sieltä perimästä ne kauneusihanteet pääsääntöisesti tulevat eli ei niitä vaan ole keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Heh, täällä on nyt 8 sivua paasattu miten itselleen jotain tehneet ovat jotenkin täyttä ymmärrystä vailla, terapian tarpeessa, ulkonäköpaineiden ja patriarkaalin uhreja, kuminaamoja, pinnallisia.... Mutta annas olla kun sanot poikkipuolisen sanan tatuoinneista tai kainalokarvoista, niin olet ilkeä bodysheimaaja :D Tosiasia nyt vaan on se, että en keksi yhtäkään hyvää syytä tuhria omaa ihoaan musteella, eikä sitä aina etenkään maailmalla arvosteta, mutta aika moni näyttää niistä tykkäävän, eikä se ole minulta pois. Enkä käy tätä mielipidettäni jankkaamassa missään tatuointikeskusteluissa.
Joku mainitsi, että miten Lisa Kudrow ja Matt Le Blanc on Frendeistä luonnollisimpia. Ainakin Lisa Kudrowta on leikelty jo ennen Frendejä, mutta hyvin menee AVn asiantuntijoille läpi Lisan luonnollinen kauneus :D
Mitä karvoitukseen tulee, niin yhtä lailla miehet joutuu siistiä esim. partaa ja etenkin muualla maailmassa käydään i
Minä en ole väittänyt, että operaatioissa käyneet olisivat ymmärrystä vailla, enkä ole sanonut ketään kuminaamaksi ja eilen puutuin siihen, että jotkut muut tässä ketjussa ovat tätä termiä käyttäneet tai muuten puhuneet muiden kehoista rumasti, ja siksi puutuin myös sinun harjoittamaan tatuoitujen tai karvaisten kehojen sheimaamiseen (jota edelleen tässä kommentissasi jatkoit). Olen korostanut sitä, että jokaisella on vapaus tehdä omalle keholleen mitä tykkää. Kauneusihanteiden vaikutus näihin operaatioihin hakeutumiseen on kumminkin tosiasia, ja tätä keskustelua on turha jatkaa, kun sinä et ilmeisesti kykene ymmärtämään kauneusihanteiden olemassaoloa ylipäätään, tai ainakaan pidä niitä huonona asiana.
"Mitä karvoitukseen tulee, niin yhtä lailla miehet joutuu siistiä esim. partaa ja etenkin muualla maailmassa käydään ihan alan liikkeissä siistimässä parta. Ettei se nyt pelkästään naisten juttu ole tuo karvojen ajelu."
No ei pitäisi joutua. Luonnollinen parta (kunhan se on puhdas) tulisi olla yhtälailla hyväksytty kuin parrattomuus tai siistitty parta. Ja kaiken sukupuolisilta tulisi hyväksyä luonnolliset ihokarvat, ne eivät tee kenestäkään "epäsiistiä". Naisoletettujen karvoihin (ehkä myös miesoletettujen partoihin) liittyvä epäsiistiyden oletus on nimenomaan keksitty sitä varten, että meille voitaisiin myydä karvanpoistotuotteita. Mutta sinä et ilmeisesti näe ongelmaa siinä, että meille luodaan tarpeettomia tarpeita tyhjästä, jotta voisimme ahdistua kehoistamme ja kuluttaa rahamme turhiin tuotteisiin, jotka myös kuormittavat ympäristöä turhaan? Karvojen ajelu ei myöskään ole mikään "naisten juttu", vaan velvoite, jota meiltä odotetaan. Ja samaan aikaan kun miehiltä ei samojen karvojen ajelua (kainalot, sääret) odoteta, niin tässä on myös seksismiä.
Vierailija kirjoitti:
"Tietenkään kukaan ei markkinoi suoraan noilla sanoilla, "tule korjaamaan kehosi virheet", vaan se viesti on piilotettu rivien väliin. Esim. Mehiläisen sivulta lainaus: "Plastiikkakirurgian erikoislääkäritoteuttaa kasvojen ja vartalon ulkomuotoa ja toimintaa PARANTAVIA hoitoja ja leikkauksia". Eli tässä tullaan taas siihen, että sanavalinnoilla luodaan se "korjaamisen" tarve tyhjästä, ja annetaan ymmärtää, että kasvojen ja vartalon ulkomuoto ei ole hyvä, ellei se ole yleisten kauneusnormien mukainen. Toinen lainaus Mehiläisen sivulta: "Kasvojenkohotus, eng. facelift, nuorentaa ilmettä, parantaa kasvojen ääriviivoja ja poistaa ylimääräistä rasvakudosta. Kasvojenkohotus voi olla paikallaan, jos oma peilikuva ei tunnu vastaavan omaa ikää." Eli tässä viestitään, että ei saa näyttää vanhalta (ikäsyrjintä), ei saa olla kasvoissa rasvakudosta (läskifobia), ja taas puhutaan kasvojen ääriviivojen "parantamisesta", eli viestitään, että ääriv
Toiminnallisten vaivojen korjaaminen on tietenkin eri asia kuin esteettiset toimenpiteet! Mutta tuossa esimerkissäni ei markkinoitu toiminnallisten vaivojen korjaamista, vaan nimenomaan esteettisiä toimenpiteitä. Sinä et varmaan näe noiden markkinoinnissa ongelmaa, koska et halua nähdä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niissä olisi ongelmallisuutta. Minulle tulee sinusta mielikuva, että olet sisäistänyt kauneusihanteet niin vahvasti, että kiellät niiden olemassaolon kokonaan. Ehkä sinulle tulee defenssit siksi, että kun olet itse käynyt operaatioissa, niin et pysty kohtaamaan sitä, että näiden operaatioiden tarpeellisuutta edes yleisellä tasolla kyseenalaistetaan, ja siksi se menee sinulla ihon alle? Kuten olen useita kertoja aiemmin jo tässä ketjussa sanonut, jokainen on vapaa tekemään keholleen mitä tykkää, oli se sitten mistä syystä hyvänsä. Mutta se, että lähdetään kiistämään koko kauneusihanteiden olemassaolo ja yritetään vielä selittää, ettei plastiikkakirugit käytä mainonnassaan kehosheimausta... Eihän heillä olisi asiakkaita, jos ihmiset olisivat tyytyväisiä kehoihinsa, joten tottakai ihmisille täytyy hienovaraisesti luoda vaikutelma, että heidän kehonsa ovat jotenkin viallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nämä standardit ovat nimenomaan ne kauneusIHANTEET, jotka meille on syötetty u
Tietyt jutut voivat ollakin, kuten kasvojen symmetrisyys. Suurin osa on kulttuurin tuotosta. Ei nyt herranjumala joskus keskiajalla ole ihmiset viehättyneet vaikkapa pulleista huulista, jollaisia nyt naisoletetuilta odotetaan.
Hyvin on myyty meille kauneuskäsitykset. Olkaa omia itsejänne.
"Kauneusihanteiden vaikutus näihin operaatioihin hakeutumiseen on kumminkin tosiasia, ja tätä keskustelua on turha jatkaa, kun sinä et ilmeisesti kykene ymmärtämään kauneusihanteiden olemassaoloa ylipäätään, tai ainakaan pidä niitä huonona asiana."
- Mitä muuta tatuoinnit on kuin nykymuodin mukainen kauneusihanne? Kukaan, ei kukaan, tarvitse tatuointeja yhtään mihinkään. Muste iholla ei myöskään voi olla ainakaan mitenkään terveydelle eduksi. Rintojen pienennys tai yläluomileikkaus voi ollakin.
"No ei pitäisi joutua. Luonnollinen parta (kunhan se on puhdas) tulisi olla yhtälailla hyväksytty kuin parrattomuus tai siistitty parta. Ja kaiken sukupuolisilta tulisi hyväksyä luonnolliset ihokarvat, ne eivät tee kenestäkään "epäsiistiä".
-Kyllä ajamattomat karvat ja epäsiistit hiukset tekevät kaikista epäsiistin, oli mies tai nainen. Nyky-yhteiskunnassa tapana on huolehtia hygieniasta ja siisteydestä (itseasissa ei ole pitkä, kun on luultu, että saippuapesu on haitallista), ei mikään jokapäiväinen peseytyminen ole ennen ollut tapana. Vielä 70-luvulla pesytyminen on ollut 2 kertaa viikossa saunassa ja ulkohuussi. Että ihan tehdään kyllä nykyään rahaa sillä peseytymiselläkin, shampoita ja pesuaineita on kaupassa pitkä rivi, vaikka palasaippualla pärjättäisiin :D
"Ei nyt herranjumala joskus keskiajalla ole ihmiset viehättyneet vaikkapa pulleista huulista, jollaisia nyt naisoletetuilta odotetaan."
- Ei olekaan, vaan kapeasta vyötäröstä ja pulleista rinnoista. Ja kauniista kasvoista. Hyvistä hiuksista.
Enkä kyllä tunnista mitään odotuksia pulleista huulista naisoletetuille. Ei minullakaan ole, enkä ole ajatellut hankkia kun eivät taas vastaa omaa kauneusihannetta. Eikä ole kyllä kukaan kysellyt, miksi sinulla on tavalliset huulet :D Jesus sentään.
Missään en ole myöskään kiistänyt kauneusihanteiden olemassaoloa, tuossahan sitä jo historian ja biologian osalta yritin taas selittää. Ja jo ekassa viestissä kirjoitin, että muoti ja kauneus on itseä aina kiinnostanut.
Se, missä ihmisillä menee puurot ja vellit sekaisin, että kaikki haluaisi näyttää samalta. Joo-o, kuten sanoin, ihanteet ja tietyt piirteet on luonnostaan haluttuja. Muoti muuttuu ja osa menee massan mukana (sama koskee niitä tatuointeja). Harva tavis kuitenkan menee kirurgin pakeille, että hei, haluan olla kuin Kim Kardashian. Moni haluaa, itseni mukaanlukien, olla vaan se paras versio itsestään. Eikä Suomessa suostu kirurgit mitään extremeä edes tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on myyty meille kauneuskäsitykset. Olkaa omia itsejänne.
Niin, onko se myymistä, jos niin kotona kuin koulussa lytätään ulkonäköä siihen pisteeseen asti, etten voi pitää kotona peilejä kun olen niin vastenmielinen. En voi meikata koska silloin pitäisi katsoa omia kasvojaan? Iloitsin korona-ajasta koska pystyin piiloutumaan maskin taakse. Olin oma itseni koko ajan, mutta kuvottaa olla omissa nahoissani. Eihän se toki sinua haittaa toisten ihmisten pahoinvointi, joten emme saisi muokata ulkonäköä koska se taas ei palvelisi visuaalista mielihyvääsi.
Vierailija kirjoitti:
"Vähiten tehty" ei tarkoita ettei ole mitään tehty. Jos haluaisi sanoa ettei ole mitään tehty, varmaan sanoisi juuri niin.
Vierailija kirjoitti:
"Kauneusihanteiden vaikutus näihin operaatioihin hakeutumiseen on kumminkin tosiasia, ja tätä keskustelua on turha jatkaa, kun sinä et ilmeisesti kykene ymmärtämään kauneusihanteiden olemassaoloa ylipäätään, tai ainakaan pidä niitä huonona asiana."
- Mitä muuta tatuoinnit on kuin nykymuodin mukainen kauneusihanne? Kukaan, ei kukaan, tarvitse tatuointeja yhtään mihinkään. Muste iholla ei myöskään voi olla ainakaan mitenkään terveydelle eduksi. Rintojen pienennys tai yläluomileikkaus voi ollakin.
"No ei pitäisi joutua. Luonnollinen parta (kunhan se on puhdas) tulisi olla yhtälailla hyväksytty kuin parrattomuus tai siistitty parta. Ja kaiken sukupuolisilta tulisi hyväksyä luonnolliset ihokarvat, ne eivät tee kenestäkään "epäsiistiä".
-Kyllä ajamattomat karvat ja epäsiistit hiukset tekevät kaikista epäsiistin, oli mies tai nainen. Nyky-yhteiskunnassa tapana on huolehtia hygieniasta ja siisteydestä (
"- Mitä muuta tatuoinnit on kuin nykymuodin mukainen kauneusihanne? Kukaan, ei kukaan, tarvitse tatuointeja yhtään mihinkään. Muste iholla ei myöskään voi olla ainakaan mitenkään terveydelle eduksi. Rintojen pienennys tai yläluomileikkaus voi ollakin."
Rintojen pienennys tai yläluomileikkaus ovat taas niitä toiminnallisia leikkauksia, eli eri asioita kuin esteettiset leikkaukset. Rintoja pienennetään mm. jatkuvien niska-hartiakipujen takia, ja yläluomia näkökyvyn heikkenemisen takia. En ole käsittääkseni väittänytkään, että kukaan varsinaisesti tarvitsisi tatuointeja. Itse en kyllä tunnista, että tatuoinnit olisivat kauneusihanne, ainakin täällä päin missä asun, niin niitä edelleen kauhistellaan. Vähän väliä joku miekkonen tänne palstallekin kirjoittaa, että häntä oksettaa tatuoidut naiset. Itselleni tatuoinnit ovat ennen kaikkea taidetta. Näen tatuoinnit eri asiana kuin esteettiset toimenpiteet, sillä esteettisissä toimenpiteissä pyritään mukautumaan kauneusihanteisiin, kun taas tatuoinneilla ennemminkin kapinoimaan niitä vastaan. Tämä ei tosin ole ihan niin yksiselitteinen asia nykypäivänä, koska tatuoinnitkin ovat valtavirtaistuneet.
"-Kyllä ajamattomat karvat ja epäsiistit hiukset tekevät kaikista epäsiistin, oli mies tai nainen."
Eivät tee.
"Enkä kyllä tunnista mitään odotuksia pulleista huulista naisoletetuille."
Sitten et varmaan seuraa mitään, mitä ympärilläsi tapahtuu. Mediahan on täynnä pelkkiä pulleahuulisia naisia, ja niin alkaa olla kadutkin. Miksiköhän huulten täyttäminen on niin suosittua, jos sitä ei naisilta odoteta? Some on tähän huuli-ulkonäköpaineeseen syyllinen numero yksi. Vaikka pornostahan sekin on varmaan alunperin lähtöisin.
"Harva tavis kuitenkan menee kirurgin pakeille, että hei, haluan olla kuin Kim Kardashian. Moni haluaa, itseni mukaanlukien, olla vaan se paras versio itsestään."
Mitä dokumentteja itse olen katsonut, niin nimenomaan sinne mennään jonkun julkkiksen kuvan kanssa, että minäkin haluan tällaisen naaman. Ja juuri tätä "paras versio itsestään" lausettahan nämä esteettistä kirurgiaa myyvät tahotkin käyttävät markkinoinnissaan. Miksi et muka olisi luonnollisena omana itsenäsi "paras versio itsestäsi"?
Noh, lähden nyt pois tästä keskustelusta. Me ei tosiaankaan taideta puhua samasta asiasta, kun puhumme kauneusihanteista.
En usko, että kyse on sisäsyntyisestä piirteestä, vaan ennemmin kauneusnormien sisäistämisestä. Toki emme voi täysin tietää, mitä ajattelisimme ulkonäköasioista, jos olisimme eläneet tyhjiössä, jossa emme olisi altistuneet minkäänlaisille kauneusihanteille.