72 % 30-vuotiaista lapsettomia
"Vuonna 1987 yli 60 prosenttia kolmikymppisistä oli perheellisiä ja heistä joka toisella oli vähintään kaksi lasta. Tällä vuosikymmenellä suurin osa - noin 72 prosenttia - 30-vuotiaista on lapsettomia.
Vuokralla kolmikymppisistä asuu lähes puolet, kun 1980-luvun lopulla vuokralaisia oli vain kolmannes."
HS: Voiko olla 30 ja onnellinen?
Kommentit (116)
Hyvä kun nykyään enemmän valinnanvaraa.
Lastenteko ja aloilleen asettuminen on nykyään hitaampaa. Samalla tavalla kuin esim. työuran kiinni pääseminen. Kaikkihan tämän tietävät.
Eka viestihän sen jo kertoo, ihmisten rahat valuvat vuokriin, omaa asuntoa ei ole varaa ostaa eikä hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Eka viestihän sen jo kertoo, ihmisten rahat valuvat vuokriin, omaa asuntoa ei ole varaa ostaa eikä hankkia lapsia.
rahattomat sossunpummilusmut suomessa eniten porsivat
Monella nyt kolmekymppisillä lapsuus saattoi olla melko ankea, kiitos laman. Voi vaikuttaa monen päätökseen. Nim. Nistikylällä kasvanut ja alkoholisteja riitti. Poliisiauton hälytysäänet olivat tuttu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa 30-vuotiaista nykyään ei edes vielä halua lapsia. Niitä tehdään kyllä myöhemmin.Samoin se asunnon osto, nuorille ei ole itseisarvo omistaa asunto vaan moni haluaa säästää ensiasunnon edut esim. siihen perheasuntoon joka ostetaan tai rakennetaan, kun niitä lapsia aletaan hankkia. Nykyään ei ole kannattavaa ostaa yksiötä itselle. Erilaiset ajat.
Vierailija kirjoitti:
me tehtiin lapsi itse. ei maksanut mitään
Juu ei ole halua hankkia lapsia, vaikka varaa olisi. Mä olisin huono äiti.
Halusin mielummin hyvän seudun asua, joten nyt ei ole varaa lapsiin.
Erikoista että jotkut tulkitsee tämän niin että lapsia ei enää tehdä, vaikka tosiasiassa ensimmäinen lapsi saadaan yleensä nimenomaan 30 ikävuoden jälkeen. Siksi on ihan loogista ja odotettavissa olevaa että valtaosa tuon ikäisistä on vielä lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että jotkut tulkitsee tämän niin että lapsia ei enää tehdä, vaikka tosiasiassa ensimmäinen lapsi saadaan yleensä nimenomaan 30 ikävuoden jälkeen. Siksi on ihan loogista ja odotettavissa olevaa että valtaosa tuon ikäisistä on vielä lapsellista.
*lapsettomia, mutta tavallaan lapsellisiakin kyllä joo :D
Lapsia saadaan vanhempina kuin ennen. Minäkin olin tasan 30-vuotiaana lapseton, lapset syntyivät, kun olin 30,7-vuotias ja 32,7-vuotias (mieheni oli vastaavasti 37v ja 39v).
Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa. Syntymä on kuolemantuomio. Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia saadaan vanhempina kuin ennen. Minäkin olin tasan 30-vuotiaana lapseton, lapset syntyivät, kun olin 30,7-vuotias ja 32,7-vuotias (mieheni oli vastaavasti 37v ja 39v).
Huvittaa tämä vauvapalsta kun täällä on niin paljon sitä ikäluokkaa, jolla ne omat lapset on tehty 40 vuotta sitten. Ei mitään käsitystä nykyajasta. Ei kukaan tee enää lapsia alle kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa. Syntymä on kuolemantuomio. Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.
Tällä palstalla vähät välitetään ympäristökysymyksistä kunnes tulee tarve selitellä, että kansallinen itsetuho onkin hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tämä vauvapalsta kun täällä on niin paljon sitä ikäluokkaa, jolla ne omat lapset on tehty 40 vuotta sitten. Ei mitään käsitystä nykyajasta. Ei kukaan tee enää lapsia alle kolmekymppisenä.
Kyllä elämämkoululaiset sikiävät kuin kanit, myös keskenkasvuisina.
Meikä kun voittaa eurojaskasta, niin hitto että tulee elämästä vaikeeta jos pitäisi elää lasten kanssa. Et voi pyöriä ympäri maailmaa ja asustella 30 metriä pitkässä jahdissa välimerellä ja tulla 2kk kesäksi Suomeen. Lapsilla pitää olla vakituinen koulu, kun itse menen 3kk yhdysvallan road tripillä ja sieltä japaniin muutamaks kuukaudeksi jne. Kuka niitä lapsia kerkee kattelemaan.
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen alle 30-vuotiaana. Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.
https://www.menshealth.com/health/a26868313/when-does-your-brain-fully-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elämämkoululaiset sikiävät kuin kanit, myös keskenkasvuisina.
Tilastollisesti koulutus, tulot ja lasten lukumäärä korreloivat positiivisesti.
Olen onnellinen ilman niitä lapsia. T. N33