72 % 30-vuotiaista lapsettomia
"Vuonna 1987 yli 60 prosenttia kolmikymppisistä oli perheellisiä ja heistä joka toisella oli vähintään kaksi lasta. Tällä vuosikymmenellä suurin osa - noin 72 prosenttia - 30-vuotiaista on lapsettomia.
Vuokralla kolmikymppisistä asuu lähes puolet, kun 1980-luvun lopulla vuokralaisia oli vain kolmannes."
HS: Voiko olla 30 ja onnellinen?
Kommentit (116)
Ihanaa kun lapsiluku täynnä näin 32 vuotiaana. Lapsia 4 iältään 3v-10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi lapsettomuutta kaikille, jos vähänkään kiinnostaa.
Sitä olisi kannattanut suositella sinun vanhemmillesikin.
Taas joku kateellinen mamma ottaa nokkiinsa. Varmaan ottaa päähän kun itselläsi on nahkarukkaset ja arpinen toosa.
Olen niin onnellinen kun alan olemaan mummoiässä ja ystäväni joutuvat hoitamaan yhä lisääntyviä lapsenlapsiaan. Ai että kun on mukavaa olla aivan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Oon 38 ja eka lapsi tulossa. Ihmettelen millä ilveellä kaikki vauvan tarvikkeet pitäisi maksaa. Säästöjä oli, mutta eivät ne mihinkään riitä kun nykyään rahaa menee älyttömästi jo pelkkään peruselämiseen.
Jos jotain löytää hyvin käytettynä niin vauvojen tarvikkeita! Kierrätyskeskuksesta saa vauvan ammee, vaatteet, syöttötuolit, lelut yms aika edullisesti. Ja on ekologisempaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa varmaan hoitaa hetken päästä 16 lastenlasta jos samaan tahtiin lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Lapset korkeakouluopintojen aikana ollut huippu päätös. Nyt noin 30, on aikaa töille, kodille sekä omille harrastuksille, kun lapset ei ole enää aivan pieniä. Jännä ajatella, että mun ikäiset monet vasta aloittaa lapsien miettimisen / tekemisen. Mutta kaikessa puolensa. :)
Se on se tulevaisuudenusko.
Itse olen nyt noin 30 ja vakaan elämäntilanteen myötä uskaltaa jo elätellä toiveita. Ennen elämää ei voinut suunnitella edes puolen vuoden päähän. Lapsien kasvatus vie himppasen pidempään kuin puoli vuotta, yhtälö oli mahdoton. Joskin mies puuttuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa varmaan hoitaa hetken päästä 16 lastenlasta jos samaan tahtiin lisääntyvät.
Satin pitämään lapsista. Olen myös varhaiskasvatuksessa töissä. Eli eipä minua haittaisi. Hyvin jaksaa nuorena lapsenlapsia hoitaa.
Hallituksemme lääkkeet syntyvyyden nousuun?
Leikataan työttömyysturvan lapsikorotus niin mahdollisen työttömyyden kohdatessa edes lapset eivät pärjää.
Tämä hallitus on suomalaisvihamielisin ikinä.
Nykyään moni on lapseton omasta halustaan, enkä yhtään ihmettele. Lapsiperhearki on nykyään järjetöntä suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään kiire. Hankin 40-vuotiaana sitten lapsia puolta nuoremman naisen kanssa. M33
Niinhän sä luulet.
Ja miksipäs en? Edellinen tyttöystäväni oli 18 v, ja tällaiset ikäerot ovat ihan normaaleja itselleni. Naisia kyllä maailmassa riittää. En tiedä mikä voisi seitsemässä vuodessa muuttua, että yhtäkkiä en kelpaakaan tavalliselle nuorelle naiselle. :D Enkä minä luule, vaan tiedän, että onnistuisi helposti. Ihan itsestäni vain kiinni.
Hei nuoret jätkät, jotka luette tätä palstaa.
Parikymppiset tykkää teidän ikäisistä, ei vanhemmista.
Vanhat ukot kiinnostavat lähinnä niitä, joita kiinnostaa viina, huumeet tai raha (ulkkarit/trofeet).
Rakentakaa oma elämänne eri perustuksille.
Ai, eivät ne minusta tykänneet parikymppisenä. Olin tuossa vaiheessa jo menettämässä hiuksia, niin se merkitsi enemmän näille naisille (negatiivisesti)
Kommentteja on paljon ja hyviä selityksiä sitäkin enemmän. Jälleen kerran, jälleen kerran, ihan kaikki tietävät oikean vastauksen. Se ei ole raha, se ei ole miehet, se ei ole työelämän kiireellisyys, eikä se ole ilmastoahdistus. Kaikki kyllä tosiasiassa tietävät tismalleen mistä tässä on kyse, mutta koska aihe on tabu, niin siitä ei haluttaisi puhua ääneen. Ja kun syyn sanoo ääneen, on vastaus aina "mulla on oikeus". Niin. Niin sulla on. Mutta siitähän tässä ei missään kohtaa edes ollut kyse. Se kuitenkin on se syy miksi tilastot näyttävät siltä miltä ne näyttävät. Ja kukaan ei ole silti pakottamassa sua. Sun ei tarvitse tyytyä. Saat hakea ja saat etsiä. Se ei silti poista faktaa sieltä taustalta mihinkään. Eikä tilastoissa muutenkaan ole kysymys yksilöstä, vaan siinä käsitellään aihetta isossa kuvassa. Eikä ongelma muutenkaan ole yksilön "syy", vaan kyse on asenneilmapiiristä. Se vain on muokkautunut tietyllä tavalla väärään suuntaan, jos nimenomaan tätä kyseistä ongelmaa tarkastellaan. Se asenneilmapiiri on varmasti tuonut sulle ja kanssasisarillesi paljon hyvää, en epäile hetkeäkään, mutta jos tarkastelemme nimenomaan tätä kyseistä ongelmaa, niin sen osalta se EI ole tuonut hyvää.
Turhauttaisi varmaan alkaa lapsettua kun abortoitsentaa on yhäki niin paljon kuitenkin
Tietoa maailmantilasta on helpommin saatavilla kuin ennen. Huoliakin on monen asian suhteen, joten elämän luominen ei ole houkuttelevaa.
Vieläpä kaikki menee koko ajan huonompaan suuntaan. Jos elämä ei hymyile niin ei ne lapsetkaan houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään moni on lapseton omasta halustaan, enkä yhtään ihmettele. Lapsiperhearki on nykyään järjetöntä suorittamista.
Hyvä että ihmiset tiedostavat että kyseessä on valinta eikä pakko. Pitää tietää omat rajat ja jaksaminen. Kaikista ei ole vanhemmiksi ja onhan se ennen kaikkea lasten etu että heillä on vanhemmat jotka ovat heitä 110%:sti toivoneet pitkän suunnittelun päätteeksi.
Onneksi olen mies, niin voin hommata lapset sitten joskus vanhempana nuoremman naisen kanssa. Voin keskittyä uraani ja varallisuuden kartuttamiseen näin nuorempana.
Hei nuoret jätkät, jotka luette tätä palstaa.
Parikymppiset tykkää teidän ikäisistä, ei vanhemmista.
Vanhat ukot kiinnostavat lähinnä niitä, joita kiinnostaa viina, huumeet tai raha (ulkkarit/trofeet).
Rakentakaa oma elämänne eri perustuksille.